آموزشمقالات

علت دود لنت ترمز خودرو چیست؟

گاهی اوقات در زمان استفاده از ترمز خودرو متوجه دود در اجزای گوناگون آن از جمله لنت‌ها می‌شوید اما علت دود لنت ترمز چیست؟ در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

از آنجایی که سیستم ترمز خودرو نقشی حیاتی در ایمنی سرنشینان ایفا می‌کند بنابراین هرگونه مشکل در آن می‌بایست در سریع‌ترین زمان ممکن رفع شود. قبلاً مقالات متعددی در زمینه بررسی عیوب سیستم ترمز خودرو از جمله دیسک، کالیپر، بوستر و… منتشر شده است و این بار می‌خواهیم علت دود لنت ترمز را بیابیم پس با ما همراه باشید.

یکی از سناریوهای ترسناک در زمان رانندگی مشاهده بوی سوختی و دود در سیستم ترمز است. بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن نزد یک مکانیک خبره مراجعه کنید تا این مشکل رفع شود اما برای اینکه بدانید علت دود سیستم ترمز خودرو چیست برخی از معمول‌ترین دلایل را گردآوری کرده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید ترمزهای دیسکی خودروهای مدرن دارای کالیپرها، دیسک‌ها و لنت‌ها هستند. زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهید روغن ترمز به کالیپر می‌رسد و این قطعه نیز پیستون را می‌فشارد که در نهایت باعث سایش لنت‌ها به دیسک‌ها خواهد شد. اصطکاک موجود بین لنت‌ها و دیسک‌ها سبب کاهش سرعت خودرو و نهایتاً توقف آن خواهد شد. اما ترمزهای کاسه‌ای در خودروهای قدیمی و در چرخ‌های عقب بکار رفته‌اند و بجای اینکه کالیپر و دیسک در آن‌ها وجود داشته باشد از کفشک استفاده شده است. زمانی که پدال ترمز را فشار دهید روغن ترمز باعث خواهد شد دو پیستون کوچک کفشک‌ها را به کاسه فشار دهد و با ایجاد اصطکاک سرعت خودرو کاهش یابد.

علت‌ دود لنت ترمز خودرو

نکته مهم این است که سیستم ترمز خودرو در معرض استهلاک قرار دارد و بنابراین با گذشت زمان گردوغبار حاصل از ترمز گیری، خوردگی و آلودگی روی آن تأثیر خواهد گذاشت. وجود گردوغبار ناشی از ترمز روی لنت‌ها می‌تواند باعث چسبیدن آن‌ها به دیسک شود و زمانی که این اتفاق بیفتد ترمزها دیگر نمی‌توانند به حالت نرمال خود بازگردند و چرخ نیز آزادانه نخواهد چرخید. اصطکاک مداوم لنت و دیسک باعث می‌شود گرمای زیادی تولید شود که نتیجه آن بوی سوختگی و دود لنت خواهد بود. واضح است که چنین چیزی برای سیستم ترمز خودرو خوشایند نیست و می‌تواند آسیب زیادی به قطعات آن وارد کند.

علت دیگر دود ترمز خودرو می‌تواند ناشی از کالیپر ترمز معیوب باشد که در این صورت پیستون گیر می‌کند و لنت ترمز به سمت دیسک فشرده می‌شود. در این حالت نیز مشابه چسبیدن لنت‌ها به دیسک شاهد اصطکاک مداوم بین این قطعه با دیسک خواهید بود که در نهایت داغ شدن لنت‌ها و متصاعد شدن بوی سوختگی و دود را در پی خواهد داشت. دقت داشته باشید که دمای دیسک ترمز در زمان عملکرد عادی می‌تواند به ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد اما زمانی که لنت‌ها به آن بچسبند دما از ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد نیز فراتر خواهد رفت.

سومین عامل دود ترمز می‌تواند سیلندر چرخ ترمزهای کاسه‌ای باشد. اگر سیلندر چرخ عملکرد درستی نداشته باشد باعث فشرده شدن مداوم کفشک‌ها به داخل درام خواهد شد. در واقع سیلندر چرخ قفل ‌شده تأثیری مشابه پیستون گیر کرده خواهد داشت و به همین خاطر شما در حال رانندگی با ترمز قفل شده خواهید بود. برخلاف ترمزهای دیسکی، شما نمی‌توانید قفل شدن سیلندر چرخ و اصطکاک کفشک‌ها و درام را ببینید اما اگر بوی سوختگی و دود را مشاهده کردید می‌بایست خودرو را به یک متخصص نشان دهید.

علت دود لنت ترمز می‌تواند از خود این قطعه نیز باشد. متأسفانه نمونه‌های تقلبی لنت ترمز در بازار به وفور پیدا می‌شوند هرچند با مطالعه مقاله تشخیص لنت ترمز اصل از تقلبی در پدال می‌توانید تا حد زیادی این مشکل را مرتفع کنید. دقت داشته باشید که لنت‌های ترمز تقلبی بسیار خطرآفرین هستند و باعث مشکلات زیادی همچون کاهش کنترل خودرو، افزایش فاصله توقف، داغ شدن ترمزها و… می‌شوند. همچنین زمان استفاده از لنت‌های ترمز بی‌کیفیت شاهد بوی سوختگی و دود نیز خواهید بود. در نهایت باید گفت استفاده بی‌رویه و مداوم از ترمز خودرو می‌تواند باعث داغ شدن لنت‌ها و دیسک‌ها و کاهش کارایی آن‌ها شود که این امر خودش را با نشانه‌هایی همچون دود کردن و بوی سوختگی نشان خواهد داد.

علت بوی لنت ماشین

همان‌طور که گفته شد عواملی همچون استفاده مداوم از سیستم ترمز، داغ کردن لنت‌ها و دیسک‌ها، چسبیدن لنت‌ها به دیسک‌ها در اثر وجود گردوغبار و آلودگی زیاد، خرابی کالیپر و استفاده از لنت‌های ترمز تقلبی می‌توانند باعث ایجاد بوی سوختگی در لنت شوند.

رانندگی با ترمزدستی بالا

گاهی اوقات رانندگان فراموش می‌کنند در زمان حرکت ترمزدستی را پایین بیاورند. از آنجایی که ترمزدستی با استفاده از کابل و سیم مخصوص باعث درگیر شدن ترمز چرخ‌های عقب می‌شود بنابراین بالا بودن آن در زمان حرکت خودرو باعث آسیب دیدن شدید بلبرینگ‌های چرخ، لنت‌ها و کفشک‌ها خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا