آموزش

مزیت خودروهای برقی در زمستان نسبت به خودروهای بنزینی چیست؟

همه ما شنیده‌ایم که توان پیمایش خودروهای برقی در زمستان کاهش می‌یابد اما می‌خواهیم به یکی از مزیت های این خودروها نسبت به مدل‌های بنزینی اشاره کنیم.


احتمالاً شما نیز این جمله را شنیده‌اید: “شما نمی‌توانید در زمستان خودروی برقی را برانید” و متأسفانه باید گفت هرچه دمای هوا سردتر باشد توان پیمایش خودروهای برقی کاهش می‌یابد چراکه انرژی اضافی برای راه‌اندازی سیستم‌هایی همچون بخاری کابین لازم است. همچنین هوای سرد باعث می‌شود واکنش شیمیایی باتری‌های لیتیوم یونی به کندی پیش رود. برخی خودروهای برقی از نظر توان پیمایش در زمستان عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند اما در کل باید گفت هرچه دمای هوا کاهش یابد از شعاع حرکتی خودروهای بدون آلایندگی نیز کاسته شده و زمان شارژ آن‌ها افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید: ۵ بخشی که خودروهای برقی به مدل‌های بنزینی می‌بازند!

اما یکی از مزایای خودروهای برقی در زمستان نسبت به خودروهای بنزینی به کشش آن‌ها مربوط می‌شود. به‌طورکلی، این خودروها در جاده‌های برفی و یخی کشش بهتری دارند و چرخ‌های آن‌ها هرزگردی کمتری را تجربه می‌کند. به عبارت دیگر شاید توان پیمایش خودروی برقی در زمستان کاهش یابد اما در عوض راننده از چسبندگی و کشش بهتر خودرو در شرایط بد آب و هوایی بهره می‌برد. ما اخیراً تجربه رانندگی با هوندا پرولوگ در هوای برقی نیویورک را داشتیم. این خودرو از لاستیک‌های چهارفصل بریجستون آلنزا استفاده می‌کند. به نظر ما لاستیک‌های چهارفصل که این روزها در خودروهای سواری زیادی عرضه می‌شوند حین بارش برف زیاد خیلی کاربردی نیستند.

حتی زمانی که لاستیک‌های خودروی شما نتوانند چسبندگی موردنیاز را پیدا کنند، سیستم چهار چرخ محرک به کار می‌آید. به همین خاطر است که ما در فصل زمستان لاستیک‌های خودروی خود را با نمونه‌های زمستانی تعویض می‌کنیم. با این تفاسیر انتظار نداشتیم که پرولوگ در یک موقعیت اضطراری خارج از خانه عملکرد برجسته‌ای نشان دهد اما تحت تأثیر عملکرد این شاسی‌بلند برقی در جاده‌ها و خیابان‌های برفی نیویورک قرار گرفتیم. پرولوگ دو موتوره حتی در زمانی که خودروهای بنزینی مجبور شده بودند کنار جاده پارک کرده و چراغ‌های خطر خود را روشن کنند پایداری قابل‌توجهی داشت. ما به آرامی حرکت می‌کردیم و پدال گاز را به نرمی فشار می‌دادیم اما هر زمان که چرخ‌های خودرو کمی هرزگردی داشتند سیستم کنترل کشش پرولوگ وارد مدار می‌شد. پرولوگ سریعاً مقدار مناسبی از قدرت و کشش را به هر چرخ ارسال می‌کرد تا لغزش خودرو سریع‌تر از تمامی خودروهای بنزینی‌ای که قبلاً بررسی کرده‌ایم برطرف شود. در واقع ما به ندرت متوجه این قضیه می‌شدیم.

اما سیستم کنترل کشش خودروی برقی چگونه کار می‌کند و چرا اهمیت دارد؟ ما قبلاً مالک سوبارو WRX بودیم و چیزهای زیادی درباره سیستم چهار چرخ محرک می‌دانستیم. و این در حالی بود که هوندا پرولوگ به مدت یک هفته در طول بارش‌های زمستانی در اختیار ما بود. چندین دلیل وجود دارد که چرا خودروهای برقی از کشش بهتری نسبت به خودروهای بنزینی برخوردار هستند. یکی از مثال‌ها به مسابقه درگ لوسید ایر سافایر و دوج دیمن ۱۷۰ مربوط می‌شود. حتی با وجود استفاده دوج از لاستیک‌های مخصوص درگ رادیال، لوسید ۱۲۳۴ اسب بخاری همیشه پیروز درگ بوده زیرا قدرت را سریع‌تر و بهتر به چرخ‌ها می‌رساند. مجری این درگ گفته است که کنترل کشش لوسید به قدری سریع کار می‌کند که شما حتی نمی‌دانید فعال است. این سیستم می‌تواند قدرت تولیدی را هزاران بار در ثانیه و روی هر چرخ تنظیم کند و سپس سریع‌تر از دوج ظاهر شود.

این مثالی بارز از دو خودروی بسیار پرقدرت بود اما اکثر رانندگان پشت فرمان خودروهای ۱۰۰۰ اسب بخاری قرار نمی‌گیرند اما احتمالاً زمستان‌های برفی را تجربه می‌کنند و اینجاست که توانایی خودروی برقی در دخالت هوشمندانه‌تر و سریع‌تر سیستم کنترل کشش نسبت به خودروی بنزینی می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مهندس توسعه ارشد جنرال موتورز داگ کانز هم‌صحبت شدیم. او روی پروژه شورولت اکوئینکس برقی حضور داشته و هوندا پرولوگ نیز از همان پلتفرم برقی اولتیوم جنرال موتورز استفاده می‌کند. با اینکه او نمی‌تواند به جزئیات چگونگی تنظیمات پرولوگ وارد شود اما قطعاً می‌داند که این معماری چه ویژگی‌هایی دارد. کانز همان اصول موردبحث درباره خودروهای برقی در زمستان و درگ یاد شده را تائید می‌کند. یک خودروی برقی قدرت خود را سریع‌تر از پیشرانه درون‌سوز راهی چرخ‌ها می‌کند و کامپیوترهای آن نیز کارایی بالاتری دارند. او می‌گوید:

مزیت خودروهای برقی این است که ما می‌توانیم گشتاور تقریباً آنی تولید کنیم. ما نیازی نداریم که اجازه دهیم پیشرانه برای تولید گشتاور مطلوب دور بگیرد و در دنده مناسب باشد. چنین چیزی در خودروهای برقی باعث یکپارچگی مداوم سیستم‌هایی همچون کنترل کشش می‌شود.

خودروهای برقی مزایای دیگری هم دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به توزیع وزن اشاره کرد. سنگین‌ترین قطعه یک خودروی برقی باتری است که در ارتفاعی کم و در کف خودرو قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود مرکز ثقل خودرو پایین باشد و کنترل خودرو بهبود یابد. کانز می‌گوید:

در خودروهای درون‌سوز پیشرانه معمولاً در بخش جلو قرار دارد که این به معنی حضور بخش بزرگی از وزن خودرو در جلوست و همیشه هم ارتفاع پیشرانه نسبت به زمین کم نیست.

به این ترتیب وزن خودرو به‌صورت بهینه توزیع نمی‌شود و زمانی که می‌خواهید در جاده‌ای برفی دور بزنید شرایط ایده آلی نخواهید داشت. یکی دیگر از مزایایی که هنگام رانندگی با پرولوگ در برف پیدا کردیم رانندگی تک پدال بود. با برداشتن پا از روی پدال گاز در خودروی برقی می‌توانید ترمز احیا شونده داشته باشد که انرژی را به باتری بازمی‌گرداند و به شما اجازه می‌دهد از پدال ترمز کمتر استفاده کنید. این امر باعث نرمی کنترل خودرو می‌شود و بنابراین به راحتی می‌توان با پدال گاز بازی کرد. جالب اینکه پرولوگ برخلاف اکوئینکس و بلیزر برفی فاقد ویژگی رانندگی در برف است. این ویژگی باعث می‌شود شتاب گیری کندتر صورت بگیرد تا چرخ‌ها به هرزگردی نیفتند هرچند هوندا کار خود را بدون وجود این حالت نیز به خوبی انجام می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4235 ديدگاه)

    خرید خودروی برقی یعنی مشارکت در سبزتر بودن و پاکی هوا و کم شدن آلودگی صوتی . مطمئن باشید سوار خودروی برقی بشید دیگه به عقب برنمیگردین انقدر خوبه . فقط یکمی صبر کنید بهتره چون باطری های ضد آتیش گرفتن و جامد هم داره میاد که خیلی میتونه موثر باشه و در آینده باطری های سبک تر با کارایی بیشتر .ضمنا زیرساخت هم خیلی مهمه که با خیال راحت به سفرهای دورتر برید که فعلا رو هواست

    موافقم 66
    مخالفم 20
    1. نیما

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (343 ديدگاه)

      تا وقتی با یک بار شارژ و کولر و بخاری روشن نتونن حداقل 600 کیلومتر پیمایش کنن، اصلا ارزش خرید ندارن. تازه اگر جایگاه شارژ وجود داشته باشه. فست شارژ هم برای باتری ها مضر هست و عمرشونو کم میکنه.

      موافقم 36
      مخالفم 25
      1. ممد ژانگولر

        ۱۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (4235 ديدگاه)

        داداش نیما مشکل کاش ۶۰۰ کیلومتر بود . با توجه به اینکه بعد دوسال استفاده تا ۳۰ درصد از کیفیت شارژ نگهداشتن باتریها کم میشه که باید ی فکری به حالش بکنن باید حداقل ۱۰۰۰کیلومتر بهت شارژ بده که بعد از ۲ سال راحت تا ۶۰۰ کیلومتر بهت جواب بده . مشکل فعلی اینه

        موافقم 19
        مخالفم 13
    2. مردیم از خوشی

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1469 ديدگاه)

      خب کم تر زاد و ولد کنید مگه مجبورید همین طور جمعیت کره زمین را افزایش بدید بجاش می تونیم از صدای غرش v8 هم لذت ببریم مشکل اینه سیاست مدار ها به دنبال راه هایی هستند که نفع خودشونه نه به نفع جهان و مردم یه برچسب حمایت از کره زمین هم می زنند روش

      موافقم 22
      مخالفم 38
    3. Cehx

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (157 ديدگاه)

      نظرت راجب استخراج مواد معدنی باتری ها و دفع اونها چیه بسیار هزینه بر و الوده
      تنها مزیتش الودگی هوای شهر هسته و الودگی صوتی که اون رو من قبول ندارم چون پیشرانه های جدید بسیار صدای کمی تولید می کنن البته در خارج از ایران ولی برای اتوبوس های شهری عالیه چون لرزش نداره و همچنین صدا هم نداره و جای گذاشتن باتری زیادی داره و گشتاور انی هم بسیار کمک می کند

      موافقم 11
      مخالفم 8
    4. امین

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هوای پاک کجا بود وقتی نذاشتن برق پاک داشته باشیم! هر وقت اکثر نیروگاه های برق اتمی شد اون وقت هوای پاک هست و الا دور باطله

      موافقم 4
      مخالفم 2
    5. پیام کیایی

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (18 ديدگاه)

      با مشکل الودگی هوا و کمبود بنزین شرایط کلان شهرها ایران ویژه هستند . واقعا خودروهای عمومی تماما باید با یارانه دولتی و مشوقهای کلان و قابل برقی شوند . استفاده شخصی با توجه به نبود زیر ساخت فقط باید بروی هیبرید متمرکز شود . واقعا دولت چرا حمل و نقل عمومی را فراموش کرده . بسیار خنده دار است هنور تاکسی و اتوبوس جدید که دارند جایگزین می شوند برقی نیستند . واقعا با این روند افزایش الودگی فکر میکنید چند سال دیگر باید منتظر تصمیمات این چنین بود . مردم خفه شدند و هنوز بفکر درامد زایی گمرکی از واردات خودرو هستند . تاکسی و اتوبوس برقی را باید مجانی جایگزین کنید . چرا اصلا باید واردات خودرو غیر هیبریدی آزاد باشه .از ان بدتر تولید خودرو داخلی با موتور 50 سال قبل ادامه داشته باشد . سقوط مگر چیز دیگری از بی فکری هست !! بداد مردم برسید

  2. مهدی

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1769 ديدگاه)

    منم یکی از بدی های خودروهای برقی رو بگم که احتمالا باعث افزایش تصادفات میشه. مخصوصا عابر پیاده ناخداگاه با شنیدن صدای موتور و اگزوز نسبت به وجود خطر هوشیار میشه که خب تو خودروی برقی تا حد زیادی این موضوع وجود نداره

    موافقم 16
    مخالفم 23
    1. حسین دهمرد

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2701 ديدگاه)

      اینکه با یه بلندگو حل میشه. برقی ها معضل های بزرگتری دارن

      موافقم 11
      مخالفم 2
  3. وحید

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بخاطر مقاومتی که برای درک مزیت‌های خودرو برقی میکنید متاسفم.

    موافقم 19
    مخالفم 8
  4. پیمان

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اکثر شماها که ماشین های برقی رو بدردنخور میدونید،مثل من توی جیبتون پول خریدن یه دو چرخه هم ندارید بعد حالا این داستان اینجاش غم انگیزه که برای خریدن زباله های ایرانخودرو و سایپا صف های میلیونی می‌بندید.
    فرضا اگر مشکلی برای خودرو های برقی هم وجود داشته باشه ما به همونش هم راضی هستیم و بهتر از اینه که هر روز صبح تو خیابون ماشین های مونتاژی و وارداتی چینی رو ببینم و افسوس بخوریم که چرا به این روز افتادیم.

    موافقم 20
    مخالفم 1
  5. مازیار

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من با ماشین برقیش کاری ندارم تجربه موتوربرقیمو میگم اولش که باتری سالمه سرعتش و مسافت پیمودش خوبه بعد که یکی از باتریها ضعیف میشه فشار میاد به اون یکی باتریها یهو میبینی همش خراب شد میری باتری بخری میبینی به اندازه هزینه خرید موتوره شاید اولش پول بنزین نمیدی ولی وقتی کل هزینه سوختو یه جا میدی حالت سرجاش میاد خیلی مونده تا ایراداته این تکنولوژی برطرف شه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. اصفهان قلب تپنده ایران بود

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود
    نه به موتورهای پرمصرف بنزینی
    نه به موتورهای تمام برقی ویا هیبریدی
    من نمیدونم چرا یک موتور تک سیلندر یا دو سیلندر حدود 500سی سی بعنوان ژنراتور داخله این ماشینای برقی نمیزارن تا در صورت کمبود برق و برای تامین گرما وسرمای داخله کابین بصورت ترکیبی انرژی رو تامین کنند
    به هر حال نه رومی روم نه زندی زند
    خودروهای برقی در هر صورت به یک موتور500ccنیاز دارند

  7. مهدی

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    برقمون برای خونه موندن قطع میشه چه برسه برای سوار ماشین برقی شدن
    استاندارد الایندگی تیبا مدل ۱۴۰۲ رو با افتخار روش نوشتن Euro 4 ولی اسکانیا ۱۱ سال پیش برای مدل r که یورو ۶ بود حتی روش ننوشت. مشکل الودگی هوا یه درصد کمیش مربوط به ماشینه که اونم با تولید باکیفیت حل میشه. مشکل کارخونه ها و نحوه تولید برق تو کشوره. تا چن سال پیش فقط تابستون برق میرفت و اونقدر هم طولانی نبود ولی الان با مدیریت عالی پاییز هر روز ۲ ساعت برق میرفت(اکثرا ).البته برای بعضی صنایع ماشین برقی لازمه مثل اتوبوس های درون شهری که صدت و تکون زیادی دارن .

  8. داود

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    کو برف ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا