حتماً در زمان مراجعه به پمپبنزین با بنزین سوپر و معمولی مواجه شدهاید اما آیا تفاوت بین آنها را میدانید؟ در جدیدترین مقاله آموزشی پدال میخواهیم به تفاوت بین این دو نوع بنزین بپردازیم پس همراه ما باشید.
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی خودروسازان روی به تولید پیشرانههای پاکتری آوردند و یکی از الزامات این دوران نیز استفاده از سوختهای پاکتر بود. اگرچه در عصر مدرن امروزی خودروهای برقی با شتاب فزایندهای به پیش میتازند اما همچنان در اکثر کشورها این خودروهای بنزینی هستند که بخش اعظم خودروهای فروخته شده را به خود اختصاص دادهاند؛ اما به احتمال زیاد عبارت بنزین سوپر و معمولی به گوش شما خورده است و اکثر خودروسازان نیز توصیههایی در خصوص استفاده از نوع بنزین خودروی خریداری شده دارند. به همین خاطر دانستن تفاوت بنزین سوپر و معمولی و استفاده از آنها در خودرو علاوه بر اینکه میتواند صرفهجویی خوبی در هزینهها داشته باشد از وارد شدن آسیبهای احتمالی به قوای محرکه خودرو نیز جلوگیری خواهد کرد.
تفاوت بنزین سوپر و معمولی
پیش از آنکه به تفاوت این دو نوع بنزین بپردازیم بهتر است درباره خود این سوخت مشهور صحبت کنیم. بنزین یکی از مشتقات نفت است که بیشتر به عنوان سوخت اصلی موتورهای درونسوز بکار میرود. این سوخت شامل مواد آلی همچون هیدروکربنها بوده هرچند یکی از ترکیبات شاخص آن که در ادامه نیز به آن خواهیم پرداخت اکتان است. علاوه بر این مواد دیگری نیز به بنزین افزوده میشوند که از جمله آنها میتوان به رنگ و الکل اشاره کرد.
مهمترین ویژگی بنزین که در واقع سبب ایجاد تفاوت در بنزین سوپر و معمولی میشود عدد اکتان است. عدد اکتان نشان میدهد بنزین در برابر انفجار زودهنگام در سیلندر پیشرانه چقدر مقاومت خواهد داشت. واضح است که انفجار زودهنگام و ناهماهنگ سوخت در پیشرانه خودرو باعث وارد شدن آسیب به آن میشود. برای اندازهگیری عدد اکتان شاخصی بین ۰ تا ۱۰۰ را در نظر میگیرند. درصورتیکه در بنزین ۱۰ درصد هپتان وجود داشته باشد و ۹۰ درصد بقیه نیز ایزو اکتان باشد عدد اکتان آن بنزین با ۹۰ اعلام خواهد شد. هرچقدر این عدد بالاتر باشد نشان دهنده کیفیت بهتر سوخت بوده و پیشرانه کوبش کمتری خواهد داشت.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که همه پیشرانهها الزامی برای استفاده از بنزین سوپر با عدد اکتان بالاتر ندارند و این بنزین بیشتر برای پیشرانههای مدرن با سیستمهای توربو بکار میرود. در هر صورت باید قبل از استفاده از خودرو با مراجعه به دفترچه راهنمای آن نسبت به نوع سوخت توصیه شده توسط سازنده اطمینان حاصل شود هرچند بهطورکلی استفاده از بنزین سوپر با عدد اکتان بالا مزیتهای بیشتری خواهد داشت. البته برخی کارشناسان اظهار میدارند درصورتیکه مالکان خودروها به بنزین سوپر دسترسی نداشته باشند میتوانند از محلولهایی با نام افزایش دهنده اکتان استفاده کنند. چنین محلولهایی باعث افزایش عدد اکتان بنزین میشوند هرچند باید صحتوسقم این ادعاها بهصورت علمی و در آزمایشگاههای معتبر ثابت شود. بد نیست بدانید برخی منابع عدد اکتان بنزین معمولی کشور را ۸۷ و بنزین سوپر را چیزی بین ۹۱ تا ۹۵ اعلام کردهاند.
تفاوت بنزین معمولی و یورو ۴
اتحادیه اروپا از چندین سال پیش رعایت استانداردهای آلایندگی خاصی را برای خودروها الزامی کرده است که با نام یورو شناخته میشوند. این استانداردها که از یورو ۱ شروع شده و جدیدترین نسخه آن نیز با نام یورو ۷ تا چند وقت دیگر عملیاتی خواهد شد در کشور ما نیز تا حدی رعایت میشود هرچند هماکنون بالاترین سطح استاندارد موجود برای خودروهای تولیدی و سوخت آنها یورو ۴ است؛ اما تفاوت بنزین معمولی و یورو ۴ به عدد اکتان و سطح آلایندگی ناشی از استفاده آنها در پیشرانههای بنزینی مربوط میشود. در واقع با استفاده از بنزین یورو ۴ آلایندگیهای کمتری وارد جو خواهد شد. همچنین عدد اکتان بنزین یورو ۴ بالاتر از بنزین معمولی ارزیابی میشود.
قیمت بنزین معمولی و سوپر
بنزین سوپر و معمولی علاوه بر تفاوت در عدد اکتان در قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. بهطورکلی هرچقدر عدد اکتان بنزین بالاتر برود و کیفیت آن بیشتر باشد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. هم اکنون در کشور ما قیمت هر لیتر بنزین معمولی سهمیهای ۱۵۰۰۰ ریال بوده درحالیکه همین بنزین بهصورت آزاد با قیمت ۳۰۰۰۰ ریال در دسترس خواهد بود. همچنین بنزین سوپر در حال حاضر با قیمت ۳۵۰۰۰ ریال عرضه میشود.
مهدی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲کیه که مشخص بشه همین بنزین سوپرایی هم که میدن در واقع همون بنزین معمولی بوده…
Amin
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲متفاوته ، روی ماشین توربو تفاوتش مشخص میشه
Python
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲بد بینی هم حدی داره…..
RST
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲در ایران این دو تا فرقی ندارن به جز قیمت .
aMiRsHaYaN
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ماشین من ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۳ دارم انژکتور یورو ۲ بعد یه ذره گاز میدم میره زیر ناک شدید یعنی بنزین ما از یورو ۲ ضعیف تره
آرین
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲در یک تعداد از ایسیوهای قدیمی و مخصوصا مارک بوش جرقهها ادونستر هستن. بخاطر همین احتمال ناک زدنشون بیشتره.
مجتبی خانی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲بنزین 1500 مسخرس
Reza
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲درود
همین بنزین سوپری که اما اگر پشتشه که ایا واقعا اکتانش با معمولی فرقی میکنه یا نه البته تو ایران فقط در بعضی پمپای شهرای بزرگ وجود داره خیلی خیلی کم پیدا میشه
آرمین
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲صد در صد فرق داره.رو خودروی من با موتور اسکای اکتیو وقتی بنزین معمولی میزنم صدای قاشق چنگال میده.سوپر میزنم صدا خیلی خیلی کم میشه و شتاب ماشین خیلی فرق میکنه.
Amir
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲یه موضوعی که بهش برخورد کرده بودم
تو کاتالوگ ۲۰۶ های قدیمی زده بود سازگار با بنزین اکتان ۸۷عه
ولی تو کاتالوگ ۲۰۷ های جدید و ۲۰۶ جدید زده سازگار با بنزین سوپرن
دلیلش چیه؟
علیرضا
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲دلیلش برنامه ریزی کامپیوتر خودرو هست که برای دریافت استاندارد آلایندگی ، میزان پاشش سوخت و نحوه جرقه زدن متفاوتی با ماشینای مدل پایینتر داره
در کل اگر ماشین صفر دارید دوتا انتخاب دارین
یا از اول سوپر بزنید یا از اول معمولی
اگر معمولی میزنید و هوس کردین سوپر بزنید بهتره اینکارو نکنید چون بنزین سوپر رسوبات داخل باک رو به سوزن انژکتورا میاره و همچنین استپ موتور رو کثیف میکنه و یه تنظیم موتور کامل به همراه شستشو انژکتور رو باید انجام بدین تا شاید ماشینتون مثل روز قبلش بشه
حمید رضا
۳۰ تیر ۱۴۰۲هرکی ماشین نداره میاد نظر میده که فرقی نمیکنه !
فرقش رو یه ماشین سوار ۳۰ ثانیه بعد از استارت که بنزین توی ریل سوخت تموم میشه و بنزین جدید جایگزین میشه رو احساس میکنه .
اگه از نظر شما همه اش یکیه گازوئیل بزن ارزانتر برات در بیاد
Roham
۴ شهریور ۱۴۰۲به بیان ساده:
عدد اکتان = میزان مقاومت سوخت در برابر خودسوزی پیش از موعد در درون محفظه احتراق