آموزش

درب باک بنزین زرد رنگ در خودرو به چه معناست؟

در برخی خودروهای امروزی از درب باک بنزین زرد رنگ استفاده شده است اما آیا می‌دانید چرا از این نوع درب باک استفاده می‌شود؟
درب باک بنزین زرد رنگ

شاید درب باک بنزین در نگاه اول خیلی به چشم نیاید اما نقش مهمی در سیستم سوخت‌رسانی خودرو ایفا می‌کند و حتی در صورت خرابی یا عدم باز و بست صحیح در حین سوخت‌گیری می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. البته همان‌طور که گفته شد این قطعه به‌طور معمول نادیده گرفته می‌شود. اکثر درب‌های باک بنزین مشکی و ساده هستند اما در برخی خودروها درب‌های باک زرد رنگ بکار رفته که معنی خاصی دارند. درب باک بنزین زرد رنگ نشان دهنده یک هشدار به راننده است و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدانند امکان سوخت‌گیری خودرو با E85 یا سوخت زیستی وجود دارد. درب‌های باک زرد رنگ معمولاً روی خود نوشته E85 یا E85/بنزین را به همراه دارند تا به راننده یادآوری کنند امکان استفاده از بنزین بدون سرب معمولی هم در خودرو وجود دارد. استفاده از این نوع درب باک مفید است زیرا همه جایگاه‌های سوخت در سراسر دنیا سوخت زیستی را عرضه نمی‌کنند. البته در جایگاه‌هایی که این نوع سوخت وجود دارد پمپ‌های زرد رنگی تعبیه شده که در کنار پمپ‌های معمولی سوخت زیستی را ارائه می‌کنند.

اما چرا رنگ درب باک بنزین خودرو اهمیت دارد؟ رنگ زرد برای تمایز سوخت‌های زیستی از سوخت‌های عادی در وسایل نقلیه بکار می‌روند. واضح است که استفاده از سوخت زیستی در خودرویی معمولی که از بنزین استفاده می‌کند آسیب‌هایی را به موتور آن وارد خواهد کرد. E85 معمولاً حاوی ۱۵ درصد بنزین و ۸۵ درصد اتانول است هرچند بنا به دلایل مختلف این ترکیب می‌تواند تا ۵۱ درصد اتانول نیز کاهش یابد. اتانول در واقع همان الکل است که اکثراً از گیاهانی همچون ذرت به دست می‌آید اما دانشمندان راه‌هایی برای تولید آن از ضایعات مختلف پیدا کرده‌اند.

از جمله مزایای سوخت‌های زیستی در خودروهایی که برای استفاده از این نوع سوخت طراحی شده‌اند می‌توان به افزایش قدرت و گشتاور نسبت به بنزین اشاره کرد. این سوخت همچنین آلایندگی کمتری دارد و احتمال ناک زدن موتور را کاهش می‌دهد؛ اما استفاده از سوخت زیستی با درصد اتانول بالا در خودروی معمولی می‌تواند مشکلاتی همچون زنگ‌زدگی سیستم سوخت‌رسانی را ایجاد کند. همچنین خودروهای معمولی دارای زمان‌بندی احتراق و نسبت ترکیب سوخت و هوای متفاوتی نسبت به موتورهای E85 دارند. به همین خاطر موتورهای عادی نخواهند توانست از مزایای سوخت‌های زیستی استفاده کنند. در خاتمه باید گفت اگر به کشورهای خارجی سفر کردید باید بدانید که پمپ مشکی رنگ برای خودروهای بنزینی استاندارد، پمپ زرد رنگ برای خودروهایی با سوخت زیستی و نهایتاً پمپ سبز رنگ برای خودروهای دیزلی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Galant.VR4(JDM)

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    خیلی جالب و آموزنده بود
    خسته نباشید🙏🏻

    موافقم 42
    مخالفم 3
    1. amirkhanzadeh

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      عالی

      موافقم 19
      مخالفم 2
    2. شاهین

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      ارادتمندم
      ممنون از نظر لطف شما 🌺♥️

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. friendly fire

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    به کجا وصل میشه؟؟؟؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. حسن

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2082 ديدگاه)

      درب باکه بسته میشه در باک

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. جمشید

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      احتمالا روی فرمان یا روی سقف خودرو؟ 😮🤔
      خیلی سوال چالشی بود!

      موافقم 3
      مخالفم 2
  3. Taha Ayoobi

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    خیلی مقاله عالی ای بود، با تشکر.

    یکی از سوال هایی که داشتم این بود که فرق پیشرانه هایی که با E85 سازگار شدن با اونایی که نشدن چیه،
    یکیش زمان بندی و نسبت ترکیب بود مثل اینکه، ممنون میشم اگر دلایل دیگه ای هم داره بگید🌹

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. car lover

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      طاها: پیشرانه های سازگار با سوخت E85 مثل دوج دیمن از سیستم سوخت رسانی متفاوتی استفاده میکنن مثل انژکتورهای متفاوت سیستم پاشش سوخت متفاوت سیستم جرقه زنی همه ی اینها دستکاری میشه تا پیشرانه با سوخت E85 سازگاری پیدا کنه

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (4314 ديدگاه)

        ایول دستت دردنکنه،

        یه چیز جالب، موتور های پنتااستار کرایسلر که همون 3 و خورده ای لیتری های روی محصولات دوج و جیپ و اینا هست، اونا هم با E85 سازگارن.

        موافقم 3
        مخالفم 1
  4. قاسم

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام
    در ایران پمب ها دو رنگ دارند یک رنگ سبز و یک رنگ قرمز
    یعنی هیچ کدام آنها استاندارد هم نیستند و علت خرابی ماشین و مصرف بیشتر سوخت در حقیقت تولید بنزین بی کیفیت باعث معضل مصرف بالا شده است اگر بنزین خوب تولید شود خود به خود مصرف پایین می اید علت واردات بنزین باید ماشین های قدیمی از دور خارج شود و کیفیت تولید ماشین و بنزین خوب شود بنزین اضافه هم خواهیم اورد.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  5. فربد

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار مطلب جالبی بود و سطح آگاهی را بالاتر برد …شخصا ممنون هستم و دوست دارم لااقل روزانه یکی .دو تا از چنین مطالبی در دسترس قرار بگیرد ..سپاسگزار

    موافقم 4
    مخالفم 1
  6. اسداله قربانی

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از اطلاع رسانی صحیح درستکاری شما برای بهتر زندگی کردن مردم سپاسگذاریم هرچه خوب برای مردم درهر زمینه ای بخواهید چند برابر به خودت برمیگردد درود برشما

  7. اسداله قربانی

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قدیم راننده هابامغزشان باموتور وجاده سربالا وسرپاّئین هماهنگ بودند با به موقع عوضکردن دنده وبه موقع گاز زیاد وکم از خام سوختن سوخت وزیاد مصرف کردن و فشار آمدن به سیستم خودرو جلوگیری می کردند که برای صاحب ماشین از هر نظر به صرفه بود

  8. رضا باوی

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    استاد این داستانی که تعریف کردی مربوط به آمریکاست، ما اینجا تو ایران ماشینمون معمولا با شاش کار میکنن، مگه نمیبینی رو در باک اکثر ماشینامون عکس ی شخص در حال شاشیدن زده شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا