آموزش

آشنایی با قوانین آلایندگی جدید و سخت‌گیرانه یورو 7 اروپا

در این مطلب می‌خواهیم شما را با قوانین جدید و سخت‌گیرانه یورو ۷ در اروپا آشنا کنیم. از سال ۲۰۲۵ به بعد خودروهای بنزینی و هیبریدی در اروپا باید به‌صورت استاندارد از کاتالیستیک های جدیدی سود ببرند. این کاتالیست های جدید که به‌صورت برقی گرم می‌شوند تا ۳۰ ثانیه روند استارت خودروهای جدید را به تأخیر خواهند انداخت. قطعات یاد شده به خاطر همخوانی با قوانین جدید استارت در هوای سرد خودروها که بخشی از قوانین جدید یورو ۷ است نصب خواهند شد. بر این اساس میزان آلایندگی خودروها باید در مسیری فراتر از ۱۰ کیلومتر از حد مجاز فراتر نرود. هیتر برقی کاتالیست های جدید با یک پروانه کوچم همراه خواهد شد که شبیه سشوار است. این قطعه هوای داغ را به درون کاتالیست خواهد فرستاد تا دمای آن را افزایش دهد. این فرایند بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه رخ خواهد داد.

شرکت ماله دراین‌باره می‌گوید:

به منظور جلوگیری از هرگونه تأخیر در راه‌اندازی این قطعه، شرکت‌های خودروسازی در حال بررسی روش‌های جدیدی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تکنولوژی اتصال فرستنده کلید از راه دور یا برنامه‌های موبایلی اشاره کرد که قبل از ورود راننده به خودرو می‌توانند کاتالیست را گرم کنند.

البته حتی درصورتی‌که این تکنولوژی عملیاتی نیز شود راننده با تأخیر ۵۰ تا ۱۰ ثانیه‌ای قبل از استارت خودرو مواجه خواهد شد. قوانین آلایندگی یورو ۷ مرحله آخر از قوانین مربوط به خودروهای درون‌سوز خالص و محصولات هیبریدی بوده و پس از شاهد ممنوعیت فروش این دسته از خودروها بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ خواهیم بود. شرکت ماله خاطرنشان می‌سازد:

هدف اصلی از وضع این قوانین پاک‌تر شدن حداکثری خودروهای درون‌سوز است و به همین منظور قوانین یورو ۷ برای اولین بار محدودیت‌های آلایندگی جدیدی را برای پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی در نظر گرفته است.

بر همین اساس میزان تولید کربن مونوکسید نصف خواهد شد و آلایندگی ذرات نیز تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. محدودیت مربوط به اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها و ذرات دیگر نیز مشابه جدیدترین قوانین یورو ۶ است و همین موضوع سؤالاتی را درباره میزان مؤثر بودن قوانین یورو ۷ به وجود می‌آورد. شرکت ماله می‌گوید:

اما یکی از جدیدترین موضوع‌های مربوط به این قوانین مفهوم “بودجه آلایندگی” است که هدف از آن کاهش آلایندگی خودروها در زمان استارت در هوای سرد است. این آلاینده‌ها شامل مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن، هیدروکربن‌ها، آمونیاک و ذرات مختلف خواهند بود.

برای مثال میزان تولید مونوکسید کربن به ۵۰۰۰ میلی‌گرم و اکسید نیتروژن به ۶۰۰ میلی‌گرم محدود شده است. این رقم برای هیدروکربن‌ها و ذرات آلاینده به ترتیب برابر با ۱۰۰۰ و ۴۵ میلی‌گرم خواهد بود. این میزان آلاینده‌ها در مسیر تست ۱۰ کیلومتری بررسی خواهند شد. البته احتمال دارد برخی شرکت‌ها از هیتر متفاوتی استفاده کنند که شاید در زمان کارکرد صدای بیشتری داشته باشند و روی میزان آلایندگی و مصرف سوخت تأثیر بگذارند. دیگر قانونی که برای اولین بار در ذیل قوانین یورو ۷ وضع شده به گردوغبار ترمزها مربوط می‌شود که از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۵ باید ۷ میلی‌گرم در هر کیلومتر باشد. این میزان در سال ۲۰۳۵ به ۳ میلی‌گرم در هر کیلومتر کاهش خواهد یافت؛ اما بزرگ‌ترین تغییر به استراتژی تشخیص OBD مربوط می‌شود که به‌صورت زنده آلاینده‌های کلیدی را بررسی خواهد کرد و درصورتی‌که میزان تولید آن‌ها از حد مجاز بیشتر شود چراغ مدیریت پیشرانه روشن خواهد شد.

خودروهایی که از جولای ۲۰۲۵ تولید می‌شوند باید قوانین یورو ۷ را رعایت کنند. البته این قوانین دو سال زودتر از انتظارات عملیاتی می‌شوند و نشان دهنده حرکت پرشتاب دنیای خودرو به سمت الکتریکی سازی است. در حالت عادی می‌بایست استانداردهای یورو ۶ تا سال ۲۰۲۵ معتبر می‌بود. شرکت ماله خاطرنشان می‌سازد:

این یک تغییر بزرگ و تاریخی است زیرا پیشرانه‌ها باید سریعاً با قوانین جدید هماهنگ شوند.

البته فرصت بیشتری برای خودروسازان تیراژ محدود که تولید سالانه آن‌ها زیر ۱۰ هزار دستگاه است وجود خواهد داشت و آن‌ها باید این قوانین را از جولای ۲۰۳۰ رعایت کنند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به استون مارتین، فراری و مک لارن اشاره کرد. البته بنتلی، لامبورگینی و رولزرویس به عنوان بخشی از گروه‌های خودروسازی بزرگ که دارای منابع مهندسی مشترک هستند شامل استثنای یاد شده نمی‌شوند و باید از جولای ۲۰۲۵ قوانین یورو ۷ را رعایت کنند. این قانون جدید هزینه‌های مهندسی و تحقیق و توسعه زیادی را به شرکت‌ها تحمیل خواهد کرد. معمولاً تولید یک پیشرانه درون‌سوز جدید حدود ۴ سال طول می‌کشد و این در حالی است که شرکت‌ها حدود ۲.۵ سال زمان ‌دارند تا بتوانند خود را با این قوانین جدید وفق دهند. البته در پشت‌صحنه تلاش‌های زیادی وجود داشته و هم‌اکنون نیز خودروسازان در حال بررسی امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود برای توسعه پیشرانه‌های هماهنگ با قوانین یورو ۷ هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    اعصاب خورد کن / تا ۵۰ ثانیه انتظار توی ماشین 😐 / قوانین رو کی یا چه نهادی وضع می‌کنه؟ آیا خود اون نهاد و شخص استاندارد های ذهنیش ثابت شده س؟ / تماشا کنید، مردم فقط وسیله اند / اطمینان خواهیم داشت که اتومبیل های امروزی، مثل موبایل رصد می‌کنه زندگی ادمارو ‌.‌.

    موافقم 26
    مخالفم 48
    1. DoctoR

      ۲۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      داره کم کم عرصه رو بر درون سوز ها تنگ میکنه ماشینی که یورو 7 باشه فکر کنم دیگه نفسش گرفته میشه و شرکت برای بازده مناسب خیلی باید تلاش کنه.
      شاید از دستی 2.5 سال زمان دادند که شرکت ببینه این زمان کم و هزینه زیاد برای اواخر عمر درون سوز ها ارزش نداره و الکتریکی سازی عقلانی تر باشه.

      موافقم 31
      مخالفم 1
    2. hamid

      ۲۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (108 ديدگاه)

      کمی خودخواهی رو بزار کنار ، با وضعیتی که کره زمین داره تا ۵۰ سال اینده نمیشه توش زندگی کرد اگه از الان شروع نکنن

      موافقم 38
      مخالفم 12
      1. Roham

        ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (757 ديدگاه)

        مشکلش جمعیت بشر اونم از سر خود عزیز بین بودنشه
        چنگیز و هیتلرم آرزوست

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. فريد

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (525 ديدگاه)

    دارم به این فکر میکنم که ایا نصف نصف نصف این چیزا رو تو کشورمون اصلا به ذهنشون میرسه؟!!! چقد عقبیم؟ بپرسی الایندگی استارت تو هوای سرد با گرم چقد فرق داره چه جوابی میگیری از مسئولا؟

    موافقم 31
    مخالفم 3
    1. MAHDI

      ۲۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      زحمت کشیدن نسخه های جدید ساینا و کوییک یورو 5 دادن اما بنزین یورو 4 هست حتی بعضی جاها هنوز یورو 2 میدن
      آلایندگی که کمتر نشد هیچ برای کاتالیست در بلند مدت اصلا خوب نیست و حتی باعث خراب شدن یا کاهش بازدهی اون میشه
      دیگه اوج هماهنگی و راهکار دادنو ببین

      موافقم 16
      مخالفم 1
  3. AMANTE

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    بگید موتور های درونسوز رو جمع کنید و الکتریکی کنید دیگه.
    کاش این قوانین برای شرکت های انرژی و کارخونه ها هم اعمال بشه.

    موافقم 51
    مخالفم 1
  4. MOHAMMAD.DEMON

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    این نه از روی طعنه بلکه به عنوان یه جوک از روی واقعیت میگم چون پورشه جز خودرو سازان تیراژ محدود با توجه به متن مطلب حساب نمیشه پس 911 ها هم باید این قوانین پاس بکنن 911 ها همین جوریش موقع گاز دادن صدایی شبیه سشوار میدن فقط گاز میخورن حالا اینجا نوشته یه گرم کنن قرار به کاتالیست اضافه بکنن که صدای سشوار میده عجب چیزی بشه قیافه مت واتسن دیدن داره وقتی صدای 911 یورو 7 میشنوه
    و جالب تر وقتی میشه که ببینید پورشه هم به کیمن برقی چیزی شبیه به سیستم صوتی اگزوز چارجر ev اضافه کرده دلم میخواد اون موقع واکنشتون ببینیم از نزدیک 😁

    موافقم 38
    مخالفم 8
    1. DoctoR

      ۲۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      شاید سشوار نصب کردن توی کیت اگزوز گاز که بدی صدا میده😂.

      موافقم 17
      مخالفم 1
    2. Ali rezaii

      ۲۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (25 ديدگاه)

      واقعا دوست ندارم پورشه ۹۱۱ برقی بشه . هیبرید باز قابل هضم تره ولی اصن ۹۱۱ رو برقی نمیشه تصور کرد.

      موافقم 16
      مخالفم 6
    3. بی خیال اسم

      ۲۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (790 ديدگاه)

      صدا پورشه ۹۱۱ GT2rs رو بشنو بعد
      بگو ۹۱۱ ها صدا سشوار می دن

      موافقم 20
      مخالفم 5
      1. MOHAMMAD.DEMON

        ۲۷ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        دیگه تهشون که gt2rs نسل قبل باشه صداش کنار یه هشت سیلندر مثل صدای سشوار میمونه از حسرت های هر صاحب 911 میشه به دو تا چیز اشاره کرد
        یکی به صدای درست درمون یکی هم به اینکه آرزو داشتن موتور ماشین از نزدیک ببینن

        موافقم 10
        مخالفم 12
        1. MILADZM

          ۲۷ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (345 ديدگاه)

          اصلا تیکه هایی که میندازی توی صنعت خودرو نظیر نداره
          هیچ یادم نمیره یه بار به لامبورگینی گفتی کمپانی که فقط سر لج و لجبازی تاسیس شد :))))
          خداوکیلی فقط تا 3 روز داشتم میخندیدم
          اینجا هم عالی نواختی 😂😂😂
          دمت گرم

          موافقم 9
          مخالفم 14
        2. MOHAMMAD.DEMON

          ۲۷ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1443 ديدگاه)

          دم خودت هم گرم راستی نوشتم من تبریز نیستم ولی ظاهراً بین مدیران سایت تفاهم وجود ندارن یکی تایید می‌کنه یکی دیگه میاد پاک می‌کنه

          موافقم 2
          مخالفم 5
        3. بی خیال اسم

          ۲۷ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (790 ديدگاه)

          آره تو راست می گی

          برو صدا پورشه کررا ۱۰ سیلندر رو بشنو که صداش از ۸ سیلندر هم بهتر هست

          حسرت صاحب های پورشه ای خدا😂😂😂

          از حسرت های صاحب های ماشین آمریکایی هم می تونیم بگیم

          که این همه ماشین های آمریکایی قدرت دارن قدرتشون کجا می ره

          و اینکه صاحب های ماشین آمریکایی درکی از متریال با کیفیت ندارن بیچاره ها

          موافقم 11
          مخالفم 5
        4. مازیار

          ۲۷ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (3300 ديدگاه)

          و از حسرت های هر صاحب غیر 911 میشه به چند چیز اشاره کرد از جمله اینکه یه بار بتونه 911 رو تو آئینه عقبش ببینه

          موافقم 10
          مخالفم 1
        5. Porsche 911

          ۲۸ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1222 ديدگاه)

          و حسرت بقیه اینه که چرا ۹۱۱ ندارن تا هر ماشینی رو نقطه کنه

          موافقم 1
          مخالفم 1
    4. MOHAMMAD.DEMON

      ۲۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1443 ديدگاه)

      من تبریز دیرم قارداش

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. مجتبی

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    عملا میگند برید به سمت برقی سازی

    موافقم 28
    مخالفم 1
  6. محمدرضا

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    با این وضعیت از سال ۲۰۲۵ خودرو های درون سوز دیگه توی اروپا ارزش خرید ندارن.و همه برقی میخرن.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  7. محمدرضا

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    قوانین در مورد بنزین بخه چه صورته.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. شنتیا

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    این قضیه از یک دید خوبه ولی از دید دیگری بد بنظر میاد مگه اصلا ماشین های درون سوز امروزی چقدر آلایندگی دارند که این سختگیری ایجاد بشه ، خودرو فقط زمانی مکافات میشه که فرسوده و کهنه بشه ‌.
    همین

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. محمد

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    عملا شرکت ها سرمایه گذاری روی خودرو های برقی براشون به صرفه تر میشه تا سرمایه گذاری برای ساخت پیشرانه احتراقی جدید ، البته برای مردم عادی که فقط یه وسیله می‌خوان که از نقطه الف به ب برن اگر دولت ها هم مجبورشون نکنن ، ماشین های برقی بالغ تر بشن و زیر ساخت ها بهتر بشه خود به خود سمت برقی ها میرن

    موافقم 10
    مخالفم 1
  10. Just toyota

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    اینا همه نقشه های خود سران اتحادیه اروپا هست که میخوان هر جوری شده خودروسازان اروپایی رو تحت فشار قرار بدن تا دست از ساختن خودرو های درونسوز بردارن و فقط مدل های الکتریکی تولید کنند ، از طرفی دارن از مردم هم که این روزا عاشق ماشین های برقی شدن استفاده می‌کنند به عنوان مثال خدمات دوره ای مرسدس و پورشه های برقی تو انگلیس کاملا رایگان انجام میشه ( کار هایی مثل چک کردن سلامت باتری ها ، چک کردن سیستم ترمز ، ریختن شیشه شور ، تنظیم فشار باد تایر ها و …. ) و همچنین ارائه آپدیت میان دوره ای همگی توسط تکنسین های ماهر تو نمایندگی ها انجام میشه ، معلومه که ایم کار را برای مرسدس و پورشه خرج داره ولی خرجش رو دولت انگلستان میده نه مالکان خودرو

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. Just toyota

      ۲۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      تو آمریکا که حدود ۴ ماهی میشه که مصوبه ۷۵۰۰ دلاری ایالتی برای خودرو های برقی اومده یعنی اگر از هر برندی ( فرقی نداره تسلا باشه یا لوسید یا مرسدس یا پورشه ) ماشین برقی بخرید بهتون ۷۵۰۰ دلار تخفیف میدن ، از طرفی هم مالیاتی که خودرو های برقی نسبت به درونسوز ها میدن خیلی کمتره ( حدود یک چهارم ) ، همه اینا که گفتم شرایطی رو به وجود میاره که خریدار یه خودرو به سمت برقی ها سوق پیدا کنه

      موافقم 12
  11. Just toyota

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    و ما همچنان در حال تولید : tu5 و ef7 هستیم 🤣🤣🤣🤣🤣💩

    موافقم 23
    مخالفم 2
  12. genius

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    ما هنوز اتوبوس و کامیونت euroii صفر کیلومتر داریم!!!! ‌

    موافقم 2
    مخالفم 2
  13. محمد امین

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    خیلی سخت گیرانه هست …..واقعا دشواره رعایت این شرایط

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. Porsche 911

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    عملا انقدر شدت سختگیری ها بالاست که خودروساز ها سودشون رو فقط برقی ها کسب میکنن
    یعنی خود به خود درونسوز ها حذف میشن قبل موعد بازنشستگی شون

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. Roham

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (757 ديدگاه)

    فکر تو موقعیت خطرناک با عجله خودت رو به ماشین می‌رسونی که از شرایط فرار کنی…
    یهو لحظه تهدید باید بازی رو استپ کنی تا کاتالیست گلمون گرم شه…!
    فکر کن…
    خرس عزیز یه سی ثانیه صبر کن! 🐼🦝🐨🦊🐯🦁🐻‍❄️🙈
    نزدیک نیایا
    قبول نیست…
    نامردیه
    من هنوز کاتالیزورم گرم نشده
    جمع کنید مسخره بازیا رو
    خودتون رو به خریت نزنید
    یعنی کل زمین رو موتور درون سوز به گند کشیده؟
    کل آلودگی تولیدی موتورهای درون سوز تو کل تاریخ، به اندازه چرنوبیل و هیروشیما خسارت و آلودگی به بار آورده؟!
    تولید باتری ماشین الکتریکی آلودگی بیشتر به محیط القا می‌کنه یا خروجی یک سال اگزوز یه کنوورث؟!
    این اروپایی‌های مزخرف هم سراغ چیز فرنگی می‌گردن
    دنیای جالبیه
    از یه طرف منوکسید کربن ده سال تولیدی یه وایپر رو با ترازوی کاسبی می‌کشن
    و از طرفی معدن و کارخونه لیتیوم واسه باتری راه می‌ندازن
    الان خود لوسید تو آمریکا واسه فست شارژ میره تو جایگاه تسلا! اونوقت تو ایران و آفریقا و شیلی و… که بنزین هم گیر نمیاد!! نمی‌دونم جایگاه فست شارژ رو باید ازکجا و چه هزینه برقی گیر آورد
    اونا سرمایشون رو برق سرمایه‌گذاری می‌کنن چون قیمت توجیه پذیری براشون داره
    من اگه ماشین برقی تو شهر خودم داشته باشم ماهیانه چقدر باید پول برق بدم
    موندم چرا کارخونه‌ها جو گیر شدن و دارن خط تولید درون سوز رو متوقف می‌کنن؟!!!
    خیلی دوست دارم اینایی که قوانین یورو رو تعیین می‌کنن قبل از تصویب نهایی یه سفر شش ماهه به کشورای جهان سوم برن ببینن می‌تونن یه تانکر برق! واسه ماشینای برقی آینده بوشهر و سیستان و نپال و مرکز آفریقا و… با خودشون ببرن؟!!

  16. محمد مهدی

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    به امید نیسان آبی یورو ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا