در برخی خودروهای امروزی از درب باک بنزین زرد رنگ استفاده شده است اما آیا میدانید چرا از این نوع درب باک استفاده میشود؟
شاید درب باک بنزین در نگاه اول خیلی به چشم نیاید اما نقش مهمی در سیستم سوخترسانی خودرو ایفا میکند و حتی در صورت خرابی یا عدم باز و بست صحیح در حین سوختگیری میتواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. البته همانطور که گفته شد این قطعه بهطور معمول نادیده گرفته میشود. اکثر دربهای باک بنزین مشکی و ساده هستند اما در برخی خودروها دربهای باک زرد رنگ بکار رفته که معنی خاصی دارند. درب باک بنزین زرد رنگ نشان دهنده یک هشدار به راننده است و به آنها اجازه میدهد تا بدانند امکان سوختگیری خودرو با E85 یا سوخت زیستی وجود دارد. دربهای باک زرد رنگ معمولاً روی خود نوشته E85 یا E85/بنزین را به همراه دارند تا به راننده یادآوری کنند امکان استفاده از بنزین بدون سرب معمولی هم در خودرو وجود دارد. استفاده از این نوع درب باک مفید است زیرا همه جایگاههای سوخت در سراسر دنیا سوخت زیستی را عرضه نمیکنند. البته در جایگاههایی که این نوع سوخت وجود دارد پمپهای زرد رنگی تعبیه شده که در کنار پمپهای معمولی سوخت زیستی را ارائه میکنند.
اما چرا رنگ درب باک بنزین خودرو اهمیت دارد؟ رنگ زرد برای تمایز سوختهای زیستی از سوختهای عادی در وسایل نقلیه بکار میروند. واضح است که استفاده از سوخت زیستی در خودرویی معمولی که از بنزین استفاده میکند آسیبهایی را به موتور آن وارد خواهد کرد. E85 معمولاً حاوی ۱۵ درصد بنزین و ۸۵ درصد اتانول است هرچند بنا به دلایل مختلف این ترکیب میتواند تا ۵۱ درصد اتانول نیز کاهش یابد. اتانول در واقع همان الکل است که اکثراً از گیاهانی همچون ذرت به دست میآید اما دانشمندان راههایی برای تولید آن از ضایعات مختلف پیدا کردهاند.
از جمله مزایای سوختهای زیستی در خودروهایی که برای استفاده از این نوع سوخت طراحی شدهاند میتوان به افزایش قدرت و گشتاور نسبت به بنزین اشاره کرد. این سوخت همچنین آلایندگی کمتری دارد و احتمال ناک زدن موتور را کاهش میدهد؛ اما استفاده از سوخت زیستی با درصد اتانول بالا در خودروی معمولی میتواند مشکلاتی همچون زنگزدگی سیستم سوخترسانی را ایجاد کند. همچنین خودروهای معمولی دارای زمانبندی احتراق و نسبت ترکیب سوخت و هوای متفاوتی نسبت به موتورهای E85 دارند. به همین خاطر موتورهای عادی نخواهند توانست از مزایای سوختهای زیستی استفاده کنند. در خاتمه باید گفت اگر به کشورهای خارجی سفر کردید باید بدانید که پمپ مشکی رنگ برای خودروهای بنزینی استاندارد، پمپ زرد رنگ برای خودروهایی با سوخت زیستی و نهایتاً پمپ سبز رنگ برای خودروهای دیزلی است.
Galant.VR4(JDM)
۲۹ شهریور ۱۴۰۳خیلی جالب و آموزنده بود
خسته نباشید🙏🏻
amirkhanzadeh
۲۹ شهریور ۱۴۰۳عالی
شاهین
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ارادتمندم
ممنون از نظر لطف شما 🌺♥️
friendly fire
۲۹ شهریور ۱۴۰۳به کجا وصل میشه؟؟؟؟
حسن
۲۹ شهریور ۱۴۰۳درب باکه بسته میشه در باک
جمشید
۳۱ شهریور ۱۴۰۳احتمالا روی فرمان یا روی سقف خودرو؟ 😮🤔
خیلی سوال چالشی بود!
Taha Ayoobi
۲۹ شهریور ۱۴۰۳خیلی مقاله عالی ای بود، با تشکر.
یکی از سوال هایی که داشتم این بود که فرق پیشرانه هایی که با E85 سازگار شدن با اونایی که نشدن چیه،
یکیش زمان بندی و نسبت ترکیب بود مثل اینکه، ممنون میشم اگر دلایل دیگه ای هم داره بگید🌹
car lover
۳۰ شهریور ۱۴۰۳طاها: پیشرانه های سازگار با سوخت E85 مثل دوج دیمن از سیستم سوخت رسانی متفاوتی استفاده میکنن مثل انژکتورهای متفاوت سیستم پاشش سوخت متفاوت سیستم جرقه زنی همه ی اینها دستکاری میشه تا پیشرانه با سوخت E85 سازگاری پیدا کنه
Taha Ayoobi
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ایول دستت دردنکنه،
یه چیز جالب، موتور های پنتااستار کرایسلر که همون 3 و خورده ای لیتری های روی محصولات دوج و جیپ و اینا هست، اونا هم با E85 سازگارن.
قاسم
۳۰ شهریور ۱۴۰۳سلام
در ایران پمب ها دو رنگ دارند یک رنگ سبز و یک رنگ قرمز
یعنی هیچ کدام آنها استاندارد هم نیستند و علت خرابی ماشین و مصرف بیشتر سوخت در حقیقت تولید بنزین بی کیفیت باعث معضل مصرف بالا شده است اگر بنزین خوب تولید شود خود به خود مصرف پایین می اید علت واردات بنزین باید ماشین های قدیمی از دور خارج شود و کیفیت تولید ماشین و بنزین خوب شود بنزین اضافه هم خواهیم اورد.
فربد
۳۰ شهریور ۱۴۰۳بسیار مطلب جالبی بود و سطح آگاهی را بالاتر برد …شخصا ممنون هستم و دوست دارم لااقل روزانه یکی .دو تا از چنین مطالبی در دسترس قرار بگیرد ..سپاسگزار
اسداله قربانی
۱ مهر ۱۴۰۳از اطلاع رسانی صحیح درستکاری شما برای بهتر زندگی کردن مردم سپاسگذاریم هرچه خوب برای مردم درهر زمینه ای بخواهید چند برابر به خودت برمیگردد درود برشما
اسداله قربانی
۱ مهر ۱۴۰۳قدیم راننده هابامغزشان باموتور وجاده سربالا وسرپاّئین هماهنگ بودند با به موقع عوضکردن دنده وبه موقع گاز زیاد وکم از خام سوختن سوخت وزیاد مصرف کردن و فشار آمدن به سیستم خودرو جلوگیری می کردند که برای صاحب ماشین از هر نظر به صرفه بود
رضا باوی
۶ مهر ۱۴۰۳استاد این داستانی که تعریف کردی مربوط به آمریکاست، ما اینجا تو ایران ماشینمون معمولا با شاش کار میکنن، مگه نمیبینی رو در باک اکثر ماشینامون عکس ی شخص در حال شاشیدن زده شده.