آموزشمقالات

معرفی انواع موتورهای احتراقی و آشنایی با طرز کار آن‌ها

در این مقاله آموزشی انواع موتورهای احتراقی را خدمت شما عزیزان معرفی کرده و طرز کار آن‌ها را نیز به اختصار شرح خواهیم داد.


در طول تاریخ چند هزار ساله حیات انسان، اختراع و نوآوری باعث شده تعریف حمل‌ونقل متحول شود و موتور احتراقی یکی از شاخص‌ترین اختراعات بشر است. سابقه تولید این وسیله مکانیکی به چند صد سال قبل و اواخر قرن ۱۸ میلادی بازمی‌گردد اما تعریف واقعی از موتور احتراقی در سال ۱۸۷۶ و توسط نیکولاس اتو مخترع آلمانی ارائه شد و سپس گوتلیب دایملر و ویلهم میباخ در سال ۱۸۸۵ این اختراع هیجان‌انگیز را تکمیل نمودند.

از آن زمان تاکنون، موتورهای احتراقی به عنوان پایه و اساس موتورهای بنزینی نصب شده در طیف وسیعی از وسایل نقلیه عمل کرده‌اند. با اینکه خودروسازان تلاش‌های زیادی جهت توسعه خودروهای برقی و هیدروژنی می‌کنند اما نمی‌توان تأثیر عظیم موتور احتراقی روی پیشرفت بشر را فراموش نمود. البته که برای درک بهتر از این اختراع باید با طرز کار آن آشنا باشیم. باید دانست موتورهای احتراق داخلی مدرن در دو نسخه متمایز احتراق با جرقه شمع و احتراق با تراکم تولید می‌شوند. این موتورها دارای تفاوت‌های کوچک اما متمایزی هستند.

پیش از آنکه به نسخه‌های مختلف موتورهای احتراقی بپردازیم ابتدا چگونگی کارکرد آن‌ها را مرور می‌کنیم. در نگاه اول، موتور درون‌سوز یا احتراق داخلی وسیله‌ای بسیار پیچیده به نظر می‌رسد اما اگر با مفاهیم اولیه علمی آشنا باشید به راحتی خواهید توانست طرز کار آن را بفهمید. قدرتی که در موتور درون‌سوز به وجود می‌آید حاصل ترکیب گرما و فشار است که با استفاده از پیستون‌ها به وجود می‌آید. بلوک موتور در درون خود چندین سیلندر را جای داده و بالای آن نیز آب‌بندی محکمی وجود دارد. داخل سیلندرها نیز قطعه‌ای به نام پیستون جاگذاری می‌شود. پیستون‌ها از طریق میل‌لنگ به هم ارتباط دارند. حرکت چرخشی میل‌لنگ در نهایت از طریق چندین قطعه دیگر به چرخ‌ها می‌رسد تا وسیله نقلیه حرکت کند.

درون هر سیلندر را می‌توان یک آزمایشگاه کوچک دانست. یک سوپاپ ورودی اجازه می‌دهد سوخت و هوا وارد سیلندر شده و به زیر پیستون اسپری شود. پیستون نیز باعث فشرده و متراکم شدن این مخلوط می‌شود. مخلوط سوخت و هوا با فشار پیستون گرم می‌شود و در نهایت با جرقه شمع این مخلوط مشتعل می‌شود و یک انفجار کوچک رخ می‌دهد. نیروی حاصل از انفجار باعث بالا رفتن پیستون می‌شود و این نیرو به میل‌لنگ منتقل شده و قدرت موتور تولید می‌شود.

با اینکه مفهوم کلی موتورهای احتراقی کم‌وبیش یکسان است اما دو نمونه متمایز از آن‌ها وجود دارد که با چگونگی ایجاد گرمای ضروری برای انفجار کوچک موردنیاز حرکت پیستون‌ها تعریف می‌شوند. مرسوم‌ترین نوع موتورهای احتراقی از نوع اشتعال با شمع هستند. شمع قطعه کوچکی است که داخل سیلندرها قرار می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد مخلوط سوخت و هوا درون سیلندر متراکم شده و اینجاست که شمع فعال شده و با جرقه خود باعث مشتعل شدن مخلوط می‌شود. اما نوع دیگر موتور احتراقی از نوع اشتعال با تراکم است. این نوع موتور در خودروهای دیزلی بکار می‌رود. تفاوت این نوع موتورها در ترتیب عملیات صورت گرفته و همچنین محلی است که گرمای موردنیاز تأمین می‌شود. در این نوع موتورها بجای اینکه مخلوط هوا و سوخت در خارج از سیلندر ایجاد شود، هوا در ابتدا درون سیلندر وارد شده و متراکم و گرم می‌شود. زمانی که هوا به حالت فرار درآمد، سوخت دیزل اسپری شده و انفجار و حرکت پیستون رخ می‌دهد.

موتورهای احتراقی را می‌توان بر اساس تعداد مراحل فرایند تولید انرژی نیز دسته‌بندی کرد. حتماً تابه‌حال نام موتورهای دو یا چهار زمانه را شنیده‌اید. موتور چهار زمانه دارای چهار مرحله برای تولید قدرت یا انرژی است. مرحله اول ورود هوا و یا سوخت، مرحله دوم متراکم سازی مخلوط توسط پیستون، مرحله سوم انفجار و حرکت پیستون و مرحله چهارم خروج دود ناشی از انفجار است. این چهار مرحله در هر دو نوع موتور یاد شده برای تولید قدرت ضروری است؛ اما موتور دو زمانه پیچیدگی مکانیکی کمتری دارد و عناصر موتور چهار زمینه را در مراحل کمتری ترکیب کرده است.

در موتور دو زمانه، مرحله اول به بالا رفتن پیستون و متراکم کردن سوخت و هوا و نهایتاً جرقه‌زنی و اشتعال اختصاص دارد درحالی‌که در مرحله دوم پیستون برگشته و دودها از سیلندر خارج می‌شوند. با اینکه امکان دارد هر دو نوع موتور موردبحث از نوع دو یا چهار زمانه باشند اما معمولاً موتورهایی که از شمع استفاده می‌کنند طراحی چهار زمانه دارند درحالی‌که موتورهایی با فرایند اشتعال ناشی از تراکم دارای طراحی دو زمانه هستند. موتورهای دو زمانه به لطف وزن کمتر و حرکات سریع‌تر می‌توانند در وسایلی همچون اسکوترها بکار روند هرچند نگرانی‌های زیست‌محیطی باعث شده‌اند این موتورها تا حد زیادی منسوخ شوند. از طرفی موتورهای چهار زمانه در دورهای پایین‌تر عملکرد بهتری داشته و مصرف سوخت آن‌ها نیز کمتر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. ARBT65

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ببخشید یه سوال داشتم
    در موتور های v شکل آیا زاویه سیلندر ها از همدیگه
    (۹۰ درجه یا ۶۰ درجه) در میزان قدرت موتور تاثیر گذاره

    1. JDM سابق

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (540 ديدگاه)

      قدرت موتور فرقی نمی‌کنه اما تو گشتاور یه مقدار فرق میکنن
      موتور های نود درجه گشتاور رو ملایم و یکنواخت نگه میدارن اما ۶۰ درجه آنی بالا میبرن
      ۹۰ درجه ها بالانس و لرزش بهتری دارن
      از طرفی تو محفظه انجین به راحتی جا نمیشن
      تو بحث خنک کاری هم ۹۰ درجه ها بهترن
      چون وقتی دو سیلندر فاصله میگرن این فاصله باعث میشه حرارت حاصل از احتراق به میزان کمتری بین کانال های آبی که در هر سیلندر ساید چپ و راست قرار دارن رد و بدل بشه همچین این فضای باز باعث عبور هوا و خنک تر شدن انجین هم میشه

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. راد

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      در موتورهای وی شکل زاویه سیلندرها با هم ۳۰ درجه نسبت به خط عمود بر زمین است.
      در موتورهای خطی قائم بر نیروی گرانش زمین( g ) نیروی بیشتری از موتور گرفته میشود اما در موتورهای مورب وی شکل نیروی کمتری صرف حرکت میل لنگ و ملحقات میشود.
      موتور پراید و ریو عمود بر زمین است. موتور پژو ۲۰۶ ، ۴۰۵ ، پرشیا ، زانتیا ، مورب بر نیروی گرانش است. بهمین خاطر موتورهای مورب ، نرمتر از موتورهای عمود بر گرانش زمین کار میکنند.

      موافقم 8
      مخالفم 3
  2. D.H

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    #فقط موتور های احتراق داخلی#

  3. JaMsHiD_R1988

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2322 ديدگاه)

    نیروی حاصل از احتراق باعث پایین اومدن پیستون میشه نه بالا رفتن پیستون

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. راد

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      سلام
      در موتورهای تک سیلندر درست میفرمایید ولی در موتورهای دو سیلندر به بالا وقتی احتراقی در سیلندر انجام میشود آن پیستون پائین میاید و باعث بالا رفتن پیستون‌های در حال تراکم و احتراق و تخلیه میشود

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. JaMsHiD_R1988

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2322 ديدگاه)

        بله درسته ولی جرقه شمع و احتراق سوخت و هوا باعث پایین اومدن پیستون میشه

  4. SMS

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (419 ديدگاه)

    مفید بود،اولش فکر کردم می خواد انواع چیدمان سیلندر ها رو توضیح بده

  5. محمد

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (254 ديدگاه)

    جناب احمد زاده با تشکر از پست های آموزشی مفیدتون میشه لطف کنید در مورد نحوه کار موتور های بخار هم یمقدار توضیح بدید یا اینکه مقاله ای کار کنید.

    1. شاهین

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4651 ديدگاه)

      سلام ممنونم
      چشم اگه مقاله خوبی پیدا شد حتما

  6. P.mefragh

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مطلب شما با عنوان متورهای احتراق داخلی اگر در پی معرفی همه انواع اونه کمی تا قسمتی ناقصه مثلا هیچ اشاره ای به موتور وانکل یا موتور. ساخت خودِ جناب دیزل یا موتوری شبه دوزمانه بانام INN یا موتوری که مخترعی ایرانی بانام موتور‍ِ‌ بی لنگ ساخته اشاره ای نکرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا