آموزش

ترمز پارک برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

اوایل قرن ۲۰ بود که شرکت خودروسازی آئودی از سیستم Electronic Brake Parking (EBP) رونمایی و در محصول A8 خود استفاده کرد.

ترمز پارک برقی به‌مراتب از نمونه‌های مکانیکی (اهرمی- پدالی) بروزتر و پیشرفته‌تر است. اصلی‌ترین تفاوت ترمز پارک برقی با نمونه‌های مکانیکی، دخالت ECU است؛ به‌طوری‌که هریک از چرخ‌های عقب به‌طور مجزا یک موتور الکتریکی دارد که ECU با بهره‌گیری از این دو موتور الکتریکی، چرخ‌های عقب را قفل می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای سیستم EBP نسبت به نمونه‌های مکانیکی، استهلاک و میزان خرابی کمتر است؛ زیرا در تکنولوژی EBP اصطکاک فقط بین لنت و دیسک ترمز است ولی در نمونه‌های مکانیکی از اکسل خودرو برای قفل کردن چرخ‌ها استفاده می‌شود، درنتیجه به‌مرور زمان باعث هرز شدن جوینت‌ها و دیگر اتصالات اکسل می‌شود، از دیگر مزیت‌های ترمز پارک برقی می‌توان به نیاز نداشتن به فشار دست برای فعال کردن ترمز و سیستم فعال و یا غیرفعال کردن ترمز فقط توسط راننده اشاره کرد.

 

نحوه کار با ترمز پارک برقی این‌گونه است: زمانی که خودرو را روشن می‌کنید و پدال گاز را می‌فشارید ترمز پارک به‌صورت اتوماتیک غیرفعال و زمانی که خودرو را خاموش می‌کنید ترمز پارک به‌صورت اتوماتیک، فعال می‌شود که این امر باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود، البته در مواقع نیاز می‌توان ترمز پارک را به‌صورت دستی فعال یا غیرفعال کرد.

جالب است بدانید: در برخی خودروها که به سیستم ترمز پارک برقی مجهز هستند ECU(سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو) در شیب‌ها به‌صورت خودکار ترمز پارک را سفت‌تر می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. MC765LT

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با این ماشینا نمیشه دیگه دستی کشید ؟

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. Reza

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      نه متاسفانه

      موافقم 15
  2. Swedish Arrogant Tiger

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    بنظرم از اون تکنولوژی ها و آپشن های کم استفاده ست که باعث پیچیدگی بیشتر میشه و هزینه هارو بالاتر میبره.

    “استهلاک و میزان خرابی کمتر است؛ زیرا در تکنولوژی EBP اصطکاک فقط بین لنت و دیسک ترمز است ولی در نمونه‌های مکانیکی از اکسل خودرو برای قفل کردن چرخ‌ها استفاده می‌شود”

    و اینکه تو همه دستی ها اصطکاک فقط بین لنت و دیسک یا کاسه ست و اکسل هیچ نقشی نقشی در قفل کردن چرخ ها نداره!

    موافقم 7
    مخالفم 9
    1. نیما

      ۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      پس کدام قسمت درگیر است!

      1. Swedish Arrogant Tiger

        ۵ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        جناب شیرازی در هر صورت فقط لنت با دیسک یا کاسه چرخ درگیره.
        تفاوت فقط تو مکانیزمشه که تو نمونه دستی توسط کابل فعال میشه تو نمونه الکترونیکی توسط الکتروموتور.

        موافقم 8
        مخالفم 1
    2. نیما

      ۴ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (30 ديدگاه)

      حتما اشتباه میکنید
      من در چندیدن رسانه مختلف تحقیق کردم

      موافقم 4
      مخالفم 1
    3. javadhy

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (331 ديدگاه)

      بله درسته چه در مدل دوسیم یا تک سیم، اکسل نقشی نداره و در مدل تک سیم اهرم ترمز دستی به یک سیم وصله و اون سیمم به بخشی t شکل وصله که اونم دو سیم که هر کدوم به هر چرخ های عقب میرن رو نگه میداره( بخشT شکل نقش نگه دارنده داره) و با کشیدن اهرم، سیم متصل بهش و سپس T(که عملکرد لولایی داره) و دوسیم متصل به اون به یک اندازه کشیده میشن و اصطکاک بین لنت و دیسک صورت میگیره
      در مدل دوسیمم فرقی نداره فقط از همون ابتدا اهرم ترمز دستی به دوسیم مجزا متصله که اوناهم به چرخ ها میرن و همون اتفاق بالا میفته بدون اینکه بخش T نیاز باشه
      در ‌کل توی ترمز دستی به هیچ وجه اکسل خودرو درگیر نیست

  3. زیزیگولو

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    البته یه چیز مهم تو این مقاله گفته نشده …… و اونم اینه که اگر میخواین ترمز پارک برقی موقع حرکت یا موقع پارک کردن ماشین بصورت اتوماتیک عمل کنه حتماً باید دکمه AUTO HOLD که کنار دکمه ترمز پارک برقی هستش فعال باشه چون اگر AUTO HOLD فعال نباشه اون موقع باید موقع ایستادن یا حرکت کردن بصورت دستی دکمه ترمز پارک برقی رو فعال یا غیر فعال کنین

    موافقم 16
    مخالفم 5
  4. سینا

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    مقاله های فنی و تکنولوژی بیشتر بنویسید

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. سینا

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    من خودم ترمز دستی معمولی را بیشتر دوست دارم

    موافقم 9
    مخالفم 11
  6. سینا

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    من خودم ترمز پارک مکانیکی رو دوست دارم

    موافقم 7
    مخالفم 9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا