در این مقاله اطلاعات کاملی درباره ترمز دستی برقی خودرو و چگونگی عملکرد آن خدمت شما همراهان گرامی ارائه خواهد شد.
پیشرفت تکنولوژی همه ابعاد زندگی به ویژه صنعت خودرو را تحت تأثیر قرار داده است و این موضوع را میتوان در یکی از سنتیترین بخشهای داخل خودرو یعنی ترمز دستی مشاهده کرد. تقریباً همه شما عزیزان با ترمز دستی سنتی با اهرم موجود در کنار صندلی راننده یا بین دو صندلی جلو آشنا هستید. در این نوع ترمز دستی یک کابل وجود دارد که اهرم را به چرخهای عقب متصل میکند و راننده با کشیدن اهرم باعث درگیر شدن لنتهای ترمز با چرخها میشود و به این ترتیب خودرو حرکت نمیکند. اما با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، خودروسازان از سیستمهای ترمز دستی برقی یا ترمز پارک برقی استفاده میکنند. این سیستم که Electronic Parking Brake یا به اختصار EPB نام دارد باعث کاهش استهلاک کلی خودرو و همچنین زیباتر شدن کابین خودروهای امروزی شده است؛ اما ترمز دستی برقی چیست و طرز کار آن چگونه است. در ادامه به تشریح این موضوع میپردازیم.
ترمز دستی برقی چیست؟
در این نوع ترمز وظیفه درگیر شدن چرخهای عقب با لنتها و فعال شدن ترمز به سیستم کنترل الکترونیکی خودرو یا همان ECU سپرده شده است و دیگر خبری از اهرم سنتی ترمز دستی نیست. در این حالت دو موتور برقی روی چرخهای عقب نصب شده است که با دریافت پیامهای ECU فعال کردن ترمز چرخها را انجام میدهند. همانطور که گفته شد در ترمز دستی برقی خبری از اهرمهای سنتی نیست و معمولاً درگیر کردن ترمز چرخهای عقب به وسیله کلیدی ویژه در کنسول یا داشبورد انجام میشود. راننده با کشیدن این کلید به بالا ترمز پارک را فعال خواهد کرد و با فشردن آن به سمت پایین چرخها آزاد شده و ترمز دستی برقی غیرفعال خواهد شد.
نکتهای که وجود دارد این است که ECU جهت جلوگیری از آسیب دیدن خودرو در زمان فراموش شدن غیرفعال سازی آن توسط راننده دست به کار خواهد شد و زمانی که راننده شروع به حرکت کند کامپیوتر خودرو ترمز را بهصورت خودکار غیرفعال خواهد کرد. این در حالی است که خودروهای مجهز به ترمز دستی سنتی فاقد چنین عملکردی هستند و گاها پیش آمده است که راننده بدون پایین آوردن دستی اقدام به حرکت میکند که چنین کاری میتواند آسیبهای زیادی به ترمز چرخهای عقب وارد کند.
نحوه استفاده از ترمز دستی برقی
برای استفاده از این سیستم دکمهای در کنسول خودرو تعبیه شده است و راننده با بالا آوردن آن ترمز را فعال خواهد کرد. در این حالت نشانه مخصوص ترمز دستی برقی روی همان دکمه یا در پشت آمپرها روشن خواهد شد که این امر نشان دهنده درگیر بودن ترمز چرخهای عقب خواهد بود. درصورتیکه راننده دکمه را به پایین فشار دهد علامت مربوط به آن خاموش شده و ترمزها دیگر درگیر نخواهند بود.
مزیت ترمز دستی برقی نسبت به نمونه سنتی
ترمز دستی برقی خودرو نسبت به نمونههای سنتی مزیتهایی دارد که از جمله آنها میتوان به استهلاک پایینتر اشاره کرد. از طرف دیگر رانندگان به ویژه خانمها راحتی بیشتری در فعال و غیرفعال کردن این نوع سیستم خواهند داشت چراکه در ترمز دستی سنتی گاهی اوقات اهرم به سختی پایین میآید و مخصوصاً زمانی که اهرم مشکل داشته باشد این امر بیشتر به چشم خواهد آمد. همچنین دیگر مشکل ترمز دستی سنتی که همان فراموشکاری راننده در عدم پایین آوردن اهرم ترمز دستی سنتی هنگام شروع به حرکت است در ترمز پارک جدید رفع شده و ECU پس از آغاز حرکت خودرو بهصورت خودکار ترمز دستی برقی را غیرفعال میکند. نهایتاً اینکه حذف اهرم مکانیکی در کابین زیبایی بیشتری به فضای داخلی خودرو بخشیده است.
اتوهلد
اگر دقت کرده باشید معمولاً همراه دکمه ترمز پارک موردبحث یک کلید دیگر به نام اتوهلد نیز وجود دارد. نقش این سیستم مکمل ترمز پارک است و سبب آسایش و رفاه بیشتر راننده در ترافیک میشود. در واقع سیستم اتوهلد باعث فعال شدن اتوماتیک ترمز دستی برقی در ترافیک میشود تا خودرو به جلو یا عقب حرکت نکند و پس از آنکه راننده مجدداً شروع به حرکت کند این ترمز غیرفعال خواهد شد تا او دیگر نیازی به درگیر یا غیر درگیر کردن ترمز چرخها نداشته باشد. اتوهولد باعث کاهش خستگی در رانندگی و افزایش ایمنی میشود.
NAVID۰۰۹۸
۶ شهریور ۱۴۰۲برقی حرف نداره اما از اون جایی که من سُنتی را میپسندم و حوصلهی قِرو فِره برقیبازی رو ندارم ، نمونهی دستی رو ترجیح میدهم که خراب شدن در کارش نیست و مکانیزم مکانیکی دارد نه سنسور و این مسخره بازیها !
ماشینها هرچقدر دیجیتالیتر بشوند ، مُکافاتاشون هم تخصصیتر و هزینهبرتر میشود !
البته متاسفانه این دید ماست که در ایران داریم و اگر نه که در بازارهای جهانی خودروها برای ۵ سال یا نهایت ۱۰ سال کارایی دارند و سپس فروخته میشوند به کشورهای جهان سوم یا در اوراقیها تیکه تیکه میشوند !
X
۶ شهریور ۱۴۰۲من خودم بدترین ترمز برقی تاریخ متعلق به میتسوبیشی هست همون ترمز دستی بسازه سنگین تره
هرکی داشته میدونه چی میگم
NAVID۰۰۹۸
۶ شهریور ۱۴۰۲حالا مثلاً بقیشون بهتره !
ترمز برقی نیاز به ریگلاژ مداوم داره مثل نمونهی دستی ولی در کراساوور بیشتر نیازمنده !
Hamed
۷ شهریور ۱۴۰۲میتسوبیشی رو نمیدونم ولی ما یه سانتافه خریدیم دست دوم، این از همون اول دستی برقیش خراب بود رو مخ، وقتی فعال کنی دیگه غیر فعال نمیشه، آخر هم نتونستیم درستش کنیم دیگه بهش دست نمیزنیم😂 خدایی همون مکانیکی خیلی بهتره بی دردسر، راحت (یه سری هم هستن قدیمیا اونا پدالی هستن، که اونام مکانیکی هستن، خوبن، ولی بازم همین دستی از همش بهتره)
ADAK
۶ شهریور ۱۴۰۲دوستان الان لاستیک دولتی سازو کار ثبت نامش چطوریه؟
کسی اخیرا گرفته
ممنون میشم راهنمایی کنه
NAVID۰۰۹۸
۶ شهریور ۱۴۰۲آره داداش
من راهنمائیت میکنم و کاملاً هم جدی میگم :
فقط آشنا و پارتی تو لاستیکفروشی داشته باشی گیرت میاد و اگر نه کل شهر هم دور بزنی خبری نیست !
حدود دو سه ماهی میشه این فیلم رو سر مردم در آوردن و تنها دلیلش هم پولی هست که دولت یارانه رو باید به کارخانه بده و داده اما از آنجایی که هزینهی تولید بالا هست صرف نمیکنه و کارخانهها و دولت به مشکل خوردن و یا باید گران کنند یا این مسخرهبازی ادامه پیدا کنه !
اگر لاستیک ایرانی گران شود ( که مطمئناً گران میشود چون چارهای نیست ) ، دیگه خریدش ارزش ندارد و این وسط مثل گذشته خرید برندهای درجه یک اما قاچاق بیشتر صرف میکند و خرید ایرانی توجیهی ندارد مگر مغز … خورده باشیم مثلاً هانکوک جفتی ۶ میلیون نندازیم و بارز کویر بندازیم ۵ میلیون یا حتی ۴ میلیون !
راهکارش رو میگم به شما ، اگر ایرانی سواری ک۶ هیچی و همین ایرانیها را بنداز چون فشار خاصی به ماشین نمیاری که زود به زود فرسوده بشه !
اما اگر خارجی سوار میشی از هر مدلی ، صبر کن چند وقت دیگه که پائیز و زمستان میرسه ، یه سفر برو شهرها و بندرهای جنوبی هم تفریح کن لذتشو ببر هم چهارتا لاستیک درجه یک خارجی بخر بنداز زیر ماشینت و تا حداقل ۵ سال حالش رو ببر !
البته قیمت لاستیک در این مدت نسبت به ۶ ماه پیش ارزانتر شده !
تا میتوانی هم از برند هانکوک خرید کن اگر نه کویر بخر حتی اگر دولتیش گیرت نیامد !
جعفر
۶ شهریور ۱۴۰۲همش سرکاریه خودت اذیت نکن چند ماه شده اصلا سایت بازنمیشه
ADAK
۶ شهریور ۱۴۰۲ممنونم از پاسخگویی دوستان
کیان
۶ شهریور ۱۴۰۲به غیر از اینکه فقط امکان اتوهلد و باهاش میتونه داشته باش و اونم باز فقط بدرد ترافیک میخوره، بنطرم قطعا مردا ترجیح میدن دستی باشی (یا پایی)
قیژ قیژ صدا دادنش، یکمی زمان بردنش و ارورهاش واقعا اذیت کننده تر از سنتی هست
و اینکه سنتی یکمی ادم خودش میتونه مثلا محکمتر بکشتش یا … ، یکمی جای تنظیم داره
Enzo Ferrari 2008
۶ شهریور ۱۴۰۲سنتی بهتره
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۶ شهریور ۱۴۰۲من خودم سنتی ترجیح میدم باهاش هم راحت میشه شیطنت کرد:):)
Ali
۶ شهریور ۱۴۰۲عمرا بشه با برقی دستی و حرکت نمایشی و پاور استیر بزنی ولی قربونش دستی سنتی اونم با ترمز عقب دیسکی یه چیز دیگست! حتی خود همون خارجی ها هم که اهل چهار تا چیز کلک بازی و تفریح باشند، سیستم رو به سنتی تغییر میدن!
سیاوش
۷ شهریور ۱۴۰۲صحیحش ترمز پارک برقی هست،نه ترمز دستی برقی