آموزش

چه تفاوتی بین کمک سبک و سنگین وجود دارد

در بیشتر خودروهای آفرود  از دنده کمکی  سنگین و سبک استفاده می‌شود. اما این  دنده‌ها چه تفاوتی در عملکرد دارند و چه تغییری در وضعیت رانندگی خودروی آفرود ایجاد می‌کنند؟

کمک سنگین، اغلب به عنوان مهمترین عنصر یک خودروی آفرود در نظر گرفته می‌شود. در سال های گذشته، این  دنده به راحتی با اهرم کوتاهی در کنار اهرم تعویض دنده گیربکس شناسایی می‌شد. اما این روزها، باید بیشتر به دنبال دکمه، سوئیچ یا چیز شبیه آن بگردید.

از نوستالژی که بگذریم، اثر نهایی این‌ها یکسان است. دنده کمک به نوعی مانند جعبه دنده کمکی در پشت گیربکس ، متحد قدرتمندی برای خودروی آفرود به شمار می‌رود.

به طور کلی‌تر، جعبه دنده کمک وظیفه ارسال نیروی محرکه به جلو و عقب و تبدیل حالت دو چرخ محرک را به چهار چرخ محرک بر عهده دارد.

چهار چرخ محرک / four-wheel drive سوئیچ

برخی از جعبه دنده‌های کمکی، تک محدوده نامیده می‌شوند؛ زیرا  قدرت کشش موتور ماشین را اضافه نمیکند و صرفا نیرو را به چهار چرخ میرساند. ولی در بعضی از خودروها ۲ دنده کمک وجود دارد. دنده سنگین و سبک (دور کم و زیاد). این موضوع در اکثر خودروهای آفرود صدق می‌کند.

البته تفاوت مهمی بین سیستم چهار چرخ محرک و تمام چرخ محرک وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید اینجا را بخوانید.

با این حال، به بحث قبل برگردیم.

چهار چرخ محرک / four-wheel drive دسته دنده

هنگامی که راننده حالت دنده سنگین را انتخاب کند، مجموعه دیگری از دنده‌های کاهنده سرعت درگیر می‌شوند که به طور موثر نسبت دنده کلی خودرو را کاهش می‌دهند. بنابراین اکنون با همان دور موتور و در همان دنده، خودروی آفرودی شما با سرعت بسیار کمتری حرکت می‌کند (سرعت کمتر و گشتاور چند برابر شده است).

چیزی که در این مورد کمتر به چشم می‌آید و برای آفرود اهمیت بیشتری دارد، این است که میزان گشتاور ارسالی به چرخ‌ها (که از طریق دنده‌ها چند برابر می‌شود) بسیار بهبود می‌یابد.

چهار چرخ محرک / four-wheel drive آفرود

سعی کنید از یک تپه بالا بروید یا روی تخته سنگ و تپه شنی شیب‌دار (مانند تصویر بالا) رانندگی کنید، متوجه خواهید شد که موتور فشار زیادی تحمل نمی‌کند و نمی‌لرزد و کنترل و اعتماد به نفس بیشتری از پشت فرمان بر حرکت خودرو خواهید داشت.

تواناترین و کنترل‌پذیرترین آفرودرها همیشه دنده سنگین برای رانندگی در شرایط خارج از جاده دارند که معمولاً در جعبه دنده کمکی یافت می‌شود.

چهار چرخ محرک / four-wheel drive شاسی خودرو آفرود

کمی گیج‌کننده است، اما دنده سنگین‌تر با نسبت دنده‌ی بالاتری نشان داده می‌شود (هر چه دنده سنگین‌تر باشد دور کمتر است و برعکس). به عنوان مثال، دنده یک در خودرویی مانند پراید دارای نسبت دنده حدود ۳/۵۴:۱ است و نسبت دنده برای دنده ۵ به ۰/۶۹:۱ می‌رسد.

چهار چرخ محرک / four-wheel drive تویوتا

جیپ رانگلر روبیکون و گلادیاتور روبیکون دارای جعبه دنده کمکی با نسبت دنده ۴:۱ هستند که جهش قابل توجهی نسبت به ۲/۷۲:۱ در انواع غیر روبیکونی است. اگر آن را با دنده سنگین ۱ و نسبت دنده‌های ۴/۱:۱ برای دیفرانسیل ترکیب کنید، به طور کلی ضریب کاهش ۷۷:۱ خواهید داشت (یعنی دور موتور ۷۷ بار کاهش پیدا می‌کند).

اکثر خودروهای چهارچرخ محرک دارای کاهش کلی حدود ۳۰ تا ۳۵:۱ هستند که برای اکثر رانندگی‌های چهار چرخ معمولی به اندازه کافی خوب است. اما چالش‌های فنی بیشتر از ضریب کاهش کلی، چه از طریق تغییرات کارخانه و چه با تیونینگ و تغییرات جدی شرکت‌های خدمات پس از فروش، گاهی بیشتر از میزان معمول هم می‌تواند باشد و توانایی آفرود را تا حدود زیادی افزایش دهد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    بچه که بودم اون اهرم کوتاه‌ کنار اهرم تعویض دنده تو تویوتا لندکروزای قدیمی خیلی واسم جالب بود و فقط هم در بعضی موارد خاص و سخت کاربرد داشتن

    موافقم 22
  2. فقط انگلستان

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    بچه ها میگم شاسی بلندها و وانت ها واقعا خیلی صفا میدن متاسفانه ما ایرانی ها از نعمت داشتنشون دور هستیم و فقط درصد اندکی از مردم این خودروها رو دارن
    خیلی خیلی لذت بخش هستن درسته که ماشین بازها بیشتر روی خودروهای اسپورت و سدان های سریع تاکید دارن ولی شاسی بلندها و وانت ها هم لذت خاص خودشون رو دارن من که جدیدا خیلی زیاد از شاسی بلندها خوشم اومده درست از لحظه ای که کنارشون می ایستی و اون هیکل بزرگشون رو میبینی تا لحظه ای که یکم خودتو بالا میکشی موقع سوار شدن تا ارتفاعی که دارن و حتی در حال سکون هم از ارتفاع لذت میبری چیزی که سدان ها و اسپورت ها ندارنش کلا جوری هستن انگار توانایی های بیشتری در اختیارت میذارن
    مردم ایران اینطور که معلومه سلیقشون خیلی به سلیقه آمریکایی ها نزدیک هستش با این تفاوت که مردم ایران لوکس پسندتر هستن امیدوارم در آینده ای نزدیک همه مردم ایران به خودرو مورد علاقه خودشون برسن و از این نعمت واقعا بزرگ برخوردار بشیم.

    موافقم 44
    مخالفم 2
    1. اشکان

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (213 ديدگاه)

      اگر منظورت وانت پیکاپهای آمریکایی هست حرفت کاملا درسته

      موافقم 17
      مخالفم 5
  3. MASOUD 0099

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (423 ديدگاه)

    تویوتا لندکروز وانت فکر کنم بعضی هاش دو تا دنده کمکی داشتن

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. زیزیگولو

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      آره اکثراً دنده کمکی داشتن مخصوصاً قدیمیهاش

  4. fordglx2008

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    وانت لندکروز سری جدید سفارش عربستان امارات واقعا خوراکه آفرود کویر نوردیه اگه تو ایران بود قطعا بالای پنج شیش میلیارد قیمت میخورد بعد چند سال هنوزم بی چون چرا جز بهترینای خودش هست

    موافقم 5
    مخالفم 3
  5. بهرام

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (68 ديدگاه)

    تفاوت کاربردشون رو نگفتی.
    کمک سبک برای جاهاییه که میخوای با سرعت رد بشی. توی سربالایی، توی برف، تو رودخونه.
    کمک سنگین برای جاهاییه که میخوای ماشین رو مهار کنی تا آروم آروم بره. عمدتا تو سرپایینی‌های تند. بویژه اگه بار سنگین داری

    موافقم 13
    مخالفم 3
  6. علیx76

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    رنگلر روبیکان با پکیج اکستریم ریکان، ضریب کرالش به ۱۰۰:۱ میرسه.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. Hamid3x

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (418 ديدگاه)

    دنده خیلی سنگین هم عملا توانایی حرکت رو میگیره چون گاهی لازمه سریع از یه مسیر ناهموار رد شیم
    وقتی کمک دنده خیلی سنگین انتخاب بشه عملا ماشین گیر میفته
    بنظرم بیشتر برای شیب های بدون ناهمواری مناسبه تا هرزگردی چرخ نداشته باشیم

    موافقم 4
    مخالفم 5
  8. JDM سابق

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (731 ديدگاه)

    ته گیربکس های کمک دار یه دنده خورشیدی با پنج یا چهار پینیون هست که عمل سبک یا سنگین کردن رو انجام میده پشتش هم ماهک و دوباره دو تا دنده دیگه با سیستم کشابی و یا به قول مکانیکا پنج تیکه میخوره و تو پیکاپ ها زنجیری تو کامیون ها شفت و دنده میخوره و با باد کار می‌کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا