سال پیش حدود ۱۶۷۰۰ نفر از هموطنان ما جان خود را در جادهها و به خاطر تصادفات رانندگی از دست دادند و چندین برابر این رقم نیز مصدوم شدند. این آمار بسیار بالایی محسوب میشود و خسارت سنگینی به خانوادهها، اقتصاد و… وارد میکند. به همین خاطر همه باید دست به دست هم دهیم تا از این آمار بکاهیم. همه ما باید مسئولیت خود در زمینه رانندگی را پذیرفته و به آن عمل کنیم و اولین نکته دراینباره نیز رعایت الزامات یک رانندگی ایمن است. اگرچه اینکه تصادف میتواند برای هرکسی رخ دهد درست است اما خدایی نکرده این اتفاق میتواند برای هریک از ما رخ دهد. در ادامه میخواهیم نکات مهمی را برای رانندگی ایمن شرح دهیم و شما با استفاده از این تمهیدات میتوانید تا حداکثر ممکن از میزان خطرات در زمان رانندگی بکاهید. پس همیشه این راهکارها و اقدامات را به خاطر بسپارید و هر زمان که پشت فرمان نشستید آنها را انجام دهید و به دیگران نیز انجام آنها را توصیه کنید.
-
کمربند ایمنی را ببندید
کمربندهای ایمنی بخش اساسی رانندگی ایمن هستند. پیش از اینکه شروع به رانندگی کنید کمربند ایمنی را ببندید و مطمئن شوید همه سرنشینان حاضر در خودرو نیز این کار را انجام میدهند. اگر در خودرو کودک حضور دارد حتماً از صندلی کودک مناسب او استفاده کنید. بد نیست بدانید بنا به گزارش موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی آمریکا، کمربندهای ایمنی در سال ۲۰۱۷ جان حدود ۱۵ هزار نفر را نجات دادهاند.
-
سرعت مجاز را رعایت کنید
این موضوع فقط به قانون مربوط نمیشود بلکه به خاطر ایمنی شماست. سرعتهای بالا باعث میشوند کنترل خودرو سختتر شود و نتوانید واکنش مناسب و به موقع برای پیشگیری از تصادف داشته باشید. محدودیتهای سرعت برای کمک به ایمنی و حفظ جان شما در جادهها اعمال شدهاند. همواره به تابلوهای سرعت مجاز در جادهها و معابر توجه کرده و این محدودیتها را رعایت کنید.
-
هوشیار باشید و به جاده نگاه کنید
حواسپرتی منجر به تصادف فقط ۳ ثانیه طول میکشد. رانندگان حواسپرت جزو مقصران اصلی تصادفات خودرویی هستند. حدود ۸۰ درصد تصادفات ناشی از حواسپرتی در عرض ۳ ثانیه رخ میدهند. همواره به جاده متمرکز باشید تا بتوانید واکنش لازم برای دوری از تصادف را داشته باشید. اگر خوابآلود یا خسته هستید حتماً استراحت کرده و چای بنوشید. در صورت لزوم حتماً چند دقیقهای بخوابید تا حس و حال بهتری داشته باشید.
-
از قانون ۳ تا ۴ ثانیه برای فاصله ایمن استفاده کنید
فاصلهای به اندازه ۳ تا ۴ ثانیه را با خودروی جلویی داشته باشید. محتملترین جایی که میتوانید تصادف کنید جلوی خودروی شماست. شیء ثابتی همچون تابلوی سرعت را در نظر گرفته و اجازه دهید خودروی جلویی شما از آن عبور کند. سپس بشمارید و ببینید شما چند ثانیه دیگر از این تابلو عبور میکنید. از این قانون برای حفظ فاصله مناسب با خودروی جلویی استفاده کنید تا فاصله توقف ایمنی داشته باشید. در شرایطی همچون بارندگی و مه این فاصله را افزایش دهید. همچنین در زمان رانندگی در شب یا وجود کامیون بزرگ در جلوی شما باید فاصله بیشتر شود.
-
دیگر رانندگان را در نظر داشته باشید
روی رانندگی ایمن و عالی رانندگان حساب باز نکنید. رانندگان را در نظر داشته باشید و فکر نکنید که آنها میتوانند شما را ببینند یا به شما برای دور زدن و… راه بدهند. اگر فکر کنید رانندگان دیگر اشتباه خواهند کرد برای واکنش نشان دادن آمادهتر خواهید بود.
-
توجه ویژهای به موتورسواران و دوچرخهسواران داشته باشید
از چراغهای راهنما و بوق برای متوجه کردن دوچرخهسواران و موتورسواران به منظور کاهش سرعت یا دور زدن استفاده کنید. در زمانی که موتورسواران جلوی شما هستند فاصله بیشتری را مدنظر داشته باشید. در این صورت اگر شاهد توقف ناگهانی بودید عکسالعمل بهتری خواهید داشت.
-
در زمان دور زدن یا تغییر لاین همواره از چراغراهنما استفاده کنید
چراغهای راهنما به رانندگان دیگر میگویند که شما در حال تغییر لاین حرکتی یا دور زدن هستید. به این ترتیب رانندگان میتوانند آماده کاهش سرعت و راه دادن به شما برای دور زدن باشند. همیشه در استفاده از چراغراهنما دقیق باشید و این کار را انجام دهید. در برخی کشورها عدم استفاده از چراغراهنما در زمان تغییر لاین یا دور زدن جریمه دارد.
-
سرعت خود را برای همراهی با ترافیک تنظیم کنید
فاصله بین خودروها را تشخیص دهید و از کاهش سرعت دوری کنید. در زمان تغییر لاین چراغراهنما زده و سرعت را افزایش دهید تا فاصله را بین خودروها پر کنید. از آینهها و چرخش سر خود برای مطمئن شدن از وجود فضای کافی برای تغییر لاین استفاده کنید. سپس در لاین جدید قرار گرفته و سرعت خود را حفظ کنید.
-
برای سبقت گرفتن از لاین سمت چپ استفاده کنید
برای عبور از خودروهای کندتر از لاین سمت چپ استفاده کنید. ابتدا چراغراهنما را روشن کرده و منتظر باز شدن راه بمانید سپس به لاین سمت چپ بروید. سرعت را افزایش داده و از خودرو عبور کنید. با گرفتن فاصله مناسب از خودروی کند راهنما زده و با لاین قبلی بازگردید. لاین سمت چپ را فقط برای سبقت گرفتن انتخاب کنید.
-
آینهها و نقاط کور را بررسی کنید
دنبال نقاطی باشید که به راحتی دیده نمیشوند. هر خودرو نقاط کوری است که آینهها نمیتوانند نشان دهند. این نقاط کور را پیش از تغییر لاین حرکتی بررسی کنید تا خدایی نکرده با خودروی دیگری تصادف نکنید.
-
برای برداشتن یک وسیله در کابین توقف کنید
تلاش نکنید در زمان رانندگی به عقب نگاه کنید. علاوه بر استفاده از گوشی تلفن در زمان رانندگی، تلاش برای برداشتن یک شی یا وسیله یکی از علل اصلی تصادفات است. بجای تلاش برای برداشتن وسیلهای خاص در زمان رانندگی کافی است کنار جاده بهصورت ایمن توقف کنید.
-
گوشی را کنار بگذارید
گوشیهای هوشمند علت اصلی حواسپرتی در جادهها هستند. حتی بررسی لحظهای گوشی همراه میتواند باعث حواسپرتی و تصادف شود. گوشی خود را در کیف یا کنسول مرکزی قرار دهید تا نتوانید در زمان رانندگی به آن دسترسی داشته باشید. همچنین میتوانید از حالت “مزاحم نشوید” در گوشی استفاده کنید تا زمان رانندگی هیچچیزی از گوشی نشنوید. برای بررسی گوشی میتوانید خودرو را متوقف کرده یا بعد از رسیدن به مقصد این کار را انجام دهید.
-
هرگز در حالت مستی رانندگی نکنید
رانندگان مست خطرات بالقوهای برای جان خود و دیگران در جادهها محسوب میشوند. اگر نوشیدنی غیرمجازی مصرف کردهاید بههیچوجه پشت فرمان ننشینید. اگر دوست یا آشنایی برای رانندگی ندارید با تاکسی به منزل بروید. اگر تحت تأثیر داروی خاصی قرار دارید رانندگی نکنید.
-
خودروی خود را به خوبی نگه دارید
سرویسهای دورهای و نگهداری اصولی میتواند خودرو را ایمن نگه دارد. فشار باد لاستیکها و آجهای روی آن را بررسی کنید. مطمئن شوید مایعات داخل پیشرانه در سطح مناسبی قرار دارند و باتری هم کار میکند. دفترچه راهنمای خودرو را به دقت مطالعه کنید و سرویسهای دورهای را برای کارکرد مطمئن خودرو انجام دهید.
مازیار
۳۰ تیر ۱۴۰۱هیچ پیامی، هیچ دیوار نوشته ای درست تر از “رانندگی شما معرف شخصیت شماست” وجود نداره
کسی که اولین بار این حرفو زده واقعا استخوان ترکونده
اگه خواستید همکار، شریک و یا حتی خواستگاری رو بشناسید و به اصطلاح در موردش تحقیق کنید، اصلا تعقیب و پلیس بازی لازم نیست. کافیه که یک روز رانندگیش رو زیر نظر بگیرید تا پنهان ترین لایه های شخصیتش بروشنی براتون نمایان بشه
اگه دوبله پارک کرد و رفت، اگه از شونه خاکی راست سبقت گرفت (اگه کامنت اول رو ریپلی نامرتبط کرد😉) و اگه به هر شکلی حقوق دیگران رو ندید، اون آدم بدرد نمی خوره حالا میخواد یه عامل پائین دست باشه یا مدیرکل
elman
۳۰ تیر ۱۴۰۱” ( اگه کامنت اول رو ریپلی نامرتبط کرد😉 ) ”
تیکه ای غیرمستقیم و نامحسوس به دوست عزیزمون نوید ۰۰۹۸
NAVID۰۰۹۸
۳۱ تیر ۱۴۰۱کاملاً با آقا مازیار موافقم
بِخُثوث اونجایی که در مورد ریپلای میگویند !
راست میگویند دیگر ، نکنید ازین کارها ، زشته ، گناهِ کبیرَصت ! ، این کارِ آدمهای باشخصیتی چون ما نیست و بسپاریدش به بیشخثیتها !
HamiD
۳۱ تیر ۱۴۰۱ای خداااااااا 😂😂😂😂
آرین
۳۰ تیر ۱۴۰۱خودت داریی تند میرونی، همیشه یک بیامو اس ال ایکس، آئودی tu5 یا پورشه تیپ پنج و سمند لگن هست میچسبه پشت ماشین دست میذاره رو چراغ.میرن رو اعصاب. معمولا هم 2 کیلومتر جلوتر میرن تو باقالیا. از کائنات تقاضا دارم رسیدگی کنه.
Shayan
۲۴ مرداد ۱۴۰۱مشکل خودته، برو کنار.
green
۳۰ تیر ۱۴۰۱این قدر که حفظ فاصله با ماشین های اطراف روی کاهش تصادف تاثیر داره سقف سرعت تاثیر نداره
mahdi-es17
۳۰ تیر ۱۴۰۱15 یادتون رفت ماشینی بخرین که ایربگش اول از همه بازشه بعد در جای مناسب بازشه
یکی دیدم از وسط به ماشینش زدن ایربگش باز شد
یکی دیگه هم دیدم ماشین افتاد داخل چاله ایربگش باز سد😑
به باز نشدن آشنایی داریم🏴
امین
۳۰ تیر ۱۴۰۱اگر قوانین رانندگی رعایت بشه حادثه پیش نمیاد. ولی رعایت نمیشه
AMANTE
۳۰ تیر ۱۴۰۱یک قانون ایمنی نانوشته در ایران هست که اگه ماشین هایی مثل پارس، پراید، سمند، ۴۰۵، زانتیا، دنا، ۲۰۶، ۲۰۷ دیدید که تغییراتی مثل کف خواب، چراغ اسپرت، شیشه دودی و…. رو ماشین شون انجام دادن در کنار موزیک با صدای بلند ازشون فاصله بگیرید چون روی مختون راه میرن تا باهاشون کورس بزارید که نتیجه اش جز فاجعه چیزی نیست.
MR.JD
۳۰ تیر ۱۴۰۱بدترین اینا اون شوتی سوار هایی هستند که فاز سریع و خشن میگرند 😏
Farzad
۳۰ تیر ۱۴۰۱آمار شهدای راه وطن در ۵۰ سال گذشته ؛ ۲۳۰ هزار نفر
کشته شدگان تصادفات در ۵۰ سال گذشته ؛ ۸۰۰ هزار نفر !!!
نکات خیلی خوبی بود ولی افسوس ! نه تو کشور جاده درست حسابی داریم نه ماشین ایمن نه راننده های زیادی که قوانین رو رعایت کنن .
به نظرم یکی از مهم ترین علت تصادفات که ننوشتید ، رانندگی در حالت خواب آلودگی هست ، مخصوصا اگر شب باشه که احتمال تصادف خیلی افزایش پیدا میکنه .
نوید AJ
۳۰ تیر ۱۴۰۱خوب گفتی. دمت گرم
Farzad
۳۰ تیر ۱۴۰۱ارادت فراوان
JDM lover
۳۰ تیر ۱۴۰۱همه اینایی که گفتید درسته ولی نباید از خودرو های بی کیفیت داخلی هم غافل شد
شاید اگه این ماشینا ایمن بودن ،خیلی از این تصادف ها باعث مرگ نمیشد و فقط مصدوم میشدن
Aliakbarkhoei
۳۱ تیر ۱۴۰۱سرویس بهموقع و رسیدگی زود تند سریع به ایرادات حتی جزئی واقعا تاثیرگذاره.
البته متریال و کیفیت خودرو و حتی تایرها هم بسیار مهم و تاثیرگذارن مخصوصا کیفیت ترمز.
و البته نکته مهمتر از اینها، احتساب امکان درست رانندگی نکردن دیگرانه که واقعا اهم نکات رانندگیه.
یه نکته دیگه هم هست که لطفا جاده رو با پیست درگ و کورس اشتباه نگیرید. لططططفاًً.
صفا
۱ مرداد ۱۴۰۱فرهنگ رانندگی = 0
امیرمحمد
۷ مرداد ۱۴۰۱دقت کردین که
خارجیا میگن باید ماشین ایمن بسازیم
اما
ایرانیا میگن باید قانون رو رعایت کنی تا تصداف نکنی تقصیر خودرو ساز نیست😐
واقعا چراااا😂
arashk
۹ آذر ۱۴۰۱اگه این حرف شما درست بود در خارج جریمه و پلیس و دوربین ثبت تخلفات و سرعت میانگین وجود نداشت، همچنین به خاطر عدم اعتماد به راننده همون خارجیا امکاناتی مثل ترمز کمکی رو درست کردن که خود ماشین در فاصله مشخص ترمز کنه تا تصادف نشه. متاسفانه ما ایرانیا یاد گرفتید از همه ایراد بگیریم بحز خودمون. وقتی ما همه میدونیم ماشین و جاده هامون بی کیفیت هستن چرا با سرعت زیاد رانندگی میکنیم یا راهنما نمیزنیم؟ سبقت از سمت راست هم که عادیه. افتخار خیلی از جوگیر ها اینه که با ماشین داخلی بی کیفیتشون صد و نود تا رفتن !!! خب حماقت محض همینه. وقتی خودت اعتراض داری که ماشین ایرانی اشغال پس چرا باهاش صد و پنجاه تا میری ؟
arashk
۹ آذر ۱۴۰۱متاسفانه حداقل شصت درصد رانندگان اصلا این قوانین رو رعایت نمیکنن. هر روز هم شاهد تصادفات هستیم. پرشیا سوارها فکر میکنن فورد موستانگ یا دوج چلنجر سوار شدن ، 206 و پراید سوار هم همینطور این ماشین ها رو با ماشین رالی اشتباه گرفتن !!! واقعاً راهنما زدن چه هزینه ای داره که استفاده نمیکنید؟ سبقت از سمت راست رو افتخار و زرنگی میدونن !! رعایت فاصله هم که کلا سرابه هر کاری میکنی باز یه … میاد فاصله رو پر میکنه.