آموزشمقالات

علت خرابی باتری ماشین چیست؟

باتری ماشین نقش مهمی در کارکرد تجهیزات برقی خودرو دارد اما گاهی اوقات به دلایل مختلف خراب می‌شود و یافتن علت آن موضوع جدیدترین مقاله آموزشی پدال است. همراه ما باشید.

باتری ماشین

پیش از آنکه به علت خرابی باتری ماشین بپردازیم بهتر است اندکی درباره خود باتری و نقش آن در خودرو صحبت کنیم. باتری خودرو انرژی را به‌صورت شیمیایی ذخیره کرده و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. از جمله مهم‌ترین وظایف باتری خودرو می‌توان به تأمین انرژی و برق موردنیاز جهت روشن شدن خودرو، تأمین برق موردنیاز برای چراغ‌ها، سیستم‌های برقی از جمله سیستم صوتی و تأمین انرژی بخاری و کولر خودرو اشاره کرد.

شاید در نگاه اول وظایف باتری خیلی به چشم نیاید اما از کار افتادن آن باعث خواهد شد خودرو استارت نخورد و عملاً بدون استفاده باقی بماند بنابراین بررسی باتری خودرو در فواصل زمانی منظم و تعویض آن در صورت لزوم اهمیت زیادی خواهد داشت. باتری خودرو از اجزای مختلفی شامل جعبه باتری، صفحات دارای ماده فعال، الکترولیت، صفحات مثبت و منفی به همراه عایق، قطب‌های مثبت و منفی، سطح الکترولیت و… تشکیل شده است. نحوه کار باتری به این صورت است که با استارت زدن باتری به مدار برق متصل می‌شود. در این حالت فرایند دشارژ شروع شده و الکترولیت که رابط قطب‌های مثبت و منفی محسوب می‌شود فرایند تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی را انجام می‌دهد.

انرژی‌ای که از این طریق به دست می‌آید ماده فعال روی صفحات یاد شده را به سولفات سرب تبدیل می‌کند و در این میان مولکول‌های اکسیژن و هیدروژن آزاد می‌شوند. مولکول‌های یاد شده طی واکنش‌های شیمیایی به آب تبدیل می‌شوند و نتیجه آن نیز آزاد شدن الکترون توسط صفحات مثبت خواهد بود. این الکترون‌ها به سمت صفحات منفی می‌روند و تبادل الکترونیکی انجام شده باعث تأمین ولتاژ یا پتانسیل الکتریکی دو سر باتری می‌شود. انواع مختلفی از باتری‌ها وجود دارند که در خودروها بکار می‌روند. باتری خودروهای داخلی معمولاً از نوع اسیدی یا اتمی است که هریک نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. در خودروهای مدرن برقی که در بازارهای جهانی عرضه شده‌اند معمولاً از باتری‌های لیتیوم یون استفاده شده است هرچند برخی شرکت‌ها همچون تویوتا به دنبال تولید باتری‌های حالت‌جامد با کارایی بسیار بالاتر هستند.

علائم خرابی باتری ماشین

باتری ماشین جزو قطعات مصرفی محسوب می‌شود اما طول عمر نسبتاً بیشتری داشته و در هر شرایطی نیز کار می‌کند. البته پس از گذشت مدت‌زمان مشخصی که معمولاً بین ۲ تا ۴ سال است باتری خودرو کیفیت و کارکرد خود را از دست خواهد داد. از جمله علائم خرابی باتری ماشین می‌توان به مواردی همچون استارت ضعیف پیشرانه، کاهش نوردهی چراغ‌ها، کاهش قدرت و شتاب پیشرانه، تغییر رنگ و شکل باتری و… اشاره کرد.

علت خرابی باتری ماشین

دلایل زیادی برای خرابی باتری ماشین وجود دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

عدم استفاده طولانی‌مدت از خودرو: درصورتی‌که از خودروی خود مدت زیادی استفاده نکنید و احتمالاً آن را بخوابانید باتری خودرو کارایی خود را از دست خواهد داد.

دمای بسیار بالا و پایین: باتری‌ها معمولاً در برابر نوسانات دمایی عادی مشکلی نخواهند داشت اما اگر در معرض دماهای بسیار بالا یا پایین قرار گیرند کیفیت خود را از دست داده و خراب خواهند شد.

ضربه فیزیکی شدید: درصورتی‌که ضربات شدیدی به بدنه باتری وارد شود اسید باتری نشت خواهد کرد و در نهایت باتری خراب خواهد شد.

آسیب دیدن قطب‌های باتری: اگر قطب‌های مثبت و منفی باتری آسیب ببیند عملکرد کلی آن کاهش خواهد یافت.

