مردم تصورات متعددی درباره آببندی خودرو دارند اما کدام یک از آنها صحت دارد؟
مدتها است که آببندی موتورهای درونسوز به دو روش گوناگون تقسیم شده است: نخست آنکه تا ۱۶۰۰ کیلومتر ابتدایی فشار ناگهانی و سنگین به آن وارد نمیکنید و اجازه میدهید تا به آرامی آببندی شود. روش دیگر هم آن است که بدون آنکه رحمی به موتور داشته باشید در سنگینترین شرایط و حالات آن را برانید. حال سوال این است که کدام یک از این روشها درست و کدام نادرست و ساخته تصورات عمومی است؟ کانال یوتیوبی «SavageGeese» معتقد است هر دو این روشها میتواند درست باشد.
بهترین راه برای آببندی یک موتور بسته به نوع خودرو و سازنده آن متفاوت است. موتور خودروهای تولید انبوهی چون هوندا CR-V یا هیوندای سوناتا تقریبا نیاز به آببندی کمی دارد یا حتی اصلا به آببندی ندارند. خودروسازانی چون تویوتا و هوندا موتورهایشان را بهگونهای میسازند که خریدار آن را از مرکز دریافت کند و دیگر نگران آببندی نباشد. موتورهای دستساز یا موتورهای بالارده که تلورانس کمی دارند و در خودروهای اسپرتی چون پورشه یا فراری استفاده میشوند بخشی از فرایند آببندی خود را پیمودهاند.
یکی از تصورات اشتباه درباره موتورهای بالارده این است که در کارخانهها خراب میشوند؛ درحالیکه تکتک موتورها کاملا بررسی شده و از بخش وارسی کیفیت عبور میکنند. خودروساز برای اینکه از عملکرد درست موتور و عدم نشت آن اطمینان حاصل کند، این تستها را انجام میدهد. به همین دلیل خودروهایی چون شورولت کوروت Z06 یک دوره آببندی مشخص دارند.
بحث دیگر تعویض روغن اصلی ماشین پس از پیمودن مسافت ۱۶۰۰ کیلومتر است. در گذشته به مالکان خودروهای نو توصیه میشد روغن را در این دوره تعویض کنند و لوازم آببندی خودرو را از آن خارج کنند. هرچند که با پیشرفت فناوری دیگر حتی نیازی به انجام این کار نیست اما انجام دادن آن هم خالی از لطف نخواهد بود.
ممکن است بپرسید من چگونه باید موتور خودروی خود را آببندی کنم؟ برای انجام فرایند آببندی موتور خودروی نو خود بهتر است دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. اما اگر خبری از دستورالعملی مجزا برای انجام این کار نبود، بهترین کار، عادی رانندگی کردن با خودرو است. برای گرمشدن به آن زمان بدهید و بگذارید به دمای عملیاتی خود برسد. با سرعتهای متفاوت رانندگی کنید و دور موتور را نیز تغییر دهید؛ بهویژه در بزرگراهها.
آببندی خودرو کمی کلیتر از آببندی موتور آن به شمار میرود. خودرو خود یک مجموعه بزرگتر است که شامل قطعات متحرک دیگری چون جعبهدنده، دیفرانسیل، چرخها و… میشود. اجزایی چون ترمزها و فنربندی هم گاه نیازمند این فرایند خواهند بود. در آخر اگر قصد انجام یک آببندی حسابی برای خودرو تازهتان دارید، بهتر است تمام اجزا را در نظر بگیرید.
امیر
۲۱ مرداد ۱۴۰۲یه باور غلط بین ایرانی ها : تا میتونی تند برو و دور موتور بالا ببر تا ماشین آب بندی بشه !! 😑😂 و از این جالب تر میگن : اگه به ماشین صفر کیلومتر گاز ندی ، موتور ماشین تنبل بار میاد !! انگار آدم که اگه زحمت نکشه موفق نمیشه 😂😂 ، ماشین های قدیمی مثل پیکان ، آر دی یا سلطان پراید ، حتما نیاز به آب بندی داشتن ولی من یکیو میشناسم که وقتی کمری مدل ۲۰۱۶ صفر خریده بود ، استرس آب بندیش رو داشت و بهم میگفت از نظرت چقدر بهش گاز بدم ! آقا به خدا ماشین های جدید ( حتی اگه ایرانی و چینی هم باشه ) دیگه نیاز به آب بندی ندارن ! این تصورات پوسیده رو بریزین دور
ali_x76
۲۱ مرداد ۱۴۰۲البته این قضیه که میگن به ماشین گاز بده تا بهتر راه بره، تا حدی هم درسته.
تو ماشینای جدید، ECU و TCU تا حد زیادی خودشون رو با نحوه رانندگی، آداپته میکنن. یعنی پیرمردی برونی، اونا هم پارامترای کنترلی موتور و گیربکس رو تا حدی پیرمردی میکنن.
علت دیگه هم اینه که اونایی که پیرمردی میرونن، اکثرا دنده مرده میرن و با آسیب رسیدن به دیوارهی سیلندر و بقیه قطعات موتور، به مرور افت توان داریم.
NAVID۰۰۹۸
۲۱ مرداد ۱۴۰۲آببندی خودرو به برند اون هم مربوط میشه :
مطمئناً خودروهای چینی کرهای ایرانی به آببندی و نظارت شدید مُحتاجند و در مقابل خودروهای ژاپنی آمریکایی آلمانی این مسخرهبازیا اصلاً براشون خندهداره !
جدا از این مباحث ، یا خر بخرید تا نگران آببندیش نباشید یا پدر ماشینرو در بیارید و در مقابل به سرویسها و خدماتش به موقع رسیدگی کنید و نهایش اگر مشکلی هم پیش اومد یا میبرید گارانتی ( که در ایران معنایی نداره ) یا میبرید مکانیکی و درستش میکنید !
این اَفکار پوسیدهی آببندی برای همونایی خوبه که سال ۵۷ دنبال آب برق مفتی میگشتند و امروز نفسکشیدنشون هم پولی شده 😂 !!!
محمد
۲۱ مرداد ۱۴۰۲این بنده خدا حتی از خود کارخونه که محدودیت میذاره هم بیشتر میفهمه و دستورالعمل هم میده که تصورات پوسیده رو دور بریزیم ، بهترین خودرو سازان هم همچین اجازه ای نمیدن بعد میگه گاری های ایرانی هم آب بندی نمیخواد ، بیخود نیست آدم جرئت نمیکنه ماشین دست دو بخره ، بیشترشون اینطوری از ماشین استفاده میکنند🤦🏻♂️
محمد مهدی
۲۱ مرداد ۱۴۰۲دوست عزیز در 5 تا 10 هزار کیلومتر اول نظری ندارم ، ولی بالاتر از این میزان رو اگر به موتور گاز ندی تنبل بار میاد
من بنز و بی ام و نروندم ولی ماشین داخلی ها همه اینجورن باید گاز بدی تا موتور به خسته بودن عادت نکنه
حتی مگان 2000 و ال 90 هم از این قائده جدا نبودند
از نقد و نظرتون استقبال می کنم
شاد باشید
محمد مهدی
۲۱ مرداد ۱۴۰۲من خودم نظرم اینه که دور رو همیشه رو حداکثر گشتاور نگه دار و تعویض دنده رو هم در همین دور موتور انجام بده که استهلاک کمتر و تنبلی موتور هم کمتر میشه
آرمان`
۲۱ مرداد ۱۴۰۲دقیقا همینه. اگه همیشه موتور رو گشتاور بالا نگه داری و دنده ها رو تو حداکثر قدرت موتور عوض کنی کمترین استهلاک ممکن رو داری.
RIO
۲۱ مرداد ۱۴۰۲برای ماشین هایی مثل ال نود و مگان اگه به بهشون گاز ندی به شدت ماشین تنبل بار میاد
خودرو های ایران خودرو و سایپا هم از این قائده مستثنا نیستند
محمد
۲۱ مرداد ۱۴۰۲درسته که ماشین ها خیلی با کیفیت تر از قبل شدن ولی بازم باید جانب احتیاط رو رعایت کرد ، بر خلاف متن حتی الان هم خیلی از ماشین های توی هزار کیلومتر اول روی مود اسپرت نمیرن و کارخونه توصیه میکنه روی مود اکو باهاشون رانندگی بشه ، برای مثال بی ام و که یکی از بهترین موتور سازان جهان هست تا خود شرکت برای بار اول روغن رو عوض نکنه نمیذاره دور موتور از نیمه بالاتر بره ،پدال هم چند سال پیش یه مقاله راجب اینکه جان هنسی خودش مستقیم رفته بود کوروت c8 رو از دیترویت تحویل بگیره کار کرده بود که میگفت تو ۸۰۴ کیلومتر اول دور موتور به ۴۵۰۰ تا محدود بود که پایین لینکش رو میذارم ، در کل اگه ماشین جدید میگرید دو هزار کیلومتر اول رو مراعات کنید کل مجموعه ماشین ( موتور ، گیربکس ، دیفرانسیل ، تعلیق و …..) آب بندی بندی بشه بعدش از تمام توان ماشین استفاده کنید
https://www.pedal.ir/chevrolet/%D9%87%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%86%DA%AF-%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AA-c8/
R@min
۲۱ مرداد ۱۴۰۲تنها ساختار موتوری که نباید حداقل تو هزار کیلومتر اول بهش فشار آورد، میل لنگ تخت هست که اون هم بخاطر کورس پیستون کوتاه و انفجار قوی تر تو سیلندرها هست. برای مثال همین کوروت z06 جدید و موتور وودو فورد که عموم مردم آمریکا با این ساختار آشنایی نداشتن چندین مورد ترکیدگی موتور بوجود اومد و آخر سر کمپانی ها مجبور شدن بهشون اخطار بدن تا ۱۸۰۰ کیلومتر اول بالای ۶۰۰۰ هزار دور نبرین.
بقیه موتورها نیاز به کار خاصی ندارن و توصیه هایی مثل فشار آوردن یا نیاوردن اکثرا من درآوردی هست بهتره بعد طی کردن ۱۰۰۰ کیلومتر اول ماشین بره نمایندگی و کل ماشین بررسی و سرویس بشه.
Eldo
۲۲ مرداد ۱۴۰۲اول و قبل از همه چیز باید درک و فهم از مکانیک داشته باشیم.
درکل ماشین باید بار بیاد،ینی باید بارش بیاریم.نه اینکه انقد بگازونیم تا موتور و گیربکس نابود بشه،نه .به اندازه ای که ماشین سرحال بار بیاد.
دوستانی که مخالف این نظر هستن بگن پس چرا دوتا ماشینی ک دقیقآ هم مدل و هم مشخصات هستن بعد میبینی یکیشون جون راه رفتن نداره و اون یکی میخواد پرواز کنه؟
911
۲۲ مرداد ۱۴۰۲دقیقا. بعضی ها پدر ماشین در میارن. بعضی ها هم اصن هیچ فشار نمیارن
اون قطعات باید کشش مورد نیاز رو دریافت کنن.