آموزش

دستگاه کمپرس سنج موتور خودرو چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

جدیدترین مقاله آموزشی پدال به معرفی دستگاه کمپرس سنج موتور خودرو و آشنایی با وظایف آن اختصاص دارد.
دستگاه کمپرس سنج موتور خودرو

هر مکانیکی با ابزارهای گوناگونی سر و کار دارد که از ساده‌ترین ابزار همچون آچار و پیچ گوشی گرفته تا وسایل بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر همچون دستگاه دیاگ و… را شامل می‌شود. یکی از ابزارهایی که شاید در همه مکانیکی‌ها وجود نداشته باشد دستگاه کمپرس سنج موتور است که در فروشگاه‌های اینترنتی نیز امکان خرید آن وجود دارد. کیت‌های تست کمپرس موتور خودرو همان‌طور که نامشان نشان می‌دهند یک کار را انجام می‌دهند: اندازه‌گیری توانایی سیلندر موتور در احتراق ترکیب سوخت و هوا بدون تلف کردن انرژی حاصل از اشتعال.

با اینکه دستگاه کمپرس سنج موتور خودرو ابزار ساده‌ای همانند یک آچار نیست اما قطعاً می‌تواند در یافتن مشکلات موتور به ویژه در خودروهای قدیمی و با کارکرد بالا مؤثر عمل کند. این دستگاه از یک فشارسنج و شلنگ و اتصالات مخصوص تشکیل شده تا با استفاده از آن بتوان میزان کمپرس را اندازه‌گیری کرد. این فشارسنج را می‌توان به حفره شمع هریک از سیلندرها متصل کرد. به منظور تست کمپرس موتور، ابتدا باید وایر شمع‌ را بر اساس سیلندری که به آن متصل شده‌اند علامت‌گذاری کنید. برای دقت بیشتر باید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و یا با نمایندگی مجاز شرکت سازنده برای اطلاع از آرایش سیلندرها و ترتیب احتراق سیلندر موتور تماس بگیرید.

به منظور تست کمپرس سیلندرها باید دمای موتور به حد ایده آل برسد و بنابراین بهتر است خودرو چند دقیقه‌ای در حالت درجا کار کند. قدم بعدی قطع کردن سیستم سوخت‌رسانی است که با جدا کردن فیوز یا رله پمپ‌بنزین انجام می‌شود، بنابراین موتور خودرو در زمان تست استارت نخواهد خورد. پس از جدا کردن فیوز یا رله، پیشرانه تا زمان خاموش شدن باید کار کند. وایرها و شمع‌ها را جدا کرده و اتصالات دستگاه کمپرس سنج موتور را به سیلندر شماره ۱ متصل کنید. چند ثانیه‌ای موتور را استارت زده و عددی را که فشارسنج نشان می‌دهد یادداشت کنید. فشارسنج را ریست کرده و این فرایند را برای باقی سیلندرهای موتور نیز تکرار نمایید. پس از آن شمع‌ها، وایرها و فیوز یا رله پمپ‌بنزین را مجدداً وصل کنید. برای موتورهای بنزینی، کمپرس تمامی سیلندرها باید حداقل ۶.۸ بار باشد و یک موتور سرحال و سالم در فشارسنج عددی بین ۸.۹ تا ۱۲ بار را برای همه سیلندرها نشان خواهد داد.

حداکثر انحراف ۵ درصدی برای ارقام یاد شده نشان دهنده استهلاک عادی موتور خودروست اما اگر ارقام روی فشارسنج بیشتر از آن چیزی باشند که ذکر شد، احتمالاً مشکلی در یک یا چند سیلندر وجود دارد. اگر موتور خودرو از نوع دیزلی است بنابراین ارقام فشارسنج می‌تواند بین ۲۰.۶ تا ۲۷.۵ بار باشد. موتورهای دیزلی برای احتراق مخلوط سوخت و هوا از کمپرس بالاتری برخوردار هستند درحالی‌که موتورهای بنزینی از شمع برای احتراق استفاده می‌کنند. اگر کمپرس یک یا چند سیلندر پایین باشد شاید زمان تعویض واشر سر سیلندر، تعمیر اساسی موتور و… فرا رسیده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    با تشکر از آقای احمد زاده.
    جهت اطلاع و عیب یابی به صورت تخصصی کمپرس کم دو سیلندر مجاور هم، نشانه ضعف در کیفیت یا نصب نامناسب واشر سرسیلندر می باشد.
    کمپرس کم یکی از سیلندرها نسبت به بقیه، می تواند علامتی از فرسودگی رینگ و سیلندر و پیستون یا دریچه ها یا سوپاپ ها ی ورود و خروج بنزین یا دود باشد. با پاشیدن مقدار جزیی روغن موتور از طریق جای شمع به داخل سیلندر و تست مجدد می توان مشکل را تا حدودی متوجه شد. روغن در خلال تست به طور موقت عیب رینگ را گرفته و آب بندی مختصری می کند، اگر پس از روغن کاری عدد کمپرس نسبت به تست قبلی افزایش داشت نشانه این است که رینگ یا پیستون یا محفظه سیلندر فرسوده شده یا خوردگی دارد، ولی اگر تغییری در عدد کمپرس حاصل نشد، علامت فرسودگی یک یا هر دوی دریچه ها و سوپاپ های دود یا بنزین خواهد بود.
    البته این کار نیاز به تجربه بالا و تخصص داره و اصولاً چند نوبت باید تست بشه تا نهایتا تصمیم گیری بشه و کار مکانیک های معمولی نیست

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4710 ديدگاه)

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا