آموزش

نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ خودرو در خانه

همانطور که می‌دانید در خودروهای دنده دستی برای تعویض دنده ابتدا باید کلاچ گرفت و سپس اقدام به تعویض دنده کرد و پس از پایان تعویض دنده باید دوباره کلاچ را به حالت اولیه برگرداند. در برخی از خودروها برای عملکرد صحیح کلاچ در مواقع لازم باید پدال را خیلی زیاد یا خیلی کم فشرد و همین موضوع باعث می‌شود رانندگی در ترافیک‌ها و یا شیب‌ مثبت سخت شود.

در این سری از مقالات آموزش مجله پدال قصد داریم نحوه تنظیم پدال کلاچ را به طور کامل توضیح دهیم. البته پیش از آن به طور مختصر به توضیح وظیفه کلاچ در خودروها می‌پردازیم. با پدال همراه باشید.

همچنین بخوانید: علائم خرابی گیربکس CVT بررسی مشکلات و راهکارهای رفع آن

همچنین بخوانید: گیربکس AMT چیست؟ مزایا، معایب و هرآنچه باید بدانید

کلاچ چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

همانطور که می‌دانید در زمان حرکت خودرو، پیشرانه همواره در حال انتقال قدرت به گیربکس است. قدرت موتور خودروها محدود است و گاهی نیاز است با توجه به شرایط جاده، با انتخاب دنده مناسب بتوانیم توان مناسب را از موتور دریافت کنیم. همانطور که در هنگام تعویض دنده قرار است توان تولیدی موتور از چرخ دنده‌ای به چرخ دنده دیگر منتقل شود و طبیعتا انجام این امر هنگامی که موتور در حال انتقال قدرت به چرخ دنده‌ها است امکان پذیر نیست. در این مرحله است که کلاچ وارد عمل می‌شودو اتصال بین موتور و گیربکس را قطع می‌کند تا راننده بتواند دنده مناسب را انتخاب و سپس دوباره قدرت را به گیربکس منتقل کند.

پیشنهاد می‌شود برای درک بیشتر و بهتر نحوه عملکرد کلاچ ویدیو زیر را مشاهده کنید:

 

چگونه کلاچ خودرو را رگلاژ کنیم؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، برای رانندگی طولانی مدت در ترافیک‌ها و خیابان‌های شیب‌دار نیاز است کلاچ با میزان مناسبی پایین رفتن اتصال موتور و گیربکس را قطع کند و با برداشتن پا از روی پدال مجدد به حالت اولیه خود برگردد. اگر کلاچ خودرو تنظیم نباشد مطمئنا راننده در نیم کلاچ کردن دچار مشکل می‌شود.

برخی فکر می‌کنند برای تنظیم کلاچ خودرو لازم است به تعمیرگاه بروند در صورتی رگلاژ کلاچ خودرو امری بسیار ساده و آسان است و در صورتی که از محل قرارگیری سیم کلاچ مطلع باشید نهایتا باید ۱۰ ثانیه را صرف رگلاژ کردن آن کنید.

مرحله اول: سیم کلاچ را بیابید

پس از باز کردن در کاپوت خودرو، در ‌ذهنتان خطی فرضی از پدال کلاچ (داخل کابین) به درون کاپوت (معمولا سمت چپ باتری و نزدیک رادیاتور) رسم کنید. سیم کلاچ تقریبا همان جایی است که خط فرضی رسم کرده‌اید و مطمئنا اگر کمی حوصله به خرج بدهید آن را می‌بینید. اما اگر باز هم در پیدا کردن سیم کلاچ موفق نشدید می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

مرحله دوم: چرخاندن مهره روی سیم کلاچ در جهت مناسب

برای رگلاژ کلاچ لازم است پس از پیدا کردن سیم کلاچ مهره ‌های واقع بر روی آنرا در جهت مناسب بچرخانید. این کار معمولا نیازی به آچار ندارد و با دست هم قابل انجام است. چرخاندن مهره در جهت عقربه‌های ساعت باعث می‌شود پدال کلاچ در موقعیت بالاتری نسبت به اول آزاد شود. همچنین اگر مهره را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، کلاچ پایین‌تر از حد معمول آزاد می‌شود.

مرحله سوم: اطمینان از عملکرد صحیح کلاچ

پس از اینکه تنظمیات لازم را بر روی مهره سیم کلاچ انجام دادید خودرو را روشن کنید و در دنده بگذارید و کمی رانندگی کنید تا متوجه تفاوت عملکرد پدال کلاچ نسبت به قبل شوید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۷ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. مرتضی علی وحیدی

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    به نظرم مرحله اول:خودرو را داخل منزل بیاورید
    ۲:دل و روده آن را بیرون بیاورید
    ۳:دیگه نمیدونم خودتون درستش کنید

    موافقم 21
    مخالفم 35
  2. R/T

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (958 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 19
    مخالفم 4
  3. مرتضی علی وحیدی

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    بنظرم مرحله اول:ماشین را داخل منزل بیاورید
    ۲:دل و روده ماشین رو بیارید بیرون۳:دیگه میدونم خودتون درستش کنید

    موافقم 5
    مخالفم 49
  4. BMW

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    مرسی بابت راهنمایی خوب و بجاتون

    موافقم 10
    مخالفم 5
  5. جمشیدی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    اوه اوه اوه… دمتون گرم…

    موافقم 10
    مخالفم 3
  6. مرتضی علی وحیدی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    نه این که الان میشین مهندس…..

    موافقم 1
    مخالفم 4
  7. Amir

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    من میترسم برم درست کنم بیشتر کند بزنم🤣

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. Amir

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (40 ديدگاه)

      گند

      موافقم 2
      مخالفم 1
  8. امید

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    متاسفانه ترس پدر در میاره. اونروز تلسکوپی فرمون رانا پلاسی که تازه خریده بودم صدای شدید میداد. شخص تعمیرکار یک میلیون از من اجرت خواستن! و همینطور انباری اگزوزم! 500 دستمزد خواستن. انباری رو جنس خوب 1300 خریدم و تلسکوپی کامل ایساکو چون بلبرینگاش پیدا نمیشه. دست به کار شدم…. خونه چاله سرویس داریم ایتدا اگزوز رو باز کردم و اگزوز بعدی رو مثل اون تنظیم کردم بست کمری هاشو و جا زدم و چسب مزدا هم زدم که نشتی نده و اومدم سراغ تلسکوپی… اول قاب ایربگ باز کردم بعد پیچ فرمون باز کردم و غربیلک درومد و ساعتی رو بدون تکون و اذیت گذاشتم کنار. سوکت های دسته راهنما باز شد و خودش با یه پیچ شش و چندتا خار وصل بود در اوردم و دو تا مهره و دو تا پیچ با بکس باز شد و زیر پا هم یه اچار 13 مهره باز کردم. تلسکوپی اومد بیرون و جدیدش رفت جاش. فقط تنظیم ساعتی باید تا انتها خلاف عقربه های ساعت بگردونید و بعدش سه دور باز کنین و جا بزنین. مراقب سوکت ها هم باشین نشکنین. جالبه در عرض 2-3 ساعت تموم شد همه کارا و 1500 به همراه داغی وسایل که میشد 100-200 به ضایعاتی فروخت موند برام! حال فکر کنین اگه میترسیدم چی میشد؟ باید دو روز دنبال مکانیک میگشتم و کارم هم به تمیزی خودم در نمیومد. چرا که تموم بلبرینگا و اتصالات گریس کاری شد. نترسین و انجام بدین

    موافقم 17
    مخالفم 1
  9. پژمان

    ۳۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام یلداتون مبارک

    این ک گفتین آچار لازم نیست برای رگلاژ کلاچ آچار لازمه مخصوصا برای پراید خودم مادرزاد فنی کارم با همه چیز سرکار دارم بعد اینکه اینم بگم اگه کلاچ رو زیادی مهره را سفت کنید ماشین در حال حرکت زمان گاز دادن یکم هرز گاز میخوره خوب دور نمیگیره پس باید دقت کنید 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا