آموزش

تاثیر دما و سرما بر ترمز خودرو

آیا ترمزها در سرما هم نیاز به مراقبت دارند؟ تاثیر دما روی اجزای این سیستم تا چه اندازه جدی گرفته می‌شود؟

فصل سرد یک معظل همیشگی برای خودروهای خانوادگی و شهری به شمار می‌رود که توانایی لازم برای دست‌وپنجه نرم‌کردن با آن را ندارند. تازه اگر خودرو قابلیت آفرود هم داشته باشد، باز هم نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات است تا برای هماهنگی با شرایط دمایی پایین آماده شود. برخی قطعات خودرو در مواجه با این شرایط با فات عملکرد روبه‌رو می‌شوند و درصورت سهل‌انگاری راننده یا مالک، دردسرساز خواهند شد. متاسفانه این مسئله شامل بخش‌های حیاتی خودروها هم می‌شود؛ پس باید از ایمنی صحیحشان اطمینان حاصل کرد.

یکی از این بخش‌ها، ترمزهای خودرو به شمار می‌روند که در فصول سرد، نقشی دوچندان دارند. اما آیا این بخش تحت تاثیر سرما دچار افت عملکرد می‌شود؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد، چه اقداماتی را می‌توان برای مواجه با آن انجام داد؟

آیا سرما روی ترمز تاثیر می گذارد؟

سرما به خودی‌خود و به‌شکلی فیزیکی به اجزای سیستم ترمز خودرو آسیب وارد نمی‌کند اما عملکرد صحیح آن را به‌کلی تحت شعاع قرار می‌دهد. ترمزهای خودرو چه از نوع کاسه‌ای باشند یا دیسکی، در یک گستره دمایی گسترده به انجام وظیفه می‌پردازند اما اگر دما از آن محدوده فراتر برود، با افت عملکرد مواجه خواهند شد.

برای درک بهتر این مسئله، در نظر بگیرید که از یک مسیر پیچ‌وتاب‌دار کوهستانی با سرعت زیاد پایین می‌آیید و با رسیدن به هر پیچ، پدال ترمز را به سختی می‌فشارید. در این شرایط و با کمی گذر زمان، حتما متوجه بوی لنت‌های ترمز می‌شوید و با ادامه این روند، حس خواهید کرد که دقت عملکرد ترمز کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب با داغ‌شدن این بخش و گذر از محدوده دمایی مناسب، افت عملکرد آغاز شده است. در سوی مقابل، اگر دما از حد معینی کمتر بشود، باز هم عملکرد ترمز کاهش پیدا می‌کند. این مسئله به غلطت روغن ترمز هم باز می‌گردد.

هوای سرد چگونه بر ترمز تاثیر می‌گذارد؟

با رانندگی در مسیرهای مرطوب زمستانی، رطوبت و آب وارد سیستم‌های داخلی خودرو مانند ترمز می‌شود. راننده پس از توقف، از ترمزدستی استفاده می‌کند که ترمزهای عقب را درگیر خواهد کرد. با همراهی هوای سرد، رطوبت وارد شده در سیستم بدون جنبش به حالت جامد در می‌آید و در عملکرد ترمز خلل ایجاد می‌کند. ممکن است راننده ترمزدستی را غیرفعال کند اما صفحات ترمز هنوز به یکدیگر متصل بمانند. راه حل این مسئله، حرکت بسیار آرام خودرو به جلو و سپس به عقب است که معمولا با یک صدای بلند همراه می‌شود. هر چند این صدا ترسناک و نگران‌کننده به نظر می‌رسد اما خطرناک نیست و نشان‌دهنده خرد شدن زیریخ‌های درون سیستم ترمز است.

در خودروهایی که از ترمزدستی‌های سیمی استفاده می‌کنند، امکان یخ‌زدگی سیم ترمز هم وجود دارد. راه‌حل رفع مشکل کابل ترمزدستی، ریختن آب گرم روی آن است؛ مشخصا این کار برای کاربران عمومی راحت نیست و بهتر است یک متخصص آن را انجام دهد.

چگونه تاثیر دما روی ترمز را کم کنیم؟

هر چند راه‌حل خاصی برای مقابله با آب‌وهوا وجود ندارد و این پدیده طبیعی هر از چندگاه رفتاری غیرقابل پیش‌بینی از خود نشان می‌دهد اما می‌توان پیش از وقوع دردسر، از آن جلوگیری کرد. یکی راه مناسب برای جلوگیری از افزایش تاثیر دما روی ترمزها، تمیزکردن آن‌ها محسوب می‌شود. اگر بتوانید هر چندماه یک بار، سیستم چرخ و ترمز را باز کرده و آن را تمیزکاری کنید، احتمالا از دردسرهای بعدی جلوگیری و به افزایش طول عمر این بخش هم کمک کرده‌اید.

بررسی لنت ترمز خودرو

چگونه ترمز خودرو را تمیز کنیم؟

انجام این کار در فضایی با تهویه مناسب، پاک‎‌سازی کامل اثر گردوغبار و زنگ‌زدگی و عدم تماس مواد خورنده با آن از جمله نکاتی هستند که می‌توانید در هنگام انجام کار به آن توجه داشته باشید. در زمان تمیز‌کاری سیستم ترمز، مطمئن شوید که پیستون کالیپرها و پین‌های مربوطه آن امکان حرکت آزادانه را دارند. پس از اتمام کار، از پمپ‌کردن دوباره ترمز و صحت میزان روغن آن اطمینان حاصل کنید.

خرابی ترمز دستی

آیا باید ترمزها را برای زمستان تمیز کرد؟

هر چند این کار اجباری نیست اما انجام آن می‌تواند به سلامت سیستم ترمز خودروی شما کمک فراوانی کند.

آیا روغن ترمز در سرما یخ می‌زند؟

خوشبخانه ماهیت روغنی این ماده باعث عدم یخ‌زدگی آن حتی در دماهای پایین می‌شود؛ اما باید این نکته مهم را در نظر داشت که گرانروی یا غلظت روغن در دماهای پایین بیشتر می‌شود و این مسئله می‌تواند روی عملکرد سیستم ترمز هم تاثیرگذار باشد که امری عادی محسوب می‌شود.

علامت کم شدن روغن موتور

آیا ترمزدستی هم یخ می‌زند؟

درصورت مواجهه خودرو با شرایط دمایی بسیار سنگین و رطوبت بالا، امکان یخ‌زدگی قطعات مربوط به سیستم ترمزدستی هم وجود دارد. راه‌حل آن هم حرکت دادن جزئی خودرو به جلو و عقب یا ریختن آب گرم روی سیم ترمزدستی‌های سیمی است. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ یا دانشی دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان پدال در میان بگذارید.

مقالات مرتبط:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. datsun

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3913 ديدگاه)

    سرمای شدید معمولا رو همه چیز ماشین اثر منفی داره،

    آب گرم رو باید رو کاسه بریزید چون معمولا اگه آب به کاسه نفوذ کنه این اتفاق میفته اگه ماشینتون تو شیبه یادتون باشه بزارید تو دنده یا یه چیزی جلو چرخ ها بزارید من خودم یه بار نزدیک بود ماشینم به فنا بره بعد از ریختن آب گرم به کاسه ها لنتها ازاد شدن و ماشین راه افتاد چون یادم رفته تو دنده بزارم🙂

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا