آموزشمقالات

آیا خلاص کردن ماشین و ترمز موتور باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود؟

برخی رانندگان عادت به خلاص کردن ماشین در حین حرکت و همچنین استفاده از ترمز موتور دارند اما آیا این روش‌ها می‌توانند باعث کاهش مصرف سوخت شوند؟


بسیاری از رانندگان متوجه این موضوع نیستند اما عادات و روش‌های رانندگی تأثیر بسیار زیادی روی مصرف سوخت وسیله نقلیه دارند. هم‌اکنون بسیاری از کارشناسان دنیای خودرو درباره روش‌های کاهش مصرف سوخت خودرو صحبت می‌کنند و یکی از رایج‌ترین توصیه آن‌ها، پر کردن باک خودرو در ساعات اولیه روز است. به عقیده آن‌ها زمانی که بنزین خنک‌تر است تراکمش در جایگاه سوخت نیز بیشتر خواهد بود و شما در ساعات اولیه صبح سوخت بیشتری را به دست خواهید آورد. متأسفانه این فقط یک افسانه است چراکه بنزین در مخازن زیر زمینی ذخیره می‌شود یعنی جایی که دمای آن کاملاً پایدار است و بنزین زدن در اول صبح تفاوت چندانی با ساعات دیگر ایجاد نخواهد کرد.

در همین زمینه بخوانید:

توصیه مشهور دیگر کارشناسان استفاده از افزودنی‌ها و دستگاه‌های کاهش مصرف سوخت بوده اما واقعیت این است که اکثر این مواد و دستگاه‌ها کار نمی‌کنند. آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا EPA بیش از ۱۰۰ نمونه از محصولات یاد شده را بررسی کرده و فهمیده که اکثرشان بی‌فایده هستند و حتی برخی از آن‌ها به سیستم کنترل آلایندگی خودروها آسیب وارد می‌کنند؛ بنابراین بجای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و هزینه‌ها، بسیاری از این روش‌های کاهش مصرف سوخت در درازمدت منجر به خالی شدن بیشتر جیب رانندگان می‌شوند.

با این تفاسیر، بهترین روش برای کاهش مصرف سوخت حین رانندگی چیست؟ همه‌چیز به طرز رانندگی شما بستگی دارد. ما می‌دانیم که حفظ سرعت مناسب و شتاب گیری نرم و آرام به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند اما برخی رانندگان ادعا دارند برخی تکنیک‌های رانندگی همچون خلاص کردن ماشین حین حرکت و استفاده از ترمز موتور به کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد. آیا این روش‌ها واقعاً تفاوتی ایجاد می‌کنند؟ با ادامه مقاله همراه ما باشید تا بدانید چرا خلاص کردن خودرو می‌تواند خطرناک باشد و ترمز موتور چگونه به عنوان یک جایگزین مؤثرتر عمل می‌کند. همچنین در این مقاله به برخی روش‌های کارا برای مدیریت مصرف سوخت وسیله نقلیه اشاره می‌کنیم.

تفاوت بین خلاص کردن ماشین و ترمز موتور در چیست؟

خلاص کردن ماشین و ترمز موتور دارای یک هدف مشترک هستند. هر دو روش به منظور کنترل سرعت خودرو بدون استفاده از پدال ترمز بکار می‌روند اما طرز استفاده از آن‌ها کاملاً متفاوت است. خلاص کردن زمانی صورت می‌گیرد که شما با فشردن پدال کلاچ گیربکس را در حالت خلاص قرار دهید. با این کار ارتباط بین پیشرانه و چرخ‌ها قطع می‌شود و خودرو با هیچ مقاومتی از سوی پیشرانه مواجه نیست. با اینکه برخی رانندگان معتقدند این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود اما خودروی شما همچنان از بنزین برای روشن نگه داشتن و درجا کار کردن پیشرانه استفاده می‌کند.

