آموزش

آیا تغییر سایز لاستیک بر عملکرد سرعت‌سنج خودرو تأثیر دارد؟

برخی افراد معتقدند تغییر سایز لاستیک می‌تواند بر سرعت‌سنج خودرو تأثیرگذار باشد اما آیا واقعاً این‌گونه است؟


جابجایی منظم لاستیک‌های خودرو، بر اساس آنچه در دفترچه راهنما نوشته شده اصلاً تأثیری روی وسیله نقلیه نخواهد داشت؛ اما اگر از لاستیک بزرگ‌تر یا کوچک‌تر استفاده کنیم وضعیت چگونه خواهد بود؟ پاسخ کوتاه این است که شرایط خودرو تغییر خواهد کرد و اگر سایز رینگ و لاستیک خودروی شما تغییر یابد سرعت‌سنج عدد صحیحی را نشان نخواهد داد. در واقع انتخاب سایز اشتباه لاستیک یکی از اشتباهات متداولی است که مالکان انجام می‌دهند. باید دانست خودروسازان سرعت‌سنج وسایل نقلیه را برای کار با سایز خاصی از رینگ و لاستیک کالیبره می‌کنند.

همچنین بخوانید: معرفی انواع لاستیک خودرو و مزایا و معایب آنها

استفاده از رینگ و لاستیک با قطر و اندازه متفاوت تمامی تنظیمات استاندارد کارخانه را تغییر خواهد داد و این امر نه تنها باعث اشتباه در سرعت‌سنج می‌شود بلکه روی کارکرد واقعی خودرو نیز تأثیر می‌گذارد. در حقیقت اگر رینگ و لاستیک کوچک‌تر یا بزرگ‌تری نسبت به اندازه استاندارد کارخانه انتخاب کنید میزان کارکرد خودرو به اندازه‌ای که فکر می‌کنید نخواهد بود. یک لاستیک ۲۰ اینچی شرایط مشابه لاستیک ۲۴ اینچی را ندارد و بنابراین برنامه‌ریزی خودرو به‌طور کامل تغییر خواهد کرد. اگر روی تغییر رینگ و لاستیک خودروی خود تأکید دارید حتماً قبل از این کار با یک متخصص مشورت بکنید تا بتوانید بهترین گزینه را بدون ایجاد تأثیر منفی روی عملکرد خودرو انتخاب نمایید. البته بازهم باید به این نکته اشاره کنیم که با تغییر سایز لاستیک فقط سرعت‌سنج تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد بنابراین جنبه‌های دیگری نیز وجود دارند که هنگام تعویض لاستیک‌ها باید به آن دقت کنید.

موضوع دیگری که باید زمان تغییر سایز لاستیک در نظر بگیرید فاصله لاستیک با قوس چرخ و فضای داخلی گلگیر است. اگر لاستیک بیش از حد بزرگ باشد فضای کافی برای مانور آن‌ها وجود نخواهد داشت و به احتمال زیاد لاستیک با لبه گلگیر و سپر برخورد خواهد کرد. همچنین در صورت استفاده از لاستیک‌های بزرگ‌تر باید برخی تغییرات را نیز انجام دهید. به‌طور مثال سیستم تعلیق باید از نو تنظیم شود و از آنجایی که سیستم ترمز و گیربکس نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد بنابراین مکانیک باید آن‌ها را نیز تنظیم کند. نکته دیگر اینکه میزان مصرف سوخت پیش بینی شده نیز با تغییر سایز لاستیک تغییر خواهد کرد.

البته باید دانست با برخی محاسبات می‌توان به‌طور ایمن لاستیک‌ها را تغییر داد تا سرعت‌سنج خودرو رقم صحیح را نشان دهد. به همین منظور باید برخی موارد همچون پهنا و ارتفاع لاستیک را در نظر گرفت. در واقع برخی افراد بجای استفاده از رینگ و لاستیک بزرگ‌تر از لاستیکی با ابعاد مشابه استاندارد استفاده می‌کنند اما پهنای این لاستیک‌ها کمی بیشتر است. در برخی موارد نیز با انتخاب رینگ و لاستیک بزرگ‌تر، جنبه‌های دیگری از آن‌ها همچون ارتفاع کاهش پیدا می‌کند تا ابعاد استاندارد لاستیک در خودرو حفظ شود. در خاتمه باید به این نکته اشاره داشت که بهترین کار توجه به دستورالعمل‌های سازنده خودرو و استفاده از رینگ و لاستیک توصیه شده است تا به این ترتیب هم ایمنی خودرو تحت تاثیر قرار نگیرد و هم استهلاک بخش‌های مختلف آن افزایش نیابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    خوب حداقل می‌گفتید با بزرگ شدن چرخ، سرعت واقعی بیشتر از عدد سرعت سنج خواهد بود و همچنین توان خودرو در پیمودن سربالایی‌ها _ با همون دنده و دور قبل _ کمتر خواهد شد

    موافقم 22
    مخالفم 4
    1. اشکان

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقامازیار جدی نگیر
      اکثرمقالاتی که درفضای مجازی درحال دست ب دست شدنن، جنبه علمی وفنی ندارن،
      این نویسنده هم نتونست اصل مطلب رو ادا کنه..
      ✓✓ازمزایای اصلی لاستیک پهن:
      ✓افزایش اصطحکاک و بالارفتن ایمنی خودرو.
      ✓خودرو در سرپیچ ها چسبندگی بیشتری خواهدداشت و احتمال واژگونی خیلی کمتراست
      ✓درآسفالت های ایران، ضربات کمتری به اتاق خودرو انتقال میده.
      @درسته مصرف سوخت رو هم بالامیبره
      @قیمتش بیشتراز لاستیک استاندارده
      🙏🙏😊😊

      موافقم 17
      مخالفم 3
      1. مجید

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        نویسنده در مورد عرض لاستیک چیزی نگفته بلکه در مورد قطر لاستیک مقاله نوشته
        هرچند مطلب رو بیش از اندازه کش داده و اصل مطلب رو هم که نحوه خواندن سایز و انتخاب لاستیک و نحوه محاسبه محیط بیرونی لاستیک با توجه به قطر رینگ و لاستیک و چگونگی اثر اون در قدرت و سرعت و مصرف خودرو رو اصلا نگفته
        فقط گفته تاثیر داره اما چجوریش رو توضیح نداده

        فاق هر لاستیک درصدی از قطر رینگ و عرض لاستیک هست و ممکنه برای هر خودرو چند نوع انتخاب داشته باشیم
        هر چه فاق لاستیک کوتاهتر باشه یعنی قطر تمام شده لاستیک کم هست و این یعنی دور بیشتر چرخها برای پیمودن یک مسیر ثابت به نسبت یک لاستیک دیگه با فاق بلندتر و این یعنی استهلاک بیشتر مصرف بیشتر و سرعت کمتر از نشانگر کیلومتر شمار و عمر لاستیک هم کمتر میشه
        دقت کنید در صد رینگو عرض لاستیک انتخابی حاصلش فاق بلند تری باشه
        در اینترنت فورمول نحوه محاسبه درصدی فاق لاستیک وجود داره و به راحتی میتونید سایز درست رو برای خودرو خود انتخاب کنید.

        موافقم 10
      2. Hadi

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اقای مهندس سیار خخخ بحث پهن بودن لاستیک نیست بحث سایز و ارتفاع لاستیک یه مثال ریز . پژو 405 با رینگ 14 لاستیک با پهنای 185 و ارتفاع 60 حالا کافیه رینگ 15 با لاستیک 185 و ارتفاع 60 بندازی سرعت ماشین بیشتر میشه . بحث سر دور و ارتفاع رینگ لاستیک نه پهنا استاد . پهنا لاستیک هیچ تاثیری رو سرعت خودرو نمیزاره

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. datsun

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3942 ديدگاه)

    خوب توضیح نداد که مثلا اگه رینگ کوچک تر بندازی سرعت سنج کمتر نشون میده یا بیشتر یا برعکس رینگ بزرگتر بندازی، یا چه عملکردی رو سرعت و شتاب داره کمتر میشه بیشتر میشه؟

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. مازیار

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      داتسون جان
      سرعت سنج به شفت خروجی گیربکس وصله. وقتی با چرخ ۱۵ اینچی مثلا تو ۱۰ دور در ثانیه شفت گیربکس سرعت ۴۰ کیلومتر باشه چرخ ۱۸ اینچی بخاطر محیط دایره بیشتر، تو همون دور مسافت بیشتری طی میکنه و سرعت بیشتر میشه و از طرف دیگه چرخ بزرگتر زور بیشتری برای چرخوندن لازم داره در نتیجه تو سربالایی ها کم میاره و نیاز به دور موتور بیشتر پیدا میشه

      موافقم 12
      مخالفم 2
  3. amir

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    رو دیمنی که سوشیانت سوار میشه که خیلی تاثیر داره چون نسخه ویژه اس
    صفر تا صد با لاستیک عادی ۱۶.۶
    صفر تا صد با لاستیک توهم ادیشن ۱.۶۶

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      😒

      موافقم 2
      مخالفم 8
    2. car lover

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      داداش پژو پارس من شتاب 1 ثانیه میزنه لاستیک کویرم زیرشه این سوسول بازیا هم نداره

      موافقم 11
      مخالفم 3
      1. amir

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        اه چقدر کنده
        حتما مکش هدرز خوب نبستی عمو قربون هست تو بوکان ۰.۵ رو راحت میزنه

        موافقم 7
        مخالفم 3
    3. Cehx

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (42 ديدگاه)

      لاستیک توهم ادیشن به همراه عرق سگی تو باک ماشین

      موافقم 7
      مخالفم 4
      1. amir

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        از قدرت آهنگ آوات بوکانی که نگم معجزه میکنه حداقل ۳ ۴ ثانیه ۰ تا صدو کمتر میکنه

        موافقم 11
        مخالفم 1
    4. سوشیانت

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      باز هم عمو جیم و mhra و فشار🔥🇺🇲

    5. سوشیانت

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      باز هم عمو جیم و nhra و فشار🔥🇺🇲

  4. Taha Ayoobi

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    عجیبه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  5. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (325 ديدگاه)

    راننده سنگینا میگفتن که ۱۰۰ تای مثلا اتوبوس ۱۶۰ سواریه.من چقدر بحث میکردم باهاشون که بابا جون شما وقتی ۱۰۰ تا میری سواری هم ۱۰۰ سرعت برابره ولی اگر مثال شما چرخت رو کوچیکه بکنی رو دور موتوری که مثال ۱۵۰۰ هست ۱۰۰ تا می‌رفتی حالا با چرخ کوچیکه باید دور موتور رو بیشتر کنی چون چرخ باید سریعتر بچرخه و دور بیشتر میخواد و بر عکس اگر سواری با دور ۲۵۰۰ داره ۱۰۰ تا می‌ره چرخ بزرگ ببنده با دور ۲۰۰۰ به این سرعت میرسه

    موافقم 14
    1. جبار کله پژ

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (156 ديدگاه)

      من نفهمیدم چی گفتی بالاخره ۱۰۰ تای اتوبوس ۱۶۰ تای سواری هست یا برابرن ؟

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. مازیار

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3300 ديدگاه)

        یانکی خیلی خوب و ملموس توضیح داد
        البته که برابرن چه سواری چه اتوبوس چه قایق روی آب

        موافقم 12
      2. حسام

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        منظور سنگین سواران اینه که حفظ تعادل خودرو سنگین ومواجه شدن با خطرات تو ماشینهای سنگین خیلی سخت‌تر میباشد.

    2. مهیار

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (26 ديدگاه)

      برای غرور همراه با بیسوادی درمانی نیست

  6. رامتین

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3252 ديدگاه)

    تغییر سایز لاستیک مشکلی ایجاد نمیکنه اگر این تغییر حداکثر یک سایز در رینگ باشه و بر اساس فرمولی که داریم، خطای آن کمتر از 2 درصد بشه.

  7. ....

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    دوستان بهترین راه برای پهن کردن لاستیک که سرعت سنج هم درست نشون بده کم کردن فاق لاستیک هم برای مثال النود ۱۹۵/۶۵ هست اگر میخواد پهن بشه باید بشه ۲۰۵/۶۰ اگر کنار هم بزاری هم ارتفاع میشه و به گایی هم گیر نمیکنه تازه سر پیچ ها ماشین تو دسته

    موافقم 3
    مخالفم 4
  8. amirboss

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    از اونجایی که معمولا پینیون سنسور سرعت سنج رو محور خروجی گیرباکس کوبل هست و نسبت به دوران شفت خروجی گیرباکس مقدار سرعت رو نشون میده، نمایش سرعت واقعی فقط با سایز استاندارد قطر لاستیک قابل مشاهده ست و تغییر در سایز لاستیک،رو سرعت خودرو تاثیر می‌زاره و سرعت سنج سرعت غیر واقعی رو نشون میده

    1. عبد

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام. من. رو ساینا مدل نود و شش که سایز لاستیکش ۱۸۵ ۶۰ ۱۴ بود لاستیک ۱۸۵ ۶۵ ۱۴ انداختم که فاقش بزرگتره یه سایز ولی وقتی با جی پی اس تست کردم تفاوتی نکرده بود. شاید در حد یک کیلومتر در ساعت. ولی ماشین شتابش کمتر شده بود. اینا رو در تایید حرف شما زدم.

  9. مهدی

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام خدمت تمامی هموطنان عزیزم میخاستم توجه شما را به یک نکته کلیدی جلب کنم سرعت در سواری و کامیون هیچ فرقی نداره فقط اگر خوب دقت کنید در صفحه دور موتور کامیون دور موتور ضربدر ۱۰۰ دور بر دقیقه است ولی در سواری دور موتور ضربدر ۱۰۰۰ دور در دقیقه است و کوچک بودن رینگ و لاستیک در ماشین های سواری با ده برابر شدن دور موتور جبران می‌شود والسلام نامه تمام

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. Omid

      ۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (31 ديدگاه)

      ای عمو قربون اون تفکراتت….. کامیون ضربدر 100 شده چون اعداد 15 و 20 و 30 اینا هستن….. نه 1 و 2 و 3 مثل سواری.

  10. mosafer

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    دوستان سمند من لاستیکش 185 هست اگر 205 بندازم زیرش برای مصرف سوخت و جلوبندی خیلی اذیت می‌کنه یا نه زیاد فرقی نداره

    1. Ahmad

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام تغییر سایز لاستیک چسبندگی و کنترل بهتری بهت میده ( مصرف سوخت یکم بیشتر میشه )، اما اگه رینگ ۱۵ اسپرت با لاستیک ۲۰۵/۶۰ بندازی باید بعدش تنظیم فرمان کنی ، و کیفیت رانندگی و هندلینگ ماشین فوق العاده عالی میشه .

      1. mosafer

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (210 ديدگاه)

        خیلی ممنون

    2. شهرام

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست من تغییر می‌کنه شک نکن موهاتم سفید.من پژو 405glxداشتم قبلاً و رینگ پهن المینیومی تو گود لبه دار mz خوب سبک انداختم لاستیک جلو 205 فالکن و عقب آن 225 و برای آن مجبور به تعویض گلگیر های آن با نوع تکنیک شده آن شدم که داخل گلگیر گیر نکند و ساختن اسپنسر و استرس بار و کلی هزینه اضافی دیگر و گذاشتن هدرز و هزار داستان دیگر بهتر است همان لاستیک اصلی استفاده کنید و خودتان را از دردسر اضافه دور نگه دارید و هر تغییری هزار مشگل دیگر برایتان پیش می‌آورد فقط از زیبایی و چسبندگی آن و تک بودن آن میتوانید استفاده کنید و لذت ببرید.قطعات جلو بندی زود تر خراب میشود مصرف که پیشکش همش تو پمپ بنزین وقت می‌گذرانید.و سر و کله زدن با تعمیر کارها .و لذت آن نیز بعد مدتی عادی میشود .لاستیک‌ها گرون تر باید بخرین برای یک بار امتحان می‌ارزد شاید. دو بار خیر دوست من و موقع فروش تمام لوازم را باز کردم و دارم چون یک دهم قبمتش شاید دستت را بگیرد و از یک لاستیک شروع شد مانند شما. ارزش درگیر کردن خودتان را ندارد.این تجربه یک مرد 51 ساله بود.موفق باشید و پیروز

  11. مهدی شوتی

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من رو سمند رینگ لاستیک ۱۴ انداختم شتاب بش خیلی باحال شده با ۴۰۵ انداختم پا به پای هم می‌رفتن مصرف سوخت هم پایین اومده فقد باید ارتفاع رو بیاری پایین ک قشنگ بشه شوتی سوارا امتحان کنین حالشو ببرین

  12. جهان

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فاق بزرگ لاستیک وفاق کوتاه مثل یه بچه ویه انسان با پای بلند . به نظر شما گام آنها در پیمودن مسیر یکی هست ؟ هر گام با پای بلند ۳برابر گام کوتاه است .

  13. مهدی

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    📌من میخوام رینگ فولادی پژو ۴۰۵ ۱۴ اینچی با رینگ ۱۵ آلومینیمی خرچنگی عوض کنم چطوره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا