کلاچ برقی که با نام کلاچهای الکترومغناطیسی هم شناخته میشوند دسته از کلاچها به شمار میروند که درگیری سیستم کلاچ آنها بهصورت الکتریکی انجام میشود اما برای انتقال گشتاور همچنان متکی به اجزای مکانیکی هستند؛ به همین دلیل گاه به آنها کلاچ الکترومکانیکی نیز میگویند.
حتما با جعبهدندههای خودکار و اتوماتیک آشنایی دارید؛ کلاچ برقی همان کار کلاچگیری در جعبهدندههای اتوماتیک را برایتان انجام میدهد. زمانی که این کلاچها فعال میشوند، جریان برق درون یک جزء مغناطیسی جاری میشود و میدان معناطیسی به وجود میآورد.
این دسته از کلاچها زندگی شهری را بسیار راحتتر کردهاند. تصور انتظار در ترافیکهای طولانی تهران یا سایر کلانشهرها و استفاده مداوم و بیوقفه از کلاچ برای تعویض دندهها واقعا خستهکننده است. کلاچ برقی خود وظیفه پای چپ شما را برای تعویض دنده بر عهده میگیرد و به سهولت سفر شما کمک میکند. تفاوت اصلی کلاچ برقی و سیستم موجود در جعبهدندههای اتوماتیک این است که کلاچ برقی تنها کار کلاچ را انجام میدهد و راننده همچنان باید تعویض دنده را بهصورت دستی انجام دهد.
اجزا و کابردهای کلاچ برقی
کلاچ برقی شامل بخشهایی چون کنترلر، دسته دنده، الکتروموتور، دسته سیم، کابل کلاچ و چند حسگر میشود. درکنار آنها شستی دنده (کلید فشاری سردنده) هم جزئی مهم به شمار میرود چون راننده برای آغاز به حرکت خودرو، باید آن را فشرده و خودرو را در دنده ۱ قرار دهد؛ سپس کلاچگیری خودکار خواهد بود و تنها تعویض دندهها مانند قبل و از طریق دسته دنده انجام خواهد شد.
قاعدتا این کلاچها مانند جعبهدندههای اتوماتیک برای استفاده در شهرهای بزرگ یا برای کسانی که به هر دلیلی استفاده از کلاچ برایشان دشوار است، مناسب خواهد بود. از خوبیهای کلاچ برقی میتوان به انجام عمل نیمکلاچ برای موقعیتهای خاص اشاره کرد.
مزایای کلاچ برقی
کلاچ خودکار مانند هر قطعه دیگری که به خودروهای عادی افزوده میشود، مزایای مخصوص خود را بههمراه دارد. همانگونه که تاکنون مطلع شدید، رانندگی بسیار راحتتر از قبل خواهد بود و نصب این کلاچهای هوشمند میتواند بخشی از وظایف رانندگی شما را برعهده بگیرد؛ پس خستگی کمتری خواهید داشت.
کلاچ برقی میتواند به کلاچگیری بهینه به کاهش مصرف سوخت کمک کند. همین کلاچگیری بهینهتر باعث میشود عمر صفحه کلاچ و سایر اعضای این بخش از خودرو نیز افزایش یابد. خوشخبتانه این کلاچها در زمان موردنیاز برای شتابگیری خودرو تغییری ایجاد نمیکنند چراکه برای نصب آنها نیازی به تعویض جعبهدنده یا دیفرانسیل نیست و شما عملا از قطعات اصلی خودروی خود استفاده میکنید؛ این مورد درباره سیستم ترمز نیز صدق میکند و تاثیر منفی روی آن نخواهد داشت.
همچنین با استفاده از نصب کلاچ برقی میتوان بعدتر به فکر نصب جعبهدنده اتوماتیک بود تا حتی زحمت تعویض دنده نیز برعهده خود خودرو باشد. این کلاچهای خودکار نصب آسانی دارند و هزینه نگهداریشان نیز بالا نیست. امکان نیمکلاچ گرفتن برای مواقعی که خودرو در سربالایی قرار دارد نیز از دیگر مزایای این قطعات نسبتا هوشمند محسوب میشود. درصورتی که راننده نخواهد از کلاچ خودکار استفاده کند، میتواند خودرو خود را به حالت عادی بازگرداند.
معایب کلاچ برقی
قاعدتا هیچ افزونهای در خودروها بدون عیب نخواهد بود. این سیستم ممکن است نقصهایی را بههمراه داشته باشد؛ مانند برقی نبودن موتور کلاچ و استفاده از سیستم موتور زغالی یا کلاچگیری اشتباه خودکار. امروزه حتی سیستمهای مجهز به هوش مصوعی نیز خطا میکنند چه برسد به یک سیستم تعویض دنده ساده!
کلاچ اتوماتیک میتواند بهینه بودن خود را از دست بدهد یا اصلا توان پایین داشته باشد و در اثر کلاچگیری بسیار زیاد و مداوم گرما زیادی را به متحمل شود که برای مجموعه خوب نیست. مانند هر قطعه الکترونیکی دیگری، اجزای برقی این کلاچ هم درمعرض سوختن قرار دارند بهویژه اگر راننده سهوا دنده را اشتباه تعویض کند. بهطور کلی باید گفت که معایب این کلاچها دربرابر سود آنها چندان چشمگیر نیستند و بسیاری را به خرید و نصب جذب میکنند.
همچنین بخوانید:
- چرا گیربکس های جدید، دنده های بیشتری دارند / دوبله فارسی
- آشنایی با انواع گیربکسهای اتوماتیک و طرز نگهداری آنها
ویژگیهای یک کلاچ برقی خوب چیست؟
کلاچ قطعهای پرمصرف به شمار میرود پس کاهش استهلاک آن میتواند تاثیر زیادی روی استفاده روزمرهاش داشته باشد. بهمنظور کاهش استهلاک این قطعات بهتر است مجموعه کلاچ اتوماتیک به حسگر تشخیص خلاصی دنده مجهز باشد تا درصورت قرار گرفتن خودرو در این وضعیت، کلاچ هم آزاد باشد و عمل نیمکلاچ را انجام ندهد. برخی از انواع سر دندههای مخصوص این کلاچها از کلیدهای فشاری استفاده میکنند اما انواع مغناطیسی آن هم وجود دارد که میتواند گزینهای مناسب باشد.
همانگونه که پیشتر هم گفتیم، این کلاچها باید بتوانند عمل نیمکلاچ را نیز انجام دهند تا راننده بتواند برای خروج از موقعیتهای سختی چون محل پارک کوچک یا شیبهای زیاد با مشکل مواجه نشود. سیستم کنترل شیب وظیفه این بخش را برعهده میگیرد.
سوالات متداول
کلاچ برقی برای چه خودروهایی مناسب است؟
نصب این کلاچها روی خودروهای ایرانی که از کلاچ سیمی استفاده میکنند بهتر و مناسبتر از نصب آنها روی خودروهای چینی به شمار میرود که از سیستم کلاچ هیدرولیکی سود میبرند. کلاچ سیمی به سیستمی گفته میشود که در آن پدال کلاچ توسط یک سیم به اهرم متصل به دنده وصل شده و امکان تعویض دنده را فراهم میکند. در کلاچهای هیدرولیکی اما کارکرد پمپ روفت صفحه کلاچ را جابهجا میکند.
استفاده از کلاچ برقی در خودرویی مجهز به کلاچهای روغنی هستند باعث میشود که پمپ کلاچ بهدلیل درگیری بیشتر توسط سیستم کلاچ اتوماتیک، زودتر مستهلک میگردد.
آیا میتوانم خودم کلاچ برقی را نصب کنم؟
قاعدتا خیر. بهتر است برای نصب این قطعات به سراغ مختصص مکانیکی بروید که با حساسیت این اجزا آشنایی کامل دارد چراکه درصورت بروز خطا در نصب کلاچ برقی، خسارات سنگینی متحمل شما خواهد شد!
آیا میتوان کلاچ معمولی خود را برقی کنم؟
اگر بتوان بدون دستکاری در سیستم جعبهدنده این کار انجام داد، میتوان از مزایای کلاچ اتوماتیک بهرهمند شد پس باید بهخاطر داشته باشید که برای نصب این قطعات عملا نیازی به باز کردن جعبهدنده نیست و اگر قرار است برای نصب آن تا این حد به زحمت بیافتید، بهتر است از خودروی خود همانگونه هست استفاده کنید یا به فکر خرید یک خودرو با جعبهدنده اتوماتیک بگردید.
آیا برای نیم کلاچ نیازی به استفاده از کلید فشاری هست؟
خیر. کلید فشاری سردنده تنها برای تعویض دندهها مورداستفاده قرار میگیرد. نیمکلاچ عملی کاملا خودکار و هوشمند است.
آیا میتوان کلاچ برقی را برداشت؟
بله. کلاچ برقی سیستم کلاچ اصلی شما را مختل نمیکند و درصورت تمایل میتوانید آن را برداشته و به حالت کلاچگیری عادی برگردید.
TESLA
۴ اسفند ۱۴۰۱برای شهر شلوغی مثل تهران که همیشه خدا ترافیک دارن خیلی خوب هست ( همینکه باید هر ثانیه کلاچ بگیری ول کنی پا رو به مرور زمان نابود میکنه )
سیداحمد ترابی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲شرکت اتاکو به خود اجازه می دهد که اجناس معیوب خود را پس نگیرد و مشتری را جهت تعمیر قطعه ی نو بارها بین نمایندگی و منزل راه ببرد و یا هزینه ی ایاب و ذهاب و نصب قطعهی معیوب را از مشتری بگیرد با انواع بهانه های واهی.
علی جردن
۴ اسفند ۱۴۰۱مطالب این چنینی باعث آگاهی بیشتر ماشین بازان می شه تشکر می کنم از نویسنده محترم که به این موصوغ پرداختن. لطفا یک اطلاعاتی هم در مورد ارتقا سیستم صوتی و وظایف ساب و آمپیلی فایر و … در پست های بعدی بهش بپردازین سپاس از سایت خوب پدال که همیشه سطح آگاهی مارو برده بالا
Timer
۴ اسفند ۱۴۰۱هزینه ش چقده ؟ کسی نصب کرده رو ماشینش ؟
حسن
۴ اسفند ۱۴۰۱الان نزدیک 8 یا 9 تومن میشه یکی قیمت خود کلاج و یه دستمزد نصب . هر برند نمایندگی و تعمیر کار مخصوص دارن برا نصب هر مکانیکی هم نصب نمیکنه.
حسن مرادی
۱۴ آذر ۱۴۰۲هزینش بین ۸ تا ۱۰ میشه
مجتبی مرادی خو
۲۰ آذر ۱۴۰۲سلام
برای ماشینهایی با کلاچ روغنی الان حدود ۷۱۰۰
حسن
۴ اسفند ۱۴۰۱کلاجهای برقی بازار همه ایرانی اند ده سال حدودا وارد بازار ایران شدن و مورد استفاده قرار میگیرن البته با استقبال چشمگیری هم روبرو نشدن که به نظرم بیشتر از ترس اسیب دیدن خودرو هست تا معایب زیاد کدوم بهتره باید بپرسی و تحقیق کنی
ایمورتال کلاچ برقی محصول ایران کلاچ
کلاچ برقی اتومید محصول ایران کلاچ
کلاچ اتوماتیک اتکو محصول ایران کلاچ
کلاچ اتوماتیک اتاکو محصول الکترو توسعه آسیا صنعت
کلاچ هوشمند اهاکو محصول وارنا کنترل صنعت
کلاچ اتوماتیک کمو غیر برقی محصول ترمز ماشین
رضا
۹ دی ۱۴۰۲با سلام ، شما که اینهمه اطلاعات دارید ، به نظرتون کدوم محصول بهتری هست بخصوص سورن دوگانه. ممنونم
رضا
۱۳ مهر ۱۴۰۲سلام عرض ادب
یکعده تعریف میکنند و برخی هم بشدت بد میگن و ناراضی هستند ، موندیم که تصمیمی بگیریم یا از چه برندی تهیه کنیم !؟ واقعاً برای رانندگان دشوار هست با وضعیت اقتصادی جامعه ما
ایرانی
۲۲ آذر ۱۴۰۲من کلاج برقی داشتم . برای مسیر های بدون شیب خیلی خوب . مخصوصا برای ترافیک عالی . اما مشکلاتی هم داره . تو سربالایی زورش نمیرسه و انگار ماشین راه نمیره . استفاده نکنی بهتره . و عیب دیگه که اصل کاریه اینکه : ماشین من بعد از مدتی دنده ها جا نمی رفتن ، تعمیرکارا گفتن قطعه پلاستیکی روش شفت اهرم دنده خراب شده . یک تعمیر کار هم گفت احتمال زیاد همین کلاج اتومات با نوع کلاجگیری باعث این خرابی شده . منم عطاشو به لغاش بخشیدم و قطعش کردم . تمام .
سید احمد ترابی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲سلام من از شرکت اتاکو نصب کردم اما از روز اول درست کار نمی کرد و سه ماه در رفت و آمد بودم تا بیزار شدم و گفتم پولمو بدین.جوابشون خنده دار بود.گفتن قطعه ی شما به درد ما نمی خوره یا خودتون بفروشین یا نماینده که از ما خریده اجرت و هزینه های ارسال رو کم می کنه و بقیه پولتون رو پس میده!از پولم ۱/۵ملیون تومن کم کرد نماینده و بقیش رو واریز کرد.شرکت هم راحت عین خیالش نبود می گفت حتما ماشینتون خرابه و می خواین هزینه کارشناس بدین بیاد پیدا کنه!ما صادر کننده آیم و…