وجود سیستم‌های برقی زیاد در خودرو: باتری خودرو ظرفیت مشخصی دارد و درصورتی‌که سیستم‌های برقی زیادی روی خودرو نصب شده باشند باتری توانایی تأمین برق موردنیاز آن‌ها را نخواهد داشت و سریعاً شارژ خالی خواهد کرد.

پایان عمر مفید باتری: همان‌طور که گفتیم باتری نیز همانند قطعات مصرفی خودرو عمر مشخصی دارد و پس از گذشت مدت‌زمان حدود ۲ تا ۴ سال کارایی خود را از دست می‌دهد.

خرابی دینام: دینام در زمان روشن بودن پیشرانه باعث شارژ باتری می‌شود. درصورتی‌که دینام خراب شود باتری به‌صورت کامل شارژ نخواهد شد و از طول عمر آن کاسته می‌شود. اگر به دنبال افزایش عمر باتری ماشین خود هستید و یا می‌خواهید بدانید چرا باتری خودرو خالی می‌شود می‌توانید لینک مربوط به مقالات آن را در پدال مطالعه بفرمایید.

علت خرابی باتری اتمی ماشین

از جمله دلایل خرابی باتری اتمی ماشین می‌توان به مواردی همچون نوسانات دمایی شدید، ضربات فیزیکی به باتری و سوراخ شدن آن، پایان عمر مفید باتری، خرابی دینام، خواباندن طولانی‌مدت خودرو و… اشاره کرد.

عمر مفید باتری ماشین

باتری خودرو بسته به کیفیت و شرکت سازنده می‌تواند طول عمر بین ۲ تا ۴ سال داشته باشد اما معمولاً در صورت استفاده زیاد از خودرو و یا عدم رسیدگی مناسب به آن طول عمر باتری کمتر خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۳۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    خداروشکر تو صنعت باطری سازی و لاستیک سازی اگر حرف اول رو نزنیم مثل صنعت خودروسازی هامون عقب مونده هم نیستیم
    سپاهان باطری و لاستیک البرز و بقیه جز با کیفیت ترین ها هستن و صدرصد بهتر از باطری و لاستیک چینی ها هستیم

    موافقم 15
    مخالفم 88
    1. Hamid3x

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (415 ديدگاه)

      احیان شما تو این صنعت نیستین؟(البته که هستین)
      باطری سازی مون که شده صنعت بازیافت بجز یکی دو مدل بیشتر باطری های داخل بازیافتی هستند و بی کیفیت

      لاستیک سازی مون هم که جوک ساله
      مواد اولیه بی کیفیت
      فرایند ساخت قدیمی
      محصول نهایی هم با انواع ایرادهای ظاهری و عملکردی ارائه میشه

      کجاش پیشرفته است من نمیدونم

      موافقم 94
      مخالفم 14
    2. کاوه

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جناب جردن!!!! ظاهراهمیشه وهمه جا دو نفرآدم بیسوادومتعصب مثل توبایدباشندکه با تزها وحرفهاشون ملت رابخندونند، مردحسابی یاهنوزسوار الاغ هستی وماشین نخریدی یاازهمون قشرببسوادی هستی که توهمه کارهاادعادارندو فتوا میدن وهیچ چیزی هم حالیشون نیست، بروکارخانجات تولیدباتری ولاستیک راازنزدیک ببین که چطور وبدون هیچ استانداردوکیفیتی دارندمحصول بنجل تولیدمیکنندومیدن دست آدمهایی مثل تو که براشون دست بزنی، سی سال قبل بااون تکنولوژی اونزمان باتری مینداختی روماشینت حداقل پنج تا هفت سال کارمیکردالان یک یادوسال حداکثربایدبری تعویض کنی،لاستیک ایرانی میندازی زیرماشین عین جیپ ماشینت تقه میزنه و خشک میشه ویامیترکه ویاپله میکنه،ماشین صفرخریدم یزدتایرزیرش بود وازسربالایی پارکینگ بالا نمی اومدودائماوسط رمپ بکسوادمیکردرفتم دانلپ انداختم زیرماشینم راحت مثل آب خوردن میره بالا ونهایتا ده سال حدود۲۶۰ هزارکیلومتر برام کارکرد،برو باباکجایی؟؟،؟

      موافقم 13
  2. آرمین صالح پور

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    الان شما کویر تایر و بارزو میخواین با میشلین و بریجستون و گودیر مقایسه کنین؟یا باتری سپاهان رو حتی با دلکور کره؟!!!!

    موافقم 66
    مخالفم 6
  3. مازیار

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (973 ديدگاه)

    برای سولفاته نشدن قطب‌ها، قبل از بستن کابل اونها رو با روغن موتور آغشته کنید

    موافقم 39
    مخالفم 6
  4. حسن

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان
    واشر سرسیلندر کدوم برند معرفی میکینید برای ۲۰۶

    موافقم 7
    مخالفم 9
  5. amirboss

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (795 ديدگاه)

    چند نکته که به درد همه میخوره:
    باتری اتمی همون باتری آبی هست که یه جورایی پلمب شده که مایع باتری بخار نشه
    برای باتری های آبی هم اگه سطح مایع اومد پایین فقط آب مقطر بریزید چون آب اسید سطح اسیدیته مایع باتری رو می‌بره بالا و باعث افت عمر باتری میشه.
    باتری های که از کار افتادن رو ببرید خوب داخلشونو بشورید تا سولفات های سرب خارج بشن دوباره با آب اسید مخصوص باتری پرشون کنید و بزارید زیر شارژ و از استفاده دوباره لذت ببرید.

    موافقم 34
    مخالفم 6
  6. سجادروزرخ

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خدمت عزیزی که تعریف ناموزونی از لاستیک وباطری ایرانی داشت، لاستیک ایرانی که واسه ما مسافرکشها شش ماه خوب کار میکنه و بعد باد میده،باطری هم که اول برند ایلیا روبستم سه ماه کارکرد صاحبش فرار کرد و‌پس نگرفت،باطری صبا گرفتم چهار ماه کار کرد حالا هم پس دادم هنوز خم خبری از باطری گارانتی نیست

    موافقم 31
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اتفاقا من صبا گرفتم کاملا راضیم قبلا که سپاهان داشتم سه چهار سال کار کرد تو صنعت باتری و تایر خوشبختانه پیشرفت داشتیم

      موافقم 1
      مخالفم 13
      1. SS

        ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (821 ديدگاه)

        تجربه شخصیم بهترین باتری ایرانی سپاهان (سوزوکی) هست که تقریبا 3 سال بدون افت ولتاژ کار میکنه بقیه برندها (حتی معروف مثل صبا) نهایتا 6 ماه بیشتر از گارانتی که یعنی حدود 2 سال.
        در حالی که باتری های شرکتهای معتبر خارجی حداقل از تاریخ تولید 5 سال عمر مفید دارن.

        موافقم 7
        مخالفم 1
  7. احمدآذرنیوشان

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط هانکوک، باطری ام سوزوکی

    موافقم 14
    مخالفم 2
  8. احسان

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام باطری ماشین من پیکان پنج سال کار کرد البته پارکینگ دارم

    موافقم 8
    مخالفم 2
  9. علی

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من درپوش بالای باطری ماشینم که بعنوان اتمی خریداری کرده بودم رو پس از یکسال باز کردم دیدم که اسیدی هست لذا آب باطری رو دادم خالی کردن که طبق گفته باطری ساز نصفش آب بود بعد گذاشت زیر شارژ و مجدد رو ماشین نصب کردم لاستیک هم که یزد تایر میگن خوبه مارک خارجی هم که نلسن و هانکوک و میشلن معروفن ولی قیمتشون بالاست خود یزد تایر جفتی 4 تومنه

    موافقم 5
    مخالفم 3
  10. بهنام

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باطری بعد از ۳ سال رو بزنیم به شارژ باز قابلیت استفاده رو داره یا باید عوض کرد ؟

    موافقم 1
    مخالفم 3
  11. ساعد

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    والا ما که یه جفت لاستیک کویر تایرتاربخ روزسایز ۱۴ دولتی خریدیم سه ماهه یکی از لاستیک‌ها دوپوسته بشه میخواستم برم شهرستان با خانواده خوب شد لاستیک‌ها را بازدید کردم والا تو جاده با هفتاد هشتاد تا سرعت میترکید وخونواده مو نابود میکردم اختلاف یه جفت لاستیک دولتی و آزاد حدود یک میلیون تومنه خداوکیلی مثل من گول لاستیک دولتی را نخورید وجونتون را به خطر بیندازید به نظر من یه لاستیک سی درصد هانکوک یا کومهو یا برند های معروف خارجی خیلی مطمئن تر از لاستیک های نو وبه روز داخلی هست

    موافقم 4
    مخالفم 0
  12. حمیدم

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست عزیزی که از با کیفیت بودن باطری و لاستیک ایرانی دم میزنی…

    خدا وکیلی ساقی حلال خوری داری ،میشه آدرسش رو به ما هم بدی؟؟

  13. رحمان

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باطری بی‌کیفیت»مسؤل و مدیر بی‌کیفیت
    لعنت بر بنیان گذار این همه بد بخختی

    1. علی اکبر صالح مجنی

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه عده هم هستن که همه چیز رو سیاسی میکنند ربطی هم نداره موضوع باتری باشه یا رنگ پشکل اولاغ مشت حسن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا