اگر میخواهید بدانید در صورت ترکیب شدن مایع خنککننده و روغنموتور چه اتفاقی رخ میدهد این مقاله را از دست ندهید.
اگر بفهمید مایع خنککننده خودروی شما با روغنموتور ترکیب شده بیشک با یک مشکل مهم روبرو شدهاید. با اینکه روغنموتور و مایع خنککننده جزو مایعات ضروری برای کارکرد صحیح خودرو هستند اما در حالت نرمال کاملاً جدا از یکدیگر عمل میکنند و نباید باهم ترکیب شوند. عملکرد اصلی مایع خنککننده حفظ دمای ایده آل موتور و جلوگیری از داغ کردن آن است. این کار با دور کردن گرمای حاصل از فرایند احتراق صورت میگیرد. روغنموتور هم وظیفه روان کاری قطعات متحرک موتور و کاهش دمای آنها را بر عهده دارد.
اگر مایع خنککننده با روغنموتور ترکیب شود، هم سیستم خنک کاری و هم سیستم روان کاری قادر به عملکرد درست نخواهند بود. درصورتیکه مالک خودرو چنین مشکلی را نادیده بگیرد احتمالاً موتور خودرو آسیب زیادی خواهد دید و او مجبور به پرداخت هزینههای سنگین تعمیر خواهد بود. دلایل اصلی چنین مشکلی به خرابی قطعاتی مربوط میشود که نزدیک مسیر عبور آب و روغن هستند. ریشه ترکیب شدن مایع خنککننده و روغنموتور معمولاً به واشر سر سیلندر معیوب مربوط میشود. واشر سر سیلندر وظیفه آببندی فضای بین بلوک موتور و سیلندر را بر عهده دارد.
واشر سر سیلندر خراب نمیتواند مایع خنککننده را از روغنموتور جدا کند و به همین خاطر هر دو مایع باهم ترکیب شده و در موتور حرکت میکنند. بلوک موتور یا سر سیلندر ترک برداشته نیز میتواند یکی دیگر از دلایل مشکل موردبحث باشد. یکی دیگر از عوامل ترکیب مایع خنککننده و روغنموتور داغ کردن موتور خواهد بود که منجر به آسیب دیدن واشر سر سیلندر و خود سر سیلندر میشود. همچنین در صورت تصادف خودرو از جلو امکان آسیب دیدن بلوک موتور و قطعات همراه آن وجود دارد که این امر باعث ترکیب شدن مایع خنککننده و روغنموتور خواهد شد.
نشانههای ترکیب شدن این دو مایع معمولاً در مخزن مایع خنککننده و یا درب سوپاپ پدیدار میشود. درصورتیکه قطرات شیری مانند روی این بخشها وجود داشته باشد هر دو مایع ترکیب شدهاند. همچنین شاید متوجه خروج دود سفید از اگزوز شوید. این دود که معمولاً بوی شیرینی هم دارد نشانه خوبی نیست و خبر از آسیب دیدن قطعات موتور میدهد. نشانه دیگر ترکیب شدن مایع خنککننده و روغنموتور این است که بدون وجود نشتی، میزان ضدیخ رادیاتور کم میشود. اولین قدم برای حل مشکل مهم یاد شده یافتن منبع آن است. تا زمانی که مکانیک ماهری نباشید شاید نتوانید علت ترکیب شدن دو مایع را پیدا کنید و به همین خاطر باید راهی تعمیرگاه شوید. البته دلیل اصلی این موضوع که سوختن واشر سر سیلندر است میتواند باعث تحمیل هزینههای سنگین به مالکان خودروها شود.
(Ali(chevynova
۱۵ شهریور ۱۴۰۳تجربش رو با بنز دانشجویی مدل ۱۹۷۸ داشتیم
در حد ۲۰ ثانیه ترموستاتش باز نکرد و آمپر اومد رو ۱۲۰ ، چون واشر سرسیلندرش هم ضعیف کرده بود واشر زد و آب و روغن قاطی کرد و روغن موتور عینه نسکافه شد.
نتیجه اخلاقی چیه
۱. وقتی اب روغن قاطی میشه اصلا ماشین نباید تکون بخوره دیگه چون روغن موتور خاصیتش رو از دست داده و شل شده و احتمال یاتاقان زدن رو افزایش میده
۲. آلمانی قدیمی نخر چون مثل جدیدهاش سرطانه
الف.ی
۱۵ شهریور ۱۴۰۳داداش چرا
کامنت هات میتونن فنی و مفید باشن
چه اصراری داری خرابش کنی
(Ali(chevynova
۱۵ شهریور ۱۴۰۳علتش رو از دوستان اروپایی فنت بپرس
الف.ی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳والا من هیچ کسی رو ندیدم تو این سایت انقد با تعصب از محصولات کشور مورد علاقش دفاع کنه و مدام کشور های رقیب رو بکوبه
بیخیال ماشین سوار شو بحث کن لذت ببر
بعد از هزارسالم نمیتونی منکر مهندسی ناب اروپایی ها بشی
من آمریکا رو زیر سوال نمیبرم
هر کشوری که کله گنده شده تو صنعت خودروسازی، ویژگی های منحصر به فرد خودشو داره
ژاپن یجور آمریکا یجور آلمان و انگلیس و ایتالیا هم یجور
از قضا اروپا مهد خودروسازی های بزرگ دنیاست
چجوری میخوای این همه شرکتو با هم همزمان زیر سوال ببری؟
بیخیال واقعا
هیشکی کاری به کار آمریکاییا نداره تو این سایت بخدا
همه مطلب میخونن لذت میبرن از همه جور ماشینی
Taha Ayoobi
۱۶ شهریور ۱۴۰۳الف.ی
همین چند پست اخیر رو ببینی معلومه کی کار به کار کی داره.
amirkhanzadeh
۱۶ شهریور ۱۴۰۳تا رویا بافی برای تو هست چرا از بقیه بپرسیم
ناشناس
۱۶ شهریور ۱۴۰۳ربطی به قدیم و جدید نداره یا ایراد از نگهداری غیر اصولی هست یا داشتن ماشین هایی با سرسیلندر ضعیف مثل ۴۰۵ هست.
الف.ی
۱۵ شهریور ۱۴۰۳ماشین من در گذر زمان یه مقدار کمی آب رادیاتش کم شد ولی خبری از نشتی و قطرات شیری و دود سفید نبود
سالمه؟
hosen
۱۵ شهریور ۱۴۰۳اره خیالت راحت هیچیش نی
الف.ی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳تشکر
Galant.VR4(JDM)
۱۵ شهریور ۱۴۰۳آدم اگه سر موقع به ماشین برسه و هر صبح آب و روغن رو چک کنه عمر وسیلهش زیاد میشه
Taha Ayoobi
۱۶ شهریور ۱۴۰۳همبن دیروز به دفعه آمپر به معنای واقعی چسبوند تا ته.
دیدم رادیاتور خالی خالی، حدود 6 لیتر آب ریختم.
استارت که زدن دیدم پیچ هواگیریش پاره شده همه آب ها خالی شده.
خدا ماشینو برگردوند.
به نظرتون واشر زد؟
محسن
۱۶ شهریور ۱۴۰۳اگه خانواده پژو اره ولی خانواده تویوتاست و ژاپن نه نزده خیالت راحت
مهدی دهقان
۱۶ شهریور ۱۴۰۳شیمی دبیرستان اب و روغن با هم مخلوط (قاطی) نمیشن
پژو سمند =جدی میفرمایین
Arbab
۲۳ شهریور ۱۴۰۳😄😄😄😄👏👏👏👏
Erwin
۱۷ شهریور ۱۴۰۳یادش بخیر پژو ۲۰۰۰ کاربرات داشتم اینا براش جوک بود. اصلن واشر نمیزنه که بخاد آب روغن قاطی کنه با فن رادیاتور تقریبا از کار افتاده بدون ضد یخ یا ضد جوش رادیاتور بدون دینام با دوتا بطری آبمعدنی و یه باطری به باطری کردن از اشتهارد تا تهران رفتم.