به نظر شما مایع خنک کننده یا ضد یخ ماشین تاریخ انقضا دارد؟ آیا میتوان این مایع ضروری را تا چند سال در انبار نگهداری کرد؟ مقاله پیش رو به بررسی پاسخ این سؤالات اختصاص دارد.
یکی از مهمترین مایعات بکار رفته در پیشرانههای درونسوز مایع خنک کننده یا ضد یخ است. این مایع معمولاً به رنگهای سبز، زرد یا صورتی تولید شده و در رادیاتور ریخته میشود تا درون پیشرانه به گردش درآید. اگرچه واژههای مایع خنک کننده و ضدیخ معمولاً بجای یکدیگر استفاده میشوند اما تفاوتهایی بین آنها وجود دارد. ضدیخ مایعی است که با آب ترکیب میشود تا همان خنک کنندهای که دربارهاش صحبت میکنیم به وجود آید. پی اچ مایع خنک کننده زمانی که در معرض هوا قرار گیرد تغییر میکند و افزایش اسیدیته میتواند تواناییهای آن در جلوگیری از خوردگی و زنگزدگی را از بین ببرد.
مایع خنک کننده باید بهصورت منظم و بسته به توصیه خودروساز تعویض شود. برای مثال تویوتا توصیه میکند رانندگان این مایع را هر دو سال یا هر ۴۸ هزار کیلومتر یکبار تعویض کنند. این در حالی است که برخی از خودروهای مرسدس بنز تا بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر نیازی به تعویض مایع موردبحث ندارند. تخلیه و پر کردن مجدد مایع خنک کننده ماشین یکی از کارهایی است که میتواند طول عمر خودرو را افزایش دهد. البته باید برای این کار از مایع خنک کننده باکیفیت و تائید شده استفاده کنید. بد نیست بدانید بطری باز نشده ضد یخ تا ۵ سال قابل استفاده است هرچند برخی منابع و رسانهها ادعا میکنند تا ۱۰ سال نیز میتوان این مایع را نگهداری و استفاده کرد. البته ضد یخ درصورتیکه باز شود و یا در معرض هوا قرار گیرد خیلی قابل استفاده نخواهد بود. زمانی که در بطری ضدیخ را باز کرده و آن را با آب مخلوط نمایید تا مایع خنک کننده تشکیل شود، بهترین کار استفاده از مایع تشکیل شده در عرض ۱ سال است.
اما از کجا بدانیم که مایع خنک کننده خراب شده است؟ نشانههایی وجود دارد که تاریخ انقضای این مایع را مشخص میکند. اکثر ضدیخها با رنگهای روشن تولید میشوند اما با گذشت زمان و خرابی به رنگ قهوهای مشابه زنگزدگی آهن درمیآیند. از دیگر نشانهها میتوان به بوی نامطبوع ظرف حاوی ضدیخ خراب و تشکیل لجن در کف ظرف اشاره کرد. این نشانهها به از بین رفتن مواد تشکیل دهنده ضدیخ اشاره میکنند. همچنین با استفاده از نوارهای پی اچ میتوان میزان اسیدیته مایع خنک کننده خودرو را بررسی کرد. دستگاه هیدرومتر نیز به بررسی خواص ضدیخ و ضد جوش مایع موردبحث کمک خواهد کرد. استفاده از مایع خنک کننده خراب در رادیاتور مشکلات زیادی را ایجاد میکند. مایعی با تاریخ منقضی شده و یا بیکیفیت میتواند باعث داغ کردن پیشرانه شود و با گذشت زمان خوردگی و سوراخ شدن رادیاتور، واترپمپ و دیگر قطعات فلزی را در پی داشته باشد. واضح است که چنین مشکلاتی هزینه زیادی را در بر خواهند داشت.
amirboss
۴ اسفند ۱۴۰۳در کل دونوع مایع ضد یخ موجوده در بازار با ترکیبات متفاوت.
یکی گلیسیرینه و یکی دیگه الکلی که معمولا آبی رنگ هست.
مایع ضد یخ گلیسیرینه (سبزرنگ) دوام بالاتری داره و به طور معمول هر دوسال یه بار باید عوض بشه اما مایع ضد یخ الکلی (آبی رنگ) بخاطر خاصیت تبخیر الکل دوام کمتری داره و هر سال باید عوض بشه.
برای بهتر ماندن کیفت ضد یخ هم حتما از آب رادیاتور استفاده کنید چون آب شهری یا آب چاه املاح داره و کیفیت ضد یخ رو تحت تاثیر قرار میده.
برای تست ضد یخ داخل رادیاتور دوعدد لیوان یک بار مصرف بیارید و یکی رو تا نصفه آب پر کنید و یکی دیگه رو هم تا نصفه از آب رادیاتور ماشین.دوتا لیوان رو داخل فریزر بزارید تا لیوانی که داخلش آب هست کامل یخ بزنه.حالا لیوان حاوی مایع رادیاتور رو چک کنید.اگه یخ زده بود یا حالت یخ در بهشت شده بود یعنی کیفیت ندارد یا رقیق هست اگه مایع بود و تغییر نداشت یعنی سالم هست.
آرش وان
۴ اسفند ۱۴۰۳دستگاه ریفرکتومتر بطور دقیق نقطه انجماد و جوش محلول ضد یخ را اندازه گیری می کند.
amirboss
۴ اسفند ۱۴۰۳داداش چیزی که گفتم یه راه آسون برای چک کردن کلی مایع درون رادیات هست و همه هم میتونن استفاده کنند.