در این مقاله میخواهیم بهصورت جامع تعاریف و تفاوتهای واژههای خودروی اسپرت، سوپرکار و هایپرکار را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.
سوپرکار چیست؟ به نظر میرسد این یک سؤال بسیار ساده باشد، اینطور نیست؟ ما بهصورت خودکار حدس میزنیم هر خودرویی که نشان جذابی روی بدنه داشته باشد یک سوپرکار است بنابراین هر موقع نشان اسب رقصان یا گاو جنگنده را روی کاپوت یک خودرو ببینیم آن را سوپرکار خواهیم دانست؛ و درعینحال پورشه ۹۱۱ را در این دسته قرار نمیدهیم اگرچه مدل ۹۱۱ توربو S به راحتی میتواند شانهبهشانه محصولات فراری و لامبورگینی بتازد.
با این تفاسیر ما چگونه میتوانیم مرزی بین خودروهای اسپرت، سوپرکارها و نهایتاً هایپرکارها قائل شویم؟ هرچه باشد پورشه ۹۱۱ GT3 RS در نوربرگ رینگ بسیار سریعتر از پاگانی هوایرا عمل میکند هرچند اکثر افراد هوایرا را به عنوان یک هایپرکار در نظر میگیرند. در حقیقت تعریف این واژهها وضعیت کاملاً پیچیدهای به وجود میآورد چراکه تعریف رسمی از این خودروها وجود ندارد ولی درباره خودروهای هاچبک، سدان و… کار راحتتری داریم؛ اما میخواهیم در این مقاله بهصورت واضحتری بین محصولات اسپرت، سوپرکار و هایپرکار تفاوت قائل شویم.
خودروهای اسپرت
بهطورکلی یک خودروی اسپرت را نمیتوان محدود به نوع بدنه خاصی کرد. خودروهای اسپرت معمولاً در موتور اسپرت حضور دارند و تیمها از آنها استفاده میکنند. خودروهای کلاسیک همچون فراری ۲۵۰ GTO در مسابقات قهرمانی زیادی شرکت کردهاند و محصولات دیگری همچون جگوار XK در کنار آن حضور داشتهاند. با این تفسیر شاید برخی افراد معتقد باشند هر خودروی تولید شده برای مسابقات یا محصولات جادهای که در موتور اسپرت بکار گرفته میشوند منحصراً یک خودروی اسپرت خواهد بود. چنین تعریفی برای خودروهای زیادی مصداق دارد اما نظر شما درباره بی ام و Z4 یا مزدا MX-5 میاتا چیست؟ اگرچه میاتا در برخی مسابقات طرفداران زیادی دارد اما هرگز با هدف مسابقه در سطوح بالا تولید نشده ولی ما قطعاً آن را یک خودروی اسپرت میدانیم.
معمولاً خودروهای اسپرت مترادف مدلهای کوپه دو درب و دو نفره در نظر گرفته میشوند. البته استثناهایی نیز وجود دارد که از جمله آنها میتوان به تویوتا سوپرای قدیم، تویوتا GR86، مزدا RX-7 و پورشه ۹۱۱ اشاره کرد؛ اما اساساً خودروهای اسپرت محصولاتی پرفورمنس هستند که هدف اصلی آنها ارائه تجربه رانندگی اسپرت است و همهچیز در پس آن قرار میگیرد. حتی قدرت موتور هم فاکتور حیاتی نیست. به همین خاطر است که بی ام و M2 و مرسدس AMG C3 به عنوان خودروی اسپرت مطرح نیستند اما دایهاتسو کوپن در این دسته قرار میگیرد. خودروهای آلمانی یاد شده به عنوان کوپه و سدان های راحت توسعه یافتند و سپس به نسخههای اسپرت تبدیل شدند هرچند هرگز ریشههای اصلی خود را فراموش نکردند.
خودروی اسپرت چه زمانی به سوپرکار تبدیل میشود؟
پس از آنکه فهمیدیم هر خودرویی که هدف اصلی خود را ارائه تجربه رانندگی اسپرت، پرفورمنس و هیجانانگیز بداند خودروی اسپرت خواهد بود به این بحث میرسیم که چه عواملی باعث میشوند یک خودروی اسپرت به یک سوپرکار تبدیل شود. آیا حد مشخصی از پرفورمنس علت آن است؟ شاید؛ اما حد آستانه آن کدام است؟ آیا صفر تا ۱۰۰ مطرح است یا عوامل دیگری همچون رکورد ۴۰۰ متر، حداکثر سرعت یا توانایی ثبت زمانهای سریع در پیست؟ شاید هم قدرت تولیدی پیشرانه؟ در روی کاغذ همه این موارد فاکتورهای خوبی هستند و یک زمانی شاید قابلاعتنا به شمار میرفتند اما با ورود به عصری که یک سدان خانوادگی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد و میتواند سوپرکارهای سفارشی را به راحتی شکست دهد قضیه فرق خواهد کرد. آیا تسلا مدل S پلد یک سوپرکار است؟ ما اینطور فکر نمیکنیم.
قبلاً فرض بر این بود که سوپرکارها باید پیکربندی ویژهای برای جدا شدن از سایر خودروها داشته باشند و معمولاً آرایش پیشرانه وسط برای تعریف این خودروها در نظر گرفته میشد. این فاکتور یک وجه متمایزکننده منحصربهفرد و خاص بود که لامبورگینی میورا را در دسته سوپرکارها قرار میداد؛ و به نوعی منطقی بود که خودروهایی همچون استون مارتین ونتیج و شورولت کوروت ZR1 قبل از نسل C8 علیرغم پرفورمنس قابلتوجه خود به عنوان سوپرکار در نظر گرفته نمیشدند.
همین موضوع درباره خودروهایی همچون پورشه کیمن، تویوتا MR2، دلورین و چندین خودروی پیشرانه وسط دیگر نیز صادق است، خودروهایی که سوپرکار نیستند حتی با اینکه آرایش پیشرانه وسط دارند؛ و این مثالها نشان میدهد محل نصب پیشرانه تنها یکی از چندین فاکتور لازم برای تبدیل شدن یک وسیله نقلیه به سوپرکار خواهد بود. واقعیت این است که مرز بسیار مبهمی برای تعریف یک سوپرکار وجود دارد. برای تعریف بهتر یک سوپرکار باید گفت چنین محصولی باید پرفورمنس بهتری نسبت به یک خودروی اسپرت داشته و درعینحال انحصاری و خاص باشد تا خودش را از خودروهای اسپرت متمایز کند؛ بنابراین محصولات اسپرت پیشرانه وسط و پرفورمنس یک دستورالعمل بسیار خوب برای تبدیل خودروها به سوپرکارها هستند و به همین خاطر است که کوروت Z06 جدید از نظر ما در قلمروی سوپرکارها قرار میگیرد چراکه آرایش پیشرانه وسط خود را با یک نیروگاه ۸ سیلندر پرقدرت و پرفورمنس عالی در جاده و پیست ترکیب کرده است.
اما فکر نمیکنیم که محل نصب پیشرانه تنها فاکتور تعیینکننده باشد و باید به موارد دیگری هم پرداخت. برای مثال مرسدس بنز SLS AMG قطعاً یک سوپرکار است و همین موضوع درباره دوج وایپر نیز صادق است. استون مارتین ونتیج V12 و لکسوس LFA را نیز میتوان در همین دسته قرار داد و از نظر ما نیسان GT-R علیرغم استفاده از پیشرانه ۶ سیلندر در جلو و داشتن چهار صندلی در کابین بازهم جزو سوپرکارها دستهبندی میشود. در هر یک از این مثالها چیزی وجود دارد که باعث خاص بودنشان میشود و آنها را یک سر و گردن بالاتر از سایر خودروها و حتی نسخههای سادهتر خود قرار میدهد. ما ۹۱۱ توربو S را شایسته حضور در گروه سوپرکارها میدانیم اما ۹۱۱ پایه اینطور نیست.
در ابتدای مطلب نیز به برخی نشانها اشاره کردیم که بهصورت خودکار باعث میشوند خودروها حالت سوپرکار داشته باشند اما حتی بهترین محصولات تاریخ فراری نیز از نظر خود شرکت در دسته محصولات اسپرت قرار میگیرند. ایتالیاییها تا به امروز تمامی محصولات جادهای و تولید انبوه خود را به عنوان خودروهای اسپرت معرفی کردهاند و از نظر خود فراری تنها ۵ خودرو شامل GTO، F40، F50، انزو و لافراری خودروهای سوپرکار هستند.
چه چیزی باعث میشود یک خودرو به هایپرکار تبدیل شود؟
۵ محصول یاد شده فراری معمولاً با نام هایپرکار شناخته میشوند و فکر میکنیم علیرغم آنکه فراری به آنها سوپرکار میگوید اما همه لیاقت دریافت عنوان هایپرکار را دارند. همین موضوع درباره پاگانی زوندا، هوایرا و یوتوپیا نیز صدق میکند. از دیگر هایپرکارهای مطرح میتوان به بوگاتی ویرون و شیرون، مک لارن F1 و P1، پورشه کررا GT، پورشه ۹۱۸ اسپایدر، جگوار XJ220 و تمامی محصولات کونیگ زگ اشاره کرد؛ اما چه عاملی باعث میشود این خودروها هایپرکار باشند؟ تنها دلیل این کار پرفورمنس نیست زیرا چندین سوپرکار مطرح وجود دارند که قویتر و سریعتر از خودروهای یاد شده هستند و در پیستهای مطرحی همچون نوربرگ رینگ رکوردهای بهتری ثبت میکنند.
بنابراین اگر قدرت و پرفورمنس جزو ویژگیهای اصلی تعریفکننده هایپرکارها نیستند پس چه عواملی در این میان دخیل خواهند بود؟ شاید توضیح این مسئله سخت باشد اما به نظر ما هایپرکارها دارای یک ویژگی خاص هستند و به نوعی گل سرسبد صنعت خودروسازی به شمار میروند. گاهی اوقات این ویژگی خاص به بحث طراحی مربوط میشود و گاهی اوقات نیز هایپرکار مدنظر در بخش فنی سرآمد دوران خود است. از جمله این خودروها میتوان به بوگاتی ویرون اشاره کرد که شاید طراحی ظاهری آن خیلی چشمگیر نباشد اما مهندسی آن در سطح کاملاً برجستهای قرار دارد. قبل از ویرون هم خودروهای مک لارن F1 و جگوار XJ220 در دسته هایپرکارها قرار گرفتند زیرا قوانین جدیدی را در دوران خود وضع کردند. همین موضوع درباره نوآوریهای کونیگ زگ نیز صدق خواهد کرد. لافراری، ۹۱۸ اسپایدر و P1 نیز پیشتاز تکنولوژی هیبریدی عصر خود هستند.
اولینها
- اولین خودروی اسپرت چه نام داشت؟
بسیاری از کارشناسان واکسهال پرنس هنری اسپرت تورپدو ۱۹۱۴ با ۲۵ اسب بخار قدرت را به عنوان اولین خودروی اسپرت تاریخ میشناسند اما برخی افراد نیز از تاترا رنزویر ۱۹۰۰ به عنوان خودروی اسپرتی که مخصوصاً برای مسابقات تولید شد نام میبرند.
- اولین سوپرکار تاریخ چه خودرویی بود؟
لامبورگینی میورا عنوان اولین سوپرکار تاریخ را در اختیار دارد و از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ تولید شده است.
- اولین هایپرکار کدام خودرو بود؟
در این بخش اختلافات زیادی وجود دارد و برخی افراد مک لارن F1 سال ۱۹۹۳ و بوگاتی ویرون سال ۲۰۰۵ را اولین هایپرکار تاریخ میدانند. ما معتقدیم بوگاتی خودرویی ساخت که کلاس هایپرکارها را تعریف کرد زیرا قوانین فیزیک و مهندسی را از نو ترسیم و مرز قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار و سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت را رد کرد. البته از نظر تاریخی میتوان خودروهایی همچون پورشه ۹۵۹، فراری ۲۸۸ GTO، جگوار XJ220 و مک لارن F1 را محصولاتی شاخصتر از سوپرکارهای عادی دانست.
corvette
۱۷ آبان ۱۴۰۲یه ارنباطی با قدرت و قیمت داره
قیمتی به نظر من خودرو های اسپرت قیمتی زیر ۱۰۰ هزار دلار دارند
و سوپر اسپرت ها از ۱۱۰ هزار دلار شروع شده تا ۷۰۰ هزار دلار .
مثال : ماستنگ . M4 . کامارو . سوپرا . اسپرتن
کوروت z06 . و ۹۱۱ جی تی ۳ . اوراکان . اونتادور و ۴۸۸ هم سوپر اسپرتن . ولی با عملکرد و قیمت های متفاوت
( سوپر اسپرتا همیشه پرفورمنس خوبی دارند )
اما هایپر کار ممکنه پرفورمنسش نسبت به سوپر کارا کمتر باشه اما هایپر باشه
هایپر کار باید نماد تکنولوژی و دقت . و همچنین نماد ثروت باشه
هایپر کار یه ماشین تیراژ کم و خاص و قیمت بالاس . مثل بوگاتی . پاگانی . کونیگ زگ
اما به نظر من
هایپر کار با هایپر اسپرت فرق داره
هایپر کار میشه بوگاتی یا پاگانی
هایپر اسپرت . یعنی اسپرت بودن رو به سطح بالا برده
هایپر اسپرتا . میشن استون مارتین والکری و مکلارن پی۱ و پورشه ۹۱۸
اینا هم قیمت بالایی دارند . هم پرفورمنس خوب دارن
به نظرم هایپر اسپرت ها باید با هایپر کار ها
متفاوت تلقی بشن
این نظر شخصی من بود
net
۱۷ آبان ۱۴۰۲ماشین اسپرت به چند شاخه تقسیم میشه
مثل اس یو وی اسپرت و کراس اور اسپرت و کراس اور اسپرت لوکس و اسپرت کوپه و در این مقاله به جای اسپرت باید می نوشت فرق بین ماشین اسپرت کوپه و سوپرکار و هایپر کار
یک فرق دیگر بین ماشین اسپرت کوپه با سوپر اسپرت و هایپرکار این هست که ماشین های اسپرت کوپه افراد می توانند عادی در خیابانها رانندگی کنند ولی ماشین سوپر اسپرت و هایپرکار افراد نمی توانند عادی در خیابان ها رانندگی کنند و باید مجوز بگیرند
ماشین اسپرت کوپه مثل ( بی ام و سری ۸ و جگوار اف تایپ و جنسیس کوپه و استون مارتین dbs و پورشه ۹۱۱ و و لکسوس lc 500 و تویوتا سوپرا و فورد موستانگ و شورولت کامارو و آئودی tt و مازراتی گرن توریسمو و مازراتی گرن کابریو و دوج چلنجر و اینفینیتی q60 مزدا mx5 و بی ام و z4)
ماشین سوپر اسپرت یا سوپرکار مثل ( فراری و لامبورگینی و فورد gt و هوندا nsx و ائودی r8 و مک لارن و مازراتی mc20 و لوتوس امیرا و کوروت و پینین فارینا باتیستا و بنز gtr و پورشه ۹۱۸ اسپایدر)
ماشین هایپر کار مثل ( بوگاتی و زینگر و کوئنیک زگ و استون مارتین والکری و بنز one و فراری انزو و ریمک نورا و هنسی ونوم کادیلاک gtp و تواتارا ssc )
برخی ماشینها هم هستند که طراحی اسپرت کوپه دارند ولی قدرت سوپر اسپرت دارند و سخت هست انتخاب کردن این ماشینها در در دسته بندی اسپرت و سوپر اسپرت مثل نیسان z و نیسان gtr
Cyber truck punk
۱۱ آذر ۱۴۰۲تو دنیای ماشین،، دسته بندی کردن کار سخت و گنگ هستش .
اکثر این دسته بندی ها برای بازار خود فروشنده ها هم محسوب میشه و مردم رو بیشتر ترغیب میکنه که چنین ماشین هایی رو بخرن.
مازیار
۱۷ آبان ۱۴۰۲مک لارن F1 و بوگاتی ویرون هردو شایسته این عنوان هستن (با توجه به مشخصات در زمان خودشون)
اما چون F1 خیلی زودتر عرضه شد به نظرم اولین هابپرکار دنیاست
R@min
۱۷ آبان ۱۴۰۲کسی که مقاله رو نوشت آخرم به نتیجه نرسید. بنظرم محصولات اسپرت میشه به خودورهای دردسترس عموم با شاخصه های خودروهای سوپراسپرت تو سطوح پایین تر تعریف کرد مثل موتور قوی تر، گیربکس خشن تر یا تعلیق سفت تر. سوپراسپرت ها هم خودروهایی هستن که پرفورمنس جاده ای رو در هر نسل تعریف می کنن و در قید و بند قوانین و محدودیت های خودروهای اقتصادی نیستن و هدفشون فقط عملکرد سطح بالاس تحت هر شرایطی و در آخر هم هایپرکار هم محصولاتی هستن که بالاترین تکنولوژی صنعت خودرو در اختیار دارن و در آینده رو محصولات ارزون تر استفاده میشن.
amir
۱۷ آبان ۱۴۰۲به نظرم میتونیم کوپه های دودرب با قیمت زیر ۱۰۰ ۱۵۰ کا رو اسپرت در نظر بگیریم سوپر کار ها همون اسپرت کار هان ولی طراحی و قدرتی دارن که خاصشون میکنه و در تاریخ جاودانه میشن هایپر کار ها خودروهای ملیون دلاری با تولید کم هستن که سرامد قدرت و تکنولوژی هستن و رکورد شکن هستن و یا نزدیک رکورد ها هستن
مهردادکمال
۱۷ آبان ۱۴۰۲میفهمم چی میگی اما متوجه نمیشم😅😅
بدتر گیجمون کردی که
amir
۱۷ آبان ۱۴۰۲منو میگی؟
مهردادکمال
۱۸ آبان ۱۴۰۲منظورم پست بود شما نبودی
blackwing
۱۷ آبان ۱۴۰۲الان فورد GT نسل سوم هایپرکار شناخته میشه ؟؟
net
۱۷ آبان ۱۴۰۲فورد gt بالا نوشتم سوپر اسپرت هست
Enzo Ferrari 2008
۱۷ آبان ۱۴۰۲لامبورگینی میورا و فراری 250 GTO و بوگاتی
کونیگزئیگ و ریمک و پاگانی و توتارا و …….
همشون هستن تعریف از هایپرکار میشه گفت خودرویی که بالای 1000 اسب داشته باشه و
سرعتش بالای 300 باشه
gmcs399168lss24
۱۷ آبان ۱۴۰۲درود.حتی لامبورگینی روئلتو و فراری SF90؟
مانی
۱۷ آبان ۱۴۰۲محتوی این مقاله خیلی گنگ و مبهم و نامفهوم بود و بالاخره نویسنده مشخص نکرد که چه خودرویی اسپرت و چه خودرویی سوپر کار و چه خودرویی هایپرکار است!
مازیار
۱۷ آبان ۱۴۰۲چون واقعا بطور دقیق مشخص نیست و هیچ معیار قابل استنادی براش وجود نداره
amir
۱۷ آبان ۱۴۰۲مازیار دروغ تو کارت که نیست؟
مازیار
۱۷ آبان ۱۴۰۲نه …
اما اهمیت ندادن به بی مزه ها چرا
Mahdi
۱۸ آبان ۱۴۰۲دقیقا یهو طرف میاد با تویوتا سوپرا ۲۵۰۰ میاد وسط اون چیه پس یا ۲۰۶ با ۶۰۰ اسب میاد اون پس کجاس یا لنسر میاد ۸۰۰ اسب
محمدهادی
۲۰ آبان ۱۴۰۲اون XJ220 انقد ماشین مهمی بوده چند جای مطلب درقالب محدوده یک تعریف بهش اشاره شده
تصاحب اولین عبارت سوپرکار هم برای میورا بسیار جذاب و ناشناخته بود،حداقل برای خود من
و نکته جذاب آخرم تو این مطلب تعریف بسیار منصفانه شرکت فراری بود از رده بندی کردن خودروهاش…
بجز Fهای تاریخی ش همه ساخته هاشو خودروی اسپرت صدا میزنه!
بابا دمتگرم فروتن
𝐀𝐥𝐢
۱۷ آبان ۱۴۰۲مقاله جالبی بود ممنون
Rahman
۱۷ آبان ۱۴۰۲خودروهای اسپرت میشه هر روز برانی ، سوپر اسپرت فقط ماهی یکی دو بار ، هاپر اسپرت رو فقط باید تو کلکسیون نگهداری کنی ، تمام
علی یوسفی
۱۷ آبان ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت تشکر بابت مطلب خوب شما اما اول بنظرم در مورد اولین سوپر کار میورا درست نیست چون قبلش بنز گالوینگ یا حتی دهه ۳۰ بوگاتی تایپ ۵۷ سوپر کار بودن و البته نمونه های دیگه مث اولین نسل کوروت نکته دوم هایپرکار فقط بحث سرعت و شتاب نیست بلکه مهندسی عالی و برتر و جلوتر از زمان و قیمت بسیار گرون و البته ارزش دست دوم فوق العاده بالا و تولید بسیار کم سبب میشه خودرویی مث فراری انزو یا پورشه ۹۵۹ یا مکلارن f1 یا ویرون و غیره هایپر کار بشن و نکته سوم هم اینه که امروزه کلاس ها و عملکرد خودروها همپوشانی و اشتراک زیادی پیدا کردن که باعث شده مثلا کراس اوری یا یک suv عملکردی مث سوپر اسپورتها داشته باشه پس دیگه خیلی نباید بدنبال تفکیک گونه ها باشیم و البته خودروهایی در فروش و جذابیت دست بالاتر دارن که چندین ویژگی رو دارا باشن.
Amir
۱۸ آبان ۱۴۰۲۹۹ درصد سوپرکار ها موتور وسط هستن بنز گالوینگ رو میشه کمی گفت سوپرکار هست ولی بوگاتی تایپ ۵۷ کجاش سوپرکار هست
علی یوسفی
۱۸ آبان ۱۴۰۲کاربر عزیز امیر خان اول سلام به شما بعدر این که تنها به محل نصب پیشرانه توجه کنیم بنظرم دلیل مناسبی برای سوپر کار نامیدن یک خودرو نیست که در متن هم گفته شده در مورد بوگاتی تایپ ۵۷ چندین عامل باعث میشه بشخصه اونو سوپر کار بدونم یکی عملکرد فنی و شتاب و سرعت عالی و فناوری پیست محور در زمان خودش دوم بسیار کمیاب بودن و گرون قیمت بودنش که امروزه در شمار خودروهای آنتیکه سوم هم طراحی و تزیینات و جامعه هدفش که مشابه با بسیاری از سوپر کارهاو و چه بسا هایپر کارهای امروزیه.مجموع این عوامل مخصوصا بحث عملکرد و مهندسی خاصش بنظرم باعث میشه سوپرکار به شمار بیاریمش ولی در نهایت این مطلب و رده بندی تا حدی سلیقه ای و محل بحثه.
مردم
۱۹ آبان ۱۴۰۲یکی از هایپر اسپرتهایی که از قلم افتاد مرسدس بنز SLR مک لارن بود