در این مقاله دو نمودار توان انجین مختلف را برای شما آماده کردهایم تا آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.
بهمنظور شروع مقایسه، دو نمودار توان ساختگی که دقیقاً شبیه به هم هستند و دارای سرعت دورانی متوسط ۲۰۰۰ rpm هستند را در نظر بگیرید (مانند شکل زیر). آیا این دو منحنی دارای متوسط توان مساوی هستند؟؟
بهمنظور مقایسه دو نمودار موتور احتراق داخلی (انجین)، لازم است کار خروجی آنها با یکدیگر برابر باشد. در نظر بگیرید که شتاب دورانی خروجی انجین از ۱۵۰۰ به ۲۵۰۰ تغییر میکند. این میزان تغییر سرعت دورانی شفت متصل به چرخها در یک خودرویی که دارای تایرهایی با قطر ۲۷ اینچ باشد باعث میشود از سرعت خودرو از ۱۷۶ کیلومتر در ساعت به ۳۰۴ کیلومتر در ساعت برسد.
بهمنظور انجام دادن چنین کاری، گیربکس واسط بین خروجی انجین و چرخها میبایست نسبت دنده خاصی داشته باشد. درصورتیکه موتور شماره ۱ در سرعت دورانی ۳۰۰۰ rpm باشد و شفت متصل به چرخها دارای سرعت دورانی ۱۵۰۰ rpm باشد، باید نسبت دنده گیربکس ۱:۲ قرار گیرد که در رابطه زیر میبینیم.
Input RPM (Engine) 3000RPM Gear Ratio = ------------------ = --------------- = 2:1 Output RPM (Shaft) 1500RPM
انجین شماره ۲ از دور ۶۰۰۰ rpm شروع میکند، بنابراین میبایست نسبت دنده موردنظر در گیربکس ۱:۴ در نظر گرفته شود تا دور موجود در لاستیک به ۱۵۰۰ rpm برسد. در نمودار زیر میزان کار انجام شده توسط انجین ها نمایش داده شده است.
همانطور که در شکل بالا ملاحظه میفرمایید، یک مشکلی در این نوع وجود دارد. انجین شماره دو نمیتواند شفت متصل به چرخها را از ۱۵۰۰ rpm به ۲۵۰۰ rpm بچرخاند با نسبت ۱:۴ در گیربکس. با نگاه عمیقتر به رابطه نسبت دنده، متوجه خواهیم شد که انجین شماره دو نیاز دارِد تا دور ۱۰۰۰۰ rpm کار کند تا بتواند دور خروجی چرخها را به ۲۵۰۰ rpm برساند.
Engine RPM Gear Ratio = ---------- Shaft RPM Engine RPM = Gear Ratio * Shaft RPM = (۴) * (2500RPM) = 10000RPM
بنابراین هیچ نسبت دنده یکتایی را نمیتوان یافت تا این شرایط پیشآمده را مرتفع نماید. هیچ راهی وجود ندارد که موتور شماره دو بین ۶۰۰۰ rpm و ۸۰۰۰ rpm کار کند تا بتواند دور خروجی چرخ ۱۵۰۰ rpm تا ۲۵۰۰ rpm تولید کند. این گفته با نگاهی دوباره به دور پایانی انجین میتواند ثابت شود که با هیچ نسبت دنده یکتایی این عمل شدنی نیست.
Beginning of Rev Range: Engine RPM 6000RPM Gear Ratio = ---------- = -------------- = 4:1 Shaft RPM 1500RPM End of Rev Range: Engine RPM 8000RPM Gear Ratio = ---------- = ------------- = 3.2:1 Shaft RPM 2500RPM ۴:۱ vs 3.2:1... No single gear ratio satisfies the situation.
گیربکسها معمولاً به شکل خطی عمل میکنند، درصورتیکه سرعت دورانی ورودی گیربکس دو برابر شود سرعت دورانی خروجی نیز به همین ترتیب تغییر میکند، بدون در نظر گرفتن نسبت دنده موجود. همچنین درصورتیکه گیربکس در دور ۰ rpm باشد، دور خروجی نیز ثابت میشود. انجین شماره دو نمیتواند از این قانون تبعیت کند درحالیکه کاری که ما انتظار داریم را انجام دهد.
این بدان معناست که دو انجین دارای توان خروجی یکسانی نیستند زمانی که یک کاری مثل هم قرار است انجام دهند. انجین شماره ۱ در این آزمایش بهتر عمل کرده است.
همانطور که در شکل فوق مشاهده میکنید موتور شماره ۲ قادر به تأمین دور خروجی چرخ ۱۵۰۰ rpm تا ۲۵۰۰ rpm نیست. همچنین همانطور که در بالا نیز اشاره شد هیچ نسبت دنده یکتایی وجود ندارد که این خواسته ما را بر روی انجین شماره دو اعمال کند به همین منظور با اضافه کردن یک نسبت دنده دیگر برای انجین شماره دو این امر مسیر میشود. این همان معنی تعویض دنده را در خودرو به ما نشان میدهد و از همه مهمتر این مثال دلیل وجودی گیربکس و استفاده از نسبت دندههای گوناگون به ما نشان میدهد.
مقایسه ریاضیاتی دو منحنی توان:
تفاوت میان دو انجین را میتوان از طریق ریاضی نشان داد. دور کاری انجین اول از ۳۰۰۰ rpm تا ۵۰۰۰ rpm میباشد، این نشان میدهد که دور بیشتر ۱.۶۷ برابر سرعت دورانی کمتر انجین است.
5000RPM ------- = 1.67x 3000RPM
این بدان معنا است که انجین ۶۷ درصد بیشتر میچرخد تا به بالاترین دور خود برسد. حالا بیایید به انجین شماره دو نگاهی بیندازیم.
8000RPM ------- = 1.33x 6000RPM
انجین شماره دو تنها ۳۳ درصد بیشتر میچرخد تا دور 6000rpm تا ۸۰۰۰ rpm را طی کند. این بدان معناست که انجین شماره ۱ محدوده کاری بزرگتری دارد بااینکه هر دو دارای متوسط دور ۲۰۰۰ rpm هستند.
در حالت کلی، اسکیل (بزرگنمایی) محدوده کاری هر دو انجین طبق رابطه زیر محاسبه میگردد.
در مواقعی که M=1 است، منحنی قدرت دو انجین میتوانند با اسکیل شدن حداکثر دور یک انجین روی هم سوار شود، همانطور که در رابطه پایین میبینید:
در مواقعی که M برابر یک نیست، منحنی قدرت دو انجین هنوز هم میتوانند با اسکیل شدن حداکثر دور یک انجین روی هم سوار شود، ولی یکی از انجین ها زودتر افت خود را در حین کار نشان میدهد. مانند شکلی که در بالا (شکل ۳ در بالا) رسم شد.
نتیجه:
منحنی توان دو انجین بهطور کاملاً مستقیم قابل مقایسه نیستند، درصورتیکه محدوده کاری دور آنها با هم متفاوت باشد. محدوده و دامنه دور میبایست در ابتدا اصلاح شود تا توان متوسط در حین انجام کار بهدرستی مشخص شود.
منبع: backfire
رامتین
۷ دی ۱۳۹۴علی جان حتما درستو ادامه بده. توصیم اینه که یوقت درسو رها نکنی. علم و صنعت دانشگاه واقعا درخوریست. بیشک با داشتن مدرک دکترا خیلی موقعیتهای بهتر میتونه نصیبت بشه. هر چقدر هم دانشگاه و موسسه زیاد بشه، 5دانشگاه برتر شهر تهران، همیشه در اوج و کانون توجه باقی خواهند موند. من دقیقا این راه را طی کردم. موفق باشی
mds
۷ دی ۱۳۹۴از نظر فناوری موتور و دوام و پیچیدگی هیچ شرکتی نمیتونه با انجینای شرکت مرسدس بنز مقابله کنه در صورت رقابت ***
رضا
۷ دی ۱۳۹۴عفت کلام داشته باش …اینجا یه سایت همه گانی هست ..
mds
۷ دی ۱۳۹۴عفت کلام دارم، اما ممکنه نتونن خودشونو نگهدارن ☻
احمد باقری
۷ دی ۱۳۹۴احسنت. عجب چیزی گفتی. باید می گفتی مرسدس یکی از بهترین تولید کنندگان موتور هست.
ali ayat
۷ دی ۱۳۹۴پسر تو هر روز یه جوری به خدا تورو میبینم گیج میشم
great britain
۸ دی ۱۳۹۴چرا شرکت هایی هستن که مقابله کنن و حتی بهتر mds.بهت نمیگم چه شرکت هایی که تو خماریش بمونی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lord Cezar
۷ دی ۱۳۹۴مرسی از مقاله عالیتون . واقعا علم و مهندسی خودرو دنیایی هست واسه خودش و هر چقدر مطالعه و تحقیق بشه جا داره واسه ادامه دادن .
در مورد مقاله کاش یکمی توضیح بیشتری میدادین . کمی سردرگم شدم تو مقاله چون بلافاصله رفتین سراغ محاسبات عددی .
sina
۷ دی ۱۳۹۴دقیقا
به قول یارو گفتنی هنگ کردم
مسعود
۹ دی ۱۳۹۴منم هنگ کردم. خیلی دوس داشتم بیشتر سر در بیارم
نيما
۷ دی ۱۳۹۴راى گیرى:
موتور هاى که با دور پایین کار میکنن بهترن یا موتوراى دور بالا؟
مثال موتور هاى V8 آمریکایى یا موتور هاى فرارى
موتور هاى با دور پایین: +
موتور هاى با دور بالا : –
نظر شخصیم روى موتور هایى هست که نهایت تا 6000-7000 دور میگین نه تا 9000-10000
احمد باقری
۷ دی ۱۳۹۴مطلب خوبی بود.
احسان(احسان)
۷ دی ۱۳۹۴اقای علی طهوری دوست عزیزم ممنون بابت مقاله.
توی بحث شتاب و سرعت گرفتن موتور گشتاور اهمیت بیشتری داره یا قدرت خروجی؟بعد ماشین هایی که در دور موتور پایین به حداکثر گشتاور میرسن چه تفاوتی با ماشین هایی دارن که در دور موتور بالاتر به حداکثر گشتاور خودشون میرسن؟
سعيد رنجكش
۷ دی ۱۳۹۴جناب طهوری عزیز اگر لطف کنید همین نمودار ها در مورد موتورهای مرسوم مثل ef7 .tu5.xu7. و حتی GDI و مقایسه کنید که متوجه بشیم موتور ef7نسبت به xu7 l4 در چه زمینه هایی پیشرفت داشته
رضا سپهوند
۷ دی ۱۳۹۴ممنون جناب طهوری بسیار خوب و عالی بود . اگه لطف کنی طبق گفته دوستمون آقای رنجکش این مقایسه رو انجام بدین ممنون میشم.