آموزشمقالات

تکنیک تعویض دنده کلاچ دوبل چیست و چگونه انجام می‌شود؟

احتمالاً شما نیز در برخی خودروها متوجه تکنیک تعویض دنده کلاچ دوبل شده‌اید اما این روش چگونه انجام می‌شود؟


در کشورهای غربی خودروهای گیربکس دستی طرفداران چندانی ندارند و شاید حتی بسیاری از رانندگان طرز رانندگی با این نوع خودروها را ندانند اما طرفداران گیربکس‌های دستی از کنترل خودرو و ارتباط نزدیک‌تر خود با آن لذت می‌برند. رایج‌ترین روش برای تعویض دنده در خودروهای گیربکس همان چیزی است که تقریباً همه ما می‌دانیم یعنی یک‌بار گرفتن کلاچ، سبک یا سنگین‌تر کردن دنده و سپس رها کردن پدال کلاچ و ادامه راه با فشردن پدال گاز.

همچنین بخوانید:

این روش در حقیقت رایج‌ترین و معمول‌ترین روش تعویض دنده در اکثر خودروهای گیربکس دستی است اما در بین روش‌های دیگری که برای تعویض دنده وجود دارد یک راه از همه بیشتر محبوب‌تر شده و آن هم با نام تکنیک تعویض دنده کلاچ دوبل شناخته می‌شود. همان‌طور که نام این روش نشان می‌دهد، راننده باید از تکنیک متفاوتی برای تعویض دنده استفاده کند. پس با این تفاسیر، تکنیک تعویض دنده کلاچ دوبل چیست و چگونه انجام می‌شود؟

اساساً کلاچ دوبل روش معکوس دادن به گیربکس برای کمک به حذف لرزش عادی مرتبط با فرایند سنگین‌تر کردن دنده‌هاست. لرزش گیربکس و دنده‌ها به این دلیل رخ می‌دهد که پیشرانه‌ها برای کاهش سرعت در زمان معکوس دادن و حتی زمانی که کلاچ و گیربکس با سرعتی بیشتر می‌چرخند طراحی شده‌اند. رانندگان می‌توانند با قرار دادن دسته‌دنده در حالت خلاص و گذاشتن پای خود روی پدال کلاچ این لرزش را جبران کنند و اجازه دهند چرخش گیربکس و کلاچ هماهنگ شود. پس از آن باید پدال گاز فشرده شود تا دور موتور بالا آید و از اینجا به بعد مجدداً پدال کلاچ گرفته شده و نهایتاً دنده سنگین‌تر بدون لغزش و لرزش انتخاب شود.

جدای از حذف احتمالی لرزش که معمولاً در حین معکوس دادن به گیربکس‌های دستی انجام می‌شود، تکنیک تعویض دنده کلاچ دوبل می‌تواند استرس تعویض دنده را در سناریوهای دیگر همچون زمانی که پشت چراغ‌قرمز ایستاده و خودرو را خلاص کرده‌اید کاهش دهد. همچنین این تکنیک در زمان رانندگی پرسرعت و جایی که معمولاً نیاز به معکوس دادن برای عبور از سربالایی است به کمک خواهد آمد. حتی کلاچ دوبل می‌تواند روشی مؤثر برای نرم‌تر کردن فرایند معکوس دادن در گیربکس دستی باشد هرچند بیشترین تأثیر آن در خودروهای قدیمی‌تر است چراکه اکثر خودروهای مدرن مجهز به گیربکس دستی دارای سیستم‌های سنکرونیزه هستند.

سیستم‌های سنکرونیزه در واقع رینگ‌هایی هستند که بین دنده‌ها و کلاچ قرار گرفته و به هماهنگی سرعت چرخش در زمان تعویض دنده‌ها کمک می‌کنند. با وجود این سیستم نیاز به هرگونه تکنیک تعویض دنده دیگر همچون کلاچ دوبل از بین رفته است؛ اما اگر طرفدار این روش هستید، استفاده از آن در گیربکس‌های امروزی احتمالاً آسیبی به گیربکس وارد نخواهد کرد. اگرچه سنکرونیزه ها بیش از یک قرن است که اختراع شده‌اند اما همه خودروهای دستی به آن‌ها مجهز نیستند. این موضوع به ویژه درباره خودروهای آمریکایی قبل از دهه ۷۰ میلادی صادق است چراکه برخی شرکت‌های آمریکایی در نصب سنکرونیزه ها روی خودروهای خود تعلل کرده‌اند؛ بنابراین اگر مالک یکی از این خودروهای قدیمی هستید، تکنیک تعویض دنده کلاچ دوبل روش مناسبی برای معکوس دادن خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. JDM سابق

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (788 ديدگاه)

    مرتب این کارو انجام میدم باعث میشه ماشین دل نزنه
    برای یادگیری نیاز به یخورده تمرین داره
    فقط حواستون باشه وقتی گاز میدید سریع دنده رو عوض کنید چون دور موتور میاد پایین و دوره موتور گیربکس دیگه با هم نمیخونه بعضی وقتا باید به میزان بیشتری گاز بدید تا دنده تون بره جا

    موافقم 17
    مخالفم 4
    1. amirkhanzadeh

      ۲۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      👍

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. Nismo

      ۲۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1571 ديدگاه)

      واسه رانندگی با کامیون هم باید دو کلاچ انجام بدی

      موافقم 23
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۲۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (788 ديدگاه)

        خودم راننده کامیونم
        یه موقع هایی ۱۰۰ درصد لازمه اینکارو انجام بدی

        موافقم 14
  2. احمدرضا

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (742 ديدگاه)

    همون دو کلاچه خودمون دیگه
    رو پراید وقتی هوا سرده و تازه شروع به حرکت میکنی واسه دنده یک و دو تاثیر خوبی داشت دنده ها نرمتر عوض میشد

    موافقم 11
    مخالفم 1
  3. 90s culture

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (242 ديدگاه)

    با وجود دوستار خودرو ها، هیچ علاقه ای به رانندگی با خودرو دنده دستی ندارم، حالا هرچقدر در خصوص لذت رانندگی یا کنترل بیشتر بروی خودرو درش وجود داشته باشه…

    موافقم 3
    مخالفم 32
  4. Taha Ayoobi

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4705 ديدگاه)

    آمریکایی های قبل 70 مگه اتومات نبودن؟

    موافقم 10
    مخالفم 1
  5. مقداد خیرخواه

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا خیلی خیلی راهنمایی های مؤثر و بجایی میباشد که مهندسین،باتکنیکال های مغزی و هوشمندانه خود، و با طراحی صحنه و قرار دادن خود و یا فرد مورد نظر برای کاره ذکر شده؟یکی از بهترین روش های صحیح را به مخاطبان خود آموزش میدهند🇮🇷🙏🏻👆🏻؟ مهرداد خیرخواه از مازندران شهر نکا

    موافقم 3
    مخالفم 1
  6. نیستانک

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    این حرکت مخصوص راننده های پایه یک میباشد علت هم تنظیم دور موتور و گیربکس و همخوانی آن هست که حتی راننده های خبره دیگر بدون کلاچ تعویض دنده می‌کنند البته وزن بار مرغوبیت ماشین و گیربکس آن بسیار مهم هست. کسیکه راننده ماک هست و گیربکس تقریبا قدیم آنرا دارند واقعا باید موتور و گیربکس جزوی از اعضا بدن خود احساس کند.دیگر تکنولوژی تمام سختی‌ها را نابود کرد و الان عامل انسانی مقصر هست.

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا