یکی از مشکلات هزینهبری که مالکان با آن روبرو میشوند روغن سوزی ماشین است که در این مقاله به دلایل وقوع و رفع آن میپردازیم.
پیشرانه یک خودرو آرایشی پیچیده از قطعات ثابت و متحرک دارد که اکثر آنها برای کارکرد صحیح خود به مایع مهمی به نام روغن موتور نیاز دارند. بدون روان کاری روغن موتور، اصطکاک و گرمای زیادی وجود خواهد داشت و نتیجه آن آسیب دیدن قطعات داخلی پیشرانه و از کار افتادن آن خواهد بود. روان کاری روغن موتور نه تنها از ساییدگی قطعات به یکدیگر جلوگیری میکند بلکه مانع خوردگی و زنگزدگی آنها نیز میشود. به همین خاطر است که رانندگان باید به تعویض روغن موتور در زمان مناسب اهمیت بدهند.
اما بخشهایی در پیشرانه خودرو وجود دارد که روغن موتور نباید به آنها نفوذ کند و به همین خاطر چنین بخشهایی با واشرهای گوناگون آببندی شدهاند. در واقع روغن سوزی ماشین به این معنی است که روغن موتور وارد بخشهای ممنوعه شده است. بوی تند روغن و دود آبی اگزوز نشان میدهد که شاید نشتی روغن در بخشهای داخلی پیشرانه وجود دارد و درصورتیکه به آن بیتوجهی کنید هزینههای سنگینی را متحمل خواهید شد. البته باید به این نکته دقت کنید که هرچه از عمر خودرو بگذرد مصرف سوخت آن بیشتر خواهد شد بنابراین اگر در ماههای اخیر مجبور شدهاید روغن بیشتری را به خودروی کارکرده و قدیمی خود اضافه کنید، این امر ضرورتا نشان دهنده وجود مشکل نخواهد بود.
چه عواملی باعث روغن سوزی ماشین میشوند؟
اساساً دو علت اصلی خارجی و داخلی در روغن سوزی ماشین دخالت دارند. مشکل خارجی شامل نشتی روغن از سیستم روان کاری و ریختن آن روی قطعات داغ پیشرانه است. این نشتی میتوان از بخشهایی همچون فیلتر روغن و کارتل رخ دهد که دلیلش خرابی واشر و آببندی و یا نصب نادرست قطعات یاد شده خواهد بود. حتی خود کارتل نیز میتواند منبع نشتی باشد و مقصر آن نیز احتمالاً واشر است. خوشبختانه نشتی خارجی را میتوان با یافتن قطرات روغن روی زمین پیدا کرد. نشتی خارجی روغن موتور که بوی تندی هم دارد میتواند از درپوش اضافه کردن روغن به پیشرانه نیز باشد یعنی جایی که این مایع روی قطعات داغ پیشرانه ریخته و بوی تندی ایجاد میکند.
اما مهمترین مشکل زمانی خواهد بود که روغن سوزی ماشین از داخل پیشرانه اتفاق بیفتد. دلایل احتمالی متنوعی برای نشتی داخلی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به فشار زیاد داخل کارتل اشاره کرد. این فشار بالا منجر به خرابی آببندی و فرار روغن خواهد شد؛ اما بدترین وضعیت زمانی رخ میدهد که روغن سوزی به خاطر خرابی رینگ پیستون رخ دهد و در این حالت روغن وارد محفظه احتراق شود. نه تنها بوی تند روغن از جمله نشانههای ورود روغن موتور به محفظه احتراق است بلکه دود آبیرنگ خروجی از اگزوز نیز چنین چیزی را نشان میدهد.
در صورت روغن سوزی ماشین باید چهکاری انجام دهیم؟
روش حل این مشکل به منشأ نشتی روغن یعنی نشتی خارجی یا داخلی بستگی دارد. اگر متوجه نشتی و ریختن روغن به زمین پس از پارک خودرو شدید، میتوانید منبع نشتی را از بخشهایی همچون فیلتر روغن، پیچ کارتل و یا خود آن پیدا کنید. شما با داشتن اندکی دانش خودرویی خواهید توانست فیلتر روغن را تعویض کنید و از صرف هزینههای گزاف بپرهیزید. البته درصورتیکه مشکل از فیلتر روغن بود میتوانید به تعویض روغنی هم مراجعه کرده و قطعه موردبحث را تعویض کنید؛ اما اگر منبع روغن سوزی ماشین از قطعات داخلی باشد باید به مکانیک خبره مراجعه کنید. باید گفت همه نشتیهای داخلی روغن هزینهبر نیستند و مثلاً زمانی که داخل سیلندر سالم خودرو دوده گرفته باشد، مکانیک میتواند آنها را تمیز کند.
اما اگر رینگ پیستونها آسیب دیده باشد داستان فرق خواهد کرد. این رینگها قابل تعویض هستند اما باید پیشرانه باز شده و قطعات جدا و دوباره سرهم شوند که هزینه و دستمزد این کار بسیار بالا خواهد بود. نکته دیگر اینکه بوی تندی که به مشام میرسد همیشه به روغن موتور مربوط نیست. اگر فکر میکنید خودروی شما به مشکل برخورده و دلیل اصلی آن را نیز نمیدانید پس بهتر است از یک مکانیک و تکنسین مشاوره بگیرید.
محمد ۱
۱۰ آذر ۱۴۰۳تو اینستا یکی میگفت (وقتی ماشین دود میکنه…).. شمع ها را باز کنین… از اون راه… به مقدار مساوی سر هر سیلندر روغن ترمز بریزین.. با ماشین یه دور اساسی بزنین.. اگه دودش درست نشد برین تعمیرگاه… !!!
شاید خیلی از خودروهایی که تو پاچه ملت میره.. ازین کارا باهاشون میکنن …
روشهای موقتی و ناجوانمردانه…
چیه داستان؟ خخ
Younes Beygi
۱۲ آذر ۱۴۰۳رفیقم این کارو کرده بود ماشین قفل کرده بود موتورو باز کرد😔😔
علی روزبهانی
۱۰ آذر ۱۴۰۳معمولا در چه کیلومتر کارکردی این اتفاق می یوفته یعنی موتور به روغن سوزی میوفته؟؟
مهردادشهباز
۱۱ آذر ۱۴۰۳100000به بالا
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۳سلام دوست عزیز اصلأ ربطی به کیلومتر کارکرد نداره واگه به موقع روغن و فیلترجات رو عوض کنین سالهای طولانی هم ماشین به تعمییر نمیفته ماشین سراغ دارم از سال ۸۸ تاالان تعمییر نکرده ماشینم سراغ دارم بعد از شیش ماه مجدد تعمییر کرده
حسن صادقی
۱۰ آذر ۱۴۰۳این چه کارشناسی بود!؟ آخرش معلوم نشد. چی کار باید کرد.فقط گفت برید مکانیکی.. این را که همه میدانند..
عباسعلی
۱۲ آذر ۱۴۰۳اولشو بخون گفت به موقع تعویض کردن روغن وفیلترجات،اگرم نشتی روغن داشت قبل از اینکه روغن کم شه باید جلوشو بگیری
amirboss
۱۰ آذر ۱۴۰۳بجای این مقاله های که بیشتر چرندیاته چهارتا راه حل و عیب یابی یاد خواننده ها بدید.
عموما دود آبی مشاهده شده در اگزوز دو نشونه رو میرسونه.
به زبان ساده اگه در لحظه استارت یا دور آرام موتور و سرگاز دود آبی بده و با گاز دادن قطع بشه یعنی نشونه نشت جزئی روغن به محفضه سیلندر هست که معمولا خرابی سیت سوپاپ یا نشت روغن از واشرسرلیلندر به درون سیلندر و هست و سرسیلندر نیاز به تعمیر داره.
اگه گاز بدید و دود آبی بیشتر بشه نشونه کسر دیواره سیلندر و نشت روغن روی پیستون هست که پس از باز شدن موتور و مشاهده مکانیک متخصص، تصمیم بر تعویض رینگ با نمونه اورسایز یا تعمیر کل موتور به نسبت خرابی قطعات موتور میباشد.
مهدی
۱۳ آذر ۱۴۰۳خیلی عالی بود👍👍👍
علی
۱۴ آذر ۱۴۰۳خوب اگه دود نکنه ولی روغن کم کنه چی چون دود ممکنه از واشر سوپاپ ها باشه
ط،ن
۱۰ آذر ۱۴۰۳نویسنده صد در صد خودش مکانیکه..چون روش درست کردنش رو نگفت..در آخر هم گفت برین مکانیکی…به فکر درآمد خودش بود فکر کنم
جلال
۱۰ آذر ۱۴۰۳برید مکانیکی با پول زیاد حداقل۵۰تومان.همه واشر ماشرها هم باید عوض شه
سید
۱۱ آذر ۱۴۰۳اگر در انتهای اگزوز ماشین هم ، انگشت خود را بمالید و دود سیاه همراه با چربی ! بود نشانه روغن سوزی اما دود خشک یعنی سالم بهترین روش
سالار
۱۱ آذر ۱۴۰۳وقتی ماشین عیبی موتوری پیدا کنه نیاز به تعمیر توسط متخصص داره حالا چه به نمایندگی ها مراجعه کنید چه به تعمیرگاه کار هر کسی نیست ولی پیشنهاد من نمایندگی است چون اگر بعداایرادش رفع نشد نمی گه به من مربوط نیست واز طرفی بعد تعمیر از بازرسی نمایندگی با شما تماس می گیرند واز نحوه برخورد پرسنل تا رضایت از وضعیت خودرو از شما سوال می شود به هر حال انتخاب با شماست ولی خودتون اگه تخصص ندارید به خاطر اینکه پولی پرداخت نکنیدکار رو بدتر وهزینه رو بیشتر نکنید )موفق باشید(
Shabteterajh
۱۲ آذر ۱۴۰۳راست میگن دوستان.این مقاله علل مهمی که باعث روغن سوزی میشه رو نگفته…حتی راههای فهمیدنش رو هم نگفته کامل
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۳سلام دوست عزیز اصلأ ربطی به کیلومتر کارکرد نداره واگه به موقع روغن و فیلترجات رو عوض کنین سالهای طولانی هم ماشین به تعمییر نمیفته ماشین سراغ دارم از سال ۸۸ تاالان تعمییر نکرده ماشینم سراغ دارم بعد از شیش ماه مجدد تعمییر کرده
rj
۱۲ آذر ۱۴۰۳اگه آب،یا،ضدیخ ،ضدجوش کم کرد،روغن موتور اضافه شد!واشرسوزونده.
اگه دود نکرد(دود آبی) ماشین تک کار کرد سر شمع هارو روغنی میکنه ک یکی از سوپاپا مشکل داره.،نزارین ب اسم روغن سوزی ،موتورو باز کنن کلا و ریخت و پاش کنن!!!!!!
دود آبی فراوان،همراه با افزایش سرعت وسیله !!روغن سوزیه ،پس بهتره زود ،ی دعوا خونه راه بیفته،چن نفر مس،،،،،،،،فوش بخورن،بعد باهزار بدبختی بیا پول تعمیر موتورو جور کن..!اونوقت لذت ماشین داری کاملا نمایان میشه!!!!،،،،،وقت بخیر😉😘😥