آموزشمقالات

کاهش فشار روغن موتور؛ دلایل، راه‌کار و هر آنچه باید دانست

یکی از مشکلات مهم خودروها را می‌توان کم شدن فشار روغن موتور دانست که در این مقاله آموزشی به دنبال بررسی آن هستیم.


اکثر رانندگان می‌دانند که روغن موتور عنصری حیاتی برای پیشرانه‌های درون‌سوز است. روغن موتور نه تنها به عنوان روان کار ایفای نقش می‌کند بلکه به قطعات متحرک داخلی اجازه می‌دهد تا بدون اصطکاک در کنار یکدیگر کار کنند. روغن موتور همچنین گرمای ناشی از تحرک قطعات را به بیرون هدایت کرده و مانع آسیب دیدن آن‌ها می‌شوند. این روغن به لطف دو فاکتور کلیدی ویسکوزیته و فشار می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. ویسکوزیته به مقاومت یک مایع در برابر جاری شدن گفته می‌شود. فشار روغن نیز می‌تواند مقیاسی از میزان نیروی موردنیاز برای انتقال مایع در پیشرانه را ارائه کند. اگر فشار خیلی پایین باشد روغن نخواهد توانست به تمامی قطعات برسد و بنابراین عمل روان کاری به خوبی انجام نخواهد شد. اگر فشار خیلی زیاد شود گرمای اضافی می‌تواند منجر به از کار افتادن پیشرانه شود. هر دو سناریو آسیب وسیعی به قلب تپنده وسیله نقلیه وارد خواهد کرد.

همچنین بخوانید:

اکثر خودروها دارای سنسوری هستند که فشار روغن داخل موتور را اندازه می‌گیرد. این سنسور داده‌ها به مغز خودرو می‌فرستد و اطلاعات حاصل نیز از طریق نشانگر ویژه در پشت آمپرها به اطلاع راننده می‌رسد. اگر آمپر روغن موتور ناگهان افت کند به احتمال زیاد فشار روغن موتور بسیار پایین است؛ اما چه عواملی باعث کم شدن فشار روغن موتور می‌شوند؟ مشکلات متنوعی می‌توانند این موضوع را رقم بزنند و ما می‌خواهیم در این مقاله به ریشه‌های مشکل و راه‌حل‌های رفع آن‌ها بپردازیم.

کم شدن فشار روغن موتور

کم بودن روغن موتور

یکی از دلایل اصلی کم شدن فشار روغن موتور به کم بودن سطح روغن داخل پیشرانه مربوط می‌شود. اگر پیشرانه فاقد میزان درستی از روغن باشد امکان حفظ فشار کافی وجود نخواهد داشت. همان‌طور که گفته شد روغن موتور نقشی اساسی در کارکرد صحیح موتور خودرو دارد و اگر میزان آن خیلی کم باشد نه تنها فشار روغن کم می‌شود بلکه احتمال آسیب دیدن قطعات و داغ کردن موتور نیز وجود دارد. بی‌شک تعمیر موتور هزینه زیادی را در بر دارد و به همین خاطر باید همواره سطح روغن موتور را بررسی کنید. اما عوامل گوناگونی می‌توانند باعث کم شدن روغن موتور شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به نشتی روغن و مصرف بیش از اندازه روغن در موتور اشاره کرد. البته اضافه کردن روغن به موتور کار ساده‌ای بوده و کافی است کاپوت را بالا زده و میله مخصوص اندازه‌گیری روغن را نگاه کنید. درصورتی‌که میزان روغن خیلی کم بود میزان کمی از آن را تا زمان رسیدن نشانگر به وضع مناسب اضافه کنید. در نظر داشته باشید که حجم زیادی از روغن را به ناگهان به موتور اضافه نکنید.

استفاده از روغن موتور نامناسب برای خودرو

ویسکوزیته روغن نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین باید دانست هر پیشرانه ویژگی‌های خاص خودش را دارد و باید از روغن موتور مناسب آن استفاده شود. با اینکه بسیاری از پیشرانه‌ها می‌توانند با روغن‌های دارای ویسکوزیته متفاوت کار کنند اما باید از روغنی که شرکت سازنده خودرو توصیه کرده استفاده کرد. یکی از عواقب به‌کارگیری روغن نامناسب در خودرو افت فشار روغن است که می‌تواند مشکلاتی از جمله مشکل در استارت خوردن، داغ کردن و حتی شکستن قطعات داخلی را در پی داشته باشد. با بررسی دفترچه راهنمای خودروی خود خواهید توانست از نوع مناسب روغن موتور اطلاع پیدا کنید. اگر به‌طور تصادفی از روغن نامناسب برای موتور خودروی خود استفاده کردید خیلی نگران نباشید چراکه رفع آن راحت است و باید سریعاً راهی تعویض روغن شوید تا با تعویض روغن قبلی از نمونه مناسب خودروی شما استفاده کند.

خرابی سنسور فشار روغن یا اویل پمپ

میزان و نوع روغن تنها عوامل کم شدن فشار روغن موتور نیستند. همان‌طور که گفتیم خودروی شما از سنسوری برای بررسی میزان فشار داخل موتور استفاده می‌کند. همچنین قطعه‌ای به نام اویل پمپ در خودرو وجود دار که روغن را تحت‌فشار قرار داده و آن را داخل موتور به گردش درمی‌آورد. اگر این قطعات از کار بیفتند شاید موتور نتواند فشار مناسب روغن را حفظ کند. البته بدون بهره گرفتن از کمک‌های یک متخصص به راحتی نمی‌توان خرابی این قطعات را تشخیص داد. متأسفانه رفع این مشکلات که پیچیدگی بیشتری نسبت به دو عامل قبلی دارند هزینه‌بر است هرچند تعویض سنسور فشار روغن ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

گرفتگی فیلتر روغن

یکی از مهم‌ترین قطعات بکار رفته در سیستم روان کاری پیشرانه فیلتر روغن است چراکه حتی اگر شما به‌طور مداوم روغن خودرو را تعویض کنید بازهم خرده‌های آهن و برخی ذرات ریز دیگر در طول زمان در فیلتر جمع شده و آن را مسدود خواهند کرد. کار فیلتر جلوگیری از ورود این ذرات و براده‌های آهن به پیشرانه است. درصورتی‌که فیلتر روغن به‌طور مرتب تعویض نشود احتمال گرفتگی آن وجود خواهد داشت. در این صورت روغن نخواهد توانست با آزادی در پیشرانه به گردش درآید و نتیجه آن کم شدن فشار روغن موتور خواهد بود. بهترین کار این است که با هر بار تعویض روغن فیلتر نیز عوض شود.

استهلاک بالای پیشرانه

یکی دیگر از نشانه‌های کم شدن فشار روغن موتور استهلاک بالای قلب آهنین خودروست. این مشکل در خودروهای قدیمی‌تر رخ می‌دهد و علت آن نیز ساییدگی و استهلاک قطعات داخلی پیشرانه است. حتی اگر شما به خوبی از خودروی خود مراقبت کنید، وجود اصطکاک و استهلاک در قطعات امری طبیعی خواهد بود. با گذشت زمان این موضوع می‌تواند منجر به استهلاک و خرابی قطعاتی همچون رینگ پیستون‌ها شود که نتیجه آن کاهش فشار روغن است. استهلاک پیشرانه امری طبیعی است و زمانی که به حد مشخصی برسد باید پیشرانه را تعمیر کامل کنید. خبر خوب اینکه تعمیر کامل موتور عمر آن را بیشتر می‌کند. به منظور افزایش طول عمر موتور باید از سوخت مناسب استفاده کرده و تغییرات غیرمجازی در ساختار آن انجام ندهید.

همچنین بخوانید: لیست سرویس های دوره ای برای انواع ماشین

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4077 ديدگاه)

    خودروی الکتریکی داشته باشی همین مشکل رو هم نخواهی داشت .

    موافقم 5
    مخالفم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3963 ديدگاه)

      ممد دقیقا داشتم به این فکر میکردم.

      برقی نه آب میخواد، نه روغن میخواد، نه دیگه استرس آمپر آبو داری،

      برای استفاده های یه خانواده فوق‌العاده اس برقی.
      خیلی بی دردسره.

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. ممد ژانگولر

        ۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4077 ديدگاه)

        اره داداش از کثیفی و چرب و چیلی شدن هم راحت میشی.
        شما ی نگاه به کف آسفالتها و کف پارکینگ خونه ها بکنی خیلی چیزا دستت میاد . از لیز خوردن ماشینا هم جلوگیری میشه.
        کلا دیاک خودرو میشه همه چی .

        موافقم 3
        مخالفم 5
  2. محمد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    عدم به موقع تعویض روغن و توجه نکردن به فیلتر روغن باعث گرفتگی و رسوب توری اویل پمپ میشه
    که می‌تونه یکی از دلایل باشه.

    موافقم 8
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا