برای افزایش قدرت یک خودرو باید برخی قطعات موتور را ارتقا داد که ما در این مقاله به آنها اشاره کردهایم.
موتورهای درونسوزی که در دل خودروهای ما قرار دارند چندین دهه تکامل را تجربه کردهاند. این موتورها نه تنها کممصرفتر و پاکتر شدهاند بلکه بسیار قویتر از آن موتورهایی هستند که چند دهه قبل وجود داشتند. از دهه ۸۰ میلادی تاکنون قدرت خودروها بهطور قابلتوجهی افزایش یافته و درعینحال از آلایندگی و مصرف سوختشان کاسته شده است. همه این تغییرات به نفع خریداران و محیطزیست بوده اما اگر خواهان قدرت بیشتر باشید چه کارهایی باید انجام دهید؟ خوشبختانه روشهای متنوعی برای افزایش قدرت خودرو وجود دارد. بسیاری از این روشها مستلزم نصب کیتهای افترمارکت و تیونینگ وسایل نقلیه است. برای مثال میتوان از سیستمهای پرخوران همچون توربوشارژر یا سوپرشارژر استفاده کرد؛ اما اگر نمیخواهید قطعات گرانقیمتی را خریداری کنید و درعینحال به دنبال بهبود عملکرد خودروی خود هستید میتوانید چند قطعه استوک را تعویض نمایید تا پرفورمنس خودرو افزایش یابد.
در همین زمینه بخوانید:
۵ ترفند مهم برای افزایش قدرت خودرو
استفاده از ورودی هوای بهتر
وقتی بحث افزایش قدرت خودرو مطرح شود یکی از بهترین و ارزانترین روشها برای بهبود پرفورمنس خودرو نصب سیستم ورودی هوای سرد خواهد بود. در حقیقت تعویض ورودی هوای استوک با نمونهای بهتر جزو اولین تغییراتی است که ماشین بازها روی خودروی خود اعمال میکنند. نصب این سیستم سریع و راحت است و در بهترین حالت تا ۲۰ اسب بخار به قدرت خودرو اضافه میکند. در این سیستمها بجای لولههای پر پیچ و خم نمونههای استوک از طراحی بهتری استفاده شده و فیلتر هوای باکیفیتتری نیز نصب میشود. لولههای سرراستتر مانع توربولانس جریان هوا شده و قدرت موتور را افزایش میدهند. از طرفی هوای سردتر که متراکمتر است وارد قلب تپنده خودرو میشود.
تعویض سیستم اگزوز
اگر به دنبال افزایش قدرت خودروی خود هستید میتوانید سیستم اگزوز را نیز ارتقا دهید. به یاد داشته باشید که انفجارهای کوچک درون سیلندر موتورهای درونسوز باعث تولید قدرت میشود. سیستم اگزوز مسئول خارج کردن گازهای ناشی از این انفجارها است، گازهایی که معمولاً به عنوان آلایندگی خودرو شناخته میشوند؛ اما مشکل این است که اگزوز استاندارد خودرو خیلی در خارج کردن این گازها مؤثر عمل نمیکند و مخصوصاً زمانی که موتور را ارتقا داده باشید این موضوع برجستهتر خواهد شد. وجود سیستم ورودی هوای سرد بدون استفاده از اگزوز بهتر مشکلساز خواهد بود چراکه منیفولد اگزوز استوک نمیتواند فشار بیشتر موجود را تحمل کند و شرایطی با نام فشار بازگشتی ایجاد میشود که به معنی انباشت گازهای اگزوز و افت قدرت و افزایش مصرف سوخت است. برای بهبود جریان خروج گازهای حاصل از احتراق بهتر است از اگزوزهای ارتقا یافته استفاده کنید. همچنین میتوان منیفولد استاندارد را با هدرز تائید شده تعویض کرد.
ارتقای دریچه گاز
گزینه دیگر برای ارتقای قطعات استوک یک خودرو تعویض دریچه گاز خواهد بود. این قطعه بین سیستم ورودی هوا و موتور قرار داشته و وظیفهاش کنترل مقدار هوای ورودی به محفظههای احتراق است. این کار با یک سوپاپ پروانهای که توسط پدال گاز کنترل میشود صورت میگیرد. هر چقدر راننده پدال گاز را بیشتر فشار دهد سوپاپ بیشتر باز شده و هوای بیشتری به موتور وارد میشود که این به معنی افزایش قدرت تولیدی خواهد بود. دریچه گاز بهتر باعث ورود هوای بیشتر به موتور میشود و عملکرد آن ارتقا مییابد. درصورتیکه سیستم ورودی هوای سرد را بکار گیرید بهتر است دریچه گاز را نیز تعویض کنید تا عملکرد آنها با یکدیگر هماهنگ شود. البته به این نکته دقت داشته باشید که فقط تعویض دریچه گاز به تنهایی نمیتواند قدرت خودرو را خیلی بیشت کن و بنابراین بهتر است در کنار آن بخشهایی همچون سیستم ورودی هوای سرد را نیز ارتقا دهید.
تعویض میل بادامک
روش مؤثر دیگر برای افزایش قدرت خودرو تعویض میل بادامک با نمونهای بهتر است. اکثر خودروها دارای یک یا دو میل بادامک هستند اما برخی موتورها از حداکثر چهار میل بادامک نیز استفاده میکنند. در موتورهای پوشراد، معمولاً یک میل بادامک داخل بلوک موتور قرار دارد درحالیکه در موتورهای SOHC و DOHC یک یا دو میل بادامک دیگر بالای بلوک داخل سر سیلندر وجود دارند. این قطعه از طریق تسمه تایم به میللنگ متصل میشود. وظیفه میل بادامک کنترل باز و بسته شدن سوپاپهای ورودی و دود است. میل بادامک قطعه بسیار بادوامی است اما بسیاری را رانندگان برای دستیابی به قدرت بیشتر آن را با نمونههای بهتر تعویض میکنند. با این روش میتوان تا حداکثر ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر را به دست آورد.
انژکتورهای سوخت جدید
با توجه به اینکه موتور درونسوز از سوخت بنزین یا گازوئیل استفاده میکند بنابراین ارتقای سیستم سوخترسانی نیز راه مؤثری برای کسب قدرت بیشتر خواهد بود. وقتی بحث بهینهسازی سیستم سوخترسانی باشد، مجبور نخواهید بود همه قطعات را تعویض کنید. در واقع یکی از بهترین کارها برای شروع، تعویض انژکتورهای سوخت است. این انژکتورها مسئول پاشش میزان دقیق سوخت به داخل سیلندرها هستند. البته انژکتورهای استاندارد خودروها معمولاً محدودیتهایی دارند اما بهکارگیری انواع بهتر میتواند قدرت موتور را افزایش دهد. البته تعویض انژکتور به همراه استفاده از دریچه گاز بهتر میتواند مؤثرتر باشد چراکه وقتی دریچه گاز را ارتقا دهید هوای بیشتری وارد موتور میشود و قدرت آن افزایش مییابد. البته برای استفاده حداکثری از مزیت ورودی هوا و دریچه گاز جدید بهتر، سوخت بیشتری نیاز خواهد بود و همانطور که گفته شد انتخاب محبوب بسیاری از افراد نصب انژکتورهای سوخت کاراتر است. انژکتورهای بزرگتر باعث ورود سوخت بیشتر به سیلندرها میشوند و بنابراین قدرت تولیدی افزایش مییابد. بسته به نوع خودرو، موتور و تغییرات رخ داده در موتور، انژکتورهای سوخت جدید میتوانند تا ۲۰ درصد قدرت موتور را افزایش دهند.
RD 1600cc
۳ مهر ۱۴۰۳میل بادامک با لیفت خیلی بالا رو پیستون فابریک جواب نمیده
حتی ورودی و خروجی قوی میخواد.
amirkhanzadeh
۳ مهر ۱۴۰۳ممنون از آقا شاهین بخاطر این پست خوب
SMS
۳ مهر ۱۴۰۳خب اینها مصرف رو بالا نمی برند
تا جایی که من میدونم برای اینکه هدرز بزاری باید کاتالیست رو بر داری … راهی نیست کاتالیست باقی بماند؟
استفاده از توربوی الکتریکی چی؟
شاهین
۳ مهر ۱۴۰۳خواهش میکنم انجام وظیفه هستش.
ممد ژانگولر
۳ مهر ۱۴۰۳بهترین روش و کم هزینه ترین راه برای افزایش قدرت موتور اینه که کل هوم بجای بنزین داخل باکتون همشو اوکتان ۹۹٪ بریزید .
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳فقط E85
مصطفی
۷ مهر ۱۴۰۳ژانگولر جان اونوقت نترکه موتور…اصلا مگه میشه؟
علی جردن
۳ مهر ۱۴۰۳آیا این تغییراتو میشه در خودروهای اتوماتیک انجام داد مشکلی پیش نمیاد؟ چون کامپیوتر خودرو و گیربکس خودرو روی توان قبلی موتور تنظیم شدن برای همین می پرسم؟
hosen
۳ مهر ۱۴۰۳باید ecu مجدد مپ بشه یا حتی در صورت لزوم از ecu های قابل تنظیم استفاده کرد.
علی جردن
۳ مهر ۱۴۰۳ممنونم
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳بعد از همه این کارا یه ریمپ هم باید بزنی تنگش که اوکی بشه.
RD 1600cc
۳ مهر ۱۴۰۳بهترین موتور برای تیونینگ توی ایرانیا tu5هست ، به خاطر لوازم تیونینگ فراوان ، استهلاک پایین و بازدهی عالیش.
برای لوازمی سمتef7 وxu7نرین مال این حرفا نیست جز دردسر چیزی نداره.
Puriya
۳ مهر ۱۴۰۳داشتی که میگی؟
دوست دارم بدونم تجربیاتت از کجا میاد
RD 1600cc
۳ مهر ۱۴۰۳همه میدونن
RD 1600cc
۳ مهر ۱۴۰۳انقد درگای داخل شهری گذاشتم که میگم
xu7همه همیدونه سلطان واشره
efنه هماهنگی گیربکس و موتور خوبی داره نه دوام بالایی نه خوب راه میره
نه لوازم افتر مارکت.
رهگذر
۳ مهر ۱۴۰۳پناه بر خدا RD 1600 داره درباره Tu5 و ef7 نظر میده😅
JaMsHiD_R1988
۳ مهر ۱۴۰۳XU10🙂
ES9☠️
RD 1600cc
۳ مهر ۱۴۰۳ew10🗿
Galant.VR4(JDM)
۳ مهر ۱۴۰۳TU5 یه جوکه
اصلا انجین های داخلی هرچقدر هم تیون بشن باز راضی کننده نیست کسی که واقعا میخواد هزینه کنه سر تیون سمت 3S و BP میره
محمدهادی
۵ مهر ۱۴۰۳BP که یه کار فوق حرفه یی و تخصصیه
عاشششقشم لنتی
ناصر
۳ مهر ۱۴۰۳دوستان پراید 83من ساژم هست روغن سوزی داره میخوام ببرم تعمیر میشه رینگ و پیستون ریو بهش خوروند اگر بشه درکنارش باید تغییرات کلی داد منظورم ترموستات قوی تر سوزن انژکتور قوی تر دیسک و صفحه بزرگتر و سبک تر و آیا میشه بدون حذف کاتالیزور و منبع فابریک هدرز بست؟علت اصلی بنده قدرت خیلی کم پراید نسبت به بقیه ماشین ها هست چون در سربالایی و سبقت میمونه میخوام تا 25اسب تا 30اسب اضافه بشه .
.
۳ مهر ۱۴۰۳ناصر میشه بست ولی بنظرم اول از مکش و هدرز با پیستون ریو استفاده کن که حتی برای تغییرات بیشتر مسیر هوای ورودی و خروجی بهتر باشه
amirboss
۳ مهر ۱۴۰۳تقویت اتمسفریک پیشرانه بدون تغییر حجم در پراید راههای متنوع کم دردسر و نسبتا کمهزینهای دارد که بسیاری از مالکان برای دستیابی به اعداد و ارقام بهتر میتوانند آن را اجرا کنند. روشهایی نظیر نصب میل سوپاپهای اسپرت با زوایای متناسبتر جهت بهبود راندمان تنفسی و افزایش گشتاور در دور پایین، نصب فلایویلهای سبکتر جهت بهبود تراتل ریسپانس، شمع و وایر بهتر برای تولید جرقهای قدرتمندتر، نصب فیلترهوای اسپرت و تغییر مجموعه کیت مکش هوا، پورت و پولیش سرسیلندر، نصب انژکتورهای دبی بالاتر (نظیر انژکتورهای 206 تیپ 5)، ریمپ ECU و یا نصب چیپ تیونینگ و نهایتا نصب هدرزهای اسپرت از جمله راهکارهای موجود هستند.
محمدهادی
۵ مهر ۱۴۰۳امیر Boss جان بنظرت همه ی این مراحل رو بدرستی و استاندار بری جلو در نهایت موتور ۷۰ اسبی پراید در بهترین حالت میتونه چه عددی رو ببینه؟
فقط اون پورت پولیش که گفتی!!
ینی خار مادر تیونینگه برای یه پراید فککسنی😂😂😂😂
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۳ مهر ۱۴۰۳دوست من تعویض پیستون با ریو یا گزینه بهتر تیبا مستلزم تراشکاریه سیلندره که پیستون بزرگتر جا بشه اینکار باعث میشه فاصله بین سیلندرها کم بشه و اصولی نیست البته اگر تراشکار کار بلد باشه و درست انجام بده مشکل خاصی به وجود نمیاد.ولی اگر میتونی تا ۱۵ ملیون هزینه کنی این کارها رو انجام بده و لذتش رو ببر.اولین کار با باز کردن سر سیلندر ببر برای کار روی پورتهای ورودی و خروجی که میگن پورت و پولیش.بین ۲ الی ۳ برای پرایده.کار بعدی استفاده از هدرزه اونم نسخه ۴.۲.۱ رانر بلند.قیمت جنس خوب ۴ الی ۶ تومنه ولی تو دیوار بگردی شاید ۳ تومن هم پیدا کنی هدرزهای ۴.۱ به درد نمیخوره مگر خوشساخت باشه.منبع اگزوز پیکانی مدل پایین بنداز.کاتالیزور رو بردار.کار بعدی کیت مکش هست که میتونی بری دو تا لوله ورودی هوای نیسان بخری و خودت بسازی من ساختم عالیه هزینش میشه ۱۵۰ تومن.شمع و وایر جنس خوب هم که بندازی عالیه.همین کارها جوابت رو میده.
hosen
۳ مهر ۱۴۰۳پراید بخاطر وزن کمش با همون افزایش ۲۰ تا ۳۰ اسبی هم کلی از ماشین هارو میزنه!
درثانی شما ترمز هاشم باید تقویت کنید وگرنه خودتونو به کشتن میدین
محمدهادی
۵ مهر ۱۴۰۳دقیقا
همه چی تند رفتن نیستش که
وسط راه یهو یادت میوفته که عه! راستی باید حالا این سرعت بالارم زود کم کنی
وگرنه میری تو باقالیا
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳آقای احمدزاده خیلی لذت بردم واقعا عالی بود👌
تعویق میل سوپاپ تا 100 اسب اضافه میکنه واقعا؟ خیلی زیاده آخه.
مهدی
۱۱ آذر ۱۴۰۳نهایت بیست اسب اضافه بشه اونم فقط گشتاورو از دور پایین میاره تو دورای بالا ماکسیموم قدرت تغیری نمیکنه زیاد
JDM سابق
۳ مهر ۱۴۰۳پنج راه ساده
بعد نوشته تعویض میل سوپاپ و تعویض انژکتور!!!
خداوکیلی اینا کاره ساده ان!!؟
اینا استیج دو تیونینگ محسوب میشن
Galant.VR4(JDM)
۴ مهر ۱۴۰۳فقط تعویض انژکتور حداقل 15 میلیون هزینه داره همراه با ایسیو
تعویض میلسوپاپ هم به نظر من در کنار پولی های سبک سازی شده موثرتر هستش که هزینه زیادی داره
بهترین کار همون دریچه گاز ،هدرز.مکش.مپ، سوزنی های قویتر همرا با وایر تقویتی هست اگه کمی بیشتر هزینه کنی پورت پولیش هم کار انچنان سختی نیست
Taha Ayoobi
۵ مهر ۱۴۰۳وایر تقویتی چرتی بیش نیست، دهن کوئل رو سرویس میکنه.
abbas
۴ مهر ۱۴۰۳ریمپ و داینو هم میشه بهش اضافه کنید
SS
۴ مهر ۱۴۰۳کیت های cold air intake معمولا مخصوص خودروها ساخته نمیشن و اکثر افراد باکس فیلتر هوا رو باز میکنن و فیلتر گرد میندازن و فکر میکنن پرفورمنس بهتری میگیرن
در صورتی که لوله ها متصل به ایرباکس (محفظه فیلتر هوا) خودرو برای دریافت هوا از خارج از محفظه موتور هست و با باز کردن اون ها هوای بسیار گرم محفظه موتور وارد میشه که حتی کاهش پرفورمنس رو هم به همراه داره
علاوه بر این اگر از فیلتر دائمی مثل فیلترهای K&N هم استفاده میکنید حتما منظم شستشو و روغن کاری رو انجام بدید. در صورتی که روغن کاری انجام نشه فیلتراسیون بسیار افت میکنه و انواع گرد و غبار وارد محفظه احتراق میشه و روغن کاری اضافی هم باعث خرابی سنسور MAF میشه
به طور کلی تیونینگ رو باید درست و اصولی انجام داد در غیراینصورت بهتره ماشین رو استوک نگه دارید
Comodor
۴ مهر ۱۴۰۳راههای “ساده” مکش و هدرز و شمع و وایر و ریمپ و سوخت با کیفیت هستن.
اینایی که شما نوشتین دیگه وارد فضای تیونینگ میشن.
درضمن اکثرا قیمت تیونینگِ درست و حسابی انقد بالامیره (تازه اگه بشه کسیو پیدا کرد اصولی کار کنه) که برا رسیدن به قدرت مورد نظر میشه ماشینو کلا عوض کرد
فریاد
۶ مهر ۱۴۰۳حرف حساب، قربون دهنت!