در این مقاله آموزشی پدال مهمترین روشهای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی را خدمت شما عزیزان ارائه میکنیم.
روغن موتور نقش بسیار مهمی در کارکرد صحیح موتور خودرو ایفا میکند. وظیفه اصلی روغن موتور کاهش اصطکاک بین قطعات خودروست و از ساییدگی آنها جلوگیری میکند؛ اما علاوه بر این کارکرد، روغن موتور وظایف دیگری نیز دارد که از جمله آنها میتوان به خنککنندگی و پخش حرارت ناشی از حرکت قطعات و سایش آنها به یکدیگر اشاره کرد. واضح است که انتخاب روغن موتور مناسب و باکیفیت برای خودرو اهمیت بالایی خواهد داشت اما با توجه به شرایط موجود انتخاب روغن اصل و باکیفیت کار دشواری به نظر میرسد.
حتماً شما عزیزان نیز در زمان مراجعه به تعویض روغن با این سؤال مواجه شدهاید که کدام روغنموتورها برای خودرو مناسب هستند. کدامیک از آنها کیفیت بهتری دارند؟ آیا همه روغنموتورهای موجود در بازار اصلی و ساخت شرکت مادر هستند؟ روشهای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی چیست؟ پیش از این در مقالات گوناگون به پدال به مواردی همچون بهترین روغنموتورهای بازار ایران و دلیل سیاه شدن روغن موتور پرداختهایم و حتی اجرت و هزینه تعویض روغن موتور خودرو را نیز ذکر کردهایم. این بار میخواهیم روشهای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم.
روشهای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی
عدم حضور شرکتهای معتبر دنیا در کشور و سودجویی برخی افراد باعث شده روغنموتورهای بیکیفیت در بازار به وفور یافت شوند. استفاده از این نوع روغنها تأثیر مخربی روی کارکرد موتور خودرو خواهد گذاشت. به منظور جلوگیری از آسیبهای احتمالی قطعات موتور و گیربکس، تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی اهمیت بالایی دارد.
خرید از فروشگاههای معتبر
اولین قدم در زمان انتخاب یک روغن موتور مناسب مراجعه به فروشگاههای معتبر و شناخته شده جهت خرید است. این فروشگاهها اعتبار خود را به خاطر قیمت پایینتر روغنهای ناشناخته و بیکیفیت قربانی نمیکنند و همچنین به دلیل سرمایه بیشتری که دارند همواره روغنموتورهای باکیفیت را در دسترس خریداران قرار میدهند. اگر زمان خرید روغن موتور متوجه شدید که فروشنده اصرار زیادی روی یک برند خاص دارد بهتر است آنجا را ترک کنید.
قیمت روغن موتور
اگر به دنبال خرید روغن موتور ویژهای برای خودروی خود هستید قبل از خرید چندین فروشگاه اینترنتی را بررسی کرده و قیمت حدودی محصول مدنظر خود را پیدا کنید. در صورتی که روغن موتور انتخابی قیمت بسیار پایینتری نسبت به سایر برندها و فروشگاهها داشته باشد به احتمال زیاد آن محصول کیفیت مناسبی ندارد و تقلبی است. همواره در انتخاب روغن موتور اصل و باکیفیت به قیمت آن توجه نمایید چراکه محصولات اصلی قیمت بالاتری نسبت به انواع تقلبی دارند.
توجه به ظاهر و بستهبندی
یکی دیگر از روشهای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی بررسی ظاهر محصول و نوع بستهبندی آن است. تولیدکنندگان روغن موتور همواره از قوطیهای باکیفیت و مناسب برای محصول خود استفاده میکنند. هنگام خرید روغن موتور به شکل ظاهری جعبه آن دقت کنید. بستهبندی روغن موتور نباید دارای فرو رفتگی، شکستگی، پارگی و خط و خش غیرعادی باشد. نکته دیگر به وجود اشتباهات در فونت و نوشته روغنموتورهای تقلبی مربوط میشود که این موضوع نیز باید مدنظر قرار گیرد.
پلمپ روغن موتور
زمانی که در روغن موتور را باز کنید یک فویل نازک را خواهید دید که در واقع به معنی پلمپ روغن است. این فویل باید بهصورت عادی و محکم روی دهانه قوطی روغن چسبیده باشد و هرگونه خرابی یا پارگی پلمپ یاد شده میتواند نشان دهنده تقلبی بودن محصول باشد.
توجه به رنگ روغن موتور
با بررسی و مقایسه رنگ روغن موتور نیز میتوان نمونه اصل را از تقلبی تشخیص داد. روغن موتور اصلی دارای رنگ شفاف و زرد است درحالیکه نمونههای تقلبی رنگ قهوهای تیره دارند. همچنین با لمس روغن موتور بین دو انگشت میتوانید بفهمید که آن اصلی است یا تقلبی. روغنهای تقلبی دارای مواد ناخالصی هستند که با لمس انگشتان میتوان از وجود آنها آگاه شد. همچنین این ناخالصیها پس از گذشت مدت زمانی تهنشین میشوند و کیفیت پایین روغن را نشان میدهند.
ویسکوزیته روغن موتور
ویسکوزیته یا گرنروی نشان دهنده مقاومت یک مایع در برابر جاری شدن است. روغنموتورهای اصل ویسکوزیته مشخصی دارند و در صورتی که روغن انتخابی شما ویسکوزیته کمتر یا بیشتری داشته باشد احتمال تقلبی بودن آن زیاد است. قطعاً استفاده از چنین روغنهایی صدمات جبرانناپذیری به قطعات داخلی موتور خودرو وارد خواهد کرد.
بو و شفافیت روغن موتور
دیگر روش تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی توجه به بو و شفافیت آن است. روغن موتور اصل فاقد هرگونه بو و رایحه است در صورتی که برخی روغنهای تقلبی بوی تند و غیرعادیای دارند که تقریباً مشابه بوی روغن سوخته و نفت خواهد بود. همچنین روغن موتور اصلی ظاهری شفاف دارد اما روغن موتور تقلبی رنگی کدر و تیره خواهد داشت.
کاهش سطح روغن در موتور
یکی از نشانههای اصلی روغنموتورهای تقلبی که البته پس از استفاده در موتور خودرو مشخص میشود تبخیر سریع آن است که شاید مالک را نگران کند. روغن موتور اصل با گذشت زمان کیفیت اولیه خود را حفظ میکند اما روغنموتورهای تقلبی در دمای بالا تبخیر شده و حجم خود را از دست میدهند.
مشکلات استفاده از روغن موتور تقلبی
همانطور که گفته شد روغن موتور نقش بسیار مهمی در کارکرد روان قطعات موتور دارد و استفاده از نمونههای تقلبی عوارض زیادی در بر خواهد داشت. از جمله مهمترین مشکلات استفاده از چنین روغنهایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- استهلاک بالاتر قطعات و کاهش عمر مفید آنها
- روغنسوزی موتور
- افزایش مصرف سوخت و آلایندگی موتور
- آسیب دیدن پمپ و فیلتر روغن
- کاهش قدرت و شتاب خودرو
- تحمیل هزینههای سنگین تعمیر قطعات از جمله سیلندر، پیستون و سوپاپ
NAVID۰۰۹۸
۱۸ فروردین ۱۴۰۳آقا
هیچ کسی توانایی تشخیص روغن موتور اصل با تقلبی را نخواد داشت و اینها همه شِرُوِرِ!!!
تنها یک راه دارد :
اینکه سرویس روغنتون را جایی انجام بدید که سابقهی طولانی و همه در شهر میشناسندش به سبب اینکه سرویسکارها از هر عمدهفروشی خرید نمیکنند و طرف حسابشون اطمینان از پالایشگاه و واردکننده داره!!!
ولاااااااغیر.
NAVID۰۰۹۸
۱۸ فروردین ۱۴۰۳متاسفانه در جامعه همهچیز شده مصرفگرایی و به همین دلیل فضای مجازی و نادانی اکثریت جامعه باعث شده تا یکی یه حرفی میزنه سریع بقیه مثل طوطی تکرارش میکنند و باعث میشه یه پولایی از جیبِ آدمها بره اشتباست مثل همین چرتی که باب شده هر ۶ماه روغن باید باید باید عوض بشه حتی اگر پیمایش نداشته باشه!
اول که روغنی که بخواد گریس ببنده نه کاری به پیمایش داره نه کاری به استفاده شدن!!!
یه آزمایش ، همین امروز با روغنی که ۱۰ هزار کیلومتر راه رفتین بریزید تو یه ظرفی و بگذارید تا ۲۰ سال آینده یه گوشه بمونه ، خداشاهده اگر تکون بخوره !
روغن پالایش شده حتی مواد افزودنی هم دتشته باشه نباید گریس ببنده و اگر نه تقلبی هست !
این افکار پوسیده را از کلتون بندازید بیرون ، پول بیخودی هم برای تعویض بیجای روغن ندهید !
