در این مطلب میخواهیم شما را با قوانین جدید و سختگیرانه یورو ۷ در اروپا آشنا کنیم. از سال ۲۰۲۵ به بعد خودروهای بنزینی و هیبریدی در اروپا باید بهصورت استاندارد از کاتالیستیک های جدیدی سود ببرند. این کاتالیست های جدید که بهصورت برقی گرم میشوند تا ۳۰ ثانیه روند استارت خودروهای جدید را به تأخیر خواهند انداخت. قطعات یاد شده به خاطر همخوانی با قوانین جدید استارت در هوای سرد خودروها که بخشی از قوانین جدید یورو ۷ است نصب خواهند شد. بر این اساس میزان آلایندگی خودروها باید در مسیری فراتر از ۱۰ کیلومتر از حد مجاز فراتر نرود. هیتر برقی کاتالیست های جدید با یک پروانه کوچم همراه خواهد شد که شبیه سشوار است. این قطعه هوای داغ را به درون کاتالیست خواهد فرستاد تا دمای آن را افزایش دهد. این فرایند بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه رخ خواهد داد.
شرکت ماله دراینباره میگوید:
به منظور جلوگیری از هرگونه تأخیر در راهاندازی این قطعه، شرکتهای خودروسازی در حال بررسی روشهای جدیدی هستند که از جمله آنها میتوان به تکنولوژی اتصال فرستنده کلید از راه دور یا برنامههای موبایلی اشاره کرد که قبل از ورود راننده به خودرو میتوانند کاتالیست را گرم کنند.
البته حتی درصورتیکه این تکنولوژی عملیاتی نیز شود راننده با تأخیر ۵۰ تا ۱۰ ثانیهای قبل از استارت خودرو مواجه خواهد شد. قوانین آلایندگی یورو ۷ مرحله آخر از قوانین مربوط به خودروهای درونسوز خالص و محصولات هیبریدی بوده و پس از شاهد ممنوعیت فروش این دسته از خودروها بین سالهای ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ خواهیم بود. شرکت ماله خاطرنشان میسازد:
هدف اصلی از وضع این قوانین پاکتر شدن حداکثری خودروهای درونسوز است و به همین منظور قوانین یورو ۷ برای اولین بار محدودیتهای آلایندگی جدیدی را برای پیشرانههای بنزینی و دیزلی در نظر گرفته است.
بر همین اساس میزان تولید کربن مونوکسید نصف خواهد شد و آلایندگی ذرات نیز تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. محدودیت مربوط به اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربنها و ذرات دیگر نیز مشابه جدیدترین قوانین یورو ۶ است و همین موضوع سؤالاتی را درباره میزان مؤثر بودن قوانین یورو ۷ به وجود میآورد. شرکت ماله میگوید:
اما یکی از جدیدترین موضوعهای مربوط به این قوانین مفهوم “بودجه آلایندگی” است که هدف از آن کاهش آلایندگی خودروها در زمان استارت در هوای سرد است. این آلایندهها شامل مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن، هیدروکربنها، آمونیاک و ذرات مختلف خواهند بود.
برای مثال میزان تولید مونوکسید کربن به ۵۰۰۰ میلیگرم و اکسید نیتروژن به ۶۰۰ میلیگرم محدود شده است. این رقم برای هیدروکربنها و ذرات آلاینده به ترتیب برابر با ۱۰۰۰ و ۴۵ میلیگرم خواهد بود. این میزان آلایندهها در مسیر تست ۱۰ کیلومتری بررسی خواهند شد. البته احتمال دارد برخی شرکتها از هیتر متفاوتی استفاده کنند که شاید در زمان کارکرد صدای بیشتری داشته باشند و روی میزان آلایندگی و مصرف سوخت تأثیر بگذارند. دیگر قانونی که برای اولین بار در ذیل قوانین یورو ۷ وضع شده به گردوغبار ترمزها مربوط میشود که از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۵ باید ۷ میلیگرم در هر کیلومتر باشد. این میزان در سال ۲۰۳۵ به ۳ میلیگرم در هر کیلومتر کاهش خواهد یافت؛ اما بزرگترین تغییر به استراتژی تشخیص OBD مربوط میشود که بهصورت زنده آلایندههای کلیدی را بررسی خواهد کرد و درصورتیکه میزان تولید آنها از حد مجاز بیشتر شود چراغ مدیریت پیشرانه روشن خواهد شد.
خودروهایی که از جولای ۲۰۲۵ تولید میشوند باید قوانین یورو ۷ را رعایت کنند. البته این قوانین دو سال زودتر از انتظارات عملیاتی میشوند و نشان دهنده حرکت پرشتاب دنیای خودرو به سمت الکتریکی سازی است. در حالت عادی میبایست استانداردهای یورو ۶ تا سال ۲۰۲۵ معتبر میبود. شرکت ماله خاطرنشان میسازد:
این یک تغییر بزرگ و تاریخی است زیرا پیشرانهها باید سریعاً با قوانین جدید هماهنگ شوند.
البته فرصت بیشتری برای خودروسازان تیراژ محدود که تولید سالانه آنها زیر ۱۰ هزار دستگاه است وجود خواهد داشت و آنها باید این قوانین را از جولای ۲۰۳۰ رعایت کنند. از جمله این شرکتها میتوان به استون مارتین، فراری و مک لارن اشاره کرد. البته بنتلی، لامبورگینی و رولزرویس به عنوان بخشی از گروههای خودروسازی بزرگ که دارای منابع مهندسی مشترک هستند شامل استثنای یاد شده نمیشوند و باید از جولای ۲۰۲۵ قوانین یورو ۷ را رعایت کنند. این قانون جدید هزینههای مهندسی و تحقیق و توسعه زیادی را به شرکتها تحمیل خواهد کرد. معمولاً تولید یک پیشرانه درونسوز جدید حدود ۴ سال طول میکشد و این در حالی است که شرکتها حدود ۲.۵ سال زمان دارند تا بتوانند خود را با این قوانین جدید وفق دهند. البته در پشتصحنه تلاشهای زیادی وجود داشته و هماکنون نیز خودروسازان در حال بررسی امکانات نرمافزاری و سختافزاری خود برای توسعه پیشرانههای هماهنگ با قوانین یورو ۷ هستند.
Khosrow
۲۷ آبان ۱۴۰۱اعصاب خورد کن / تا ۵۰ ثانیه انتظار توی ماشین 😐 / قوانین رو کی یا چه نهادی وضع میکنه؟ آیا خود اون نهاد و شخص استاندارد های ذهنیش ثابت شده س؟ / تماشا کنید، مردم فقط وسیله اند / اطمینان خواهیم داشت که اتومبیل های امروزی، مثل موبایل رصد میکنه زندگی ادمارو ..
DoctoR
۲۷ آبان ۱۴۰۱داره کم کم عرصه رو بر درون سوز ها تنگ میکنه ماشینی که یورو 7 باشه فکر کنم دیگه نفسش گرفته میشه و شرکت برای بازده مناسب خیلی باید تلاش کنه.
شاید از دستی 2.5 سال زمان دادند که شرکت ببینه این زمان کم و هزینه زیاد برای اواخر عمر درون سوز ها ارزش نداره و الکتریکی سازی عقلانی تر باشه.
hamid
۲۷ آبان ۱۴۰۱کمی خودخواهی رو بزار کنار ، با وضعیتی که کره زمین داره تا ۵۰ سال اینده نمیشه توش زندگی کرد اگه از الان شروع نکنن
Roham
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲مشکلش جمعیت بشر اونم از سر خود عزیز بین بودنشه
چنگیز و هیتلرم آرزوست
فريد
۲۷ آبان ۱۴۰۱دارم به این فکر میکنم که ایا نصف نصف نصف این چیزا رو تو کشورمون اصلا به ذهنشون میرسه؟!!! چقد عقبیم؟ بپرسی الایندگی استارت تو هوای سرد با گرم چقد فرق داره چه جوابی میگیری از مسئولا؟
MAHDI
۲۷ آبان ۱۴۰۱زحمت کشیدن نسخه های جدید ساینا و کوییک یورو 5 دادن اما بنزین یورو 4 هست حتی بعضی جاها هنوز یورو 2 میدن
آلایندگی که کمتر نشد هیچ برای کاتالیست در بلند مدت اصلا خوب نیست و حتی باعث خراب شدن یا کاهش بازدهی اون میشه
دیگه اوج هماهنگی و راهکار دادنو ببین
AMANTE
۲۷ آبان ۱۴۰۱بگید موتور های درونسوز رو جمع کنید و الکتریکی کنید دیگه.
کاش این قوانین برای شرکت های انرژی و کارخونه ها هم اعمال بشه.
MOHAMMAD.DEMON
۲۷ آبان ۱۴۰۱این نه از روی طعنه بلکه به عنوان یه جوک از روی واقعیت میگم چون پورشه جز خودرو سازان تیراژ محدود با توجه به متن مطلب حساب نمیشه پس 911 ها هم باید این قوانین پاس بکنن 911 ها همین جوریش موقع گاز دادن صدایی شبیه سشوار میدن فقط گاز میخورن حالا اینجا نوشته یه گرم کنن قرار به کاتالیست اضافه بکنن که صدای سشوار میده عجب چیزی بشه قیافه مت واتسن دیدن داره وقتی صدای 911 یورو 7 میشنوه
و جالب تر وقتی میشه که ببینید پورشه هم به کیمن برقی چیزی شبیه به سیستم صوتی اگزوز چارجر ev اضافه کرده دلم میخواد اون موقع واکنشتون ببینیم از نزدیک 😁
DoctoR
۲۷ آبان ۱۴۰۱شاید سشوار نصب کردن توی کیت اگزوز گاز که بدی صدا میده😂.
Ali rezaii
۲۷ آبان ۱۴۰۱واقعا دوست ندارم پورشه ۹۱۱ برقی بشه . هیبرید باز قابل هضم تره ولی اصن ۹۱۱ رو برقی نمیشه تصور کرد.
بی خیال اسم
۲۷ آبان ۱۴۰۱صدا پورشه ۹۱۱ GT2rs رو بشنو بعد
بگو ۹۱۱ ها صدا سشوار می دن
MOHAMMAD.DEMON
۲۷ آبان ۱۴۰۱دیگه تهشون که gt2rs نسل قبل باشه صداش کنار یه هشت سیلندر مثل صدای سشوار میمونه از حسرت های هر صاحب 911 میشه به دو تا چیز اشاره کرد
یکی به صدای درست درمون یکی هم به اینکه آرزو داشتن موتور ماشین از نزدیک ببینن
MILADZM
۲۷ آبان ۱۴۰۱اصلا تیکه هایی که میندازی توی صنعت خودرو نظیر نداره
هیچ یادم نمیره یه بار به لامبورگینی گفتی کمپانی که فقط سر لج و لجبازی تاسیس شد :))))
خداوکیلی فقط تا 3 روز داشتم میخندیدم
اینجا هم عالی نواختی 😂😂😂
دمت گرم
MOHAMMAD.DEMON
۲۷ آبان ۱۴۰۱دم خودت هم گرم راستی نوشتم من تبریز نیستم ولی ظاهراً بین مدیران سایت تفاهم وجود ندارن یکی تایید میکنه یکی دیگه میاد پاک میکنه
بی خیال اسم
۲۷ آبان ۱۴۰۱آره تو راست می گی
برو صدا پورشه کررا ۱۰ سیلندر رو بشنو که صداش از ۸ سیلندر هم بهتر هست
حسرت صاحب های پورشه ای خدا😂😂😂
از حسرت های صاحب های ماشین آمریکایی هم می تونیم بگیم
که این همه ماشین های آمریکایی قدرت دارن قدرتشون کجا می ره
و اینکه صاحب های ماشین آمریکایی درکی از متریال با کیفیت ندارن بیچاره ها
مازیار
۲۷ آبان ۱۴۰۱و از حسرت های هر صاحب غیر 911 میشه به چند چیز اشاره کرد از جمله اینکه یه بار بتونه 911 رو تو آئینه عقبش ببینه
Porsche 911
۲۸ آبان ۱۴۰۱و حسرت بقیه اینه که چرا ۹۱۱ ندارن تا هر ماشینی رو نقطه کنه
MOHAMMAD.DEMON
۲۷ آبان ۱۴۰۱من تبریز دیرم قارداش
مجتبی
۲۷ آبان ۱۴۰۱عملا میگند برید به سمت برقی سازی
محمدرضا
۲۷ آبان ۱۴۰۱با این وضعیت از سال ۲۰۲۵ خودرو های درون سوز دیگه توی اروپا ارزش خرید ندارن.و همه برقی میخرن.
محمدرضا
۲۷ آبان ۱۴۰۱قوانین در مورد بنزین بخه چه صورته.
شنتیا
۲۷ آبان ۱۴۰۱این قضیه از یک دید خوبه ولی از دید دیگری بد بنظر میاد مگه اصلا ماشین های درون سوز امروزی چقدر آلایندگی دارند که این سختگیری ایجاد بشه ، خودرو فقط زمانی مکافات میشه که فرسوده و کهنه بشه .
همین
محمد
۲۷ آبان ۱۴۰۱عملا شرکت ها سرمایه گذاری روی خودرو های برقی براشون به صرفه تر میشه تا سرمایه گذاری برای ساخت پیشرانه احتراقی جدید ، البته برای مردم عادی که فقط یه وسیله میخوان که از نقطه الف به ب برن اگر دولت ها هم مجبورشون نکنن ، ماشین های برقی بالغ تر بشن و زیر ساخت ها بهتر بشه خود به خود سمت برقی ها میرن
Just toyota
۲۷ آبان ۱۴۰۱اینا همه نقشه های خود سران اتحادیه اروپا هست که میخوان هر جوری شده خودروسازان اروپایی رو تحت فشار قرار بدن تا دست از ساختن خودرو های درونسوز بردارن و فقط مدل های الکتریکی تولید کنند ، از طرفی دارن از مردم هم که این روزا عاشق ماشین های برقی شدن استفاده میکنند به عنوان مثال خدمات دوره ای مرسدس و پورشه های برقی تو انگلیس کاملا رایگان انجام میشه ( کار هایی مثل چک کردن سلامت باتری ها ، چک کردن سیستم ترمز ، ریختن شیشه شور ، تنظیم فشار باد تایر ها و …. ) و همچنین ارائه آپدیت میان دوره ای همگی توسط تکنسین های ماهر تو نمایندگی ها انجام میشه ، معلومه که ایم کار را برای مرسدس و پورشه خرج داره ولی خرجش رو دولت انگلستان میده نه مالکان خودرو
Just toyota
۲۷ آبان ۱۴۰۱تو آمریکا که حدود ۴ ماهی میشه که مصوبه ۷۵۰۰ دلاری ایالتی برای خودرو های برقی اومده یعنی اگر از هر برندی ( فرقی نداره تسلا باشه یا لوسید یا مرسدس یا پورشه ) ماشین برقی بخرید بهتون ۷۵۰۰ دلار تخفیف میدن ، از طرفی هم مالیاتی که خودرو های برقی نسبت به درونسوز ها میدن خیلی کمتره ( حدود یک چهارم ) ، همه اینا که گفتم شرایطی رو به وجود میاره که خریدار یه خودرو به سمت برقی ها سوق پیدا کنه
Just toyota
۲۷ آبان ۱۴۰۱و ما همچنان در حال تولید : tu5 و ef7 هستیم 🤣🤣🤣🤣🤣💩
genius
۲۷ آبان ۱۴۰۱ما هنوز اتوبوس و کامیونت euroii صفر کیلومتر داریم!!!!
محمد امین
۲۸ آبان ۱۴۰۱خیلی سخت گیرانه هست …..واقعا دشواره رعایت این شرایط
Porsche 911
۲۸ آبان ۱۴۰۱عملا انقدر شدت سختگیری ها بالاست که خودروساز ها سودشون رو فقط برقی ها کسب میکنن
یعنی خود به خود درونسوز ها حذف میشن قبل موعد بازنشستگی شون
Roham
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲فکر تو موقعیت خطرناک با عجله خودت رو به ماشین میرسونی که از شرایط فرار کنی…
یهو لحظه تهدید باید بازی رو استپ کنی تا کاتالیست گلمون گرم شه…!
فکر کن…
خرس عزیز یه سی ثانیه صبر کن! 🐼🦝🐨🦊🐯🦁🐻❄️🙈
نزدیک نیایا
قبول نیست…
نامردیه
من هنوز کاتالیزورم گرم نشده
جمع کنید مسخره بازیا رو
خودتون رو به خریت نزنید
یعنی کل زمین رو موتور درون سوز به گند کشیده؟
کل آلودگی تولیدی موتورهای درون سوز تو کل تاریخ، به اندازه چرنوبیل و هیروشیما خسارت و آلودگی به بار آورده؟!
تولید باتری ماشین الکتریکی آلودگی بیشتر به محیط القا میکنه یا خروجی یک سال اگزوز یه کنوورث؟!
این اروپاییهای مزخرف هم سراغ چیز فرنگی میگردن
دنیای جالبیه
از یه طرف منوکسید کربن ده سال تولیدی یه وایپر رو با ترازوی کاسبی میکشن
و از طرفی معدن و کارخونه لیتیوم واسه باتری راه میندازن
الان خود لوسید تو آمریکا واسه فست شارژ میره تو جایگاه تسلا! اونوقت تو ایران و آفریقا و شیلی و… که بنزین هم گیر نمیاد!! نمیدونم جایگاه فست شارژ رو باید ازکجا و چه هزینه برقی گیر آورد
اونا سرمایشون رو برق سرمایهگذاری میکنن چون قیمت توجیه پذیری براشون داره
من اگه ماشین برقی تو شهر خودم داشته باشم ماهیانه چقدر باید پول برق بدم
موندم چرا کارخونهها جو گیر شدن و دارن خط تولید درون سوز رو متوقف میکنن؟!!!
خیلی دوست دارم اینایی که قوانین یورو رو تعیین میکنن قبل از تصویب نهایی یه سفر شش ماهه به کشورای جهان سوم برن ببینن میتونن یه تانکر برق! واسه ماشینای برقی آینده بوشهر و سیستان و نپال و مرکز آفریقا و… با خودشون ببرن؟!!
محمد مهدی
۱۱ تیر ۱۴۰۲به امید نیسان آبی یورو ۷