اکثر رانندگان روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر را با خودرو رانندگی میکنند و این بازه حرکتی به خوبی توسط خودروهای پلاگین هیبریدی همچون فورد کوگا/اسکیپ پوشش داده میشود. شعاع حرکتی این خودروها در حالت تمام الکتریکی برابر با ۵۶ کیلومتر بوده و حتی طبق گفتههای EPA به ۶۰ کیلومتر هم میرسد. اکثر رانندگان در طول روز مسیر مشخصی را از خانه به اداره و بالعکس طی میکنند و به نظر میرسد کل هفته را میتوانند با تکیه بر حالت تمام الکتریکی این خودروها سپری کنند؛ اما اگر شما تلاش کنید با یک خودروی پلاگین هیبریدی همانند خودرویی تمام الکتریکی رفتار کنید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا میتوانید با باک بنزین خالی یک خودروی پلاگین هیبریدی را برانید؟
برای یافتن پاسخ این سؤال یک دستگاه فورد کوگا پلاگین هیبریدی را انتخاب کرده و یک گالن را با بنزین بدون سرب پر کرده و سپس با فرض اینکه کل این آزمایش حدود ۴۰ دقیقه طول خواهد کشید راه افتادم؛ اما اشتباه کردم! علیرغم اینکه قبلاً باک سوخت را تقریباً خالی کرده و کنترلر هیبرید را در حالتی قرار داده بودم که پیشرانه بنزینی اکثراً برای شارژ دوباره باتری وارد مدار شود یا حداقل شارژ کنونی باتری را حفظ کند، تمام شدن بنزین در واقع بسیار بیشتر طول کشید. ترکیب سوخت رزرو و راندمان فوقالعاده خوب پیشرانه ۲.۵ لیتری سیکل آتکینسون کوگا پلاگین هیبریدی به این معنی بود که من توانستم ۱۰۱ کیلومتر را پیش از خالی شدن کامل باک سوخت طی کنم که رقم قابلتوجهی است.
در نگاه اول خبری از چراغ یا پیام هشدار واضح در زمان خالی شدن باک از بنزین نبود و تنها میدانستیم که پیشرانه پس از خاموش شدن موقتی به زودی خالی از سوخت خواهد بود. سپس میتوانستم حس نبود قدرت الکتریکی را حس کنم و پشت آمپرها نیز نشان میداد این قدرت به حدود ۳۵ کیلووات محدود شده که بسیار پایینتر از میزان قدرت نرمال در حالت هیبریدی یا الکتریکی میباشد. پس از آن نیز یک پیام هشدار قرمز در پشت آمپرها ظاهر شد که میگفت “بهصورت ایمن توقف کنید.”
البته واضح است که من این پیام را حداقل برای مدتی نادیده گرفتم؛ اما ۴۷ اسب بخار قدرت زیادی برای جلو راندن یک کراس اوور ۱۸۴۴ کیلوگرمی نیست و بنابراین من ایستادم و خودرو را خاموش کرده و سپس دوباره روشن کردم تا ببینیم که آیا ریست میشود یا خیر که این کار حداقل بهصورت موقتی انجام شد. برای مدتی کوگا در حالت تمام الکتریکی قرار داشت و میتوانستم از قدرت الکتریکی کامل استفاده کنم. پیشرانه الکتریکی تکی قدرت ۸۱ کیلوواتی داشته اما زمانی که تخت گاز میرفتم کاملاً مطمئن بودم که قدرت تا ۱۰۰ کیلووات نیز میرسد و سپس ECU دستور محدود شدن قدرت به ۳۵ کیلووات را میدهد.
به همین خاطر دوباره توقف کرده و کوگا را خاموش کردم؛ اما این بار که تلاش کردم خودرو را استارت بزنم نتوانستم شیفتر چرخشی را در حالت درایو قرار دهم و این در حالی بود که باتری شعاع باقی مانده ۳۵ کیلومتری را نشان میداد. فکر میکردم مشکلی وجود ندارد. من سوخت ذخیره را در باک ریختم و دوباره استارت زدم اما خبری نشد. من قبلاً هم ساعات زیادی را در کنار بزرگراهها تلف کرده بودم و بنابراین از تلف شدن یک ساعت از عمرم برای راهاندازی دوباره این خودرو سورپرایز نشدم. حالا نشانگر باتری برد ۳۵ کیلومتری و باک سوخت هم شعاع ۳۹ کیلومتری را نشان میداد و بنابراین از نظر تئوری من میتوانستم بیش از ۶۴ کیلومتر را طی کنم اما خب اینگونه نبود.
با نمایندگی فورد تماس گرفتم و آنها پیشنهاد کردند باتری ۱۲ ولت زیر لاستیک زاپاس در محفظه بار را قطع کنم تا سیستم ریست شود؛ اما من آچار ۱۰ میلیمتری نداشتم و به حدی از خانه دور بودم که امکان تهیه آن وجود نداشت. تنها امید من حقه قدیمی ریست قفل کردن/باز کردن بود؛ بنابراین دست به کار شده و روی دکمه روی کلید فشار دادم و دیدم که آینهبغلها جمع شده و خودرو قفل شد. سپس ۵ دقیقه صبر کردم و خب دوباره استارت زدم و خودرو شروع به کار کرد! سریعاً به یک پمپبنزین رفته و خودرو را پر کردم. خب پاسخ ما به سؤال “آیا میتوانید از یک خودروی پلاگین هیبریدی همانند خودرویی الکتریکی استفاده کنید؟” خیر است. شما نمیتوانید! فورد میگوید کوگا نیازمند فعال بودن پیشرانه درونسوز برای حفاظت از باتری بوده و با توجه به اینکه آتشسوزی برخی نمونههای این خودرو در سال ۲۰۲۰ فورد را مجبور به فراخوان کرد، شاید این کار ایده بدی نباشد.
واقعیت این است که بنزین بسیار در دسترس تر از سایر قوای محرکه بوده و اگرچه کوگا نیازمند این سوخت است اما به حدی کممصرف است که چند لیتر سوخت میتواند برای چند روز کافی باشد. در سفرهای طولانی با سرعت ۱۳۷ کیلومتر در ساعت و زمانی که شارژ الکتریکی اولیه در وضعیت خوبی است کوگا مصرف سوخت ۶ لیتر در هر صد کیلومتر داشته و در برخی زمانها حتی به مصرف سوخت ۲ لیتر در هر صد کیلومتر هم میرسد. این یک خودروی پلاگین هیبریدی عالی است.
viper
۱۴ دی ۱۴۰۰واقعا با این مطالب آموزشیتون خیلی حال میکنم خیلی عالین
فکرشو که میکنم میبینم برای من عشق ماشین ،ماشین الکتریکی و هیبریدی جذاب نیست ولی خب واقعا برای کارمندی که میخواد بره تا محل کارش و برگرده و اصلا به ماشین علاقه ای نداره خیلی گزینه ی خوبی هست چون اون نمیخواد نعره موتور رو در بیاره فقط میخواد جابجا بشه
خب ما هم که عشق ماشین هستیم باید در اینده از درونسوز مدل های زیر ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ استفاده کنیم
تشکر میکنم از اقا شاهین بابت مطالب عالی
شاهین
۱۴ دی ۱۴۰۰سلام ارادتمندم
Philipp
۱۴ دی ۱۴۰۰#مفید
امیر.عارف
۱۴ دی ۱۴۰۰فکر میکنم تا زمان بلوغ کامل برقی ها و همچنین امکان سارژ سریع و گسترده مثل سوختهای فسیلی ، پلاگین هیبرید فعلا بهترین گزینه میتونه باشه
امین
۱۴ دی ۱۴۰۰بله بنظر من پلاگین هیبرید گزینه دردسترس تر و واقعه بینانه تری هست.
هنوز تا ایجاد زیرساخت لازم برای برقی ها فاصله زیاد هست.
زیرساخت باید سوپر شارژر باشه.
شارژ معمولی کاربردی نیست. زمان شارژ مهمه.
سوپر شارژ تجهیزات زیادی میخواد به همین دلیل هنوز تعدادش کافی نیست.
شاید نیاز به یک دهه زمان باشه. نه برای خودرو بلکه برای ایجاد زیرساخت و شبکه مطمئن و گسترده شارژر