روغنی دارم که دهه ۸۰ ریختم تو یه گالون که هر دفعه بزنم به زنجیر موتور ، والا هنوز که هنوزِ مثل همون روز اول مونده!!!
روغن روی هر ۵۰۰۰ کیلومتر عوض کنید!
اگر خودرویی هم دارید که استفاده نمیکنید ، سالی یکبار اگر وسواس دارید و اگر ندارید هم هر دو سه سالی یکبار عوض کنید!
باز هم تایید میکنم ، روغن اگر تقلبی نباشه تحت هیچ شرایطی گریس نمیکنه!
البته روغن اگر زیادی استفاده بشه گال یا جرم میگیره و برای همین بهترین موقع تعویض روغن هر ۵۰۰۰ هستش و بس!!!
پول به روغن خارجی هم ندید ، خودمون در ایران بهترین روغنها را پالایش میکنیم و پول بیجا برای روغن خارجی ندهید ، روغنهای خارجی اکثراً تقلبی هستند و اگر نه خودتان با سفر به دیگر کشور قیمتهاشون را ببینید و با ایران مقایسه کنید تا خندتون بگیره !!!
Ali
۱۸ فروردین ۱۴۰۳با سلام خدمت دوستان
سوالی در مورد روغن موتور داشتم، ماشینی که کارکردش کمه و بیشتر اوقات تو پارکینگه نیاز هست روغنش تو یه تایم خاصی عوض بشه یا همون سر کیلومتر اعلامی عوض بشه؟ منظورم اینه تاریخ انقضاء دارن روغنا یا نه؟
ممنون میشم راهنمایی کنید.
کوروش
۱۸ فروردین ۱۴۰۳در صورت عدم کارکرد هم توصیه می شه روغن موتور هر۶ ماه عوض بشه. فیلتر روغن در تماس با روغن، در طول زمان خاصیت اولیه ی خودش و از دست می ده.
Ara
۱۸ فروردین ۱۴۰۳اگر که ماشین کاملا خوابه او پارکینگ، حتما هر ۶ ماه یکبار روغن رو تعویض کنید.
توصیه می کنم هر هفته به ماشین استارت بزنید و اگر از اصل بودن روغن مطمئن هستید با این کار میتونین تا یکسال هم روغن رو عوض نکنید
۱۸ فروردین ۱۴۰۳من یه رفیق دارم با روغن موتور 😐
amirboss
۱۸ فروردین ۱۴۰۳تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی تقریبا غیر ممکنه و این مقاله میتونه کمک کننده باشه ولی نه همیشه.
روغن موتور هرچقدر باکیفیت تر باشه زودتر کثیف میشه و با توجه به اتوماتیک بودن روغن توی نشتی روغن هم تاثیر داره.
روغن موتور رو نهایت تا پنج هزار تا تعویض کنین و در صورت خواب خودرو نهایت هر ساله باید روغن عوض بشه تا اکسید نشه.
Reza
۱۸ فروردین ۱۴۰۳برای ماشینهای قدیمی میگن هر ۷۰۰۰ کیلومتر بهتره ؟!.
علی
۱۹ فروردین ۱۴۰۳چند نکته مهم در تعویض روغنی ها باید بدانید
۱- فقط روغن ایرانی معروف
۲ -پلمب جلو چشم خودتان یا خودتان باز کنید
۳ -با نظارت خودتان با همان قوطی به داخل موتور بریزد افراد سود جو به بهانه واحی داخل اتاق رفته و داخل گالن ریخته و روغن را عوض می کنند
۴ -از زیر کارتر موتور پیچ را باز و روغن سوخته را خالی کنند از ساکشن استفاده نشود ساکشن کامل تخلیه نکرده و گاها تعمدا همه را خالی نمی کنند و بجای چهار لیتر دو لیتر حتی کمتر می ریزند و می گویند کامل ریخته اند
۵- مابقی روغن را از تعمیر کار بخواهید
۶- روز بعد روغن را کنترل کنید روغن تازه تعویض باید شفاف و روشن باشد و اگر تیره بود با روغن قدیمی قاطی شده و روغن قدیمی رسوب خواد گرد
سیامک
۱۹ فروردین ۱۴۰۳جالب بود
سیامک
۱۹ فروردین ۱۴۰۳دوستان کسی میدونه واسه دنا Ef7 چه روغنی بریزیم؟
صلاحی
۲۹ آبان ۱۴۰۳رونیا 40-10 sn
زیگر 40-10 sn
Sam
۱۹ فروردین ۱۴۰۳کدوم یک از موردهایی که گفتید رو یه راننده مبتدی میتونه بفهمه لطفاً قبل از تیترزدن کمی فکر کنید
سیامک
۱۹ فروردین ۱۴۰۳دوستان مطالب جالب و کاربردی گفتن.یکی از راههای تشخیص روغن اصل از تقلبی اینه که.روغن رو از درو پیت فلزی به موتور میریزیم
اگر روغن به دیواره پیت چسبید که تقلبی.اگر مستقیم و راحت داخل پیت رفت یعنی اصلیه.روغن ایرانی بهترین روغن هستش
من چنددساله از موتوسل استفاده نیکنم
S
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ممنون از مطلب مفیدتون🙏
امیررضا
۱۲ خرداد ۱۴۰۳درود
ببینید دوستان، روغن موتور یه موضوع بسیار حساس و حیاتی برای اتومبیله و کوچکترین بی احتیاطی میتونه میلیونها تومن خسارت بهتون بزنه. چندتا نکته خیلی خیلی خیلی مهم هست که باید بدونید و اگه اینارو رعایت کنید به نفع خودتونه.
همین اول بهتون بگم که امکان نداره بتونید روغن موتور اصل رو از تقلبی تشخیص بدید چون هرچی هست تقلبیه…! حتی برندهایی مثل بهران و اسپیدی و ایرانول رو هم تقلبیشون رو میزنن. به همین دلیل این ترفندهایی که میگن زیر 5 دقیقه اصل رو از فیک تشخیص بدید همشون باد هواست.
1- اصلا سراغ برندهای خارجی نرید. ایران تحریمه و هیچ برند روغن موتور خارجی (لیکومولی – ادینول – شل – الف – توتال – موبیل – ولوولین – پنزویل و غیره ) تو ایران حق فعالیت و فروش کالاهاشو نداره. روغن موتورخارجی-روغن موتور وارداتی-روغن موتور تحت لیسانس و غیره همش دروغه.
2- حتما یه فروشگاه معتبر که سابقه طولانی در امر فروش روغن موتور داره برای خودتون پیدا کنید و روغن موتورهای ایرانی باکیفیت بخرید.
3- اصلا به حرفهایی که تعویض روغنی ها در مورد یه برند بخصوص میزنن اهمیت ندید، اینا سودشون تو فروش اون برنده. یهو دیدی تو تعویض روغنی به جز یه برند، برند دیگهای نیست و خیییییلییییی روش مانور میده که بهترین برنده و فلان و بهمان و تو ماشین خارجی میریزیم از این بهتر نداریم و غیره که همش حرف مفته (خیلی مهمه این نکته)
4- حتما قبل از اینکه ماشین رو ببرین رو چال تاکید کنید که تعویض روغنی پیچ کارتل رو باز کنه و ساکشن رو اجازه ندید. (سر همین موضوع پمپ روغنم خراب شد و عوض کردم چون رسوبات ته مونده کارتل با ساکشن بالا نمیان و بعد از دو سه بار تعویض، ایراد پمپ روغن خودشو نشون میده)
5- جلوی چشم خودتون روغن رو باز کنه، پلمپش رو ببره، بریزه تو موتور و قوطی رو تحویل بگیرید و پارهش کنین بندازیدش دور.
6- هرچی فیلتر هوا و کابین و روغن و بنزین دارید هم همیشه وقتی روغن عوض میکنید تعویض کنید.
7- بین 18 تا 24 ساعت بعد از تعویض، خودتون شفافیت روغن رو چک کنید. اگه خیلی تیره شده بود روغنتون تقلبیه. بلافاصله باید تعویض بشه.
اگه دقت کنید تو فضای مجازی بعضا ویدیوهایی هستن که طرف ماشین گذر موقت آورده روغن موتور بهران یا کاسپین میریزه توش!! خیلیا مسخره میکنن ولی طرف میدونه که روغن موتور تولید داخلی که به اصل بودنش اعتماد داره بهتر از روغن موتور با قیمت دو سه برابر ولی تقلبیه که الحمدالله تو بازار ریخته.
یه سری 8 سفید گذر موقت اخیرا وارد شده بود که تو تعویض روغنی، بهران ریخت! تنها برند خارجی که تو ایران و امارات پر میشه و هنوز میشه بهش اعتماد کرد (اونم به سختی) کاسترول هست.
خیلیا هستن تو تبریز که ماشین پلاک منطقه آزاد دارن (خصوصا آلمانی و آمریکایی) و هنوزم از کاسترول استفاده میکنن.
در کل حواستون رو خوب جمع کنید، مردم خوب بلدن سر همدیگه کلاه بزارن.
یا علی