در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال علت لجنی شدن روغن موتور و چگونگی رفع آن را شرح خواهیم داد.
اکثر رانندگان با اهمیت روغن موتور برای موتورهای درونسوز آشنا هستند. این مایع که از پالایش نفت خام به دست میآید وظیفه روان کاری قطعات متحرک داخل موتور را بر عهده دارد و درعینحال مانع داغ کردن قطعات مختلف موتور میشود. روغن موتور به دلیل نقش خود در حفظ سلامت قوای محرکه خودرو نیازمند سرویس و تعویض منظم است. درصورتیکه به تعویض روغن موتور اهمیت ندهید مشکلاتی از جمله لجنی شدن موتور به وجود خواهد آمد. لجن روغن موتور یک ماده ژله مانند و غلیظ است که به خاطر خرابی روغن موتور و یا عدم تعویض به موقع آن به وجود میآید. لجن روغن موتور میتواند باعث آسیب دیدن قطعات مهمی همچون میللنگ، میل بادامک و پیستون شود. همچنین به دلیل عدم روان کاری قطعات، این لجن اصطکاک قطعات و دمای آنها را افزایش داده و آسیبهای سنگینی به موتور خودرو وارد خواهد کرد. به همین خاطر است که میخواهیم با یکدیگر علت لجنی شدن روغن موتور را بررسی کرده و چندین راه برای جلوگیری از تشکیل آن را پیشنهاد کنیم.
همچنین بخوانید:
دلایل اصلی لجنی شدن روغن موتور
علت اصلی تشکیل این ماده را میتوان اکسید شدن روغن موتور دانست. با گذشت زمان و قرار گرفتن روغن در معرض اکسیژن، گرمای زیاد و قطعات فلزی، مولکولهای روغن موتور شکسته میشوند. درصورتیکه اکسیژن کافی، دمای بسیار بالا و دیگر ذرات وجود داشته باشند احتمال انجام یک واکنش شیمیایی بین این مواد و روغن موتور وجود دارد که آن را در نهایت از یک مایع سیال به لجن غلیظ و چسبنده تبدیل میکند. خوشبختانه اکثر روغنموتورها به خودی خود به لجن تبدیل نمیشوند بلکه لجن به وجود میآید که راننده نسبت به تعویض روغن خودرو در موعد مقرر بیاعتنا باشد.
باید دانست زمان تعویض روغن موتور به فاکتورهایی همچون مدل و سال ساخت خودرو و همچنین کارکرد آن بستگی دارد اما توصیه میشود روغن اکثر خودروها بین ۳ تا ۵ هزار کیلومتر تعویض شود. با افزایش کارکرد خودرو و عدم تعویض روغن موتور، محتویات این مایع روان کار تغییر شکل داده و در نهایت به لجن تبدیل میشوند؛ اما جدای از عدم تعویض روغن در موعد مقرر، برخی دلایل دیگر هم باعث لجنی شدن روغن موتور میشوند که یکی از رایجترین آنها رانندگی مداوم در ترافیک سنگین با توقف و حرکتهای زیاد است. این شرایط استرس زیادی به موتور وارد میکند و میتواند دمای آن را افزایش دهد که این دما در لجنی شدن روغن موتور مؤثر است. البته برخی دلایل کمتر شناخته شده نیز وجود دارند که در تشکیل ماده موردبحث مؤثر هستند که از جمله آنها میتوان به خرابی سیستمهای کنترل آلایندگی خودرو، خرابی واشر سر سیلندر و روغن موتور بی کیفیت اشاره کرد.
نشانههای لجنی شدن روغن موتور چیست؟
متأسفانه رانندگان به ندرت متوجه تشکیل لجن روغن موتور میشوند و زمانی که این موضوع را بفهمند کار از کار گذشته است. اگر چنین مادهای در موتور تشکیل شود گزینههای بسیار معدودی از نظر تعمیر وجود خواهد داشت و مالک مجبور خواهد بود موتور را تعمیر کامل کرده و یا قطعات زیادی را تعویض کند. البته برخی نشانههای هشدار دهنده وجود دارند که با دقت در آنها میتوان متوجه لجنی شدن روغن موتور شد. یکی از واضحترین نشانهها را میتوان روشن شدن چراغهای هشدار در پشت آمپرها از جمله چراغ چک دانست. همچنین امکان دارد همزمان با چراغ چک، چراغ هشدار فشار روغن نیز روشن شود. نشانههای دیگر لجنی شدن روغن موتور شامل افزایش مصرف سوخت، داغ کردن شدید موتور و صداهای عجیب آن خواهند بود. دلیل به وجود آمدن این مشکلات خرابی قطعات مهم موتور است.
همچنین بخوانید: کاهش فشار روغن موتور؛ دلایل، راهکار و هر آنچه باید دانست
چگونه از شر لجن روغن موتور خلاص شویم؟
حال که با علت لجنی شدن روغن موتور آشنا شدیم نوبت به ارائه راهکارهای از بین بردن آن میرسد. البته حتماً متوجه شدهاید که تشکیل لجن در موتور مشکلی بسیار جدی محسوب شده و خلاص شدن از شر آن میتواند دشوار و هزینهبر باشد. به دلیل مشکلات ناشی از لجنی شدن روغن، رانندگان باید قبل از آنکه دیر شود این مشکل را تشخیص دهند تا اندک امیدی برای حفظ قلب تپنده خودرو وجود داشته باشد.
اگر سریعاً بتوانید تشکیل ماده یاد شده را تشخیص دهید برخی روشها برای جدا کردن آن از موتور وجود خواهد داشت. در قدم اول باید موادی همچون پاککنندهها و شویندهها را تهیه کنید. این مواد شیمیایی به جداسازی لجن روغن از موتور کمک کرده و باعث ترکیب آنها با روغن باقی مانده میشوند. برای ای کار باید مواد مخصوص را به موتور اضافه کرده و سپس استارت بزنید. در قدم بعدی اجازه دهید موتور به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بهصورت درجا کار کند. زمانی که موتور گرم شد میتوانید آن را خاموش کرده و روغن موتور را به حالت عادی تعویض کنید. حتماً پس از این کار فیلتر روغن قدیمی را تعویض کرده و از تمیز کننده روغن مخصوص برای موتور استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای زدودن لجن روغن موتور باید چندین بار عمل افزودن مواد شیمیایی، تخلیه آن و اضافه کردن روغن تازه به موتور را انجام دهید.
اگر نتوانید به موقع این لجن را تشخیص دهید رفع مشکل سختتر خواهد بود. اگر مشکل رخ داده برای خودرو خیلی حاد باشد نباید از آن استفاده کنید و بنابراین امکان اضافه کردن مواد شوینده به موتور وجود ندارد. در این شرایط مکانیک باید موتور را باز کرده و قطعات لازم را از آن جدا کند تا بهصورت دستی لجن روغن موتور را بیرون بریزد. حتی در برخی موارد چنین روشی هم جواب نداده و مالک مجبور شده کل موتور را تعویض کند. با توجه به شدت آسیبهایی که لجنی شدن روغن موتور به خودرو وارد میکند، پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود. برای جلوگیری از تشکیل این ماده یک راه ساده وجود دارد و آن هم نگهداری مناسب از خودروست به این معنی که سرویسهای دورهای خودرو بهطور منظم انجام شده و سبک رانندگی نیز نرمال باشد و به موتور فشار زیادی وارد نشود. مهمترین راهکار در این زمینه تعویض به موقع روغن موتور و فیلتر روغن است. همچنین باید از روغن مناسب خودرو و با کیفیت بالا استفاده کرد.
MPH
۵ مهر ۱۴۰۳یکی از مهمترین عوامل که از قلم افتاد سوخت بی کیفیت هست که بسیار روی روغن موتور تاثیر داره
گوگرد موجود در سوخت میتونه دمای تبخیر روغن رو کاهش بده و باعث لجنی شدن روغن بشه
ناصر
۶ مهر ۱۴۰۳سلام،گوگرد فقط تو گازوئیل هست
امیرمسعود
۵ مهر ۱۴۰۳روغنهای بی کیفیت الان تمام این معایب روداره فیلترروغن مقوایی الان خودش بعدمدتی به صورت لجن میشه نه روغن فیلترمیکنه تازه خودشم میشه لجن داخل موتور بنزین هم خدابرکتش بده به آخرباک میرسه میشه خاک رُس همه اینها قطعات انجین رو نابود میکنه.
محمود صفاری
۶ مهر ۱۴۰۳جناب امیرمسعودخان، حالا حتمآ باید این اظهار فضله رو بفرمایین و به جای «موتور» بگین «انجین (ان.جین) ؟! گرچه موتور هم واژهی پارسی نیست، ولی اون دیگه خیلی با زبان محاوره عجین شده !
مصطفی
۷ مهر ۱۴۰۳عزیزم هم زبانان افغان و تاجیک به موتور میگن انجین .محاورشون اینه…
مهناز
۵ مهر ۱۴۰۳بهترین کار تا۵هزار کیلومتر نشده روغن و عوض کنید
راجا
۶ مهر ۱۴۰۳رو دو هزار تا عوض کنیم بهتر نیست؟ اصلا سر سال خودرو کارکرده با نو عوض کنیم مطمئن تر نیست؟ ماشین الان درش ۱۰ساله باز نشده و روغن لازم نشده ، حالا هنوز تو قرن نوزدهم بسر میبری، خودرو سوخت فسیلی در حال انقراض است هنوز نتوانستیم به خودمان بقبولانیم که اگر کار خودروساز و روانساز درست باشد برای چی روغن کم بیاد یا ژله بشود یا بسوزد، حالا فهماندن به قطعه ساز و خودرو ساز بماند
راد
۷ مهر ۱۴۰۳علل لجنی شدن عبارتند از
۱- کیفیت مواد مومی شکل در کاهش دمای اشتعال
۲- کیفیت مواد مومی شکل کاهنده دمای تبخیر
۳- کیفیت مواد پایه پارافین و گرانروی
۴- از دست رفتن گرانروی در اثر کارکرد بیش از دستورالعمل مصرف بجای ۵۰۰۰ کیلومتر ۸۰۰۰ کیلومتر پیمایش انجام شود روغن بین قطعات تبخیر شده و می سوزد و به زغال و کربن تبدیل می شود.
۵- کثیفی فیلتر
۶- ضعف اویل پمپ در پمپاژ روغن
۷- خرابی رادیاتور و افزایش دمای موتور و تبخیر روغن
۸- خرابی و دستکاری اگزوز و افزایش دمای موتور
هادی
۵ مهر ۱۴۰۳سلام اگه یک رسیدگی به کار خونه تولید روغن بشه پنجاه درصد کار حله
حسن
۶ مهر ۱۴۰۳بیشتر از یک رسیدگی نیاز داره کارخانه
حسن
۶ مهر ۱۴۰۳بیشتر از یک رسیدگی نیاز داره کارخانه اگر فقط سه بار روغن موتور را روی ۲۰۰۰ تا عوض بکنی این مشکل حل میشه بار آخر صافی اور پمپ عوض کنید یا تمیز کنید تمام
ناشناس
۵ مهر ۱۴۰۳90درصد روغن های موجود در بازار تقلبی هستند
بعضی تعویض روغنی ها،ظرف خالی روغن رو میگیرند و با روغن فله اون رو پر میکنند درپوش میزنند روش و بعنوان برند میفروشند
دقیقا همین عمل توی پمپ بنزین ها برای ظرف های مکمل بنزین تکرارمیشه که ظرف خالی رو با بنزین پرمیکنند و پلمپ میکنن و میریزند توباک ماشینای مردم بدبخت
اگه دقت کرده باشید ظرف هارو به مشتری نمیدن و با ترفندهای خودشون مردم رو گول میزنند
بهروز
۶ مهر ۱۴۰۳این آمار رو از کجا پیدا کردی؟
۹۰ درصد یعنی همه کارخانه ها تعطیل باشند.
محسن خان
۷ مهر ۱۴۰۳به زور ظرف خالی رو ازشون بگیرید
علی
۵ مهر ۱۴۰۳استفاده از روغن کیفیت بالاتر هم کمک میکند مثلا توی ۴۰۵ با موتور xu7 به جای 20w50 با سطح کیفی sg مثل بهران تکتاز از روغن 20w50 با سطح کیفیت sm استفاده شود..
ممد
۶ مهر ۱۴۰۳علی دادا کلا smبه بالا فقط باید بریزیم درست که هزینه بیشتر میشه ولی عمر موتور تضمینیه زود به زود هم خیلی خوبه ولی کسی گوش نمیکنه.
علی دهقان
۶ مهر ۱۴۰۳آخه نمیدونی حروف APAچیه چرا مردم رو داری الکی راهنمایی میکنی دوستان عزیز حروف APAچیه در سالهای گذشته که کاتالیست رو آوردن و یا روغن های قدیم مثلSG که روغن خیلی خیلی خوبه و توصیه دارم حتما از همین بریزی این حروف نشاندهنده میزان دارا بودن روغن از مواد عالی و ضد فرسایش فولاد و فلزات که در نفت و روغن به صورت طبیعی وجود دارد و هرچی که برای موتور خوبه ولی برای کاتالیست بده و زود خرابش میکنه و برای همین تو اون روغن SNکخ کلی پول میدی و موتور ماشین رو زودتر به تعمیر میاری پس از هرکسی هر چی رو قبول نکن
مهدی
۹ مهر ۱۴۰۳APA نه داداش API
SS
۵ مهر ۱۴۰۳مهمترین عامل فاصله تعویض روغن هست
اگر رانندگی شهری و در ترافیک انجام میدین حتما حداکثر 5 هزار یا 6 ماه روغن رو تعویض کنین
ولی جدای از فاصله تعویض، کیفیت روغن هم مهم و موثر هست
اخیرا مقایسه ای در یوتیوب دیدم که تاثیر استفاده از روغن معمولی و سنتتیک رو در 500 هزار کیلومتر شبیه سازی کارکرد بررسی کرده بود
مهمترین تفاوت بین این دو نوع روغن لجن بستن روغن معمولی در این کارکرد بود اما از نظر فرسایش قطعات تفاوت قابل مشاهده ای دیده نمیشد.
محمد
۶ مهر ۱۴۰۳به نظر من تو این وضعیت گرونی سوار ماشین نشید و پولی هم خرج نکنید چون بنزین ما بی کیفیت هست اگه بنزین سوپر بیاد خود به خود موتور میشوره روغن بی کیفیت خود ماشین بی کیفیت اخه توکدوم کتاب خدا و پیغمبر نوشته باید انسانها به هم ظلم کنند
چرا باید یک ماشین پژو بی کیفیت قیمتش 700 میلیون باشه اینو توکدوم کتاب خدا نوشته شده قیمت یه پژو بی کیفیت ایرانی باید 20 میلیون باشه هم خدا راضی هم بنده
محمد
۶ مهر ۱۴۰۳ماشین سواری در ایران ارزون تر از اروپا و امریکا در میاد . حتی اگر به نسبت درآمد و هزینه حساب کنیم . برای مالیات . عوارض . ثبت سند . جریمه . بنزین . روغن . لنت ترمز . بیمه . بدون احتساب تصادفات باید هر ۳سال معادل قیمت خودرو هزینه کنی داداش . برو همون پژو رو مفتی سوار شو غر نزن عزیزم
س.خ
۶ مهر ۱۴۰۳احتمالا تا حالا خارج از ایران زندگی نکردید!
یه ۲ سال اتریش زندگی کنید میفهمید که اینجوری نیست!
SS
۶ مهر ۱۴۰۳حرفتون کلی گویی و نادرست هست
البته که شرایط در هر کشوری متفاوت هست. مثلا در آلمان هزینه حمل و نقل زیاد هست اما هزینه رفت و آمد با خودرو به سر کار از مالیات آخر سالتون کسر میشه یا در آمریکا بنزین نسبت به درآمد ارزان تر از اروپا هست اما هزینه بیمه نسبتا بالا هست
من برای مثال استرالیا رو مقایسه میکنم
—–
درآمد میانگین حدود 95 هزار دلار استرالیا بعد از مالیات حدود 75 هزار یعنی حدود 6250 دلار در ماه
حقوق ایران میانگین به روایتی 11 و روایتی 15 میلیون تومان که ما دست بالا رو میگیریم
——
اول قدرت خرید خودرو
با حقوق یکسال (در تئوری) میتوان یک لکسوس NX هیبرید با مصرف 5 لیتر در صد کیلومتر خریداری کرد
با حقوق یکسال ایران، در تئوری هم خودرو صفر کیلومتر قابل خریداری نیست و میتوان یک سمند 15 سال کارکرد با مصرف بالای 10 لیتر و استهلاک بالا خریداری کرد
—–
قیمت بنزین حدود 2 دلار استرالیا = قدرت خرید 3125 لیتر بنزین در ماه = پیمایش 62 هزار کیلومتر با مصرف 5 لیتری
قیمت بنزین 3 هزار تومان = 5000 لیتر + مصرف دو تا سه برابری خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی به گفته خود مسئولین = پیمایش حدود 40 تا 50 هزار کیلومتر
(منبع: مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی)
—-
نرخ بیمه شخص ثالث اجباری + مالیات جاده ای در استرالیا = 800 دلار در سال برای خودرو 4 سیلندر = 12.8 درصد میانگین حقوق ماهانه
نرخ بیمه شخص ثالث ایران بدون مالیات = حدود 5 میلیون برای خودرو داخلی = 33.3 درصد میانگین حقوق ماهانه
—-
لوازم مصرفی و روغن هم که یا باید اصلی و به قیمت جهانی استفاده کرد یا با کیفیت افتضاح استفاده کرد که خودش باعث نابودی خودرو و خرج های چند برابری میشه
—-
اثرات محیط زیستی و خسارات جانی و مالی چند صد برابر این هزینه ها هست
پژو سواری ارزان نیست حرف رایگان زدن ارزان هست
حسین
۶ مهر ۱۴۰۳باز یکی از این میرسلیم ها پیدا شد قیمت پرشیا با قیمت مزدا ۳ new یکیه.بعد پرشیا صدی ۸/۵ مصرف سوختشه مزدا ۳ صدی ۳/۵ تا ۴.بعدش عمرا با حقوق اداره کاری ایران تا بیست سال دیگه نمیشه ماشین خرید،کاش شما به جای نخبه ها میرفتید،
ریضا
۶ مهر ۱۴۰۳حرفت درست نیست چجوری حساب کردی که ماشین سواری مفتیه بیمه سالانه شده ۷ ملیون تعویض روغن ۱تومن لاستیک ایرانی بالای ۳ملیون برای یه جفتی که ۶ماه کار میده ماشلله با این جادهایی که ماداریم با کیفیت عالی اسفالت هرم۶ماه یبارم باید جلوبندی بیاد پایین مگه درامد چقده حقوق ماهی ۱۲ خرج ماشین کمتر از خرج یه خونواده نیست….
مصطفی
۶ مهر ۱۴۰۳شما یا مسئولی یا فامیل مسئول ، یه ربطی به اقازاده ها داری ، مثل اونا صحبت میکنی ، حتما بنزین هم خیلی مفته اره ؟ با کیا داریم تو این مملکت زندگی میکنیم بعد میگن چرا منلکت اینجوریه …
Taleb
۶ مهر ۱۴۰۳برادر عزیز
بنزین سوپر چه ربطی به شستشوی لجن روغن موتور و بیکیفیتی روغن دارد؟؟
Reza
۶ مهر ۱۴۰۳روغن موتور رو زود تر از موعد عوض کنید. حتی اگر این مشکل وجود داشته باشه. برطرف میشه
حسین
۶ مهر ۱۴۰۳متاسفانه بخاطر عدم اطلاع رسانی صحیح توسط شرکتهای تولید کننده روغن و عدم آگاهی درست مردم از اینکه کدام روغن برای کدام خودرو مناسب است و با اطلاعات ناقص و گاه مغرضانه افراد تعویض کار روغن که هر نوع روغنی را که موجود دارند تبلیغ کرده و آنرا به مصرف میرسانند که عواقب زیادی برای موتور خودرو ها بوجود خواهد آورد امیدی به بهبود وضع روغن موتور ها نمیرود
بهزاد برادران
۶ مهر ۱۴۰۳دوتا مساله رو فراموش کردین
اول اینکه روغن تقلبی خیلی زیاد شده که باید به جاهای معتبر مراجعه کنیم.
دوم اینکه اویل پمپ یا همون پمپ روغن یه صافی فلزی در قسمت ورودی داره. زمانی که محلول تمیز کننده داخل موتور بریزید چون جرمهارو جدا میکنه، باعث میشه جرمهای جدا شده به صافی اویل پمپ بچسبه که باعث میشه نتونه روغن رو مکش کنه و به قطعات برسونه و خیلی آسیب جدی میبینه و دیگه اینکه این تمیز کننده موتور چون حالت حلال و اسیدی داره به کاسه نمد و اورینگ هم آسیب میزنه!
بهترین راه اینه که روغن رقیق مثل روغن 10 داخل موتور بریزیم و بعد از چند دقیقه کارکرد موتور خالی کنیم. دو مرتبه اگه انجام بشه بهتره. بعدش که خالی کردیم میتونیم روغن مخصوص خودشو که کمپانی تعیین کرده بریزیم.
و اینکه اگه بخوایم متوجه بشیم داخل موتور چه مقدار جرم داره، در قالپاق روی موتور که محل ریختن روغن هست رو باز میکنیم و با یه چراغ قوه داخل موتور که میل بادامک یا همون میل سوپاپ هست رو نگاه میکنیم اگه رنگش سیاه باشه و جرم داشته باشه کاملا با چشم غیر مسلح مشخصه
مرتضی
۶ مهر ۱۴۰۳مهمترین علت ها ، روغن بی کیفیت و داغ شدن زیاد موتور هست ، که بنظرم داغ شدن زیاد موتور بهترین نوع روغن رو هم تبدیل به لجن میکنه
رضا
۶ مهر ۱۴۰۳شما قبلا تو پژو توی sg20w50میریختی؟ دم موتورت گرم داداش ، معمولا sl10w40میریزنا،بعد ماشینای یرو رو الان همه دیگه کسی 20w50استفاده نمیکنه ، درصد دما ودرصد یخ زدگی با نوع اتروهایی ی و نوع ppd. پلیمر استفاده شده توی روغن موتورا فرق میکنه الحمدلله خیلی از تعویض روغنیا مون با انگشت متوجه میشن چقد مواد داره چی داذه برای چی خوبه ،این یعنی ازمایشگاه اون کارخونه یا شرکت رو کلا بردن زیر سوال . میری مغازه میگی یه لیتر روغن سرریز کن sd50میریزه برای پزو پراید روغن نیمه سنگین نیسان میریزن همون باعت میشه همون یک لیتر کار دست متوتورتون بده
علی
۶ مهر ۱۴۰۳روغن مورد استفاده در هر خودرو رو کاتالوکش مشخص میکنه که برای ۴۰۵ 20w50هست که هنوزم میریزیم و خواهیم ریخت برای پورش و اتومبیل های 2012به بالا 5w30 و برای پرشیا با موتور xu7p روغن 0w20 استفاده میشه ،نه اونچه تو تراوشات ذهن شماست.
Morteza
۶ مهر ۱۴۰۳ما ی رفیقی داشیم
هر 5 هزار تا بهترین روغن موجود رو میریخت تو ماشینش فقط همون روغن
و هر 3 بار هم موتور شویه میریخت قبل تعویض روغن .
وقتایی ک لازم بود ماشینو میگازید
در حد کاتاف
تو مواقع عادی هم ک دور موتورش 3/500 بالاتر نمیرفت .
با هر تعویض روغن کل فیلتر های روغن و هوا رو عوض میکرد .
الان ماشینش حدودا 360 تا کاره
مدل 92 tu5 sd
تا حالا موتور باز نکرده !!!!
رسول
۷ مهر ۱۴۰۳سلام میشه بگید چه مارکی از موتور شوی میریخت؟
هادی عمرانی
۶ مهر ۱۴۰۳با سلام
هر وقت خواستید تعویض روغن انجام بدید،اول گیج روغن رو بکشید اگر مقدار کم شدن روغن کمتر از یک سوم شد،روغن رو کامل تخلیه کنید،یک لیتر روغن تازه با سه لیتر گازوییل(سال۱۴۰۳ حدوداً صد هزار تومان بیشتر هزینه میشه) ،مخلوط کرده بریزید تو ماشین پنج دقیقه کار کنه،بعد تخلیه کنید و فیلتر روغن رو هم عوض کنید،سالی یک بار انجام بدید کافیه
به موارد زیر دقت کنید:
۱-داخل رادیات همیشه یک الی دو لیتر زد یخ، و مابقی زد جوش مخصوص رادیات بریزید،آب شیر به هیچ عنوان
۲-مخزن سر ریز آب بزرگتری برای رادیات پیدا کنید،و نصف مخزن همیشه پر باشه، آب ریزش و تبخیر و دور موتور بالای سه هزار ،سطح آب رادیاتور رو کم میکنه
۳_ دمای ماشین رو کنترل کنید،بالاتر از نیمه خوب نی
۴_اگر سه دقیقه فن بیشتر کار کرد خوب نی
۵_اگر مخزن کناره رادیاتور کمتر از یک ماه خالی شد
۶_یک شلنگ باریک اضافه از بالاترین قسمت شلنگهای بخاری،به بالای رادیات ارتباط بدید،برای خروج بخار سیستم خنک کننده
۷_با دور موتور بالای سه هزار و کمتر از هزار دویست ،به مدت طولانی رانندگی نکنید
آب ،روغن,هوا،و دور موتور،و نوع سوخت،خنک کننده های موتور هستند،فیلترهای کثیف مانع رسیدن اونها به موتور میشوند،با آرزوی موفقیت برای شما
ریضا
۶ مهر ۱۴۰۳دوستان هیچ روانکاری به غیر از روغن موتور خاهشن نریزید داخل موتور فقط و فقط روغن موتور تا جای ممکن روغنهای داخلی و شرکت نفتی بهران ایرانول پارس و نهایت اسپیدی و اگه دیدید اتوسرویس کار محترم دنبال نخود سیاه میفرسته شمارو بدونید و اگاه باشید میخاد به حرکتی بزنه همونجا وایسید و خوب نگاه کنید اگه ریگی به کفشش نباشه ناراحت نمیشه پلمپ خوب ببینید هرجایی برای سرویس روغن نمیشه رفت معتبر باشه
مرتضی
۶ مهر ۱۴۰۳از شکایت بگذرید پراید من خراب بود در موتور را بر داشتیم سیاه سیاه شده بود و دلم به حالش سوخت ولی با این دل سوزی ها هیچی عوض نمیشه کسانیکه راه حل دارند برام بگن یه مرده ی سیه روی غرق شده ی لجن خفته را به زندگی بر گردونیم .کی بود می گفت : هنر نزد ایرانیان است و بس ؟! بیاد بیرون راه و روش نشان بده
عیسی
۶ مهر ۱۴۰۳عدم استفاده از خودرو و استفاده از روغن های با اسامی قلمبه و سلمبه و عملابی کیفیت و داغ شدن بیش از حد موتور عامل لجن شدن روغن می باشد. کلاا ماشین های 8 سوپاپ تو ایران از رده slو 16سوپاپ از snو sm استفاده کنیدهر 20هزار فیلتر بنزین را و هر سری فیلتر هوا و روغن را عوض کنید. هر 7000تا روغن را عوض کنید.روغن های خوب ایرانی به ترتیب عبارتند از..پارانوکس نانویی دانشگاه تبریز. …نفت پارس… ایرانول…هیوندا تولید پالایشگاه تبریز….بهران… اسپیدی… پاسارگاد
چند علی
۶ مهر ۱۴۰۳زیاد نگران نباشید از لجنی شدن روغن موتور
خوبه که اخلاق و رفتار و معرفت آدمها لجنی نشه که اونو با هیچ قطعه ای تعویض نمیشه خسارتش رو هم بقیه میدن
ایرج
۶ مهر ۱۴۰۳باسلام، منخودم 206 sd v8 دارم و همیشه روغن شل امارات اصل 5w40 تمام سنتیک میریزم و تعویض روغنی میگه مگه ماشینت بنز s500 هست، اما من بیشتر هزینه میکنم وسالی 3 بارعوض میکنم وفقط میرم سرکارمیام ازصفرش دست خودمه 130هزارکارکرده فقط تسمه تایم عوض کردم وگاهی میرم قم میام راحت 185 تا رو پرمیکنه، روغن درجه یک و شمع اصلی ژاپن NGK جان اصلی موتور هست و ماشین باید با نیم استارت در هرشرایط آب هوایی روشن بشه واگر روشن نشد یعنی مشکل داره و یه پرایدهم پسرم داره همیشه لیکومولی sn میریزه و 3ساله دستشه وهمه جوره رانندگی میکنه اما ماشین پراید 160تا پر میکنه، دوستان خواهشا بهترین روغن را بریزید وبحرف تعویض روغنیها گوش ندید ومواظب باشید حتما فیلترروغن سرکان عوض بکنند چون دیدم فیلتررو میبره پائین اما عوض نمیکنه و کلک میزنن مواظب باشید یکسریها دزد شدند و درب قوطی روغن را حتما خودتان پلمپش رو باز کنید و قوطی آنرا باخودتان بیارید، سپاس
سجاد
۶ مهر ۱۴۰۳سلام من تیبا دارم تا حالا هم روغن گرون نریختم ایرانول اسپیدی بهران هر سری هم به چیز میریزم
مدل ۹۷هست ۴۸۰۰۰۰کارکرد
تا حالا هم باز نشده
همه چیز به رانندگی خودتون بستگی داره و شانس
مهدی
۶ مهر ۱۴۰۳لیکو مولی بهترین روغنه منم استفاده میکنم خیلی هم راضیم اما روغن رو خودم عوض میکنم سرویس کار سالم ندیدم .
ایرج
۶ مهر ۱۴۰۳باسلام، منخودم 206 sd v8 دارم و همیشه روغن شل امارات اصل 5w40 تمام سنتیک میریزم و تعویض روغنی میگه مگه ماشینت بنز s500 هست، اما من بیشتر هزینه میکنم وسالی 3 بارعوض میکنم وفقط میرم سرکارمیام ازصفرش دست خودمه 130هزارکارکرده فقط تسمه تایم عوض کردم وگاهی میرم قم میام راحت 185 تا رو پرمیکنه، روغن درجه یک و شمع اصلی ژاپن NGK جان اصلی موتور هست و ماشین باید با نیم استارت در هرشرایط آب هوایی روشن بشه واگر روشن نشد یعنی مشکل داره و یه پرایدهم پسرم داره همیشه لیکومولی sn میریزه و 3ساله دستشه وهمه جوره رانندگی میکنه اما ماشین پراید 160تا پر میکنه، دوستان خواهشا بهترین روغن را بریزید وبحرف تعویض روغنیها گوش ندید ومواظب باشید حتما فیلترروغن سرکان عوض بکنند چون دیدم فیلتررو میبره پائین اما عوض نمیکنه و کلک میزنن مواظب باشید یکسریها دزد شدند و درب قوطی روغن را حتما خودتان پلمپش رو باز کنید و قوطی آنرا باخودتان بیارید، سپاس
محمود
۶ مهر ۱۴۰۳مشخصات آزمایشی روغنها در سایتشون موجوده. دنبال روغنی باشید که ph بالاتری داره که باعث میشه تبخیر بسیار پایین باشه و موتور تمیزی داشته باشید. نتایج شرکتهای مختلف رو دیدم در آزمایشها روغنهای شرکت پارس وضعیت مناسبتری دارن. اخرین بار روغن فلومکس که اینم برا همون شرکته استفاده کردم و راضی بودم
سید مسعود هاشمی
۶ مهر ۱۴۰۳سلام خسته نباشید. ممنون از اطلاعات مفید و ارزشمندتون که معمولا صحبت خاصی ازش نشده بود. لطف کنید مشخصات شوینده های موتور هم اضافه کنید که بعضی دوستان از سر بی اطلاعی از مواد اشتباه استفاده نکنند و خسارت نبینند . مجددا از زحمات شما سپاسگزارم
داود
۶ مهر ۱۴۰۳آیا روغن موتوری که ۱۰۰۰ کیلومتر هم کار نکرده اما ماشین حدود یکسال در پارکینگ مسقف پارک بوده نیاز به تعویض دارد؟
SS
۶ مهر ۱۴۰۳توصیه اکثر خودروسازها این هست که روغن موتور فارغ از میزان کارکرد باید ترجیحا هر 6 ماه و حداکثر هر سال عوض بشه
ایرج
۶ مهر ۱۴۰۳باسلام مجدد، یکی از مشکلات امروزی برای دارنده گان خودروهای دوگانه سوز در مورد روغن و شمع خودروها هست، روغن رو دوگانه sg تعیین کرده که این روغن در دهه 90 منسوخ شده اماهمچنان تاکیدبراستفاده ازروغن sgهست امابهتره روغن های با کیفیت sn به بالا استفاده بشه ودرموردشمع هاهم فروشنده هاشمع دوپلاتین میدن ومیگن دوپلاتین یعنی دوگانه سوز که باید پرسید بنابرین 4پلاتین یعنی 4گانه سوزمیشه مگر؟ متاسفانه اکثرمیکانیک هاوفروشنده ها سواد علمی ماشینهای روز رو ندارند وبصورت تجربی یادگرفتند که این قطعا غلطه وباید میکانیکها وفروشنده های امروزی علم روز قطعات خودرو را داشته باشند که شاید فقط 5٪شان علم روز را دارند بنابرین قبل ازخرید قطعه خودتان در اینترنت سایتهای معتبر مطالعه نمائید تا هزینه سنگین روی دستتان نذارند،
ایلیا
۶ مهر ۱۴۰۳باسلام من 6 سال هست روغن موتور توتال sn اصل گیر میارم هر 8 هزار میریزم فیلتر روغن و هوا و صافی بنزین را هم با تعویض روغن عوض میکنم تا الان فقط یکبار تسمه تایم را عوض کردم و خدا را شکر تابحال مشکلی نبوده بنظر من این موارد را رعایت کنید راحت هستید
یوسف
۶ مهر ۱۴۰۳سلام…رفتم تعویض روغنی…شستشو ریختم بعد هم تعویض روغن و فیلتر هوا و روغن…..بعد دوساعت ماشین خاموش کرد….گفتن تسمه تایم پاره شده…بعلت نرسیدن روغن یا فشار کم روغن….حالا موندم چه غلطی بکنم؟پراید۱۳۲ مدل ۹۲ هیت…کسی راهکاری داره دریغ نکنه…مرسی
علیرضا
۶ مهر ۱۴۰۳با سلام این کار خیلی خطرناک است چون باعث میشود جرمهای داخل موتور در کارتر جمع شده و جلوی توری اویل پمپ را گرفته و باعث صدمات جبران ناپذیری به موتور شود در بعضی مواقع ریختن این مواد داخل موتور باعث شده استفاده کننده موتور خودرو را نیز باز کند حتی مشاهده شده خودرو یاتاقان بزند
علی اسدی
۶ مهر ۱۴۰۳سلام
بنده از سال 84 پژو 206 دارم تا حارا چندین مرتبه روغن موتورم لجنی شده وطبق روال همیشگی روغن عوض کرده وبه رانندگی ادامه دادم وهیچ اتفاقی هم الحمدلله پیش نیامده، جدی عرض می کنم خیلی وسواس نباشید که هیچ هیچ اتفاقی نمی افته. انشاالله خودتون و ماشینتون همیشه سالم وسلامت باشید.
آااامممین
تعویض روغن
۶ مهر ۱۴۰۳روغن سوخته تصویه میشه. پرمیشه قوطی خالی مارک.. هرچقدرهم حواست باشه بازم…… دوم دولت چرا بازرسی نمیکنه. قیمت گذاری. تقلبی. جلوی هزارتاکارخونه تقلبی بگیره…. ملیونها ماشین به مشکل نمیخورن………… اشتغالزایه دولت مااینجوری. پراید جمع بشه. قطعه سازها اواره میشن..؟
ن
۶ مهر ۱۴۰۳این بخاطر گاز cng هست که باعث میشه حالت لجن بگیره،وگرنه ماشین های تک سوز اینطور نمیشن.
Ghasem
۷ مهر ۱۴۰۳احسنت ودرود ،پس نتیجه گرفتیم فقط روغن وبه موقع عوض کنیم.یعنی خدایی هواسمون فقط به روغن باشه وسلام.
دوستان اگه هواستون به آب رادیاتور نباشه وموتور داغ بشه جوش بیاره بازهم روغن لجن میشه.چون ماشین جوش آورده وآب رادیاتور خالی شده تنها آتش وروغن داخل موتور هست وخیلی راحت روغن ازشدت گرمای موتور میسوزه وبه لجن تبدیل میشه.خودم موتور اوراق کردم وبه قطعه شویی دادم وقتی شستن خدایی مثل یک ورق استیل شده بود