اما ترمز موتور به معنی کاهش سرعت خودرو در حین رانندگی با برداشتن پا از روی پدال گاز است و زمانی صورت می‌گیرد که خودرو همچنان در دنده قرار دارد. در این روش پیشرانه همچنان با چرخ‌ها ارتباط داشته و مقاومت طبیعی آن به کنترل سرعت خودرو کمک می‌کند. این روش به‌طور نسبی روی کاهش مصرف سوخت تأثیر دارد زیرا هم پای راننده روی پدال گاز نیست و هم خودرو در دنده است که ارسال سوخت و هوا به پیشرانه را متوقف می‌کند. با خلاص کردن ماشین در دنده شما در واقع کنترل کمتری روی آن خواهید داشت زیرا پیشرانه ارتباطی با چرخ‌ها ندارد و نمی‌تواند به‌طور مستقیم سرعت خودرو را کاهش یا افزایش دهد؛ اما ترمز موتور باعث کنترل بهتر شما روی سرعت خودرو مخصوصاً در زمان حرکت در سرازیری می‌شود. این روش همچنین استهلاک ترمزها را کاهش می‌دهد چراکه میزان استفاده از ترمزها کمتر خواهد بود. از طرف دیگر به خاطر درگیر بودن پیشرانه، در صورت نیاز می‌توان سریعاً شتاب گرفت.

باید به این نکته اشاره کنیم که خلاص کردن ماشین حین حرکت بسیار خطرناک است. در شرایط اضطراری شاید شما نیازمند شتاب گیری فوری برای دوری از خطر باشید اما اگر گیربکس در حالت خلاص قرار داشته باشد تأخیری در انتخاب دنده مناسب صورت می‌گیرد و حتی یک یا دو ثانیه تأخیر در شرایط خطرناک می‌تواند مرگ و زندگی را تعیین کند. خلاص کردن همچنین روی هندلینگ و فرمان پذیری خودرو نیز تأثیر دارد و به همین خاطر در همه دستورالعمل‌های رانندگی ایمن و دفترچه راهنمای خودروها، به رانندگان درباره عدم خلاص کردن خودرو حین رانندگی هشدار داده شده است.

بجای این روش می‌توان از ترمز موتور در زمان حرکت در شیب‌های کم و یا رسیدن به تقاطع‌ها استفاده کرد. اگر به‌طور مداوم از ترمزها استفاده کنید احتمال داغ کردن و از دست رفتن کارایی آن‌ها وجود خواهد داشت؛ اما برداشتن پا از روی پدال گاز و اجازه دادن به پیشرانه برای کاهش سرعت خودرو می‌تواند روش بهتری برای کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک سیستم ترمز باشد. زمان استفاده از ترمز موتور باید از دنده مناسب بهره گرفت. معکوس دادن به دنده‌ سنگین‌تری که با سرعت خودرو هماهنگ است مقاومت پیشرانه را افزایش داده و به‌طور مؤثرتری سرعت خودرو را کاهش می‌دهد. البته نباید در سرعت‌های بالا از دنده‌های خیلی سنگین استفاده کرد زیرا فشار زیادی به گیربکس و پیشرانه وارد می‌کند. برخی خودروهای گیربکس اتوماتیک دارای حالت دستی یا تنظیماتی همچون L و S هستند که به شما در استفاده از ترمز موتور کمک می‌کنند. برای آگاهی از چگونگی به‌کارگیری این ویژگی‌ها حتماً باید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید.

روش‌های مؤثرتر برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت

روش‌های زیادی برای کاهش مصرف سوخت خودرو حین رانندگی وجود دارد اما اکثر آن‌ها مؤثر نیستند. آنچه که واقعاً تفاوت ایجاد می‌کند سبک رانندگی است. اول اینکه از رانندگی پرشتاب و خشن خودداری کنید. شاید فکر کنید فشردن شدید پدال گاز باعث می‌شود سریع‌تر به مقصد برسید اما در واقع شما فقط سوخت را هدر می‌دهید؛ بنابراین تلاش کنید با سرعت مناسب حرکت کرده و از شتاب گیری و ترمزهای سنگین پرهیز کنید. هر باری که ترمز را فشار داده یا تخت گاز حرکت می‌کنید، پیشرانه مجبور است سخت کار کنید تا دستورات شما عملی شود و همه این موارد می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت تا ۳۰ درصد شود.

توصیه دیگر این است که لاستیک‌های خودرو را به‌طور مداوم بررسی کرده و مطمئن شوید فشار باد آن‌ها در بازه مطلوبی قرار دارد. در صورت تجهیز خودرو به سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها، کاهش یا افزایش غیرعادی فشار باد لاستیک به اطلاع راننده می‌رسد و در اسرع وقت باید نسبت به تنظیم باد آن‌ها اقدام کرد. کاهش فشار باد لاستیک علاوه بر اینکه روی سواری خودرو تأثیر می‌گذارد باعث افزایش اصطکاک با جاده شده و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. نکته بعدی اینکه در روزهای گرم سال باید از کولر استفاده کرد. زمانی که در حال رانندگی با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت هستید، روشن کردن کولر روش بهتری نسبت به باز کردن پنجره‌ها خواهد بود چراکه باز کردن پنجره در سرعت بالا درگ ایجاد می‌کند و با برهم زدن راندمان آیرودینامیکی خودرو مصرف سوخت آن را افزایش می‌دهد. نهایتاً باید گفت از وزن غیرضروری درون خودرو باید کاست. هرچه خودرو سنگین‌تر باشد سوخت بیشتری می‌سوزاند. این تغییرات ساده اما مؤثر می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی مصرف سوخت و هزینه‌ها را کاهش دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (793 ديدگاه)

    همیشه بهترین راه کاهش مصرف سوخت رانندگی با دور موتور پایینه. این دوتا روشی هم که گفته شده بعید میدونم تاثیرگذار باشه.

    موافقم 26
    مخالفم 6
    1. احمدرضا

      ۱۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (744 ديدگاه)

      البته در تکمیل حرف شما باید بگم دور موتور پایین با دنده مرده خیلی فرق داره
      دوستان اشتباه برداشت نکنن

      موافقم 34
      مخالفم 3
    2. Saeed Boroomand

      ۱۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (543 ديدگاه)

      مقاله خوبی بود،
      اما در پاسخ به شما الزاما دور موتور پایین در دنده سبک باعث کاهش مصرف سوخت نمیشه. همه ی موتور ها منحنی خروجی لود در برابر مصرف سوخت دارن. لود موتور همون خروجی اسب بخار هست توی واحد زمان و روی نمودار بین صفر تا صددرد ظرفیت موتور میشه بیانش کرد. اگه فرض کنیم سرعت حرکت ثابت باشه، لود توصیف کننده ی اصطکاک و نیرویی هست که موتور برش غلبه میکنه تا ماشین به جلو بره. نکته اما این هست که توی دور موتور پایین الزاما مصرف سوخت کمتر نیست! تعداد افرادی که داخل ماشین نشستن، سرعت حرکت خودرو، شیب مسیر و موارد اینچنینی میتونن مصرف سوخت رو تحت تاثیر قرار بدن حتی توی دور موتور یکسان. مثلا هوندا موتور های هاییردش برمبنای بهینه شدن مصرف سوخت برای لود های مختلف طراحی شدن و نه الزاما استفاذه از دور موتور کمتر انجین یا موتور برقی وقتی نیاز به نیروی بیشتری باشه. سرانگشتی این که دور موتور پایینی که موتور درش راحت هست احتمالا نقطه کار خوبیه برای مصرف کمتر. بخصوص اگه توربو روشن باشه بازدهی کمی میتونه بیشتر شه.

      موافقم 8
      مخالفم 3
  2. حسین

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2948 ديدگاه)

    رانندگی با سرعت ثابت و دور موتور ۲۵۰۰ به پایین خیلی مصرف را کم می‌کند

    موافقم 23
    مخالفم 1
  3. Galant.VR4(JDM)

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1212 ديدگاه)

    یکی دنده مرده تاثیر داره روی مصرف سوخت یکی بیش از حد گاز دادن.
    یه سری بهینه سازی‌ها هست که اگه اصولی انجام بشه سوخت میاد پایین

    موافقم 10
  4. اسحاق

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مثلا من همیشه یه مسیر ۶۰۰ کیلومتری هر چند روز یبار میرفتم با پراید سرعت ۱۰۰ دقیقا به مقصد ک رسیدم ۳۰ لیتر مصرف میشد

    حالا یبار اون ماشین ک‌همراهم بود خراب بود مجبور شدم همه مسیر سرعت ۶۰ برم یعنی گاز روی ۱ونیم بود و وقتی ب مقصد رسیدم دقیقا یادم میاد ۱۵ لیتر مصرف شده بود واقعا عجیب بود برام

    البته اولتر شنیده بودم ولی باور نمیکردم تا اینکه خودم با چشای خودم دیدم

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. کریم

      ۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      یعنی ماشین شما صدی 5 مصرف میکرده؟؟؟؟

  5. کریمی

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از یک متخصص پرسیدم .
    گفت وقتی که موتور روشنه و دنده رو خلاص میکنیم. پا روی پدال گاز نیست و دریچه گاز بسته است در نتیجه،.هوا کمتر وارد میشه وسوخت بیشتری می‌کشه

    موافقم 1
    مخالفم 8
  6. A h

    ۱۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ب نظر تجربه شخصی یکی با سرعت رانندگی کردن البته با احتیاط دوم موقع رانندگی با سرعت بالا شیشه ها ندین پایین منظورم تو خارج شهر رانندگی کردنه سوم با دنده پایین پرگاز رانندگی نکنین اضافه بار زیاد هم در اضافه سوخت تاثیر داره و هر چند شمع ها سنسور اکسیژن نیم سوز سوخت بد هم تاثیر داره و با دنده خلاص رانندگی کردن باعث میشه کنترل فرمان ماشین از دست بره خصوصا تو سرازیری‌ها بیشتر از سی ثانیه خلاص خطرناکه

  7. قلی

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، من تجربه رانندگی باپراید در مسیرهای طولانی رو داشتم، با سرعت ۱۰۰ و دور موتور ۲۵۰۰ مصرف ۵/۵ بود اگه سرعت و دور موتور بیشتر از این باشه مصرف بیشتر میشه دور موتور و سرعت کمی پایین مصرف کم میشه، دور موتور بالای ۳۰۰۰ و پایین ۲۰۰۰ در جاده برا موتور پراید ضرر داره

  8. علی

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه بحث های مسخره ای وقتی تو ایران بنزین از آب هم ارزانتره و ارزانترین کالای موجود در ایران بنزینه چرا باید در موردش بحث کرد که چگونه مصرف بنزین را پایین بیاریم بالفرض شما تونستی با ترفندهایی مثل دنده خلاص مصرف بنزین ماشینتو از 100 کیلومتر 6 لیتر به 5 و نیم برسونی فرقش با بنزین آزاد هم حساب کنی این نیم لیتر میشه هزار و پونصد تومن خخخ آیا ارزششو داره جونتو به خطر بندازی به خاطر این نیم لیتر چون با دنده خلاص کنترل ماشین سخت میشه اصلا این 1500 تومن ارزش فکر کردن هم نداره که چجوری نیم لیتر در 100 کیلومتر مصرف بنزینت بیاد پایین این مال کشورهای دیگست که بنزین لیتری 50 تومن هست و نیم لیتر 25 تومن میشه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. کریم

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یعنی ماشین شما صدی 5 مصرف میکرده؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا