آموزشمقالات

چگونه از تجمع کربن و دوده در موتور خودرو جلوگیری کنیم؟

با گذشت زمان ذرات کربن و دوده روی قطعات موتور خودرو تجمع پیدا می‌کنند. در این مقاله روش‌های جلوگیری از ایجاد این ذرات و همچنین نحوه پاک کردن آن‌ها را خدمت شما عزیزان شرح می‌دهیم.


با اینکه تزریق پورت همچنان رایج‌ترین نوع تزریق الکترونیکی سوخت به موتور است اما تزریق مستقیم بنزین نیز به گزینه‌ای محبوب بین خودروسازان تبدیل شده زیرا باعث ریزتر شدن بهتر سوخت و کاهش آلایندگی شده و خاصیت خنک‌کنندگی نیز دارد؛ اما علیرغم مزیت‌هایی که تزریق مستقیم نسبت به تزریق پورت دارد، مشکلاتی نیز به چشم می‌خورد که بارزترین آن‌ها را می‌توان افزایش تجمع کربن و دوده در قطعات داخل موتور دانست.

همچنین بخوانید: ۶ نکته مهم برای تمیز نگه داشتن موتور خودرو

تجمع کربن شامل باقی‌مانده‌های این عنصر است که به دلیل عدم سوختن کامل همه مخلوط سوخت و هوای موجود در محفظه احتراق به وجود می‌آید. این کربن و دوده در موتورهای تزریق مستقیم بیشتر از موتورهای تزریق پورت دیده می‌شود و علت آن نیز روشن است: سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت را مستقیماً به درون محفظه احتراق تزریق می‌کنند درحالی‌که سیستم‌های تزریق پورت سوخت را پشت سوپاپ‌های ورودی موتور می‌پاشند و به این ترتیب مخلوط سوخت و هوا باعث پاک شدن سوپاپ‌ها از ذرات کربن و دوده می‌شوند. از آنجایی که در موتورهای تزریق مستقیم سوخت از سوپاپ‌های ورودی عبور نمی‌کند بنابراین شاهد تشکیل سریع ذرات کربن و دوده در سوپاپ‌ها و انژکتورها هستیم. این ذرات باعث گرفتگی انژکتورها شده و مانع عملکرد درست سوپاپ‌های ورودی می‌شوند. در حال حاضر برخی خودروسازان از سیستم‌های دوال دایرکت و تزریق پورت استفاده می‌کنند تا مزیت‌های هر دو سیستم را با یکدیگر ترکیب کرده و تشکیل ذرات کربن و دوده را محدود کنند.

با اینکه راهی برای جلوگیری کامل از تجمع کربن و دوده وجود ندارد اما می‌توان روند تشکیل آن را کند کرد. برخی از این روش‌ها شامل سرویس و نگهداری مرتب خودرو، استفاده از سوخت باکیفیت و به‌کارگیری تمیزکننده‌های انژکتور سوخت خواهند بود. همچنین با تمیز کردن دستی سوپاپ‌ها امکان پاک کردن این ذرات وجود خواهد داشت. البته برای این کار باید از مواد مخصوص و باکیفیت استفاده کرد. اما چگونه می‌توان از تجمع کربن و دوده در قطعات موتور جلوگیری کرد؟ شما می‌توانید با سرویس منظم موتور خودرو و توجه ویژه به تعویض روغن‌موتور و شمع این روند را محدود کنید. در بحث جلوگیری از تجمع کربن و دوده، تعویض روغن اهمیت زیادی دارد و به همین خاطر باید از روغن باکیفیت استفاده کرد. برخی روغن‌ها به‌طور خاص با موادی تولید می‌شوند تا رسوب کربن و دوده را کاهش دهند. تعویض شمع موتور در زمان توصیه شده هم جزو موارد قابل‌ذکر است چراکه شمع‌های خراب و قدیمی عملکرد ضعیف‌تری دارند و باعث می‌شوند بنزین در محفظه احتراق به‌طور کامل نسوزد.

کیفیت سوخت استفاده شده هم جزو فاکتورهای مهم در زمینه جلوگیری از تجمع دوده و کربن است. سیستم‌های تزریق مستقیم از انژکتورهای سوخت پرفشار برای پودر کردن سوخت استفاده می‌کنند و برای عملکرد صحیح خود باید بسیار تمیز باقی بمانند. سوخت بی‌کیفیت می‌تواند باعث گرفتگی انژکتورها شود و عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. به همین علت است که توصیه می‌شود همواره از سوخت باکیفیت استفاده کنید. به‌کارگیری تمیزکننده‌های انژکتور و مکمل‌های سوخت نیز می‌تواند تجمع کربن و دوده را محدود کند.

اما چگونه این ذرات کربن و دوده را تمیز کنیم؟ به همین منظور می‌توان سوپاپ‌ها را با حلال مخصوص خیس کرد و سپس به‌صورت دستی آن‌ها را شست. به همین منظور باید تمیزکننده مخصوص سوپاپ یا کاربراتور، کارد پلاستیکی یا فلزی، پارچه تمیز و… را تهیه کرد. البته این کاری تخصصی است و احتمالاً اکثر مالکان خودرو نخواهند توانست آن را انجام دهند به همین منظور توصیه می‌شود به یک مکانیک باتجربه مراجعه کنید تا پاک کردن ذرات کربن و دوده را انجام دهد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵۲۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    تاریخ رو یادم نیست ولی در گذشته بعضی از مشتری‌های فراری با ناراحتی شکایت میکنند که قدرت ماشین ما کم شده خلاصه فراری و مهندسان هر چی تلاش میکنند موارد رفع نمیشه تا یه نفر تو کمپانی می‌فهمه اینا که مراجعه میکنند بیشتر افراد مسن هستند و تحقیق می‌کنه می‌فهمه شیوه رانندگی آرامی دارن خلاصه ماشینها رو میگیره و سریع سالم تحویل میده مدیران میرم پیشش تا بفهمم داستان چیه میگه من ماشینها رو میبرم تو پیست شرکت و تو دور بالا ماشینها رو میتازونم چون رانندها آروم میرن و انجینها دور بالا هستند باعث تجمع کربن میشه و با رانندگی پر فشار این کربنها میسوزه و درست میشه.بعدا بهش میگن تون آپ ایتالیایی و سالها بعد لو می‌ره.همیشه به همه میگم که هرزگاهی به ماشین گاز خوبی بدید تا کربن جمع نشه

    موافقم 394
    مخالفم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4714 ديدگاه)

      چه جالب👏

      موافقم 67
      مخالفم 4
    2. آرمین

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (34 ديدگاه)

      جالب بود ، ممنونم

      موافقم 56
      مخالفم 3
    3. JDM سابق

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (789 ديدگاه)

      بهترین کامنت
      همیشه به بقیه هم گفتم از جمله بابام هرزگاهی دورموتور و ببر بالا تا این ذرات کربن بسوزن و پالایش بشن

      موافقم 79
      مخالفم 1
      1. مهدی

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        یعنی چی بدیم مکانیک دورموتور رو،ازروی۳،۲ روی۴مثلاتنظیم کنه.واضح توضیح بدیدلطفا

        موافقم 12
        مخالفم 28
        1. علیرضا

          ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (239 ديدگاه)

          یعنی گاهی اوقات پر شتاب رانندگی کن
          مثلا توی یه اتوبان خلوت هستی یکی دوتا دنده رو تا حدود ۴ و ۵ گاز بده بعد برو دنده بعدی

          موافقم 56
          مخالفم 4
        2. محمد

          ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          ن عزیز یعنی دنده هارو بادور موتور بالا پر کن

          موافقم 28
          مخالفم 1
        3. JDM سابق

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (789 ديدگاه)

          نه‌ داداش دو هفته ای یبار با دور موتور بالا با ماشینت رفتار کن با دور بالا دنده عوض کن

          موافقم 3
          مخالفم 1
        4. سعید

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          منظور اینه که بعضی وقتا تو جاده با سرعت بالا برون

          موافقم 5
          مخالفم 1
    4. محمد

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آره بعضی از مکانیک ها هم میگن هراز گاهی باید ماشین رو گاز داد تا داخل موتوری تمییز بشه

      موافقم 27
      مخالفم 4
    5. محسن.داودی

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      درود،دقیقا درسته،خود من سمند ای اف سون دلرم و وقتی بعداز چند ماه از شهر خارجش میکنم و میرم توی مسیر کوهستانی و گردنه اونم شبها که بتونم برونم🙈،قبلش یه اوکتان اصلی خوب میزنم و میرم و میرونمش واقعا اولش ماشین کنده و بعد یکساعتی گرم شدن و چرک سوزی،ماشین اوکی میشه و قشنگ بوی سوز رو حس میکنی انگار چرک داخلش میسوزه و بعد درست میشه،حتی شده توی شهری بنزین شهر خودم تمام شده بنزین زدم و بعدش حتی کسایی که همراهم بودن متوجه شدن که گفتن چرا بعد بنزین زدن ماشینت کند و لش شد؟چون بنزین اون پمپ واقعا کثیف بوده،ایناهمش تاثیر زیادی داره

      موافقم 54
      مخالفم 8
    6. داود

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بعضی از دوستان بالا بردن دور موتور برای تمیز کردن را با سرعت بالا بردن اشتباه گرفتند . دوستانی که توصیه میکنید دقت کنید برای بالا بردن دور موتور بخاطر تمیز کردن آن نیاز به تخت گاز کردن و سرعت بالا و بخاطر انداختن جان خود و دیگران و یا سرمایه تان نیست. ماشین را با دنده دو یا سه با دور بالا برونید. همین. تو ماشینهای اتومات هم دنده را بگذارید تو حالت دستی و پر گاز با دور ۴۰۰۰به بالا تا ۵۰۰۰ برونید نه اینکه ۱۸۰تا سرعت بروید

      موافقم 127
      مخالفم 2
    7. مصطفی

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام .
      باریکلا به ای کیو . خیلی پیش نیومده ببینم کسی واقعا ماشین باز باشه نه از روی شکل فیزیکیه خودرو 👍

      موافقم 9
      مخالفم 1
    8. میثم

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعأ

    9. سعید

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      با درود
      راستش پیرو گفته این دوستمان باید عرض کنم که بنده یک پراید 98 دارم از صفر و بخاطر مسایل کاری مجبورم راه به راه بروم به یک استانی و در حال حاضر تا این ساعت که در خدمتتان هستم کیلومتر ماشین بنده نزدیک به 420 هزار کیلومتر راه رفته ولی باید به اطلاع برسانم که تا به الان به هیچ وجه نه حتی درب سوپاپ آنهم باز نشده و دیگه چه برسد به موتور یا حتی سرسیلندر آنکه اصلا باز نشده و از روز اول توی یه مسیرهایی با 140 تا 150 کیلومتر راه می‌بردم و الان هم همانگونه باز راه میرود بدون کمترین فشاری بهش بیاورم و فقط با سر گاز اینگونه میروم نه پای خودم را تا زانو در موتور بکنم البته میگویم در بعضی وقتها و بعضی از مسیرها آنهم به این دلیل متوجه می‌شوم که ماشین افت کرده یا هنوز تازه نفس هستش حال دلیل آن را عرض کنم که بنده تا زمانیکه بنزین سوپر پیدا میشد یک باک سوپر میزدم و باک بعدی را مکمل اضافه میکردم و 2 تا باک هم این بین چیزی داخل باک نمی ریختم تا با شوخی عرض کنم که ماشین بد عادت نشود و از زمانیکه هم بنزین سوپر در دسترس نبود به جای آن مکمل مسیر سوخت رسانی را پاک میکرد می ریختم یا بعضی وقت ها هم از مکمل تمیز کننده موتور می ریختم در اصل به جای هزینه تعمیرگاه برای خود ماشین هزینه خرد میکنم تا گرفتار بلا نسبت مابقی مکانیک های وارد و گرامی گیر ما وارد های پرفسور با لوازم یدکی داغون نشوم و راحت با ماشین میروم و می‌آییم و بدون هیچ مشکلی من خیلی جالب هست بگویم که با این کیلومتر باید 2 سر سیلندر باز میکردم و یکبار هم تعمیر اساسی میکردم ولی تا به امروز هیچ دستی بهش نخورده است حتی باور کنید که از صفر تا به حال اصلا استارت آن باز نشده و تا به حال من 2 بار دیسک و صفحه عوض کردم و شمع آن را تا به حال 3 بار عوض کردم و غیره فقط من هرجایی که احساس کردم باید به ماشین گاز اضافه بدهم این کار را کردم چونکه ماشین اعلام میکرد که نیاز دارد من در سربالایی ها برعکس یکسری رانندگان بجای اینکه حتما طبق دور موتور استاندار تعویض دنده بکنم با شنیدن صدای موتور و حتی سرعت ماشین اقدام به تعویض دنده میکنم و ماشین بدون هیچ فشاری در سربالایی ها راحت و بدون حتی کم شدن سرعتی حرکت میکند و به لطف خدا تا به امروز که هیچ مشکلی برای نه خودم و نه کسی دیگری و نه ماشین به وجود نیامده است که از تمام شما دوستان عذرخواهی میکنم که اگر مطلبم زیادی طولانی شد به بزرگی خودتان ببخشید یاحق و خداوند منان نگهدار همگی شما دوستان گرامی خودم باشد

      موافقم 22
      مخالفم 5
    10. روزگار

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وایر و شمع موتور اگه از نوع خوب باشه چه در دور پایین چه درجا .
      هیچ رسوب و دوده و کربنی تو سیلندر و سوپاپها به جا نمیمونه .

      موافقم 3
      مخالفم 2
  2. Ali

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من متوجه نشدم روغن چه نقشی توی تمیز کردن پشت سوپاپ‌ها داره اونجا اصلاً روغن نمی‌رسه بهش
    !!!!؟

    موافقم 23
    مخالفم 14
    1. محمد تکمیل

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اونجا بخار روغن جمع میشه. مثل این میمونه که یک شیشه یا تیغه چاقو رو زیر حرارت فندک یا کبریت بگیری البته تا حد تجربه

      موافقم 17
      مخالفم 3
      1. حکمت خلقی

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ۱۸۰ کیلومتر سرعت بگیره ، بعد پلیس ماشینتون بفرسته پارکینگ و با یک جریمه چند صد هزار تومان مواجه میشی.
        حالا خر بیار و باقلی بار کن.

        موافقم 12
        مخالفم 7
      2. امیر

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        سلام عزیز، اونجا داخل سیلندر فقط مخلوط هوا و بنزین بعد از احتراق می سوزه، پس اگر دودی هم ایجاد میشه مربوط به سوختن این مخلوطه نه روغن!

    2. JDM سابق

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (789 ديدگاه)

      تو موتورای جدید سوپاپ PVC گذاشتن که بخارات روغن و تو موتور برمیگردونه تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری بشه
      جدا از این هر موتوری مقدار نا چیزی روغن میسوزه که خیلی کم هست و بخارات حاصل از روغن تو سیلندر هم میشینه

  3. شاهین

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با دوستمون کاملا موافقم،یه جاییکه امکانش باشه یه مسافت حدود ۱۰ کیلومتر با سرعت بالا رانندگی کنید و دوده و کربن از پیستونها و سوپاپها پاک میشه،کلا رانندگی درون شهری به دلیل سرعت کم و دنده سنگین و مصرف سوخت نسبتا بالا نسبت به بیرون شهر باعث این دوده و رسوب میشه.

    موافقم 31
    مخالفم 8
    1. جمال

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سرعت بالا نه دور موتور بالا . تو دنده یک دو سه نهایت ببر رو ۴ و ۵ هزار دور یه چند دقیقه رانندگی کن کربن میسوزه تمیز میشه

  4. سعید

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تجربه شخصی من اینو می‌گه که متأسفانه ترکیب استفاده از مکمل های ایرانی بنزین با بنزین نا مرغوب و روغن ناسالم تولید داخلی باعث ایجاد احتراق ناقص می شود
    دلیل هم اینه که من یه ماشین خارجی دارم 6 ماه پیش اورهال کامل موتور رو انجام دادم موتور تراش نخورد ولی مقدار دوده که چه عرض کنم انگار قیر ریزی شده بود و چسبندگی زیادی بود با بهترین قطعات بسته شد طی 6 ماه مرتب بنزین یورو و مکمل های بنزینی ایرانی مصرف کردم دوباره موتور پایین امد و همون حالت تو موتور دیده شد
    بنزین و روغن بی کیفیت

    موافقم 48
    مخالفم 6
    1. مهدی زرین

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      روغن با کیفیت در ایران وجود داره
      اما باید درست شناسایی بشه
      برای انتخاب روغن مناسب هر خودرو باید دو نکته رو در نظر بگیرید
      اول ویسکوزیته مناسب که به تناسب با دمای محیط انتخاب میشه دوم کیفیت مناسب
      ابتدای دفترچه روغن محصولات بهران، ایرانول و … این مطالب هست. دوره آموزشی هم داره
      ضمنا بصورت کلی روغنهای پالایشگاه های داخلی بیشتر مورد اطمینان هستند تا خارجی
      بویژه روغنهای بهران و ایرانول توصیه میشن

      بعنوان یک مهندس مکانیک و کارشناس روغن عرض میکنم. اگر روغن صحیح و در دوره تناوب تعویض درست در موتور بریزید مشکل کربن پشت سوپاپ به حداقل می رسد
      تشکر

      موافقم 42
      مخالفم 5
    2. حاج عبدالله

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شما یه اویل پمپ عوض کن حتما . بعدشم جای مطمئن روغن عوض کن.تقلبی میریزن برات

      موافقم 18
      مخالفم 1
  5. ناشناس

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یکی از مهمترین دلایل سوخت بی کیفیت هستش

    موافقم 28
    مخالفم 2
  6. حسین

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خدا کمک کنه .باتشکر

    موافقم 9
    مخالفم 2
  7. بهروز

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنزین سوپر خوب بود حالا نیستش

    موافقم 12
    مخالفم 2
  8. M

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام وادب
    اگرچه شرکتهای قطعه ساز باکم نمودن آلیاژ کروم ونیکل سبب فرسودگی زود هنگام قطعات موتور می گردند.ولی شما عزیزان بجای استفاده از مکمل ها دربنزین ، از تینرفوری استفاده وهمه قطعات شستشو
    و بهینه شوند…..

    موافقم 7
    مخالفم 25
  9. رضا

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    عزیزم به مکانیک بگیم سوپاپ برامون تمیزکنه؟؟؟مگه لامپه که سریع بازبشه؟باید سرسیلندر دربیاد…روغن هیچ نقشی به پشت سوپاپ نداره،شماباید اول فیلتر هوا مرتب تمیزباشه این کثیفیا یکی ازدلایلش همینه.ازمن مکانیک بپرس،شمع و وایر و بنزین توپ که متاسفانه گیرنمیاد،اکتان هم داره قلابی میشن همینم باعث تجمع کثیفیه

    موافقم 17
    مخالفم 3
  10. محمدهاشمی

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعضی ازمکانیکها شمع‌بیرون‌میارن‌وروغن‌ترمز‌میریزن‌وبعدازچنددقیقه‌روشن‌می‌کنند.آیااین‌کاردرست‌هست؟

    موافقم 11
    مخالفم 18
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (354 ديدگاه)

      آقا جان مایع متراکم نمیشه این حماقته محظه.

      موافقم 5
      مخالفم 1
  11. اَمُرداد

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این همه مواد سوخته پشت سوپاپها نشان از ورود خاک به موتور هست
    فیلتر هوای اینها مشکل داشته
    خاک رد میکرده و این خاک اطراف رینگ را هم میگیرید و موتور به زودی به روغن سوزی می افتد

    موافقم 10
    مخالفم 6
  12. Reza

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    بنزین سوپر و اکتان هم تاثیر مثبت داره

  13. حمید

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود،دوستان…
    هربارخواستیدجاده خارج شهربرید،توی یک باک کامل،یک استکان الکل سفیدبریزید،توی کفی و (سراشیبی مخصوصاً)خوب گازبدید،مشکلتون حل میشه.

