در جدیدترین مقاله آموزشی پدال به بررسی نشانه های خرابی ماژول کنترل پیشرانه ECM خودرو خواهیم پرداخت.
مغز متفکر خودرو با سرواژه های گوناگون از جمله ECU و ECM شناخته می شود و در واقع این دو عبارت مشابه یکدیگر هستند و قبلا بطور مفصل درباره ECU صحبت کرده ایم و هم اکنون بطور مختصر به ECM خواهیم پرداخت. ماژول کنترل پیشرانه قطعهای مهم در خودروست زیرا در حقیقت مغز وسیله نقلیه به شمار میرود و عملکردهای زیادی را کنترل میکند. این قطعه با همکاری سنسورهای خودرو، سیمها و کانکتورها کارکرد بهینه پیشرانه و مصرف سوخت مناسب آن را تضمین میکند. ECM بر روی تزریق سوخت، زمانبندی احتراق و دیگر سیستمهای برقی نظارت کرده و نقش حیاتی در حفظ سلامت پیشرانه بر عهده دارد.
قطعه موردبحث همچنین مسئول ذخیره کدهای خطایی است که در زمان بروز مشکل در خودرو به وجود میآیند. این امر به تکنسینها کمک میکند مشکلات خاص را به راحتی پیدا کرده و به همین خاطر فرایند تعمیر خودرو سریعتر پیش برود. ماژول کنترل پیشرانه جدای از مدیریت قلب تپنده خودرو باعث میشود استانداردهای آلایندگی نیز رعایت شوند. این کار با پایش و تنظیم مداوم مخلوط سوخت و هوا صورت میپذیرد. همانند هر قطعه دیگری در وسایل نقلیه، ECM میتواند خراب شود و مشکلاتی در خودرو به وجود آیند. تشخیص نشانه های خرابی ماژول کنترل پیشرانه در همان مراحل اولیه بروز مشکل شما را از هزینههای تعمیر بالا رها خواهد کرد. در این مقاله میخواهیم به مهمترین نشانه های خرابی ماژول کنترل پیشرانه اشاره کنیم.
نشانه های خرابی ماژول کنترل پیشرانه
درصورتیکه نشانه های زیر را در خودروی خود مشاهده کردید به احتمال زیاد ECM با مشکل مواجه شده است.
روشن شدن چراغ چک
یکی از اولین نشانه های خرابی ماژول کنترل پیشرانه روشن شدن چراغ چک خواهد بود. زمانی که ECM مشکلی داشته باشد شاید سیگنالهای دریافتی سنسورها را به خوبی پردازش نکند و یا نتواند ارتباط مناسبی با پیشرانه برقرار کند که نتیجه آن روشن شدن چراغ چک خواهد بود. با اینکه روشن شدن این چراغ دلایل متنوعی دارد و از مشکلات کوچک همچون خرابی درپوش باک سوخت گرفته تا مشکلات بزرگ مانند خرابی کاتالیزور را شامل میشود اما خرابی ECM یکی از دلایل اصلی روشن شدن چراغ چک خواهد بود. نادیده گرفتن این مشکل میتواند باعث ایجاد مشکلات بعدی شود و به همین خاطر به محض روشن شدن چراغ چک باید به دنبال یافتن ریشه آن بود.
عملکرد ضعیف پیشرانه
از آنجایی که ECM مسئول مدیریت عملکردهای حیاتی همچون زمانبندی احتراق و تنظیم مخلوط سوخت و هواست، بنابراین خرابی آن میتواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد که خروجیاش عملکرد ضعیف پیشرانه خواهد بود. به همین خاطر با خرابی ECM احتمال کاهش قابلتوجه پیشرانه وجود خواهد داشت که به معنی شتاب گیری کند خودروست. این موضوع به ویژه در شرایطی همچون حرکت در سربالای و سبقت گرفتن خودش را نشان میدهد. شاید با خرابی ECM شاهد تأخیر قابلتوجه در پاسخ به فشردن پدال گاز باشید. همچنین احتمال ریپ زدن پیشرانه وجود دارد. در موارد شدیدتر حتی پیشرانه بهصورت ناگهانی خاموش خواهد شد. این مشکلات نه تنها سواری وسیله نقلیه را تحت تأثیر قرار میدهند بلکه ایمنی سرنشینان و دیگر رانندگان را نیز به خطر میاندازند.
افزایش مصرف سوخت
ماژول کنترل پیشرانه نقش مهمی در مدیریت سیستم تزریق سوخت ایفا کرده تا به این ترتیب اطمینان حاصل شود قلب تپنده خودرو میزان مناسبی از سوخت را در زمان درست دریافت میکند. زمانی که ECM عملکرد مناسبی داشته باشد نسبت سوخت و هوا بهینه خواهد بود تا مصرف سوخت به حداقل برسد؛ اما اگر قطعه موردبحث خراب شود دیگر تنظیم مخلوط سوخت و هوا به خوبی صورت نخواهد گرفت و احتمال ارسال سیگنالهای نادرست به انژکتورهای سوخت وجود خواهد داشت که این امر میتواند موجب ارسال سوخت بیش از حد یا حتی کمتر به پیشرانه شود. در حقیقت افزایش مصرف سوخت یکی از نشانه های خرابی ماژول کنترل پیشرانه است. جدای از این، آلایندگی تولیدی پیشرانه نیز به خاطر خرابی ECM افزایش مییابد.
روشن نشدن خودرو
نشانه هشدار دهنده خرابی ECM میتواند روشن نشدن خودرو باشد. در برخی موارد شاید استارت زده شود اما پیشرانه به کار نیفتند که علتش میتواند عدم ارسال سیگنالهای درست ECM به انژکتورها و سیستم جرقهزنی باشد. شاید هم اصلاً پیشرانه استارت نخورد که این امر نشان دهنده وجود ایراد اساسی در ماژول است. این مشکلات میتوانند هر از گاه یا بهصورت مداوم رخ دهند. با اینکه روشن نشدن خودرو میتواند علل دیگری نیز داشته باشد اما شاید خرابی ECM جزو دلایل اصلی آن باشد.
در همین زمینه بخوانید: دلایل استارت نخوردن ماشین و روش حل آن
shirko
۵ مرداد ۱۴۰۳لطفا معرفی دوکاتی پانیگال وی ۴ جدید رو پوشش بدید .
genius
۵ مرداد ۱۴۰۳از وقتی اجزای الکترونیک بر مکانیک چیره شده اند بخاطر ذاتشون که بجای تورک و نیوتن با الکترون و فلاپس در ارتباط هستند خرابی های لحظه ای و پرتعداد و غیر قابل بازیافت در همه چیز دو چندان شده