آموزشمقالات

واشر سر سیلندر چیست و به چه دلایلی می‌سوزد؟

واشر سر سیلندر یکی از قطعات بسیار مهم در پیشرانه خودرو است؛ اما این قطعه چه وظیفه‌ای دارد؟ چرا می‌سوزد؟ علائم سوختن آن چیست؟ به همهٔ این سؤالات در ادامه پاسخ خواهیم داد.

واشر سر سیلندر چیست؟

واشر سر سیلندر قطعه‌ای حیاتی در موتور خودرو است که بین بلوک سیلندر و سر سیلندر قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین وظیفهٔ این قطعه آب‌بندی موتور و جلوگیری از خروج سوخت و گاز از سیلندرها و همین‌طور نفوذ آب و روغن به داخل آن است. به‌طورکلی، واشر سر سیلندر وظیفهٔ ایجاد آب‌بندی کامل بین بخش احتراق موتور و سیستم‌های روغن‌کاری و خنک‌کننده را بر عهده دارد تا آب و روغن باهم قاطی نشوند. همچنین این قطعه با قرار گرفتن بین بلوک سیلندر و سر سیلندر، از تماس مستقیم آن‌ها باهم و چسبیدن به هم به دلیل حرارت زیاد جلوگیری می‌کند.

جنس واشر سر سیلندر معمولاً از پنبه نسوز (آزبست)، فولاد و مس است تا هم انعطاف‌پذیر باشد و هم بتواند فشار و حرارت را تحمل کند. البته ازآنجایی‌که آزبست یا پنبه نسوز ماده‌ای سمی بوده و برای انسان مضر است، امروزه از آن کمتر در ساخت واشر سر سیلندر استفاده می‌شود و سازندگان بیشتر به واشرهای مسی روی آورده‌اند. روی واشر سر سیلندر چندین سوراخ بزرگ و کوچک دیده می‌شود که سوراخ‌های بزرگ آن مطابق با سیلندرها قرار می‌گیرند و سوراخ‌های کوچک برای مجاری آب و روغن هستند.

واشر سر سیلندر

دلایل سوختن واشر سر سیلندر

دلیل اصلی سوختن واشر سر سیلندر داغ شدن بیش‌ازحد موتور خودرو است که این اتفاق ممکن است درنتیجهٔ نقص در یکی از قسمت‌های مختلف سیستم خنک‌کننده رخ دهد. کم شدن آب رادیاتور، ازکارافتادن واترپمپ، خرابی ترموستات، مسدود شدن مجاری عبور آب در موتور، پاره شدن یا پیچ‌خوردگی شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور، ازکارافتادن فن خنک‌کننده، رسوب گرفتن سیستم خنک‌کننده و عدم استفاده از ضدیخ در فصل تابستان همگی می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و درنتیجه سوختن یا نیم‌سوز شدن واشر سر سیلندر شوند. علاوه بر این، وارد آوردن فشار سنگین و بیش‌ازحد به موتور خصوصاً در فصل گرما نیز می‌تواند سوختن واشر سر سیلندر را به دنبال داشته باشد.

علائم سوختن واشر سر سیلندر

وقتی واشر سر سیلندر در اثر مواردی که گفته شد تغییر شکل می‌دهد یا به‌اصطلاح می‌سوزد، قابلیت آب‌بندی خود را از دست می‌دهد و در این صورت، و موتور علائمی را از خود نشان می‌دهد. این علائم شامل چرب شدن آب رادیاتور و شیری‌رنگ شدن روغن (در اصل قاطی شدن آب و روغن)، داغ شدن سریع و غیرطبیعی موتور، دیر روشن شدن موتور خصوصاً هنگام سرد بودن، بد کار کردن و لرزیدن موتور، کاهش کشش و توان موتور و خروج دود سفید از اگزوز خواهد بود که آخری نشانۀ وجود بخار آب در دود است.

واشر سر سیلندر

هزینه تعمیر واشر سر سیلندر

هزینهٔ تعمیر واشر سر سیلندر بسته به نوع خودرو متفاوت خواهد بود. همچنین با توجه به تورم شدید در کشورمان و افزایش روزانه قیمت‌ها، به‌طور دقیق نمی‌توان هزینه تعمیر واشر سر سیلندر را مشخص کرد. علاوه بر این، خرابی برخی قطعات جانبی مثل ترموستات، واشر درب سوپاپ و… هم می‌تواند هزینه تعمیر را افزایش دهد. بااین‌حال، هزینه‌های معمول در تعمیر واشر سر سیلندر شامل خرید خود واشر، خرید روغن برای پس از تعویض واشر، تعویض فیلتر روغن، هزینه تراشکاری سر سیلندر (در موارد شدیدتر) و اجرت مکانیک می‌شود. در حال حاضر، قیمت خود واشر سر سیلندر از حدود ۱۵۰ هزار تومان برای پراید آغاز شده و تا حدود ۵۰۰ هزار تومان برای موتورهای TU5 پژو، EF7 خانواده سمند و KM4 رنو L90 بالا می‌رود. البته قیمت این واشر حتی در یک مدل خودرو مثل پراید هم بسته به کیفیت و برند سازنده می‌تواند متفاوت باشد.

واشر سر سیلندر

دلایل سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

داغ شدن بیش‌ازحد و غیرعادی موتور درنتیجه مشکلاتی مثل خرابی ترموستات، کاهش آب رادیاتور، خرابی واترپمپ، ازکارافتادن فن و… اصلی‌ترین دلیل سوختن واشر سر سیلندر است.

علائم سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

قاطی شدن آب و روغن و درنتیجه چرب شدن آب رادیاتور و شیری‌رنگ شدن روغن، داغ شدن سریع و غیرطبیعی موتور، دیر روشن شدن موتور خصوصاً هنگام سرد بودن، بد کار کردن و لرزیدن موتور و خروج دود سفید از اگزوز از علائم سوختن واشر سر سیلندر هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. KF

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (524 ديدگاه)

    Xu7

    موافقم 36
    مخالفم 9
  2. زیزیگولو

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    تنها دلیل سوختن واشر سرسیلندر اینه که بنا به دلایل مختلف مثل از کار افتادن فن یا ترموستات ماشین آمپر بیاره و راننده دیر متوجه بشه یا اصلاً متوجه نشه …… ماشینی هم که واشر سرسیلندرش بسوزه دیگه بدرد لای جرز دیوار میخوره

    موافقم 20
    مخالفم 29
  3. SS

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (822 ديدگاه)

    مهمترین دلیلش طراحی موتور و استفاده از قطعات درجه چندم (در داخلی ها) هست
    فقط موتورهای داخلی نیستن و بعضی از مدل های سوبارو و فورد هم به شدت این مشکل رو داشتن
    به شخصه ماشین داشتم که جوش آورده و دما به حد قرمز هم رسیده و واشر و سرسیلندر آسیبی ندیدن
    حتی در مورد موتور ایکس یو 7 که معروف به واشر زدن هست خودم به عینه دیدم ماشین در رادیاتورش خوب بسته نشده بود و تمام آب خالی شده و موتور به دمای قرمز رسیده بود ولی موتور وارداتی سیتروئن بود بعدش هیچ مشکلی پیدا نکرد

    موافقم 21
    مخالفم 7
  4. البرز

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    یادی کنیم از سلطان واشر زدن xu7 🤣🤣🤣

    موافقم 41
    مخالفم 7
    1. ناشناس

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (238 ديدگاه)

      سلطان توی ایران زیاده
      سلطان شاتون
      سلطان ….

      حالا علمی بیایم صحبت کنیم
      علت اینکه با سوختن واشر سرسیلندر در موتور بوش تر به مکانیکی مراجعه میکنید اینه که تراکم سیلندر به داخل آب وارد میشه و ممکنه ژنت های آب رو بترکونه
      ولی در موتور بوش خشک با سوختن واشر سرسیلندر شما متوجه این موضوع نمیشید و تا وقتی که تراکم سیلندر اینقد پایین بیاد که ماشینتون به زور حرکت کنه به مکانیکی نمیرید
      پس نصف ef7 و tu5 و اغلب پراید های ایران واشر سرسیلندر سوزودن ولی متوجه نیستن و تا وقتی مثل لاکپشت راه برن صاحبشون تعمیرگاه نمیره

      ضمنا گدابازی درنیارید واشرسرسیلندر یه قطعه مصرفیه نه دائمی
      علت وجودشم اینه که اگر تراکم سیلندر از حدی بالاتر رفت مثلا سوپاپ گیر کرد
      از طریق واشرسرسیلندر تراکم تخلیه بشه که کل موتور به فنا نره

      ضمنا مکانیک خوب میتونه کاری کنه تا ۶ سال روی موتور xu7 واشر عوض نکنید

      موافقم 18
      مخالفم 7
      1. مهدی

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من خودم امروز واشر زدم مصرفیه خوب اشتباه از من بود باید چند ماه پیش عوض میکردم که نکردم حالا شاتون سوارا یه واشر مارو دیدن باز خوبه خرج ما ۴ تومن میشه ماشالا الان یه سیلندر بوش خشک شاتون سوارا بیستو خورده ای شد

  5. Aref

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی از دلایل زود خراب شدن واشر سر سیلندر در موتورها مخصوصا XU7 پر کردن ضد یخ تا دهانه درب رادیاتور است که اشتباهه باید کمتر پر بشه حدود 12سانت پایین تر بهتره

    موافقم 10
    مخالفم 1
  6. masoud

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (71 ديدگاه)

    در زباله ای بنام xu7 دو عامل هست
    اول دما
    ریمپ کنید و دمای فن دور کند رو بیارید پایین
    درسته مصرف سوخت قدری بیشتر میشه و فن بیشتر کار میکنه و احتمال سوختن رله و موتور فن هست
    اما خرج میلیونی نمیزاره روی دستتون
    خصوصا اگه سرسیلندر کج بشه
    و دوم طراحی بوش تر که آب همیشه در تماس با واشر هست و پوسیده میشه که واشر یه رو فلزی استفاده کنید
    و نکته ای که کمتر گفته شده اینکه توی دورهای بالای 3000 ارتعاش زیاد لبه ی بوش بعد از مدتی باعث تکون خوردن ریز واشر میشه و اختلال کم کم مشاهده میشه

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. بهروز

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باعرض ادب واحترام خدمت همه علاقه مندان ب مساعل فنی متاسفانه اکثر مکانیکا برای بستن سرسینلدر از آچار ترکمتر استفاده نمیکنن سرسینلدر قلب هر موتوریه کافیه ی پیچ اندازه پیچای دیگه ب اندازه سفت نشه همین باعث میشه که واشر سرسیلندر آسیب ببینه بخاطر نداشتن آچارترکمتر.

    موافقم 15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا