در برخی کشورها از اتانول در وسایل نقلیه استفاده میشود اما آیا این نوع سوخت برای موتور خودرو مضر خواهد بود؟
در سالهای اخیر تأکید بیشتری روی قوای محرکه برقی و سوختهای جایگزینی همچون بیودیزل ها وجود دارد و به نظر میرسد تکیه بشر به سوختهای فسیلی در حال کاهش است. سوختهای زیستی نیز تا مدتهای زیادی مدنظر بودهاند و از اتانول به عنوان یکی از گزینههای مطرح در این زمینه نام برده میشود. باید دانست اتانول عمدتاً از تخمیر ذرت، گندم، جو و سیبزمینی مشتق میشود. همچنین دانستن این نکته خالی از لطف نخواهد بود که اکثر بنزین عرضه شده در آمریکا دارای حداقل ۱۰ درصد اتانول است و حتی بنزین دارای ۱۵ درصد اتانول در این کشور با برچسب بنزین بدون سرب اوکتان ۸۸ هم عرضه میشود.
همچنین بخوانید: مکمل سوخت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
در سالهای اخیر استفاده از اتانول یکی از بحثهای جنجالی بین طرفداران و مخالفان آن بوده است و علت اصلی آن را میتوان تأثیرات زیستمحیطی بالقوه اتانول دانست. همچنین برای برخی افراد این سؤال پیش آمده که آیا استفاده از اتانول برای موتور خودرو ضرر دارد یا خیر. متأسفانه به نظر نمیرسد پاسخ راحتی به این سؤالات وجود داشته باشد هرچند گفته میشود شاید این ماده برای موتور خودروهایی که قبل از سال ۲۰۰۱ تولید شدهاند مضر باشد چراکه در خودروهای جدیدتر از قطعاتی متناسب با سوخت اتانول استفاده شده است.
برخی از شرکتهای نفتی و خودروسازان به دنبال استفاده از اتانول تجدید پذیر به عنوان جایگزین بنزین به دست آمده از نفت هستند هرچند اتانول بارها و بارها تست و بررسی شده است. در حقیقت بررسی این ماده در سالهای گذشته بازخوردهای مثبت زیادی را در پی داشته اما نتایج برخی تستها نیز نشان داده که اتانول شاید به برخی قطعات موتور خودرو آسیب برساند. بله استفاده بیش از حد مجاز از این ماده میتواند باعث خوردگی سیستم سوخترسانی خودرو شود چراکه اتانول سوختی دارای اکسیژن است و بنابراین در مقایسه با بنزین معمولی اکسیژن بیشتری را وارد سیستم سوخترسانی میکند و این موضوع میتواند منجر به اکسیداسیون و خوردگی قطعات شود.
از آنجایی که اتانول یک الکل است بنابراین علاقه دارد رطوبت بیشتری را نسبت به بنزین استاندارد جذب کند و این امر ریسک زنگزدگی قطعات موتور را بیشتر خواهد کرد. چنین ریسکهایی برای سوخت دارای ۱۰ یا ۱۵ درصد اتانول بیشتر خواهد بود زیرا چنین مادهای به مقدار بیشتر در بنزین وجود دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که ریسکهای یاد شده با افزودن مکملهای ضد خوردگی در اکثر جایگاههای سوخت محدود میشود. همچنین باور بر این است رانندگان بنزین حاوی اتانول را سریع مصرف میکنند و ریسک خوردگی قطعات بسیار کاهش مییابد. درصورتیکه موتور خودرو برای استفاده از اتانول بیشتر بهینه شده باشد شاید اصلاً هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید.
جدای از پتانسیل وارد کردن آسیب به موتور خودرو، گاز اتانول میتواند مصرف سوخت اکثر خودروها را تا ۳ درصد در مقایسه با سوختهای مشتق شده از نفت کاهش دهد. همچنین ثابت شده گاز اتانول طول عمر کمتری نسبت به بنزین معمولی دارد و حدود ۳ ماه در باک سوخت باقی میماند. خبر خوب اینکه اتانول در کنار معایب یاد شده مزیتهایی هم دارد. اولین و مهمترین مزیت آن در مقایسه با سوختهای به دست آمده از نفت این است که اتانول منبعی تجدید پذیر محسوب میشود و هرگز تمام نخواهد شد. تولید و حمل اتانول هم ارزانتر و راحتتر از سوختهای دیگر است و بنابراین حتی افزودن مقدار کمی از آن به بنزین میتواند قیمتش را کاهش دهد.
شاید مهمترین خاصیت اتانول غنی بودن آن از اکسیژن است که بهطور قابلتوجهی پاکتر از بنزین معمولی میسوزد. هرچقدر اکسیژن بیشتری در مخلوط سوخت و هوا وجود داشته باشد این مخلوط بهتر خواهد سوخت که نتیجه آن کاهش آلایندگی و تولید گازهای مضری همچون کربن مونواکسید است. اتانول همچنین میزان اوکتان بنزین را افزایش داده و قدرت تولیدی موتور را بهبود میبخشد. همین حقایق باعث شده بنزین دارای اتانول در مسابقات ناسکار بکار گرفته شود.
Dark Knight
۵ شهریور ۱۴۰۳https://www.hotcars.com/the-internal-combustion-engine-will-never-go-away/ تا چند وقت پیش باور اشتباهی داشتم و فکر میکردم دوره موتور های درونسوز تا حداکثر ۴۰ سال دیگه به طور کلی تموم میشه ، ولی الان ماشین های برقی با اینکه هنوز راه زیادی برای پیشرفت دارن ولی واقعا قرار نیست آینده حمل و نقل دنیا باشن و اینو میشه از بی میلی اخیر مردم برای خریدشون فهمید ، درونسوز ها قرار نیست هیچوقت منقرض بشن چون در این صورت خسارات زیادی به صنعت و اقتصاد کل دنیا وارد میشه به هر حال نزدیک به ۲۰۰ ساله که دارن مدام گسترده و گسترده تر میشن به همین دلیل میشه گفت قرار نیست از دنیا محو بشن ولی سوختشون قطعا در طول زمان تغییر پیدا میکنه و این اتانول یا e85 میتونه جایگزین خیلی خوبی باشه یا خیلی چیز ها دیگه که در حال حاضر به عنوان سوخت مصنوعی شناخته میشن ولی در آینده تبدیل به سوخت ماشین ها در مقیاس خیلی بزرگ میشن (از نظر زیست محیطی هم با اینکه برقی ها تا حدی تونستن به کاهش انتشار co2 کمک کنن ولی واقعا نمیشه ازشون به عنوان راه حل خنک کردن زمین استفاده کرد از اونجایی که حتی ۱۰ درصد جمعیت ماشین های دنیا هم تشکیل نمیدن )
SMS
۵ شهریور ۱۴۰۳استفاده از اتانول عالی است اما همونطور که گفته شد اگر خودرو توانایی اش را نداشته باشد در درازمدت دهنت سرویسه 😊😁
احمد
۱ آبان ۱۴۰۳چند وقت پیش ، یکی از ماشینهای تسلا رو برای قدرت نمایی بستن به یک لندکروز«حضرت» فکر میکنی چه اتفاقی افتاد؟
تسلا مثل پَر لندکروز را کشید و رفت 😁
مطمئن باش باتریهایی و موتورهایی ساخته خواهند شد که قدرتی بسیار بیشتر از درونسوزها و مسافت بیشتری هم طی خواهند کرد! البته با ایجاد شارژهای بیسیم در کنار یا کف برخی جاده ها ، میشه گفت تسلا هیچ وقت متوقف نخواهد شد.💡
🇰🇷
۵ شهریور ۱۴۰۳یکی از کشورایی که در استفاده از اتانول تاکید داره ، برزیله . برزیل بعد امریکا دومین تولید کننده اتانوله و سیاست گذاریای جالبی برای استفاده از سوخت پاک داره . خودروهای جدیدی که در برزیل تولید میشن ، طبق قوانین به گونه ای طراحی میشن که با هر دو سوخت بنزین و اتانول کار کنند . حتی یادمه در حوزه بیودیزل هم سرمایه گذاری سنگینی انجام شده بود . ۹۵ درصد اتانول در برزیل از نیشکر بدست میاد و بقیهشم از ذرت و امثالهم
کاش کشور ما هم صاحب داشت و از این همه سرمایه ای که در اختیارشه به درستی بهره میبرد
Taha Ayoobi
۵ شهریور ۱۴۰۳دو تا سوال برام پیش اومد الان،
یکی اینکه الان تو ماشین های ایرانی مثل سمند و دنا و شاهین و… بریزیم داغون میشه؟
دو اینکه اگه میشه تو ماشینای ایرانی ریخت، همینجوری اتانول مثل بنزین بریزم تو باک اوکیه یا ترکیبش با بنزین فرق داره؟
راه خوبی برای افزایش قدرت به نظر میاد😂😅
فرشید
۶ شهریور ۱۴۰۳من جایی خوندم بهتره از متانول استفاده بشه. میشه همون الکل صنعتی، منتها بی رنگش رو استفاده کنید با خلوص نزدیک به ۱۰۰. من نزدیک به یک سالی اسی تندر ۹۰ خودم تو هر باک نیم لیتر متانول میریزم. نرمی موتور واقعا بهتر شده. تاخیر پدال گاز هم که نگم. به نظرم میشه به جای اکتان های موجود که از متانول استفاده کرد.
آرش وان
۶ شهریور ۱۴۰۳عالی
فقط متانول بسیار سمیه و از راه پوست و تنفس هم ضریب جذب بالایی داره …
حالا ژاپن
۶ شهریور ۱۴۰۳میدونی چقدر گرانتر بنزین در میاد لیتر سی هزار تومن میشه برات من محاسبه کردم
حالا ژاپن
۶ شهریور ۱۴۰۳این بحث برای ایران نیست بنزین توی ایران از آب ارزان تر بایدم باشه ما آب کمتر بنزین و نفت داریم
حالا ژاپن
۶ شهریور ۱۴۰۳اصلا راه خوبی نیست بهش میگن سوخت E85 بله قدرتش سی درصد بیشتر بنزین یعنی سی درصد قدرت موتور بالاتر میبینه ولس حواست به آب شدن موتور ماشین ایرانیت یا سر سیلندر سوزاندن آب روغن قاطی کردن حتما باشه آره اصلا راه خوبی نیست ماشین ژاپنی که نیست کیفیت نداره
حسن
۵ شهریور ۱۴۰۳ما تو ایران اتانول استاندارد گیر خودمون نمیاد بخوریم اونا دارن برا ماشیناشون استفاده میکنن
حسن
۵ شهریور ۱۴۰۳اتانول ماده اصلی نوشیدنی های الکلی است
اونوقت خودروهاشون رفتارهای غیر عادی از خودشون بروز نمیدن واقعا که اینجا که حرامه نمیشه داد به خودروها یه وقت دیدی حرکات خارج از شئونات انجام میدن
علیرضاتکاور
۶ شهریور ۱۴۰۳به امید روزی که کشور مان ایران هم بتواند همانند رقیبان خود در صدر جدول تولیدکنندگان جهان باشد.
Sajad
۶ شهریور ۱۴۰۳سلام خسته نباشید
والا باز بنزین امریکا شرفش بیشتر از بنزین ایران است
بنزین ایران که از نفت درست نمیکنن بلکه از نی شکر بنزین درست میکنن علت خرابی قطعات ماشین از همین بنزین ایران هست متاسفانه
رضا دار
۶ شهریور ۱۴۰۳بعضی از مدلهای ام جی ۳. قابلیت استفاده از اتانول را دارند.و فولکس گل
amirboss
۶ شهریور ۱۴۰۳برای استفاده از یه سوخت جایگزین بنزین چند نکته رو باید درنظر گرفت که هم از نظر تئوری و هم عملی باید یه سری آزمون و خطا رو بگذرونه.
از مقدار حرارت و انرژی آزاد شده گرفته تا آزمایشاتی مانند اکتان و نقطه مرگ و خواص شیمیایی و خورندگی قطعات و ترکیب پذیری با هوا و ترکیبات گاز خروجی و….
به این دلیل منطقی نیست در یه موتور با سوخت بنزین از سوخت دیگه ای استفاده کرد.
حالا ژاپن
۶ شهریور ۱۴۰۳کشور های دیگه استفاده میکنن موتور هایی که شماهایی میسازید تکنولوژی دهه هشتاد میلادی برای همین نمیشه استفاده کرد سوخت E85 اکتان 125 سی درصد قدرت موتور بالاتر میبره مثلا ماشین صد اسب میشه صد و سی اسب که خیلیه قشنگ حس میکنی شتاب و قدرت انگار میخواد جاده را ببلعد ولی موتور های ساخت ایران تکنولوژی قدیمی داره استیل نیست باکش یا آلمینیوم و گرنه باک آلمینیوم و استیل به هیچ عنوان هیچ تاثیری روش نمیتونه بگذاره بر میدارند با آهن حلبی باک میسازن بعدشم موتور ها همین طور با تحت فشارهای گرفتن شده صد اسب به طور مثال حالا تو این سوخت هم توش بریزی یک باره شاتون میزنه آب و روغن قاطی میکنه برای چی برای اینکه شرکت های ایرانی تا نهایت قدرت موتور میکشن جای خلث براش نمیگذارند موتور بازی کنه عین ژاپن ماشین های ایرانی هم به هیچ عنوان روش توربو یا تقویت انجام ندهید یک روز آخر دهنتون سرویس میکنه از من گفتن اینها موتور های ضعیف تکنولوژی دهه هشتاد هستند با تحت فشار قرار دادن دارند اسب بخار اضافه میکشن ازش برای همین زود به زود خراب میشه موتور ها جای خلثی نداره
منوچهر
۷ شهریور ۱۴۰۳سالها پیش راننده جاییکه کار میکردیم جزو نوابغ و دانشمندان خودفرهیخته بود و بعد از فروش سهمیه بنزین واحد ، نفت و الکل موجودی انبار رو با درصدی قاطی میکرد و همون رو داخل باک بنزین می ریخت و گویا چندین سال کارش همین بود و حتی در نشر علم ذاتی خودش خساست هم نداشت و با ترویج دانش و تجربه اش تمام راننده های دیگر واحدها هم همینکار رو میکردند ، حیف که به چنین نوابغی بها داده نمیشه و مجبورن برن کانادا