برخی افراد معتقدند تغییر سایز لاستیک میتواند بر سرعتسنج خودرو تأثیرگذار باشد اما آیا واقعاً اینگونه است؟
جابجایی منظم لاستیکهای خودرو، بر اساس آنچه در دفترچه راهنما نوشته شده اصلاً تأثیری روی وسیله نقلیه نخواهد داشت؛ اما اگر از لاستیک بزرگتر یا کوچکتر استفاده کنیم وضعیت چگونه خواهد بود؟ پاسخ کوتاه این است که شرایط خودرو تغییر خواهد کرد و اگر سایز رینگ و لاستیک خودروی شما تغییر یابد سرعتسنج عدد صحیحی را نشان نخواهد داد. در واقع انتخاب سایز اشتباه لاستیک یکی از اشتباهات متداولی است که مالکان انجام میدهند. باید دانست خودروسازان سرعتسنج وسایل نقلیه را برای کار با سایز خاصی از رینگ و لاستیک کالیبره میکنند.
همچنین بخوانید: معرفی انواع لاستیک خودرو و مزایا و معایب آنها
استفاده از رینگ و لاستیک با قطر و اندازه متفاوت تمامی تنظیمات استاندارد کارخانه را تغییر خواهد داد و این امر نه تنها باعث اشتباه در سرعتسنج میشود بلکه روی کارکرد واقعی خودرو نیز تأثیر میگذارد. در حقیقت اگر رینگ و لاستیک کوچکتر یا بزرگتری نسبت به اندازه استاندارد کارخانه انتخاب کنید میزان کارکرد خودرو به اندازهای که فکر میکنید نخواهد بود. یک لاستیک ۲۰ اینچی شرایط مشابه لاستیک ۲۴ اینچی را ندارد و بنابراین برنامهریزی خودرو بهطور کامل تغییر خواهد کرد. اگر روی تغییر رینگ و لاستیک خودروی خود تأکید دارید حتماً قبل از این کار با یک متخصص مشورت بکنید تا بتوانید بهترین گزینه را بدون ایجاد تأثیر منفی روی عملکرد خودرو انتخاب نمایید. البته بازهم باید به این نکته اشاره کنیم که با تغییر سایز لاستیک فقط سرعتسنج تحت تأثیر قرار نمیگیرد بنابراین جنبههای دیگری نیز وجود دارند که هنگام تعویض لاستیکها باید به آن دقت کنید.
موضوع دیگری که باید زمان تغییر سایز لاستیک در نظر بگیرید فاصله لاستیک با قوس چرخ و فضای داخلی گلگیر است. اگر لاستیک بیش از حد بزرگ باشد فضای کافی برای مانور آنها وجود نخواهد داشت و به احتمال زیاد لاستیک با لبه گلگیر و سپر برخورد خواهد کرد. همچنین در صورت استفاده از لاستیکهای بزرگتر باید برخی تغییرات را نیز انجام دهید. بهطور مثال سیستم تعلیق باید از نو تنظیم شود و از آنجایی که سیستم ترمز و گیربکس نیز تحت تأثیر قرار میگیرد بنابراین مکانیک باید آنها را نیز تنظیم کند. نکته دیگر اینکه میزان مصرف سوخت پیش بینی شده نیز با تغییر سایز لاستیک تغییر خواهد کرد.
البته باید دانست با برخی محاسبات میتوان بهطور ایمن لاستیکها را تغییر داد تا سرعتسنج خودرو رقم صحیح را نشان دهد. به همین منظور باید برخی موارد همچون پهنا و ارتفاع لاستیک را در نظر گرفت. در واقع برخی افراد بجای استفاده از رینگ و لاستیک بزرگتر از لاستیکی با ابعاد مشابه استاندارد استفاده میکنند اما پهنای این لاستیکها کمی بیشتر است. در برخی موارد نیز با انتخاب رینگ و لاستیک بزرگتر، جنبههای دیگری از آنها همچون ارتفاع کاهش پیدا میکند تا ابعاد استاندارد لاستیک در خودرو حفظ شود. در خاتمه باید به این نکته اشاره داشت که بهترین کار توجه به دستورالعملهای سازنده خودرو و استفاده از رینگ و لاستیک توصیه شده است تا به این ترتیب هم ایمنی خودرو تحت تاثیر قرار نگیرد و هم استهلاک بخشهای مختلف آن افزایش نیابد.
مازیار
۲۶ مرداد ۱۴۰۳خوب حداقل میگفتید با بزرگ شدن چرخ، سرعت واقعی بیشتر از عدد سرعت سنج خواهد بود و همچنین توان خودرو در پیمودن سربالاییها _ با همون دنده و دور قبل _ کمتر خواهد شد
اشکان
۲۷ مرداد ۱۴۰۳آقامازیار جدی نگیر
اکثرمقالاتی که درفضای مجازی درحال دست ب دست شدنن، جنبه علمی وفنی ندارن،
این نویسنده هم نتونست اصل مطلب رو ادا کنه..
✓✓ازمزایای اصلی لاستیک پهن:
✓افزایش اصطحکاک و بالارفتن ایمنی خودرو.
✓خودرو در سرپیچ ها چسبندگی بیشتری خواهدداشت و احتمال واژگونی خیلی کمتراست
✓درآسفالت های ایران، ضربات کمتری به اتاق خودرو انتقال میده.
@درسته مصرف سوخت رو هم بالامیبره
@قیمتش بیشتراز لاستیک استاندارده
🙏🙏😊😊
مجید
۲۷ مرداد ۱۴۰۳نویسنده در مورد عرض لاستیک چیزی نگفته بلکه در مورد قطر لاستیک مقاله نوشته
هرچند مطلب رو بیش از اندازه کش داده و اصل مطلب رو هم که نحوه خواندن سایز و انتخاب لاستیک و نحوه محاسبه محیط بیرونی لاستیک با توجه به قطر رینگ و لاستیک و چگونگی اثر اون در قدرت و سرعت و مصرف خودرو رو اصلا نگفته
فقط گفته تاثیر داره اما چجوریش رو توضیح نداده
فاق هر لاستیک درصدی از قطر رینگ و عرض لاستیک هست و ممکنه برای هر خودرو چند نوع انتخاب داشته باشیم
هر چه فاق لاستیک کوتاهتر باشه یعنی قطر تمام شده لاستیک کم هست و این یعنی دور بیشتر چرخها برای پیمودن یک مسیر ثابت به نسبت یک لاستیک دیگه با فاق بلندتر و این یعنی استهلاک بیشتر مصرف بیشتر و سرعت کمتر از نشانگر کیلومتر شمار و عمر لاستیک هم کمتر میشه
دقت کنید در صد رینگو عرض لاستیک انتخابی حاصلش فاق بلند تری باشه
در اینترنت فورمول نحوه محاسبه درصدی فاق لاستیک وجود داره و به راحتی میتونید سایز درست رو برای خودرو خود انتخاب کنید.
Hadi
۲۸ مرداد ۱۴۰۳اقای مهندس سیار خخخ بحث پهن بودن لاستیک نیست بحث سایز و ارتفاع لاستیک یه مثال ریز . پژو 405 با رینگ 14 لاستیک با پهنای 185 و ارتفاع 60 حالا کافیه رینگ 15 با لاستیک 185 و ارتفاع 60 بندازی سرعت ماشین بیشتر میشه . بحث سر دور و ارتفاع رینگ لاستیک نه پهنا استاد . پهنا لاستیک هیچ تاثیری رو سرعت خودرو نمیزاره
datsun
۲۶ مرداد ۱۴۰۳خوب توضیح نداد که مثلا اگه رینگ کوچک تر بندازی سرعت سنج کمتر نشون میده یا بیشتر یا برعکس رینگ بزرگتر بندازی، یا چه عملکردی رو سرعت و شتاب داره کمتر میشه بیشتر میشه؟
مازیار
۲۶ مرداد ۱۴۰۳داتسون جان
سرعت سنج به شفت خروجی گیربکس وصله. وقتی با چرخ ۱۵ اینچی مثلا تو ۱۰ دور در ثانیه شفت گیربکس سرعت ۴۰ کیلومتر باشه چرخ ۱۸ اینچی بخاطر محیط دایره بیشتر، تو همون دور مسافت بیشتری طی میکنه و سرعت بیشتر میشه و از طرف دیگه چرخ بزرگتر زور بیشتری برای چرخوندن لازم داره در نتیجه تو سربالایی ها کم میاره و نیاز به دور موتور بیشتر پیدا میشه
amir
۲۶ مرداد ۱۴۰۳رو دیمنی که سوشیانت سوار میشه که خیلی تاثیر داره چون نسخه ویژه اس
صفر تا صد با لاستیک عادی ۱۶.۶
صفر تا صد با لاستیک توهم ادیشن ۱.۶۶
Taha Ayoobi
۲۶ مرداد ۱۴۰۳😒
car lover
۲۶ مرداد ۱۴۰۳داداش پژو پارس من شتاب 1 ثانیه میزنه لاستیک کویرم زیرشه این سوسول بازیا هم نداره
amir
۲۶ مرداد ۱۴۰۳اه چقدر کنده
حتما مکش هدرز خوب نبستی عمو قربون هست تو بوکان ۰.۵ رو راحت میزنه
Cehx
۲۶ مرداد ۱۴۰۳لاستیک توهم ادیشن به همراه عرق سگی تو باک ماشین
amir
۲۶ مرداد ۱۴۰۳از قدرت آهنگ آوات بوکانی که نگم معجزه میکنه حداقل ۳ ۴ ثانیه ۰ تا صدو کمتر میکنه
سوشیانت
۲۷ مرداد ۱۴۰۳باز هم عمو جیم و mhra و فشار🔥🇺🇲
سوشیانت
۲۷ مرداد ۱۴۰۳باز هم عمو جیم و nhra و فشار🔥🇺🇲
Taha Ayoobi
۲۶ مرداد ۱۴۰۳عجیبه
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۶ مرداد ۱۴۰۳راننده سنگینا میگفتن که ۱۰۰ تای مثلا اتوبوس ۱۶۰ سواریه.من چقدر بحث میکردم باهاشون که بابا جون شما وقتی ۱۰۰ تا میری سواری هم ۱۰۰ سرعت برابره ولی اگر مثال شما چرخت رو کوچیکه بکنی رو دور موتوری که مثال ۱۵۰۰ هست ۱۰۰ تا میرفتی حالا با چرخ کوچیکه باید دور موتور رو بیشتر کنی چون چرخ باید سریعتر بچرخه و دور بیشتر میخواد و بر عکس اگر سواری با دور ۲۵۰۰ داره ۱۰۰ تا میره چرخ بزرگ ببنده با دور ۲۰۰۰ به این سرعت میرسه
جبار کله پژ
۲۶ مرداد ۱۴۰۳من نفهمیدم چی گفتی بالاخره ۱۰۰ تای اتوبوس ۱۶۰ تای سواری هست یا برابرن ؟
مازیار
۲۶ مرداد ۱۴۰۳یانکی خیلی خوب و ملموس توضیح داد
البته که برابرن چه سواری چه اتوبوس چه قایق روی آب
حسام
۳۰ مرداد ۱۴۰۳منظور سنگین سواران اینه که حفظ تعادل خودرو سنگین ومواجه شدن با خطرات تو ماشینهای سنگین خیلی سختتر میباشد.
مهیار
۲۷ مرداد ۱۴۰۳برای غرور همراه با بیسوادی درمانی نیست
رامتین
۲۶ مرداد ۱۴۰۳تغییر سایز لاستیک مشکلی ایجاد نمیکنه اگر این تغییر حداکثر یک سایز در رینگ باشه و بر اساس فرمولی که داریم، خطای آن کمتر از 2 درصد بشه.
....
۲۷ مرداد ۱۴۰۳دوستان بهترین راه برای پهن کردن لاستیک که سرعت سنج هم درست نشون بده کم کردن فاق لاستیک هم برای مثال النود ۱۹۵/۶۵ هست اگر میخواد پهن بشه باید بشه ۲۰۵/۶۰ اگر کنار هم بزاری هم ارتفاع میشه و به گایی هم گیر نمیکنه تازه سر پیچ ها ماشین تو دسته
amirboss
۲۷ مرداد ۱۴۰۳از اونجایی که معمولا پینیون سنسور سرعت سنج رو محور خروجی گیرباکس کوبل هست و نسبت به دوران شفت خروجی گیرباکس مقدار سرعت رو نشون میده، نمایش سرعت واقعی فقط با سایز استاندارد قطر لاستیک قابل مشاهده ست و تغییر در سایز لاستیک،رو سرعت خودرو تاثیر میزاره و سرعت سنج سرعت غیر واقعی رو نشون میده
عبد
۲۷ مرداد ۱۴۰۳سلام. من. رو ساینا مدل نود و شش که سایز لاستیکش ۱۸۵ ۶۰ ۱۴ بود لاستیک ۱۸۵ ۶۵ ۱۴ انداختم که فاقش بزرگتره یه سایز ولی وقتی با جی پی اس تست کردم تفاوتی نکرده بود. شاید در حد یک کیلومتر در ساعت. ولی ماشین شتابش کمتر شده بود. اینا رو در تایید حرف شما زدم.
مهدی
۲۷ مرداد ۱۴۰۳سلام خدمت تمامی هموطنان عزیزم میخاستم توجه شما را به یک نکته کلیدی جلب کنم سرعت در سواری و کامیون هیچ فرقی نداره فقط اگر خوب دقت کنید در صفحه دور موتور کامیون دور موتور ضربدر ۱۰۰ دور بر دقیقه است ولی در سواری دور موتور ضربدر ۱۰۰۰ دور در دقیقه است و کوچک بودن رینگ و لاستیک در ماشین های سواری با ده برابر شدن دور موتور جبران میشود والسلام نامه تمام
Omid
۱ شهریور ۱۴۰۳ای عمو قربون اون تفکراتت….. کامیون ضربدر 100 شده چون اعداد 15 و 20 و 30 اینا هستن….. نه 1 و 2 و 3 مثل سواری.
mosafer
۲۷ مرداد ۱۴۰۳دوستان سمند من لاستیکش 185 هست اگر 205 بندازم زیرش برای مصرف سوخت و جلوبندی خیلی اذیت میکنه یا نه زیاد فرقی نداره
Ahmad
۲۷ مرداد ۱۴۰۳سلام تغییر سایز لاستیک چسبندگی و کنترل بهتری بهت میده ( مصرف سوخت یکم بیشتر میشه )، اما اگه رینگ ۱۵ اسپرت با لاستیک ۲۰۵/۶۰ بندازی باید بعدش تنظیم فرمان کنی ، و کیفیت رانندگی و هندلینگ ماشین فوق العاده عالی میشه .
mosafer
۲۸ مرداد ۱۴۰۳خیلی ممنون
شهرام
۲۸ مرداد ۱۴۰۳دوست من تغییر میکنه شک نکن موهاتم سفید.من پژو 405glxداشتم قبلاً و رینگ پهن المینیومی تو گود لبه دار mz خوب سبک انداختم لاستیک جلو 205 فالکن و عقب آن 225 و برای آن مجبور به تعویض گلگیر های آن با نوع تکنیک شده آن شدم که داخل گلگیر گیر نکند و ساختن اسپنسر و استرس بار و کلی هزینه اضافی دیگر و گذاشتن هدرز و هزار داستان دیگر بهتر است همان لاستیک اصلی استفاده کنید و خودتان را از دردسر اضافه دور نگه دارید و هر تغییری هزار مشگل دیگر برایتان پیش میآورد فقط از زیبایی و چسبندگی آن و تک بودن آن میتوانید استفاده کنید و لذت ببرید.قطعات جلو بندی زود تر خراب میشود مصرف که پیشکش همش تو پمپ بنزین وقت میگذرانید.و سر و کله زدن با تعمیر کارها .و لذت آن نیز بعد مدتی عادی میشود .لاستیکها گرون تر باید بخرین برای یک بار امتحان میارزد شاید. دو بار خیر دوست من و موقع فروش تمام لوازم را باز کردم و دارم چون یک دهم قبمتش شاید دستت را بگیرد و از یک لاستیک شروع شد مانند شما. ارزش درگیر کردن خودتان را ندارد.این تجربه یک مرد 51 ساله بود.موفق باشید و پیروز
مهدی شوتی
۲۷ مرداد ۱۴۰۳سلام دوستان من رو سمند رینگ لاستیک ۱۴ انداختم شتاب بش خیلی باحال شده با ۴۰۵ انداختم پا به پای هم میرفتن مصرف سوخت هم پایین اومده فقد باید ارتفاع رو بیاری پایین ک قشنگ بشه شوتی سوارا امتحان کنین حالشو ببرین
جهان
۲۸ مرداد ۱۴۰۳فاق بزرگ لاستیک وفاق کوتاه مثل یه بچه ویه انسان با پای بلند . به نظر شما گام آنها در پیمودن مسیر یکی هست ؟ هر گام با پای بلند ۳برابر گام کوتاه است .
مهدی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳📌من میخوام رینگ فولادی پژو ۴۰۵ ۱۴ اینچی با رینگ ۱۵ آلومینیمی خرچنگی عوض کنم چطوره؟