آموزشمقالات

هیتر بلوک موتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله به معرفی هیتر بلوک موتور و چگونگی کارکرد آن خواهیم پرداخت.


موتور درون‌سوز مجموعه‌ای پیچیده و تشکیل شده از هزاران قطعه است که همگی در کنار یکدیگر برای یک هدف که تولید قدرت است کار می‌کنند. البته بدون وجود مایعاتی همچون مایع خنک‌کننده و روغن، موتور داغ می‌کند و قطعات متحرکی که در کنار یکدیگر قرار دارند با اصطکاک بالا آسیب می‌بینند. تنها وجود میزان مناسبی از مایعات ضروری در موتور خودرو کافی نیست چراکه این مایعات باید در حد مناسب گرم باشند تا بتوانند به خوبی کار خود را انجام دهند. برای مثال روغن سرد گرانروی بیشتری دارد و نمی‌تواند روان کاری مؤثری انجام دهد و همین موضوع مقاومت اضافه‌ای را داخل سیلندرها و سایر اجزا ایجاد می‌کند.

همچنین بخوانید:

خوشبختانه هیتر بلوک موتور به خودرو اجازه می‌دهد تا موتور و به ویژه روغن و مایع خنک‌کننده را قبل از رانندگی گرم کند. انواع مختلفی از این هیترها وجود دارند که با استفاده از برق ۱۱۰ ولت خانگی هم کار می‌کنند. شما می‌توانید انواع افترمارکتی و حتی فابریک را انتخاب نمایید که به بخش بیرونی موتور نصب می‌شوند. اگر در منطقه‌ای با هوای سرد زندگی می‌کنید بهتر است هیتر بلوک موتور را خریداری کنید. اگرچه در بسیاری از نقاط دنیا می‌توان خودرو را در حال دور درجا قرار داد تا موتور آن به آرامی گرم شود اما در برخی کشورها انجام چنین کاری با محدودیت‌هایی روبرو است. استفاده از هیتر تنها یکی از چندین روش مختلف برای روشن و گرم کردن موتور خودرو به ویژه موتورهای دیزلی در هوای سرد خواهد بود؛ اما سؤالی که پیش می‌آید این است که کدام هیتر بلوک موتور خوب است؟ پاسخ به این سؤال به عواملی همچون امکان نصب هیتر روی موتور خودرو، هزینه و پیچیدگی نصب بستگی دارد. برای مثال نصب پد گرماساز امری راحت است و به دلیل سطح پشتی چسبناک این پد می‌توان آن را به بیرون کارتل چسباند.

این پدها قیمت نازلی دارند و می‌توانند تنها پس از ۱۵ دقیقه دمای روغن را به حدود ۹۰ درجه سانتی‌گراد برسانند. گزینه‌های دیگر همچون هیتر ضدیخ از المنت برای گرم کردن مایع خنک‌کننده استفاده کرده و آن‌ها را به بلوک موتور متصل می‌کنند. این هیترها اندکی گران‌تر هستند اما برای نصب آن‌ها باید از یک متخصص کمک گرفت. همچنین قبل از خرید چنین هیترهایی باید از امکان نصب آن روی خودروی خود اطمینان حاصل کنید. گزینه پیچیده‌تر دیگر واحد در حال گردش است که شاید به لوله‌های سیستم خنک کاری متصل شود. این هیتر به عنوان یک پمپ عمل می‌کند و مایع خنک‌کننده را هم گرم کرده و هم در موتور به گردش درمی‌آورد. با اینکه چنین هیترهایی قدرت ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ واتی دارند اما نصب آن‌ها نیازمند تجربه بالایی است؛ اما یکی از ساده‌ترین انواع هیترهای بلوک موتور را می‌توان محصولاتی دانست که به داخل محل قرارگیری میله اندازه‌گیری روغن وارد می‌شوند و دمای روغن را افزایش می‌دهند.

ولی قبل از به‌کارگیری تمامی این گزینه‌ها یک سؤال ساده وجود دارد: چرا موتور خودرو را برای گرم شدن روشن نکنیم؟ چندین دهه است که این موضوع مطرح شده و رانندگان را نیز سردرگم کرده است. واقعیت آن است که موتور وسایل نقلیه در طول سال‌های گذشته به‌طور قابل‌توجهی ارتقا یافته و گرم شدن آن‌ها و رسیدن به دمای مطلوب خیلی طول نمی‌کشد. سیستم تزریق سوخت الکترونیکی در موتورهای مدرن حتی سطح پاشش سوخت را در پاسخ به هوای سرد تنظیم می‌کنند. در واقع برخی متخصصان اعتقاد دارند درجا کار کردن خودرو بی‌فایده است و می‌تواند به موتور آسیب بزند؛ اما کارکرد درجای موتور نیاز به هیتر بلوک را از بین نمی‌برد زیرا این هیترها خودرو را قبل از روشن شدن مهیای رانندگی می‌کنند. با گرم بودن مایعات و گردش آن‌ها در موتور، خودرو راحت‌تر استارت خواهد خورد.

دلیل دیگری که برای عدم کارکرد درجای خودرو مطرح است جریمه این کار در برخی شهرهای دنیاست. برای مثال اگر شما در مینیاپولیس برای بیش از سه دقیقه خودروی خود را به حالت کارکرد درجا رها کنید، ۲۰۰ دلار جریمه خواهید شد. بر اساس گفته اداره انرژی آمریکا، کارکرد درجای یک خودرو برای بیش از ۱۰ ثانیه باعث مصرف سوخت و آلایندگی بیشتر می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. mmd@

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    عجب ما تو جنوبیم 🤣 اینو بزنیم به ماشین منفجر میشه🤣🤣🤣

    موافقم 5
    مخالفم 1
  2. amirboss

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (538 ديدگاه)

    من بچه بودم یه راننده تاکسی تو کوچمون بود شب‌های زمستان یه لامپ 100وات رشته ای از پنجره خونشون میکشید میزاشتن تو کاپوت و نزدیک کارتل پیکانش و تا صبح لامپ روشن بود.
    صبح ها هم ماشینش با یه استارت روشن میشد و میرفت پی کارش.
    اون موقع من شاید شش سالم بود و خیلی برام جالب بود

    موافقم 10
  3. ali_x76

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (374 ديدگاه)

    نوشته چرا با کارکرد درجا گرمش نکنیم؟
    خب اول باید موتور روشن بشه یا نه؟ تو دمای منفی ۳۰ درجه شیکاگو یا مناطق سردسیر کانادا، تمام مایعات داخل خودرو یخ زدن، ایجاد شبنم و یخ زدنش داخل قطعات متحرک مثل فواصل بین پیستون و سیلندر هم باعث استارت نخوردن خودرو میشه، ضمن اینکه توان باطری در دماهای پایین به شدت افت میکنه و ممکنه از پس روشن کردن خودرو بر نیاد.
    این دستگاه هیتر بلوک خودرو در کل طول شب یا روز روشن میمونه و باعث میشه دمای موتور همیشه بالای صفر باشه.

  4. ممدقلی

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    یادش بخیر بابابزرگم یه بنز دیزل داشت همیشه زمستونا قبل استارت زدن با پیک نیک و سری ایزوگام کاری زیر موتور اتیش میذاشت قشنگ کارتل و موتور داغ میشد بعد مثل کره تک استارت روشن میشد
    ورثه خدازده اسقاط کردن ماشین به اون نازنینی رو

    موافقم 8
    مخالفم 1
  5. ممدقلی

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    یادش بخیر بابابزرگم یه بنز دیزل داشت همیشه زمستونا قبل استارت زدن با پیک نیک و سری ایزوگام کاری زیر موتور اتیش میذاشت قشنگ کارتل و موتور داغ میشد بعد مثل کره تک استارت روشن میشد
    ورثه خدازده اسقاط کردن ماشین به اون نازنینی رو

  6. حسین دهمرد

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2561 ديدگاه)

    اینجا هیبریدی به کار میاد. یه المنت ساده که تو کارتل روغن قرار گرفته کافیه برای اینکه به موتور آسیب نرسه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا