در جدیدترین مقاله آموزشی پدال مهمترین نشانههای خرابی سنسور موقعیت میل لنگ موتور خودرو را ذکر میکنیم.
دو نمونه از مهمترین قطعات بکار رفته در موتورهای درونسوز را میتوان میل لنگ و میلسوپاپ دانست. این دو قطعه نقشی اساسی در ارسال قدرت تولیدی به بخشهای مختلف وسیله نقلیه از جمله سیستمهای جرقه زنی و تزریق سوخت، گیربکس، سوپاپ ورودی و اگزوز و… دارند؛ اما علیرغم اهمیت زیاد و وظایف مهمی که میل لنگ و میلسوپاپ بر عهده دارند، گاهی اوقات مشکلاتی در کارکرد آنها به وجود میآید.
همچنین بخوانید: انواع سنسورهای خودرو و کاربرد آنها
همانند هر قطعه دیگری در خودرو، میل لنگ و میلسوپاپ به سیستم بزرگتری تعلق دارد که با همکاری یکدیگر نیروی تولیدی موتور را به چرخها میرسانند. سنسور موقعیت میل لنگ یکی از سنسورهای مشهور خودروست که ارتباط نزدیکی با خود میل لنگ و ECU دارد تا کارکرد نرم و درست موتور را تضمین کند. وظیفه این سنسور بررسی حرکات میل لنگ و ارسال اطلاعات لازم به ECU است. پس از دریافت اطلاعات، ECU عملکرد بخشهایی همچون تزریق سوخت و زمانبندی جرقهزنی را تنظیم و هماهنگ میکنند تا به این ترتیب چندین سیستم بتوانند در کنار یکدیگر کار کرده و نیرو را به بخشهای دیگر منتقل کنند. اگر سنسور موقعیت میل لنگ خراب شود کل فرایند احتراق سوخت و هوا مختل خواهد شد و شاید مشکلات مکانیکی مختلفی را در خودرو تجربه کنید. ما در این مقاله مهمترین نشانههای خرابی سنسور موقعیت میل لنگ موتور را به همراه مشکلاتی که ایجاد میکند ذکر کردهایم.
نشانههای خرابی سنسور موقعیت میل لنگ موتور
روشن شدن چراغ چک
یکی از رایجترین نشانههای خرابی سنسور موقعیت میل لنگ را میتوان روشن شدن چراغ چک دانست. قبلاً بهطور مفصل درباره چراغ چک و دلایل روشن شدن آن صحبت کردهایم اما یکی از دلایل روشن شدن آن را میتوان به خرابی سنسور موقعیت میل لنگ نسبت داد. ECU خودرو بیوقفه این سنسور و دادههای آن را بررسی میکند و اگر مشکلی را تشخیص دهد چراغ چک را روشن خواهد کرد. البته با روشن شدن چراغ چک باید به مکانیک مراجعه کنید تا با دستگاه دیاگ نوع مشکل را تشخیص دهد.
استارت نخوردن موتور خودرو
مشکل دیگری که شاید با خرابی سنسور موقعیت میل لنگ تجربه کنید روشن نشدن خودرو و یا روشن شدن پس از چندین بار استارت زدن خواهد بود. همانطور که گفتیم این سنسور به دیگر بخشهای خودرو کمک میکند تا عملکرد مناسب خود را داشته باشند. ECU از اطلاعات سنسور موقعیت میل لنگ برای کنترل مواردی همچون زمانبندی جرقهزنی، تزریق سوخت و دور موتور استفاده میکند. خود سیستم جرقهزنی شامل قطعاتی همچون شمع و کویل بوده و در سیستم تزریق سوخت نیز قطعاتی همچون انژکتور، پمپ سوخت، رگلاتور فشار سوخت و… وجود دارند. اگر سنسور خراب شود شاید اطلاعات نادرستی به ECU ارسال کند و یا اینکه اصلاً پیامی ارسال نشود که در هر دو حالت کار زمانبندی احتراق و تزریق سوخت به مشکل برمیخورد. در این حالت خودرو به سختی روشن میشود.
همچنین بخوانید: دلایل استارت نخوردن ماشین و روش حل آن
خاموش شدن خودرو حین رانندگی
یکی از نشانههای سردرگم کننده خرابی سنسور موقعیت میل لنگ را میتوان خاموش شدن خودرو حین رانندگی دانست. جدای از ایجاد ترافیک و سرزنش دیگر رانندگان، خاموش شدن ناگهانی خودرو میتواند بسیار خطرناک باشد. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که ایرادی در سنسور وجود داشته باشد اما هنوز بهطور کامل از کار نیفتد. هنگامی که فرایند خرابی سنسور شروع میشود شاید حین استارت زدن مشکلی نداشته باشد اما نتواند دادههای درست را بیوقفه به ECU ارسال کند. در این حالت سیستمهای جرقهزنی و تزریق سوخت از کار میافتند و تنظیم نسبت سوخت و هوا به هم خورده و حتی شمعها نیز کار نمیکنند. اگر این اتفاق حین رانندگی رخ دهد موتور خودرو خاموش خواهد شد.
افت قدرت و شتاب خودرو
دیگر نشانه خرابی سنسور یاد شده را می توان افت توان و شتاب خودرو دانست. البته ممکن است در کنار شتاب گیری کند خودرو مشکلاتی همچون دور درجای خشن، لرزشهای غیرعادی و حتی تک کار کردن موتور هم رخ دهد. همانند اکثر مشکلات یاد شده، دلیل این اتفاقات هم ناتوانی ECU در تنظیم عملکرد جرقهزنی و تزریق سوخت است که به علت دریافت دادههای نادرست از سنسور رخ میدهد. البته در نظر داشته باشید که افت توان و شتاب خودرو منحصر به خرابی سنسور موقعیت میل لنگ نیست و ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد.
افزایش مصرف سوخت
آخرین نشانه مهم خرابی این سنسور افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد بود. اگر سنسور موردبحث خراب شده باشد ECU نخواهد توانست سیستم تزریق سوخت را به خوبی کنترل کند و به همین دلیل انژکتورها در زمان نادرستی فعال شده و مصرف سوخت را افزایش خواهند داد. همچنین احتمال دارد کارکرد بخشهایی همچون زمانبندی متغیر سوپاپها با مشکل مواجه شود.
mmd@
۱۴ شهریور ۱۴۰۳درس خوبی بود
صباح
۱۶ شهریور ۱۴۰۳بسیار عالی تشکر برای سایت خوب شما در شهر ما ۹۰درصد از تعمیر کاران سواد ابتدایی دارن و ماشین میلیاردی میزاری زیر دستشون و آخرشم هر بلایی که بخوان سرش میارن
Galant.VR4(JDM)
۱۴ شهریور ۱۴۰۳حالا جالب اینجاست بعضی از تنظیمموتور/باطریساز ها قبل از اینکه بفهمن این قطعه خرابه خرجهای بیشتری رو دستمون میزارن.
خدایی خستهنباشید بابت اطلاعات مفید و ارزشمند
شاهین
۱۴ شهریور ۱۴۰۳🌺🙏🌺
amirboss
۱۴ شهریور ۱۴۰۳متاسفانه بیش از ۸۰ درصد تعمیرکاران تجربی هستن و اطلاعات علمی درستی راجع به کارکرد قطعات داخل خودرو ندارن.
حتی تو نمایندگی ها هم کمبود اطلاعات علمی کاملا مشهوده.
صنف محترم قبل از اعطای جواز کسب به این عزیزان کاش یه آزمون علمی/عملی ازشون بگیره تا کمتر مردم رو سرکیسه کنن.
Galant.VR4(JDM)
۱۵ شهریور ۱۴۰۳کلمه تجربی وصف درستی بود و اینکه علم کافی رو در مورد اکثر قطعات ندارن جالب اینه بازار ایران با خودروهای چینی و … تنوع بالایی پیدا کرده و این نبود تعمیرکار حرفهای با تجربه عملی و شناخت قطعات فعلی و جدید به مشکل بر میخورن
الف
۱۵ شهریور ۱۴۰۳اون تعمیرکاران چون معتادان وبلدکارنیستن تمامی اطراف قسمت خراب را نو میکنم خب آدم بیسواد هم که باشه میدونه فرطی قطعات را بریزی پایین وقطعه نونصب کنی هرمشکلی باشه دیگه نخواهد بود تازه دولت پهنا حساب میکنم کلی هم غرمیزنن هزینه هنگفت که رودست مشتری میندازن تازه ادعا دارن ما نون حرفه ای بودنمون رامیخوریم واین حق ماست درصورتیکه یه مهارت فنی حرفه ای گرفتن ویژه دست لباس کارمیپوشن مشتری هم فکرمیکنه استادت از این دیگه نیست
امیر
۱۴ شهریور ۱۴۰۳اتومبیلی خریدم که چندوقت خوابیده بوده ویکشری مشکل داشت ازجمله درگازدادن بین شل کردن گازودرباره گازدادن کمتریابیشتر که کله میزد وخفه میرفت این سنسوررا بازکردم ودیدم روغن دراثر خواب خودرو روی سطحش مانده وخشک شده وپوسته کرده یود تمیزکردم رفتن ماشین بسیارنرم شد وواقعا کمترکسی به این مورد شک کرده بود وهزینه شمع ووایر الکی گردن من زده بودند تعمیرکارمحترم .
amirboss
۱۴ شهریور ۱۴۰۳ساده بگم از سنسور هایی که باید دوره ای تمیز بشن تا رسوبات روغن و گرد و غبار روشون اثر نزاره و تو کارکرد موتور اخلال ایجاد نکنند میشه به سنسور دور موتور،سنسور میل سوپاپ،سنسور اکسیژن و استپر موتور(به هیچ عنوان نباید سوزن استپر موتور تکون بخوره چون این قطعه هوای ورودی رو در دویست موقعیت و چهارصد حالت مختلف تنظیم میکنه ) اشاره کرد.
milad
۱۴ شهریور ۱۴۰۳جناب احمدزاده تشکر از مقاله خوبتون والبته مجله خوب پدال لطفا بازهم از این مقاله ها بذارین
شاهین
۱۵ شهریور ۱۴۰۳خواهش میکنم انجام وظیفه هست. چشم حتما مطالب آموزشی رو کار می کنیم.
milad
۱۴ شهریور ۱۴۰۳جناب احمدزاده تشکر از مقاله خوبتون همچنین مجله خوب پدال لطفا بازهم از این مقاله ها بذارین
کاظم پیران
۱۵ شهریور ۱۴۰۳یک چنین موتوری با سنسور خراب موقعیت میل لنگش تماما لازم است برای عیب یابی سیم کشی تویوتا پریوس در تهران بزرگ
برای نقاط محروم فقط قسمتی از یک اهم متر دستی کافی است تله تیاتر ملکه های فرانسه
چقدر راحت میتوان یک یا چند ملت را در حسرت تا خر بودن دوشید.
مهدی
۱۵ شهریور ۱۴۰۳با وجود تسمه تایم هیچ اختلافی و زاویه ای بین میل لنگ و میل سوپاپ بوجود نمی آید چون عیر از پارگی تسمه تایم موقعیت میل لنگ به میل سوپاپ تغییر نمیکند چندان نیازی به نسب این سنسور در خودرو نیست
amirboss
۱۵ شهریور ۱۴۰۳مهمترین وظیفه سنسور موقعیت و سرعت میل لنگ نظارت بر قسمتهای متحرک موتور از جمله میل لنگ، سوپاپ موتور و پیستون هست. اطلاعاتی که این سنسور به ECU ارسال میکنه بر روی زمان استفاده از سوخت و افزایش کارایی خودرو تاثیر میزاره.
تو خودروهایی با تکنولوژی قدیمی تر(نسل های اول انژکتور) از این سنسور استفاده نمیشده و تو خودروهای کاربرات هم این وظیفه به صورت مکانیکی برعهده دلکو بوده.
وحید
۱۶ شهریور ۱۴۰۳ای ول دکتر . تا حالا کجا بودین
این طراح های موتور اصلا هیچی نمی فهمند . نصف قطعات موتور اضافه طراحی شدن مثلاً چهارتا پیستون داره در صورتی که با یه دونه هم کار راه میوفته یا ۱۶ تا سوپاپ داره و…….
مگه نه دکتر؟
شاهین روشنی
۱۵ شهریور ۱۴۰۳جناب شاهین درود بر شما
از سخاوتی که در اشتراک دانش و تجربه ای که دارید با مخاطبینی که ممکن است هرگز از آنها بهره ای نبرید ممنونم
این پیام را تنها برای قدردانی از شخصیت شما ارسال میکنم
بی تردید افراد زیادی بازدید کنندهء مطالب جنابعالی هستند و گمان میکنم درصد بسیار بالایی از آنان موافق این پیام میباشند
آرزوی صمیمانه ای برای بهروزی های ممتد و لذتبخش شما دارم
Akbar
۱۵ شهریور ۱۴۰۳سلام جناب شاهین درود بر شما
من ماشین 405دارم که دود سیاه میکنه وچند بار تنظیم موتوری بردم ولی نتیجه ای نگرفتم تمام سنسورهای مربوطه برام تعویض شده ولی باز هم دود سیاه میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر
مهدی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳شمع و وایر رو عوض کنید و شیم گیری کنید
مهدی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳شمع و .ایر و انژکتور خراب یا کثیف و سوپاپها و شیم گیری مشکل برطرف میشه به ترتیب انجام بدید شاید مربوط به یکی از اینها باشه
Arsham
۱۵ شهریور ۱۴۰۳سلام جناب شاهین درود بر شما
من ماشین 405دارم که دود سیاه میکنه وچند بار تنظیم موتوری بردم ولی نتیجه ای نگرفتم تمام سنسورهای مربوطه برام تعویض شده ولی باز هم دود سیاه میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر
رضا
۱۵ شهریور ۱۴۰۳من پژو ۴۰۵ tu5دارم، گازش کم و زیاد میشد، خاموش میشد، شمع، وایر، استپر، سنسور اکسیژن عوض کردم، همش الکی بوده، و ماشین درست نشد، باطری ماشین را عوض کردم، همه دردهای ماشین درست شد.
مهدی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳دوستان عزیز هر قطعه ای که مکانیک عوض کنه و موتور ماشین درست نشه باید قطعه مورد نظر رو به خودش پس بدید و پولش رو بگیرید اول هم شرط بزارید که اگه مال این قطعه نبود پولش رو ازت میگیرم و اگه قبول نکرد زنگ بزنید اتحادیه صنف تعمیرکاران همون استان تا پدرش رو در بیاورند قانون اگه بلد باشیم ایجور مکانیکها رو باید جریمه کرد تا دیگه از این کارها نکنند