    موافقم 2
    مخالفم 8
  14. یاسی

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام. من یه سمند ال ایکس مدل پایین دارم، برا تمیزی کربن های روی پیستون و سوپاپ ها شمع ها رو باز کنید تو هر سیلندر یه مقدار روغن ترمز بریزین به مدت حدود یک روز توش باشه بعد شمع ها رو ببندید و ماشینو روشن کنید اولش اذیت میکنه برا روشن شدت ولی بعدش کلی دود میکنه و انصافا تمیز میشه. من هر ۳ الی ۴ ماهی اینکار میکنم و حتی روغن سوزی کمی که ماشینم داشت رفع شد و یه مطلب دیگه برای هر ماشینی یه روغن بهش میوفته که مثلا برا ماشین من بهران رانا اصلی خوب جواب میده، حتی بعد ۵ هزار هنوز روغنش تمیزه.
    فقط تجربه خودمو گفتم. نه کارشناسم نه تعمیرکار ولی فنی هستم.

    موافقم 13
    مخالفم 10
    1. عبدالله

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ریختن روغن ترمز داخل محفظه احتراق مردود و غیر فنی است چرا چون باعث جدا شدن کربن از روی رینگ و پیستون شده و این کربنهای معلق در روغن که همانند شن سخت می‌باشند بهنگام روشن کردن خودرو با بالا و پایین رفتن همراه پیستون باعث خط خوردن داخل بوش و روغن دزدی سپس روغن سوزی میشود (و اولین بار در فضای مجازی یک مکانیک کم سواد بحث روغن ترمز را مطرح کرد،) البته با وارد شدن روغن ترمز از لابلای رینگ‌ها باعث آلوده شدن روغن کارتل و آسیب به یاتاقان ها و حتی میل سوپاپ هم میشود بهترین راه کربن گیری رانندگی تا نزدیک کاتاف (پر شتاب)تعمیر سوزن انژکتور یا اصولی تر تعمیر موتور می‌باشد

      موافقم 6
      مخالفم 2
  15. مجید

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنزین و روغن بی کیفیت قطعات بنجل و…….. همه باعث میشه ب خودرو آسیب و همچنین آلودگی هوای شدید

    موافقم 5
    مخالفم 2
  16. ایرج

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    باسلام، دوستان گلم هر 2هزارکیلومتر برای یه باک 60 لیتری یک لیترتینر فوری 20000بریزید ودرجاده بتازونید تا قدرت و جهش ماشین را درک کنید، یعنی داخل موتورش مثل روز اول صفرش میشه، همیشه نریزید هر 2، 3 هزارکیلومتر بریزید من خودم 20ساله انجام میدم ودراتوبان قم تهران تا 180تاهم ساعت 3 صبح میرم،

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. حسام الدین رفیعی

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      تینر کلیه واشرها و قطعات لاستیکی و پلاستیکی را مستهلک می نماید.
      الکل متانول شاید بهتر از تینر باشد.
      متانول موجب افزایش اکتان نیز می گردد.
      از متانول در بسیاری از مکمل های روغن و تمیز کننده موتور بعنوان حلال استفاده می گردد.

  17. محسن شمسی

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین من روغن سوزی شدید داشت همه گفتن باید تعمیر کنی با یا ک روغن ترمز که شمعها را باز کردم و ریختم یک ۲۴ ساعت صبر کردم روشن کردم دود زیاد سفید ی کرد ولی بعد دیگه روغن سوزی از بین رفت پرسیدم گفتند پژو بعد مدتی رینگ میچسبونه بخاطر کربن ودوده ولی روغن ترمز ۴۰ ملیونی بدادم رسید

    موافقم 6
    مخالفم 4
  18. سینا

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چاره اش تینر فوری هرزگاهی بعد خرکی گاز بدید

    1. امیر الماسی

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تینر فوری خوبه ولی حداقل ۱۰ هزار کیلومتر یک لیتر البته قبلش حتمآ صافی بنزین رو تعویض کنید که رسوباتش وارد موتور نشه در ضمن از گازوئیل هم میشه استفاده کرد من هر دو رو امتحان کردم و تاثیریش خوب بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا