آموزشمقالات

مقایسه گیربکس اتوماتیک معمولی با گیربکس CVT؛ کدام‌یک بهتر است؟

در مقاله پیش رو به بررسی و مقایسه ویژگی‌های گیربکس اتوماتیک معمولی با گیربکس CVT خواهیم پرداخت تا شما عزیزان را در انتخاب گزینه مطلوب خود راهنمایی کنیم.


اگرچه اکثر خودروهای صفرکیلومتر عرضه شده در کشورمان همچنان از گیربکس‌های دستی استفاده می‌کنند اما تعداد خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک و CVT در سال‌های اخیر افزایش یافته است. پیش از این مقالات متنوعی درباره مزایای گیربکس‌های اتوماتیک منتشر کرده‌ایم اما با وجود اینکه گیربکس اتوماتیک معمولی (با نام گیربکس مبدل گشتاور نیز شناخته می‌شوند) و گیربکس CVT کار راننده را به ویژه در ترافیک‌های سنگین راحت‌تر می‌کنند ولی تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد که در ادامه به ذکر چنین مواردی می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:

در قلب هر خودرویی پیشرانه قرار دارد که انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند تا به این ترتیب میل‌لنگ بچرخد. پس از آن است که حرکت میل‌لنگ به گیربکس منتقل می‌شود و گیربکس با استفاده از چرخ‌دنده‌های مختلف، نهایتاً باعث به حرکت درآمدن چرخ‌ها و حرکت خودرو می‌شود. با اینکه به‌صورت کاملاً مختصر به چگونگی کارکرد قوای محرکه اشاره کردیم اما تمرکز اصلی ما در این مقاله روی گیربکس است که قدرت تولیدی را از پیشرانه به چرخ‌ها می‌رساند. به منظور تحقق این امر گیربکس معمولاً از دنده‌هایی برای تنظیم گشتاور و سرعت استفاده می‌کند. در خودروهای گیربکس دستی راننده کلاچ را درگیر کرده و دنده‌ها را تعویض می‌کند اما در گیربکس‌های اتوماتیک چندین کامپیوتر و فعال‌کننده این کار را انجام می‌دهند. هر دو نوع گیربکس اتوماتیک معمولی و گیربکس CVT برای راحتی بیشتر راننده طراحی شده‌اند اما طرز کارکرد متفاوتی داشته و تجربه سواری خودروهای مجهز به این دو نوع گیربکس نیز کمی متفاوت است.

گیربکس اتوماتیک معمولی چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که نام گیربکس اتوماتیک نشان می‌دهد، فرایند تعویض دنده‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود و راننده دخالتی در این کار ندارد. خودروهای دارای گیربکس‌های اتوماتیک بجای کلاچ خارجی از کلاچ‌های داخلی استفاده می‌کنند و این کلاچ‌ها از طریق سیستم هیدرولیکی با کنترل کامپیوتری درگیر می‌شوند. زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید پیشرانه شروع به تولید قدرت کرده و این قدرت از طریق واحد مبدل گشتاور به گیربکس ارسال می‌شود. مبدل گشتاور از قطعاتی همچون توربین و استاتور تشکیل شده است. این قطعات به همراه روغن گیربکس انتقال بهینه قدرت به گیربکس را تضمین می‌کنند. جدای از واحد مبدل گشتاور، سیستم چرخ‌دنده سیاره‌ای نیز در گیربکس اتوماتیک وجود دارد که از چرخ‌دنده مرکزی یا خورشیدی، چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای و رینگ بیرونی تشکیل شده است.

این قطعات در کنار یکدیگر نسبت‌های مختلف دنده را ایجاد می‌کنند. با تغییر شرایط راننده از جمله تغییر سرعت خودرو و فشردن یا رها کردن پدال‌های گاز و ترمز، ماژول کنترل گیربکس نسبت دنده مناسب را انتخاب و درگیر می‌کند. معمولاً سیستم هیدرولیکی از چندین کلاچ برای تعویض به موقع دنده‌ها و حفظ پرفورمنس خودرو سود می‌برد.

گیربکس CVT چگونه کار می‌کند؟

گیربکس ضریب متغیر پیوسته CVT نیز به شما اجازه می‌دهد بدون دخالت در امر تعویض دنده به رانندگی بپردازید هرچند این کار به روش متفاوتی صورت می‌گیرد. همان‌طور که نام گیربکس نشان می‌دهد، نمونه CVT دارای نسبت‌های دنده بی‌نهایت به منظور ایجاد توازن بین قدرت و سرعت خودروست و با اینکه مفهوم نسبت‌های دنده درباره گیربکس CVT بکار می‌رود اما این نوع گیربکس همانند گیربکس‌های اتوماتیک معمولی به دنده‌های فیزیکی متکی نیست. در خودرویی با گیربکس CVT، قدرت تولیدی پیشرانه از طریق سیستم تسمه و پولی (بجای سیستم چرخ‌دنده سیاره‌ای) راهی گیربکس می‌شود. در این نوع گیربکس یک پولی اصلی به میل‌لنگ متصل است و پولی دوم نیز با شفت ارتباط دارد. تسمه نیز باعث ارتباط این قطعات با یکدیگر می‌شود.

با حرکت خودرو، ماژول کنترل گیربکس و سیستم هیدرولیکی قطر پولی‌ها و موقعیت تسمه اطراف آن‌ها را تنظیم می‌کند تا انتقال قدرت را کنترل نماید. هر ترکیب تسمه و پولی به عنوان نسبت دنده خاص خود عمل خواهد کرد و این چنین است که نسبت‌های دنده بی‌نهایت در گیربکس CVT حاصل می‌شود که نتیجه آن سواری نرم و راحت خودرو خواهد بود.

گیربکس اتوماتیک معمولی پرفورمنس بهتر و نگهداری راحت‌تری دارد

واحد مبدل گشتاور گیربکس اتوماتیک معمولی به چند برابر کردن گشتاور اولیه پیشرانه کمک می‌کند که نتیجه آن حرکت اولیه نرم‌تر خودرو خواهد بود. به منظور بهینه‌سازی عملکرد وسیله نقلیه در شرایط گوناگون، خودروسازان معمولاً حالت‌های رانندگی همچون کامفورت، اکو، نرمال، اسپرت و… را ارائه می‌کنند. یک گیربکس اتوماتیک تعویض دنده‌های ملموس‌تری داشته و حس سبک یا معکوس کردن دنده‌ها بهتر منتقل می‌شود که این کار به معنی رانندگی درگیر کننده تر و آشناتر برای راننده خواهد بود.

همچنین بخوانید: علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

با اینکه گیربکس‌های اتوماتیک معمولی به خاطر راحتی استفاده و قابلیت اطمینان بالا شناخته شده‌اند اما مصرف سوخت بالاتری در مقایسه با گیربکس‌های دستی و CVT دارند. برای کاهش مصرف سوخت در خودروهایی با این نوع گیربکس‌ها شاهد افزایش دنده‌های گیربکس هستیم تا خودرو در سرعت‌های بالا مصرف سوخت کمتری داشته باشد. با اینکه گیربکس‌های یاد شده گران‌تر از انواع CVT هستند، اما هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها کمتر است. اگر گیربکس اتوماتیک معمولی خراب شود تعمیرگاه‌های زیادی برای رفع مشکلات آن‌ها وجود خواهد داشت. نقطه‌ضعف آن‌ها نیز تأخیر در تعویض است که در هنگام شتاب گیری‌های سنگین نمود پیدا می‌کند. علاوه بر این امکان دارد برخی گیربکس‌های اتوماتیک معمولی در یافتن دنده صحیح در شرایط خاص رانندگی سردرگم شوند.

گیربکس CVT سواری نرم‌تر و مصرف سوخت کمتری را به ارمغان می‌آورد

گیربکس‌های CVT مصرف سوخت بهتری را ایجاد می‌کنند و اولویت آن‌ها سواری نرم‌تر است. خود گیربکس CVT سبک‌تر از گیربکس معمولی است و به همین خاطر معمولاً در خودروهای هیبریدی بکار می‌رود. نبود دنده‌های فیزیکی باعث شده گیربکس CVT نسبت دنده‌های ایده آل را حفظ کند که نتیجه آن حذف هرگونه تأخیر در تعویض دنده و یا گیجی گیربکس خواهد بود. به همین خاطر است که خودروهای گیربکس CVT سواری نرم‌تر و راحت‌تری دارند. البته این نوع گیربکس‌ها مناسب رانندگی‌های اسپرت و هیجانی نیستند اما خودروسازان اخیراً پدال شیفترها را روی برخی محصولات خود نصب کرده‌اند که هدف از آن شبیه‌سازی نسبت‌های دنده گیربکس‌های سنتی است تا مدل‌های CVT حسی شبیه خودروهای مرسوم داشته باشند. نکته آخر اینکه گیربکس‌های CVT طول عمر کمتری در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک معمولی دارند.

نصب گیربکس‌های CVT در خودروهای اقتصادی

به دلیل هزینه‌های تولید و مصرف سوخت کمتر، گیربکس‌های CVT بیش از پیش در خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت همچون تویوتا کمری، هوندا سیویک و هیوندای النترا نصب می‌شوند. خودروهای دیگری همچون میتسوبیشی میراژ، نیسان ورسا و شورولت ترکس هم دارای چنین گیربکسی هستند. در واقع تا زمانی که به دنبال گیربکس اتوماتیک به خصوصی نباشید، به احتمال زیاد گیربکس CVT پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. گیربکس‌های اتوماتیک مبدل گشتاور به دلیل هزینه‌های تولید بالا در خودروهای ارزان‌قیمت دیده نمی‌شوند. البته برخی خودروها همچون هیوندای سوناتا، تویوتا راو ۴ و فورد موستانگ دارای گیربکس اتوماتیک معمولی هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (787 ديدگاه)

    هرجور حساب کنی at از cvt بهتره

    موافقم 37
    مخالفم 27
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2942 ديدگاه)

      واقعیت اینه که 90 درصد مردم دنیا، آرام رانندگی می کنند و عملکرد سریع گیربکس براشون اهمیتی نداره
      سیستم CVT دو مزیت مهم داره، کاهش مصرف سوخت و کاهش قیمت خودرو
      همچنین اگر پیشرانه نسبت به وزن خودرو، قدرت و گشتاور مناسب تولید کنه و ضعیف نباشه، گیربکس CVT کم‌استهلاک‌تر از مدل‌های دنده اتوماتیک هست که البته این مورد به فاکتورهایی دیگه مثل فناوری ساخت و مواد مناسب هم مربوطه، مثلا چند سال پیش، آمار خرابی گیربکس های CVT نیسان از CVT تویوتا بیشتر بود،
      درمجموع برای خودروهای اقتصادی که قیمت و مصرف سوخت، مهمتر از شتاب و سرعت هست، CVT یک گزینه کاملا منطقیه

      موافقم 66
      مخالفم 3
      1. فرشید

        ۱۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (278 ديدگاه)

        مثل من که کاملن منطقی و آروم رانندگی میکنم. شتاب گیری و با سرعت بالا رانندگی کردن نه تنها هیچ هیجانی برام نداره که آرامش رانندگیم رو هم میگیره. به شدت مصرف سوخت برام اولویته

        موافقم 34
        مخالفم 5
      2. SMS

        ۱۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (601 ديدگاه)

        آیا امکان ساخت یک گیربکس cvt با تحمل قدرت و گشتاور بالا (و البته ضرایب بهتر که در سرعت های مختلف حداکثر توان موتور وجود باشد برای مثال در حالت اسپورت دور موتور روی ۶۰۰۰ نگه داشته شود (جدای از معایب بالا بودن دور موتور ولی برای خودرو های اسپرت طبیعیه )‌ که برنامه ریزی گیربکس در این حالت کار به ظاهر ساده ایه ) وجود دارد ؟ چون در این حالت دیگر زمانی برای تعویض دنده اتلاف نمی شود و بهترین شتاب را خواهد داشت .

        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۱ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (2942 ديدگاه)

          تا جایی که من می‌دونم، هدف از ساخت گیربکس CVT کاهش هزینه تولید هست و برای گشتاور بالا، طراحان خودرو طبیعتا مدل دنده‌ای انتخاب می‌کنن

          اگر بخوان CVT گران‌قیمت بسازن، دیگه استفاده از این مدل توجیه نداره و خودروساز خیلی راحت دنده‌ای اتوماتیک انتخاب می‌کنه

    2. اوسا

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (31 ديدگاه)

      صنعت خودرو بعدها استغفار خواهد کرد از ساخت cvt و dct

      موافقم 13
      مخالفم 19
  2. Ahmad

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    هرچند خیلیا از cvt خوششون نمیاد ولی من واقعا طرفدارشم چونکه اساسا هرچیزی برای راحت تر شدن زندگی ساخته شده خود ماشین حتی گیربکس اتوماتیک بخاطر فراهم کردن آسایش بیشتر بهتر از گیربکس دستیه حالا cvt هم دغدغه‌ی اینو نداری که الان تو سربالایی ماشین چرا از دنده‌ی اشتباهی استفاده میکنه یا مثلا صدای تعویض دنده‌ی متعدد نمیره رو مخت واسه همین بهتره

    موافقم 38
    مخالفم 7
  3. mickeyy

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (96 ديدگاه)

    ماشین خودم cvt هست اگه آروم بری و شتاب گیری سریع نداشته باشی اوکی هست ولی اگه واقعا عجله داشته باشی و دیرت شده باشه واقعا حرص ادمو در میاره

    موافقم 18
    مخالفم 8
  4. Muty

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2207 ديدگاه)

    یا حضرت نوح
    حالا هزار نفر که تجربه شخصی استفاده از هیچکدوم را نداشته ان، می‌ریزند کامنت میزارن :
    Cvt احساس نداره 😂
    داداش احساس را من و تو نداریم که یه مشت آشغال را بهمون میدن خدا تومن و صدامون در نمیاد

    موافقم 43
    مخالفم 7
    1. پیرمرد قدیمی

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (206 ديدگاه)

      👌
      ماشین ایرانی و احساس، دو کلمه متضاد…
      خودرو شهری (ارزان قیمت) برای استفاده روزمره، جعبه دنده CVT برایش بهترین گزینست؛
      استهلاک کم و مصرف سوخت پایین=ضرر مالی کمتر برای جیب صاحب خودرو.

      موافقم 12
      مخالفم 4
    2. پژمان

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (79 ديدگاه)

      شخصا چون تا حالا تجربه تعمیر هیچ کدوم نداشتن ، نظری هم ندارم 😅

      موافقم 13
      مخالفم 4
  5. A1

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (253 ديدگاه)

    یه سی وی تی خوب بهتر از ای تی خنگه ولی یه ای تی معمولی از سی وی تی خوب خیلی بهتره

    موافقم 13
    مخالفم 11
  6. مصطفی

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این احساس منه . حس و لذتی که در ماشین‌های دنده‌ای دستی به آدم میده در ماشین اتومات نمیده. یعنی یه جورایی همه چی تحت فرمان خودته

    موافقم 7
    مخالفم 22
    1. P50

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (185 ديدگاه)

      چندین ساعت تو ترافیک سنگین بمونی هم همین حرفو میزنی ؟

      موافقم 23
      مخالفم 2
  7. سینا.F

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    این وسط تکلیف ماهایی که پراید و ۴۰۵ سواریم چیه؟🥴

    موافقم 10
    مخالفم 1
  8. محمد

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنده ماشینم گیربکس اتومات هست که معمولی حساب میشه ALForاز سال 95سوارشم 250هزارتا کار کرد داره ..تا الان فقط روغن گیربکس را 50هزارتا عوض کردم هیچ مشکلی هم ندارم …ال نود اتومات گزینه خیلی خوبیه …برای کار واقعا عالیه …
    موفق باشید .

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. کامران

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تو ماشین اقتصادی .اونم ایران ..مصرف سوخت الویت دوم هست اما هزینه تعمیرات و میزان کارکرد تا تعمیر الویت اول هست ..گیربکس atمثلا ۲۰۷ و ۲۰۶ قدیم واقعا خنگ بودن طوری که افراد مجبور بودن از حالت تعویض منوال استفاده کنن ..اما مثلا در اچسی کراس این خنگی وجود نداره و بسیار مناسب و به موقع تعویض دنده داره و چون گیربکس پلتفرم یاریس تویوتا هست اگه مراقبت ازش بکنی سالها میتونه مفید کار بده ..اما مثلا در x22چون cvtهست و کیفیت پایین قطعات معمولا تعمیرات خیلی زود به سراغ مالک میاد .کلا cvt خوبه اما بشرطی که خودرو ساز درست و حسابی درستش کنه مثل تویوتا یا نیسان والا cvtچینی ها بسیار عمر پایینی دارن و متاسفانه صاحبانشون رو بعد مدتی نقره داغ میکنه .cvt بسیار حسن و مزیت داره بالخص برای مصارف شهری اما این cvtهای داخل ایران بیشتر دردسر هستند .و اکه at بزنن حداقل عمر مفید بیشتری دارن .خودرو سازهای ایران حداقل گیربکسی رو بیارن ایران که طول عمر خوبی داشته باشن مثل همین گیربکس یاریس (ساخت چین با لیسانس ژاپن )که روی اچسی کراس گذاشتن .دوست من الان ۲۵۰ هزار کیلومتر باهاش رفته و هنوز تعمیر نداشته .البته مراعات کرده و روغن رو هر ۲۵ هزارتا تعویض کرده .اما دوستانی داشتم که x22 یا فیدلیتی داشتن و زیر ۱۰۰ هزار مجبور به تعمیر شدن .والا برای ماشین های گران قیمت و صاحبانشون خیلی فرق نمیکنه .این حرفا بیشتر برای خودرو اقتصادی هست که صاحبانشون از نظر مالی ضعیف تر هستن .

    موافقم 10
    مخالفم 2
  10. حسن

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2120 ديدگاه)

    هیچ مزیت خاصی نسبت به هم ندارن
    وجدانا اگه میخواید ماشین بخرید و توان مالی دارید اتومات بخرید هر کوفتی باشه فرق نداره فقط اتومات
    نود درصد بی اعصابیه راننده ها به خاطر اینه که نمیخوان ترمز کنن چرا چون باید کلاج بگیرن و دستشون بره برا دنده یعنی کلا تمام بدن درگیره و خستگی و درگیریه فکری ایجاد میکنه
    با اتومات رانندگی اسان را تجربه کنید و شهر را ارامتر کنید
    ای ام روانشناس

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. mickeyy

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (96 ديدگاه)

      دقیقا دوست عزیز نکته بسیار مهمی گفتی من خودم تا وقتی ماشین دنده ای داشتم رانندگیم بسیار عصبی و هیجانی بود از وقتی ماشین اتومات گرفتم رفته رفته نوع رانندگیم عوض شد شک ندارم اگه اکثر مردم ماشینشون اتومات بود به مراتب فرهنگ رانندگی هم بهتر میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا