اگر از نزدیک با خودروهای برقی سر و کار داشته باشید احتمالاً فهمیدهاید که این دسته از وسایل نقلیه فاقد لاستیک زاپاس هستند؛ اما علت چیست؟
در جستوجو برای یافتن خودرویی برقی که بتواند مسیرهای بسیار طولانی را طی کند و جایگزینی واقعی برای مدلهای بنزینی باشد، ما با یک مشکل نسبتاً فراگیر مواجه شدیم. البته این مشکل به شعاع حرکتی و یا تواناییهای خود خودروها مربوط نمیشود. حتی موضوع درباره شارژ باتریها هم نیست. مشکل این است که خودرویی همچون بلیزر همانند اکثر خودروهای برقی فاقد لاستیک زاپاس است. اوایل هفته جاری و در مراسم معرفی و عرضه هیوندای آیونیک ۵ مدل ۲۰۲۵، از مدیران شرکت درباره لاستیک زاپاس آیونیک سؤال پرسیدیم و این شرکت نیز تائید کرد آیونیک ۵ فقط با کمپرسور باد پرتابل و چسب مخصوص پنچری لاستیک عرضه میشود. اگر راننده نتواند مشکل را حل کند باید با یدککش تماس بگیرد.
افرادی که هرگز از جادههای آسفالت خارج نشدهاند شاید هرگز ندانند که وجود لاستیک زاپاس چقدر حیاتی است. موضوع درباره آفرود تمامعیار نیست بلکه ما درباره یک گشتوگذار آخر هفتهای دور از خانه صحبت میکنیم. در این مسیرها خودرو از درون رودخانهها، مسیرهای خاکی و… رد میشود و طبیعی است که احتمال پنچر شدن لاستیک افزایش یابد. در واقع موضوع بحث ما توانایی خودروهای برقی نیست بلکه دوام آنها در چنین شرایطی است. چنین مسیرهایی دارای دستاندازهای زیاد، موانع و مشکلات زیادی است و خودرویی همچون بلیزر در پشت سر گذاشتن آنها مشکلی ندارد اما پنچری لاستیک میتواند مشکلساز باشد. پنچر شدن لاستیک خودرو در آفرود امری متداول است. به همین خاطر است که همه خودروهای آفرود استاندارد با لاستیک زاپاس استاندارد و فول سایز عرضه میشوند. حتی خودروهای عادی نیز دارای چنین ویژگیای هستند. لاستیک زاپاس کوچک در خودروهایی همچون سوبارو اوت بک و مزدا CX-50 وجود دارد. به نظر میرسد خودروسازان درک میکنند که اگر به دنبال آفرود باشید نیازمند راهحلی بهتر بجای یک کمپرسور باد ارزانقیمت و اسپری پنچری خواهید بود.
واضح است که اسپری پنچری راهحلی فراگیر نیست. این محصول برای رفع پنچری لاستیک با استفاده از مادهای چسبناک تولید شده و جلوی نشتی را میگیرد. البته ماهیت خورنده این ماده باعث میشود مالک اندکی بعد مجبور به تعویض کل لاستیک شود. از طرف دیگر اگر دیواره لاستیک آسیب ببیند شانسی برای رفع آسیبدیدگی وجود نخواهد داشت. اینجاست که باید به فکر امداد جادهای باشید. اکثر خودروسازان و شرکتهای بیمه پوششهای امداد جادهای را نیز عرضه میکنند و حتی با این وجود نیز ما استفاده از لاستیک زاپاس فول سایز را توصیه میکنیم. البته مشکلی وجود دارد و آن هم عدم آگاهی اکثر رانندگان امروزی از خودروهای خود است. اکثر آنها حتی تعویض تیغههای برفپاککن را نیز به دست دیگران میسپارند.
بنابراین اگر خواهان خرید خودروی برقی هستید بهتر است به فکر لاستیک زاپاس باشید مخصوصاً اینکه چنین خودروهایی استهلاک لاستیک بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و لاستیک مستهلک سریعتر پنچر میشود. خوشبختانه خودروسازان این موضوع را میدانند و خودروهای بزرگی همچون سیلورادو برقی، هامر برقی و… با لاستیکهای فول سایز یا کامپکت عرضه میشوند؛ اما چرا خودروسازان لاستیکهای زاپاس را حذف میکنند؟ اول اینکه حذف لاستیک زاپاس تصمیمی فراگیر در صنعت خودرو شده است و ارتباطی به نوع قوای محرکه خودرو ندارد. کانسومر ریپورتز میگوید از سال ۲۰۲۰ تاکنون حدود ۵۰ درصد خودروهای تست شدهاند از لاستیک زاپاس کامپکت استفاده کردهاند و تنها ۱۰ درصد آنها دارای لاستیک زاپاس فول سایز بودهاند. این موسسه میگوید یکی از دلایل حذف لاستیکهای زاپاس به وزن اضافی آنها مربوط میشود که روی مصرف سوخت اثر منفی دارد.
همین موضوع درباره خودروهای برقی نیز صدق میکند که وزن اضافی روی توان پیمایش خودروها تأثیر منفی میگذارد. البته حذف لاستیک زاپاس به دلیل مشکلات مربوط به جاگذاری آنها در خودروها نیز هست. یکی از کارشناسان میگوید:
من فکر میکنم بزرگترین دلیل حذف لاستیک زاپاس خودروهای برقی موضوع جاگذاری آنها در خودروهاست. از آنجایی که بسیاری از مدلهای برقی از پلتفرمهای اسکیت بورد استفاده میکنند بنابراین فضای چندانی برای لاستیک زاپاس وجود ندارد و جای آن را مجموعه باتری میگیرد.
یکی از سخنگوهای جنرال موتورز نیز چنین موضوعی را تائید کرده و به نکته جالبی اشاره میکند:
تکنولوژی لاستیک و امداد جادهای به حدی پیشرفت کرده که به ما اجازه میدهد تا همه خواستههای رانندگان را اولویت خود قرار دهیم.
حق با اوست. تکنولوژی لاستیک بهطور قابلتوجهی پیشرفت کرده و برای مثال یکی از دلایل اصلی بهبود شتاب گیری سوپرکارها را میتوان چسبندگی بیشتر لاستیکها دانست. همچنین لاستیکهای آفرود امروزی نیز دوام بیشتری نسبت به قبل دارند. با تمامی این تفاسیر، امیدواریم خودروهای بزرگتر همچون شاسی بلندها و وانت پیکاپ های برقی همچنان با لاستیک زاپاس عرضه شوند. نظر شما دراینباره چیست؟
ممد ژانگولر
۳ اسفند ۱۴۰۳اینجور که دنیا داره پیش میره آپاراتیها به علت کسادی کار همشون میشن بیت کوین فروش
عرفان
۴ اسفند ۱۴۰۳ژانگولری که از بیتکوین بازی بهتره و راحت تر
.NARGES.
۳ اسفند ۱۴۰۳خوب چرا حداقل به طور ران فلت عرضه نمیشه؟
BMW is GOD
۳ اسفند ۱۴۰۳یه سری از اطلاعات نئوکلاس سری ۳ فاش شده 👇👇👇
تقریباً ۱۴۰۰ اسب قدرت در نسخه الکتریکی
۶۰۰ تا ۷۰۰ اسب قدرت در نسخه بنزینی با موتور ۶ سیلندر خطی
شتاب صفر تا صد زیر ۱/۶ تا ۱/۸ ثانیه در نسخه الکتریکی
شتاب صفر تا صد زیر ۲/۴ تا ۲/۵ ثانیه در نسخه بنزینی
تاپ اسپید در نسخه الکتریکی تقریباً ۳۵۰ تا ۳۶۰ کیلومتر
تاپ اسپید در نسخه بنزینی بیشتر از ۳۴۰ کیلومتر
و در آخر باید بگم که خود بیامو هم گفته که وزن سری ۳ نئوکلاس مثل سری ۸ و سری ۵ سنگین نخواهد شد و خودرو سبک وزنی خواهد شد
aMir
۵ اسفند ۱۴۰۳خب چه کنم؟
Saeedfarshchian
۳ اسفند ۱۴۰۳یه سوالی چند وقت ذهنمو درگیر کرده
یه ماشین آفرودر برقی (سایبر تراک مثلاً هرچند …)بخواد از عمق آب زیاد رد بشه مشکلی براش پیش نمیاد؟
درون سوز که یه اسنورکل میبندن اوکی میشه ولی فکر نکنم برقی جواب باشه
مهدی دهقان
۳ اسفند ۱۴۰۳مشکل فقط پوله حد اکثر سود بقیه موارد چرت و پرته مثل گوشی ها که شارژر رو به بهانه محیط زیست حذف کردن ولی واقعیت چیز دیگه بود اونم فقط پول و سود بیشتر بود
کوروش
۳ اسفند ۱۴۰۳حذف شدن لاستیک زاپاس از خودرو اصلا خبر خوبی برای کشوری مثل ایران نیست. ما نه جاده و خیابون درست و درمون داریم نه امداد جاده در کشور پوشش وسیعی داره، لاستیک خودروهای خارجی هم که کمتر از گل بهشون بگی درجا پنچر میشن! میمونی وسط راه شاید بعد از nروز یکی دلش به حالت بسوزه بیاد کمکت کنه، حالا تازه یکی بیاد کمک و بتونی ماشین رو ببری لاستیک براش بخری، لاستیک مخصوص این نوع خودروها رو توی این تحریما از کجا میخوای گیر بیاری؟ در بهترین حالت سه ماه ماشین رو باید گوشه پارکینگ پارک کنی و خاک خوردنش رو تماشا کنی تا یه لاستیکی با قیمت خدا تومن پیدا بشه بندازی زیرش و دوباره رانندگی در همون وضعیت و… .
mickeyy
۳ اسفند ۱۴۰۳به نظرم اصلا ماشین های خارجی رو در ایران نباید به صورت بین شهری استفاده کرد هر اتفاقی وسط راه یا توی شهرستان های کوچیک واسش بیفته گیر میکنی. فقط باید به صورت درون شهری اونم توی شهر بزرگ که واسشون تعمیرکار و لوازم یدکی پیدا میشه استفاده کرد واسه جاده و بین شهری ناچارا باید ایرانی استفاده کرد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۳ممنون از تکات جالبی که فرمودین
خصوصا با توجه به استاندار ایمنی خودروهای سایپا و ایرانخودرو
mickeyy
۴ اسفند ۱۴۰۳بالاخره دیدگاه ها متفاوته ترجیح میدم با یک ماشین ایرانی در حد نو با احتیاط بیشتری برونم تا اینکه با یک ماشین به عنوان مثال کره ای مستهلک ساعت ۲ شب وسط بیابون گیر کنم چون متاسفانه یک بار برام اتفاق افتاده گفتم با این وجود شاید بعضیا دومی رو ترجیح بدن! البته من بیشتر منظورم یک ماشین خارجی با کارکرد بالا بود نه ماشین خارجی در حد نو
جعفر
۷ اسفند ۱۴۰۳یا دلال ماشین ایرانی هستی یا تاحالا تصادف ندیدی😒
باباپنجلی
۳ اسفند ۱۴۰۳یکی از جلوه های عظمت خداوند بی ام و است و بس.فقط باید مخصوصا سری ۵ و اوج زیبایی ۵۲۸، احمد شاملو در توصیف یک قله پرشکوه زیبا می سراید:تو بزرگی مثل شب،اگه مهتاب باشه،یا نه،تو همون قله مغرور بلندی که به ابرهای سیاه می خندی.
عرفان
۴ اسفند ۱۴۰۳من خودم عاشق بی ام و هستم ولی واقعیت اینه که صنعت خودرو با سرعتی درحال پیشرفته که فقط ما جهان سومی ها با غیرت به یرندهایی مثل بنز و بی ام و چسبیدیم ولی خود غربی ها با توجه به قیمت کره ایها و چینی ها رو الان بیشتر میخان در مقایسه با آلمانیهای گرون که ممکنه ۱۰ ـ۲۰درصد در کیفیت بهتر باشن
عرفان
۴ اسفند ۱۴۰۳آنکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد
فقط یادت نره این سری دوتا لاستیک بخری که مجبور نشی سه ماه بندازی گوشه پارکینگ
کوروش
۴ اسفند ۱۴۰۳احتمالا نمیدونید که وقتی میخواید لاستیک بخرید، باید جفت بخرید و اولا اینکه لاستیک تکی به شما نمیفروشند و دوما حتما باید جفت لاستیک نو روی ماشین نصب بشه چون اگر فقط یک لاستیک نو و بقیه قدیمیتر باشند تعادل خودرو دچار ایراد میشه و به هم میریزه.
حسین
۴ اسفند ۱۴۰۳با این اوصاف بهترین کار اینه که بری ماشین ایرانی بخری👊😂😎
Y_Rons
۴ اسفند ۱۴۰۳حالا کو کاشین برقی XD
مهدی
۳ اسفند ۱۴۰۳این متن به من تلنگر زد
۱۴ساله خودروی شخصی دارم ولی تعویض لاستیک رو بلد نیستم! ولی در عین حال یه لاستیک ۲۰کیلویی رو(پراید وزن دقیق نمیدونم) ۱۴ساله انداختم پشت ماشین و اینور و اونور میبرم با خودم!
در اولین فرصت ممکن اون وسیله زائد ۲۰کیلویی رو از اونجا خارج میکنم و اگر پنچر کردم به اون شخصی که باهاش قراره تماس بگیرم تا بیاد و تعویض لاستیک رو برام انجام بده(پدرم، البته خجالت اوره!) میگم لاستیک رو هم با خودش بیاره!
صامورایی
۳ اسفند ۱۴۰۳برو یادبگیر چطور لاستیک عوض کنی یکی دوبارم قشنگ تمرین کن. چرا مسئولیت خودتو مینذازی گردن یکی دیگ.
مصطفی
۴ اسفند ۱۴۰۳پول لاستیک میذارن جیبشون لگن خودرو هم همه چیزو جدا میفروشه حتی کف پایی
کوروش
۳ اسفند ۱۴۰۳تعویض لاستیک پنچر با تایر زاپاس یکی از آسانترین کارهایی هست که مالکان خودرو باید یاد بگیرند، اینترنت هم که پر از ویدیوهای آموزشی در این زمینه هست؛ تشریف ببرید یاد بگیرید الکی خودتان را بدبخت نکنید. پدرم لاستیک بیاره یعنی چی؟!
Taha Ayoobi
۳ اسفند ۱۴۰۳لوازم مورد نیاز:
جک
آچار جک
آچار چرخ
لاستیک زاپاس
1. دستی رو میکشی، جکو میندازی اون سمتی که میخوای لاستیکو عوض کنی.
2. با آچار جکو میاری بالا تا جایی که لاستیک از زمین جدا شه.
3. با آچار پیچ چرخ هارو باز میکنی.
4. لاستیک رو در میاری، لاستیک زاپاس رو میذاری.
5. پیچ هارو میبندی.
6. جکو میاری پایین.
7. بندو بساطو میذاری صندوق و راه میوفتی.
محسن
۴ اسفند ۱۴۰۳داداشه من قبل ازجک زدن پیچ های چرخ راکمی شل میکنی ،بعدجک میزنی….
میثم تمار
۴ اسفند ۱۴۰۳اخطار: در ابتدا قبل از جک زدن باید پیچهای چرخ رو شل کنی. البته شل نه باز! بعد جک بزنی و وقتی لاستیک از زمین جدا شد پیچها رو خارج کنی. اگر پیچها قبل از جک زدن شل نشن احتمال سقوط ماشین از روی جک به دلیل تکونهای شدید به دلیل سفت بودن پیچها وجود داره. هرگز این نکته ایمنی فراموش نشه!
پیکان جوانان
۴ اسفند ۱۴۰۳قبل از اینکه جک رو ببری بالا باید پیچا رو شل کرد
عموجون
۴ اسفند ۱۴۰۳عموجون کاملا اشتباه نوشتی :/
آموزش نذار:\
اول پیچ چرخ شل کنید بعد جک بالا ببرید:٫
بستنم اول پیج ته برسونید بعدش که جک آوردین پایین سفت کنید:٫
حسین
۸ اسفند ۱۴۰۳نه دیگه قبل از اینکه جکو بدی بالا پیچ چرخ رو رو زمین شل میکنی بعد جکو میبری بالا
amirboss
۳ اسفند ۱۴۰۳من چندسال پیش یه پراید کاربرات داشتم وسط جاده بیرون شهر شلنگ بنزین ورودی به کاربرات بعلت تعویض نکردن شکست و ماشین خاموش کرد.
حالا من باید زنگ میزدم بابام میومد درستش کنه؟
مهدی
۴ اسفند ۱۴۰۳داداش بلاخره فنی بودن دُر گرانیست که به هرکس نداده اند! (به خصوص توی ایران با شبکه امدادی ضعیف و گران به نسبت درامدهای ما) و این جریان شلنگ سر ماشین قبلیم(۲۰۶) پیش اومد که یه روغنی همینجوری میریخت میرفت زیر ماشین همسایه بررسی کرد و کاشف به عمل اومد شلنگ هیدرولیک هستش و اگه کامل روغن هیدرولیک خالی میشد و حرکت میکردم گویا اتفاقات بدی میفتاد برا ماشین! خیلی مصیبت اورد سرم اون ۲۰۶ تا فهمیدم پراید سالم بهتر از ۲۰۶ عه سرطانه!
مهدی
۴ اسفند ۱۴۰۳ضمن عرض تشکر و قدردانی فراوان از عزیزانی که بنده رو مورد نوازش قرار دادن! مشکل ام با اون قسمت جک زدن هستش، چون گفته میشه که اگه جای مناسب اش جک زده نشه کف ماشین سوراخ میشه و این صحبت ها!! من هم از ترس سوراخ کردن کف ماشین کلا از قید یادگیریش رها کردم خودم رو و سپردم به دست تقدیر که تا اینجا هم برخلاف بقیه قسمت های زندگی باهام مهربون بوده و فقط یکبار پنچر کردم که اون رو هم پدر محترم زحمت اش رو کشیدن! خدا حفظشون کنه همه پدرها رو
کوروش
۴ اسفند ۱۴۰۳یه شیار کف ماشین زیر در وجود داره که جک وقتی میاد بالا باید اونجا قرار بگیره که اینم به راحتی قابل یاد گرفتن هست و حتی اگر جای اشتباهی جک بزنید کف ماشین سوراخ نمیشه، فقط ماشین نمیاد بالا و ممکنه که جک در بره.
کامران رضایی
۴ اسفند ۱۴۰۳مشکل خیلی از ما ایرانیها اینه که خودمونو بلده کار و عقل کل میدونیم و اینقدر غرور کاذب داریم که حاضر نیستم حتی بعداز خرید یه خودرو (مخصوصا نو از کمپانی) واسه یه بار هم که شده دفترچه آموزشی ماشینمونو از اول تا آخر با دقت بخونیم یا بریم از اهلش بپرسیمو یاد بگیریم، مثلا درباره همین کار ساده تعویض چرخ به طور دقیق واصولی توضیح داده با رسم شکل ویا عکس
.NARGES.
۴ اسفند ۱۴۰۳منی که داداشم بهم عوض کردن واشر سرسیلندر یاد داد 😐🌚
مبین
۴ اسفند ۱۴۰۳متن بهتون تلنگر زد ولی در آخر قصد دارید لاستیک و بزارید خونه و اگه پنچر کردید به پدرتون بگید بیان برای تعویض!! تعویض لاستیک اصلا کاری نداره
ناشناس
۴ اسفند ۱۴۰۳زشته خدا وکیلی چهار تا مهره میخوای باز کنی سفت کنی با آچار ۴ پر. نکنه فک میکنی با آچار جک باز میشه کرد؟! مردی مثلا…
اسحاقق
۳ اسفند ۱۴۰۳خودرو های برقی نیازی به زاپاس ندارن در اصل اونا از یک تکنولوژی پیچیده استفاده میکنن که بهش میگن esi palang این کار قابلیت این رو میده که شما همیشه یه کمک راننده داشته باشید که نه غذا میخواد نه پول نه چیزی فقط براتون تایر هارو تمیز میکنه و ازشون محافظت میکنه و خیلی جالبه که اگه توی جاده یکی بد رانندگی کنه درمیاد از ماشین بد و بیرا میگه بهش و اون فرد شرمنده میشه و میاد میگه تپاله هردوم احترام به پدر و مادر هم خط قرمزه اسحاقه
amirboss
۳ اسفند ۱۴۰۳سیاست های تولید و تضعیف حقوق مشتری.
وقتی گوشی میخری شارژر نداره میخای خودرویی که خریدی زاپاس داشته باشه؟
محمود
۴ اسفند ۱۴۰۳این چه حرفیه ماشین من بارها پنچر شده حتی 200متر از دم درب دور شده بودم پنچر شد. بستگی دارد چقدر استفاده کنی.
فرزاد
۴ اسفند ۱۴۰۳مشکل به راحتی حل میشه بزار حذف کنن. یکی میخریم میندازیم جعبه عقب.
مبین
۴ اسفند ۱۴۰۳پیچ هارو شل میکنید، زیر خودرو برای جک جایگاهی تعبیه و طراحی شده جک و اونجا قرار میدیدید با اهرم میبرید بالا باز میکنید پیچهارو، لاستیک و عوض میکنید پیچهاشو سفت میکنید.
کاردر
۴ اسفند ۱۴۰۳بالاخره یه حکمتی درش نهفته است لابد پنچر نمیشه، آقایان خودرو ساز از خودشون فکر دروکردن ، یه عمر مدیریت کاهش کیفیت و خوردن فلزات مغز رباتیک پیدا کردن ،و قلبی از جنس آهن ، چون آهن خون مردم در سیم پیچ مغزشون جریان داره، فکر کنید ماشین تارا نو ، جا پیچ تو موتور حرز بوده همینطوری بستن بعد ۴۰هزار تا کار کرد زده موتور رو داغون کرده،الان دو ماه دارن درستش میکنم کودن های نمایندگی!!!!
بها
۴ اسفند ۱۴۰۳هیچی دیگه با این مطلب که نوشتین از فردا ایرانخودرو و سایپا چهار چرخ ماشین را به عنوان آپشن معرفی میکنن و اگه پول بیشتر ندیم ماشین را روی گاری تحویل میدن البته ماشین که نه گاری هاشون را روی گاری تحویل میدن
امید
۴ اسفند ۱۴۰۳من ۱۹ سال هست که ماشین دارم هنوز پنچری نداشتم. ماشین اولم آردی بود دومی پژو پارس و سومی هایما مجموعا دویست و هفتاد هشتاد تا رانندگی کردم حالا که فکرش میکنن لاستیک زاپاس مسخره است . زاپاس پژو پارس ۱۵ سال از صندوق عقب بیرون نیومد
صامورایی
۴ اسفند ۱۴۰۳قرار نیست هرروز پنچر کنی. اما یه بار گیر میفتی به خودت دور از جون میگی عجب غلطی کردم.
رسول
۴ اسفند ۱۴۰۳در خودروهای برقی باطری فضای زیادی را اشغال میکند و فضایی برای لاستیک زاپاس نمی ماند. و دلیل دیگر افزایش وزن خودرو و کم شدن مسافت پیمایش خودرو است.
ایرج (khorram)
۴ اسفند ۱۴۰۳درود برشما، درهرخودرویی فقط جاییکه نیازبه جک مخصوص یا جرثقیل داخل میکانیکهاباشد نمیتوانم کاری بکنم وگرنه بقیه همه کارهای خودرو تعویص تسمه دینام، لنت وبلبرینگ چرخها، قسمت برقی و سوخت و شمع هارو خودم انجام میدهم چون به میکانیکهازیاداعتمادندارم،
محمد
۴ اسفند ۱۴۰۳سلام ، یادش بخیر یک جک روغنی کوچک 2.5تنی خریده بودم اون زمانها 250تومن بجای جک دستی ماشین و یک کمپرسور باد و جاروبرقی خریدم ۶۰ تومن ، چون ما دو تا ماشین دارم خیلی کاربردی بود جفتش و در مواقع پنچری ماشین واقعا کمک بود ، ولی امسال آقا دزده لطف کرد و هر دو را از صندوق ماشینم دزدید به همراه کامیپوتر و باطری ماشین .
Saeed
۴ اسفند ۱۴۰۳اینا هم دارن راه کمپانی های تولیدکننده موبایلو میرن. شارژر و هدزفری و… حذف کردن به بهانه محیط زیست.
اینا هم به بهانه وزن زیاد خودرو لاستیکو حذف کردن.
تنها دلیل همه اینا سود بیشتر به جیب زدنه همین بقیش سرپوش گذاشتنه
جمشید
۴ اسفند ۱۴۰۳با درود.بنده تو ماشینم نخ پنچر گیری و ابزار مخصوصش را هم دارم و در مواقع ضروری در کنار یه پمپ باد برقی و یا حتی دستی مشکل را حل میکنه.دوستانی هم که روش استفاده را بلد نیستند یکبار در یک آپاراتی روش کار را ببیند و یاد بگیرند،بسیار ساده است.
نعمت الله
۴ اسفند ۱۴۰۳تجربه: حتما حتما بعد از اینکه از مناسب بودن و باد داشتن لاستیک زاپاس خودرو مطمئن شدید، از کیفیت آچارچرختون هم مطمئن بشید، تا مثل من پس از ترکیدن لاستیک در ساعت ۲شب در جاده های بلوچستان بعد از اینکه ۳تا پیچ چرخ را بازکردید واسه پیچ چهارم آچار چرخ نبره و رد نکنه و دوساعت زابراه نشید. باز خدا راننده های تریلی رو تو جاده ها حفظ کنه که به داد درجاده مونده ها میرسن. از اون زمان یه بکس شارژی با کیفیت با آچار مخصوص همراه دارم.
بهرام معماریان
۵ اسفند ۱۴۰۳اول اینکه این موضوع هنوز رایج نشده و دوم اینکه کمپانی ها اومدن از تایر های ران فلت استفاده کردن که ویژگی این لاستیک خشک بودن و سفت بودنشون هست که به راحتی پنچر نمیشن و اگر هم بشن این لاستیک این ویژگی را دارند که ردر صورت پنچر شدن راننده را تا یک مکانیکی برسونه وجود این لاستیک ها باعث کاهش وزن خودرو میشه و کاهش مصرف سوخت هم میشه دراکثر ماشین های شارژی باتری دقیقا درون صندوق قرار داره و جای زاپاس لاستیک جایگذاری شده که اگه کمپانی بخاد زاپاس بذاره این زاپاس آسیب به باتری جاسازی شده میرسونه واز بعد حفظ امنیتی خودرو هم با وجود زاپاس باعث کم شدن ایمنی خودرو هم میشه و در مرحله آخر هم بعد اقتصادی اندکی را برای کمپانی در پی خواهد شد
جعفرکل بختیاری
۶ اسفند ۱۴۰۳بجای این همه فکر کردن برای زاپاس یه ماشین برقی دیگه فول شارژ داخل پارکینگ داشته باشید به راننده پاپا زنگ بزنید بیاره عوض کنه خودش ببره کار پنچری را انجام بده با خیال راحت دنبال فعالیت خود باشید
محمد
۶ اسفند ۱۴۰۳تو مصاحبه جو روگن و ایلان ماسک ، رگن از ماسک پرسید چرا لاستیک ماشین رو ایرلس نمیکنی؟
ماسک گفت ما وقتمونو برای این موارد نمیزاریم و ترجیح میدیم رو بخش های دیگه کار کنیم
یعنی داداش لیرلس شدن چرخ ماشین هم برای تولید کننده از فروش قطعات و هم برای خدمات ضرر هست حاجی
فقط سودش میرع تو جیب مصرف کننده که به صرفه نیست
جعفر
۷ اسفند ۱۴۰۳پیشواز سایپا برای آپشن کردن زاپاس😐