آموزشمقالات

علت سوت کشیدن لنت ترمز و روش رفع آن

جدیدترین قسمت سری مقالات آموزشی پدال و به لنت ترمز و علت سوت کشیدن آن اختصاص دارد. همچنین در این مقاله می‌خواهیم بدانیم با چه روش‌هایی می‌توان سوت کشیدن لنت ترمز را رفع کرد پس همراه ما باشید.

لنت ترمز (Brake Pad) یکی از اجزای اصلی سیستم ترمز خودرو به حساب می‌آید. این قطعه که عمر مشخصی دارد و باید پس از تمام شدن تعویض شود جزو مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های ترمز بوده و با استفاده از اصطکاک باعث توقف خودرو می‌شود. ایده و مفهوم لنت‌های ترمز یا ترمزهای دیسکی به‌ عنوان جایگزین ترمزهای کاسه‌ای در سال ۱۹۰۲ و توسط لنچستر مطرح شد اما به دلیل هزینه‌های بالا و راندمان پایین نسبت به ترمزهای کاسه‌ای شاهد استفاده گسترده از آن‌ها تا پس از جنگ جهانی دوم نبودیم.

زمانی که تکنولوژی ترمز دیسکی بهبود یافت عملکرد ترمزها نیز کاملاً برتر از نمونه‌های کاسه‌ای ظاهر شد. تفاوت عملکرد بین این دو نوع ترمز به حدی پررنگ بود که در سال ۱۹۵۳ جگوار مسابقه‌ای مجهز به لنت‌های ترمز توانست قهرمان مسابقات استقامت ۲۴ ساعته لمان شود. موفقیت جگوار را عموماً به استفاده از ترمزهای دیسکی نسبت می‌دهند چراکه به رانندگان اجازه داد سریع‌تر از پیچ‌ها عبور کنند و دیرتر ترمز را بکار گیرند و این امر نهایتاً منجر به قهرمانی شد. در اواخر سال ۱۹۶۳ بود که اکثر خودروها از ترمزهای دیسکی استفاده می‌کردند و در اواخر دهه ۶۰ میلادی نیز اختراع کالیپرهای ترمز ثابت باعث شد نصب لنت‌ها راحت‌تر و ارزان‌تر باشد. اما یکی از مشکلاتی که می‌تواند هر راننده‌ای را کلافه کند سوت کشیدن لنت ترمز است. صدای گوش‌خراشی که در زمان ترمز گرفتن به گوش می‌رسد علت‌های مختلفی دارد و ما نیز می‌خواهیم دلایل و روش‌های رفع آن را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم.

علت سوت کشیدن لنت ترمز موتور

دلایل مختلفی برای سوت کشیدن لنت ترمز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اتمام عمر مفید لنت‌ها، به‌کارگیری لنت‌های تقلبی و نامرغوب، وجود اشکال در دیسک چرخ، وجود مشکل در بلبرینگ چرخ ها، عدم تماس کامل و درست لنت با دیسک و… اشاره کرد.

به‌کارگیری لنت‌های تقلبی و نامرغوب

حتماً شما نیز در زمان تعویض لنت‌ها با گزینه‌های مختلفی روبرو شده‌اید که قیمت‌های ارزان‌تری نیز دارند. در صورتی که از چنین لنت‌هایی استفاده کنید پس از مدتی شاهد سوت کشیدن لنت ترمز خودروی خود خواهید بود. دلیل آن نیز استفاده از متریال بی‌کیفیت است چراکه برخی شرکت‌ها از مواد نامناسب در ساخت لنت‌ها استفاده می‌کنند و زمانی که راننده ترمز می‌کند ذرات فلز و مواد تقلبی با چرخ تماس پیدا می‌کنند و در نهایت باعث سوت کشیدن لنت‌ها می‌شوند.

پایان عمر مفید لنت‌ها

از آنجایی که لنت قطعه‌ای مصرفی محسوب می‌شود بنابراین عمر مشخصی دارد. بسته به سبک رانندگی افراد و برخی فاکتورهای دیگر، لنت‌ها می‌توانند دیر یا زود مستهلک شوند و سوت کشیدن یکی از نشانه‌های پایان عمر آن‌هاست. در این صورت قسمت خاصی از لنت‌ها با دیسک برخورد می‌کند و صدای سوت و خراش فلزات به گوش می‌رسد. همین نشانه‌ها به معنی فرا رسیدن زمان تعویض لنت‌ها خواهد بود. توصیه می‌شود از لنت‌های باکیفیت استفاده کنید تا دوباره شاهد سوت کشیدن لنت ترمز خودروی خود نباشید.

عدم تماس کامل و درست لنت با دیسک چرخ

گاهی اوقات لنت و چرخ زاویه مناسبی برای تماس کامل با یکدیگر ندارند و همین امر می‌تواند موجب ساییده شدن غیر همسان لنت و چرخ شود. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد سوت کشیدن لنت‌ها نیز وجود خواهد داشت. علاوه بر این مشکل می‌توان کاهش کیفیت ترمز گیری و افزایش فاصله توقف را نیز حس کرد.

وجود مشکل در دیسک چرخ

گاهی اوقات موارد بالا بررسی می‌شوند و مشکلی پیدا نمی‌شود. در این حالت علت سوت کشیدن لنت ترمز می‌تواند از خود دیسک چرخ باشد. وجود خراشیدگی بزرگ روی دیسک یا قرار گرفتن سنگریزه و ذرات خارجی بین لنت و دیسک باعث ایجاد سر و صدایی همچون خراش فلز و سوت کشیدن خواهد شد. به همین خاطر ضروری است نسبت به بررسی دیسک چرخ و رفع مشکلات احتمالی آن نیز اقدام شود.

استفاده مکرر و طولانی‌مدت از ترمز

یکی دیگر از دلایل احتمالی سوت کشیدن ترمز می‌تواند ترمزهای پیاپی و به مدت طولانی باشد. در این حالت کارایی لنت‌ها پایین می‌آید و اصطلاحاً داغ می‌شوند. بهتر است در این زمان خودرو را متوقف کنید و به آن کمی استراحت دهید تا دمای لنت‌ها کاهش یابند و کارایی خود را بازیابند.

رفع صدای سوت لنت ترمز

اگر مدت زیادی از زمان تعویض لنت‌ها می‌گذرد و فکر می‌کنید عمر مفید آن‌ها تمام شده است می‌بایست نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید. البته به احتمال زیاد با تعویض آن‌ها نیز تا مدتی شاهد صدای سوت کشیدن لنت‌ها خواهید بود چراکه هنوز لنت به درستی با دیسک هماهنگ نشده است. به همین خاطر باید با ترمز گیری های آرام و ایمن نسبت به جا افتادن درست لنت‌ها اطمینان حاصل کنید.

همچنین باید دقت کرد از لنت‌های باکیفیت استفاده شود. بهتر است این قطعه را از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن تهیه کنید چراکه لنت ترمز اهمیت زیادی در ایمنی شما دارد. نصب صحیح لنت‌ها نیز در رفع صدای سوت مؤثر خواهد بود. در صورتی که همچنان صدای سوت از لنت‌ها به گوش می‌رسد شاید روغن‌کاری پشت لنت‌ها بتواند آن را کمتر کند و از بین ببرد. یکی از راه‌های دیگر نیز به سمباده کشیدن سطح لنت مربوط می‌شود. همچنین تمیز کردن کالیپرهای ترمز و اجزای دیگر را نیز نباید از یاد برد. نهایتاً اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها کارساز نبود شاید باید به سراغ دیسک چرخ و بررسی آن بروید و در صورت نیاز آن را تراش‌کاری کرده یا نهایتاً تعویض نمایید.

علت سوت کشیدن بوستر ترمز

بوستر ترمز به عنوان تقویت کننده نیروی پای راننده عمل می‌کند و نقشی کلیدی در ایمنی خودرو دارد. البته بوستر ترمز نیز می‌تواند مشکلاتی داشته باشد که به‌صورت اجمالی به آن نیز می‌پردازیم. از جمله آثار خرابی بوستر می‌توان به وجود صدای غیرعادی در آن، افزایش فاصله توقف خودرو، کشیده شدن آن به یک سمت، نشتی روغن، نرمی و سفتی غیرعادی پدال ترمز و… اشاره کرد. در صورتی که هر یک از این علائم به ویژه وجود صدای غیرعادی در بوستر را تشخیص دادید در اسرع وقت به یک مکانیک خبره مراجعه کنید تا اقدام به رفع مشکل نماید.

علت سوت کشیدن چرخ جلو هنگام حرکت

از دلایل اصلی سوت کشیدن چرخ جلو در زمان حرکت می‌توان به وجود سنگریزه و گرد و غبار، داغ شدن لنت، رطوبت بالا و لبه‌دار شدن دیسک چرخ اشاره کرد. همچنین زمانی که لنت ترمز نو خریداری کرده باشید به دلیل عدم هماهنگی اولیه بین لنت جدید و دیسک می‌توان شاهد صدای سوت بود. در این حالت می‌بایست ترمزهای نرم و ایمن در سرعت‌های پایین را بگیرید تا لنت‌ها اصطلاحاً جا بیفتند.

سوت کشیدن لنت نو

گاهی اوقات پس از تعویض لنت‌های قدیمی با نمونه‌های نو شاهد سوت کشیدن لنت‌ها خواهید بود که دلیل آن عدم هماهنگی لنت‌های جدید با دیسک است. در صورتی که ترمز گیری را به نرمی و ایمنی انجام دهید پس از چند روز شاهد از بین رفتن صدای سوت خواهید بود. توصیه می‌کنیم حتماً از لنت‌های باکیفیت و مطمئن برای خودروی خود استفاده کنید.

رفع صدای سوت لنت ترمز پراید

برای رفع صدای سوت لنت ترمز پراید می‌بایست اقداماتی همچون بررسی لنت‌ها از نظر مستهلک شدن، بررسی دیسک‌ها از نظر وجود خراش، بررسی وجود گرد و غبار و سنگریزه بین لنت و دیسک، بررسی کالیپرها از نظر شل شدن و… را انجام دهید. در صورتی که عمر مفید لنت‌ها به پایان رسیده باشد می‌بایست نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    مقاله مفیدی بود ممنون

    موافقم 19
    مخالفم 4
  2. ممد ژانگولر

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4149 ديدگاه)

    بهترین راه برای خلاص شدن از صداهای صوت و جیغ ترمز و رهایی از دنیای پر استرس اینه که یک مقدار روغن بزنی به دیسک و با خیالت راحت هر جای این دنیای فانی خواستی بری

    موافقم 15
    مخالفم 38
    1. MC20

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      ممد جان یه مدتی نبودی دلمون برات تنگ شده بود داداش … ( توو اون مدت که نبودی حدودا 3 ماه پیش ) یه روز صبح رفتم پیاده روی … توو مسیر برگشت عشق مورد علاقه ات حضرت دنعالی رو دیدم … گذر موقت … جات رو خالی کردم داداش … چه رخی داشت … چه هیبتی … واقعا سلطانیه برای خودش … با این که طراحیش آشناست بازم از دیدنش سیر نمی شی … 5 دقیقه داشتم حال میکردم … گفتم جای ممد عزیز خالی … همون روزها اومدم بهت بگم که نمی آمدی سایت … الان یادم افتاد گفتم بهت بگم داداش … خلاصه دادش انتخابت 20 نیست … بیست و یکه

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. ممد ژانگولر

        ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (4149 ديدگاه)

        داداش ام سی ی دونه ایی .

        آره داداش خداوکیلی حضرت دنعلی آخرشه 👌

        موافقم 6
        مخالفم 1
      2. ناخدا

        ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (365 ديدگاه)

        عزیز دل برادر ورود خودروهای آمریکایی به ممنوع هست حتی بصورت پلاک گذر موقت ، بعد شما چطوری دیدی ؟ عجب !

        موافقم 2
        مخالفم 9
        1. MC20

          ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (2348 ديدگاه)

          داداش ناخدا برای من و شما ، خیلی چیز ها ممنوع هست … شما احتمالا من رو نمی شناسی ، با 39 سال سن چه دلیلی داره بخوام دروغ بگم … این که چطور و از کجا آورده رو نمی دونم … ولی اگر اشتباه نکنم و درست یادم باشه تا آخر همین امسال تا برج 11 اجازه تردد داشت … فقط 5 دقیقه داشتم به ارتفاع دماغه اش نگاه میکردم … راحت 1.5 متر با زمین ارتفاع داشت … ابهتش آدم و می گیره … داستانیه برای خودش …

          موافقم 7
          مخالفم 1
    2. ای روزگار تلخه تلخه تلخ

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (18 ديدگاه)

      ترمز عمل میکنه اونوقت؟

      موافقم 3
      مخالفم 8
  3. Hadi

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    عالی و کاربردی بود ممنون

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. زیزیگولو

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    قبلاً خیلیا که میرفتن تو نمایندگیای سایپا و ایرانخودرو لنت عوض میکردن این مشکلو داشتن و ماشینشون موقع ترمز گرفتن صدای سوت که چه عرض کنم صدای ترمز تریلی و اتوبوس میداد

    موافقم 10
    مخالفم 1
  5. AMANTE

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    یک سوال دارم برای ماشین خودم هست.
    موقعی که فرمون رو می‌چرخونم یک صدای تقی میاد که بردم پیش تعمیرکار گفت احتمالا از سیبک فرمانه و هزینه ی درست کردن اش زیاده و فرقی هم نمیکنه همینجوری بمونه هم مشکلی پیش نمیاد.
    میخواستم بدونم کسی هست این مشکل رو قبلا داشته و حل اش کرده؟ چون نمیخوام هزینه ی الکلی پرداخت کنم. ممنون.

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. MC20

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      آمانته جان جعبه فرمونت رو چک کردی ؟ به نظرم از جعبه فرمونت هم میتونه باشه داداش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. علائم خرابی جعبه فرمان خودرو :

      1-صدای غیر عادی فرمان هنگام چرخاندن

      صدای غیر عادی از جعبه فرمان معمولا هنگام چرخش فرمان در حالت درجا یا چرخش حین حرکت خودرو به گوش می رسد که ممکن است دلایلی مانند موارد زیر علت آن باشد :

      بین پینیون و دنده شانه ای لقی وجود دارد.
      فتر بوش تنظیم که میزان لقی فرمان را تنظیم می کند معیوب شده است.
      طول فنر بوش تنظیم و عمق بوش دنده شانه ای با یکدیگر مطابقت ندارند.
      جعبه فرمان هیدرولیک به صورت کاملا صحیح و دقیق تنظیم نشده است.
      میل فرمان افقی که به دنده شانه ای و سیبک فرمان متصل است لقی دارد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. علائم خرابی جعبه فرمان هیدرولیک : 2-ایجاد صدا در هنگام کار کردن درجا، یا چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست

      شنیدن صدای غیر عادی از سیستم هیدرولیک می تواند به دلایل زیر باشد:

      اگر پمپ هیدرولیک در هنگام کارکردن درجای موتور صدای اضافه تولید کند، به احتمال زیاد پمپ دچار مشکل شده است.
      ولی اگر در هنگام چرخاندن فرمان به طرفین صدای غیرعادی شنیده شود، احتمالا سطح روغن هیدرولیک در مخزن کافی نیست و موارد مربوط به نشت روغن باید بررسی شود و این امر ممکن است کیفیت روغن هیدرولیک را پایین بیاورد.
      اگر در زمان چرخاندن فرمان، صدایی شبیه به سوت یا جیغ از تسمه هیدرولیک شنیده شود، دو موضوع باید بررسی شود :
      ممکن است فولی تسمه روی میل لنگ معیوب باشد و یا سایز تسمه هیدرولیک مناسب نباشد که باید ریگلاژ شود …

      موافقم 2
      مخالفم 2
    2. aLik

      ۱۷ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز اول سرپلوس هاتو چگ کن، یه لحظهوخم شو جلوی ماشین بببن گردگیرهای سرپلوست سالمه اگه نبود که مطمعنأ سرپلوسهاته،سالمم بوو بازم سرپلوستت نگاه بنداز،۹۹ورصد از اونه

    3. رامین

      ۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من پرایددارم همینجوری بود رفته رفته زیادشد،ایرادازسرپالس بود

    4. جعفر

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ۱۰۰ درصد.از سیبک فرمونه و کار جلوبندی کار هست .این مشکل رو من هم داشتم.ماشینم کارا هست.وقتی به سمت چپ فرمون میچرخوندم صدای تق تق میامد و فرمون کامل نمی چرخید
      بردم درستش کردن.خیلی مهم و باید هر چه سریعتر درستش کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا