در خودروهای مدرن سنسورهای زیادی بکار رفتهاند که یکی از آنها سنسور دور موتور است و خرابی آن میتواند نوسان دور موتور را در پی داشته باشد. یافتن دلایل نوسان دور موتور و مسائل مربوط به آن چیزی است که در جدیدترین مطلب از سری نوشتارهای آموزشی پدال به آن پرداخته ایم.
در خودروهای قدیمی بجای سنسور دور موتور از قطعهای به نام دلکو استفاده شده بود. دلکو به کوئل در ایجاد جریان برقی قویتر کمک میکند و همچنین جریان برق ایجاد شده در کوئل را به سیلندر می فرستد و عمل جرقهزنی را به نوعی کنترل کرده و تقسیم میکند. یکی از بخشهای مهم دلکو فیوز آن بود که در صورت خرابی باعث میشد خودرو روشن نشود؛ اما در خودروهای مدرن امروزی دیگر خبری از دلکو نیست و بجای آن سنسور دور موتور وجود دارد. در ادامه به نقش این سنسور خواهیم پرداخت.
وظیفه سنسور دور موتور
این سنسور که با علامت اختصاری ESS نشان داده میشود و از آن با نام سنسور موقعیت میللنگ نیز نام میبرند اطلاعات و دادههای مربوط به موقعیت دقیق پیستون و سرعت دورانی میللنگ را به مغز خودرو یا همان ECU می فرستد. این واحد کنترل الکترونیکی نیز از اطلاعات کسب شده برای مدیریت سیستم جرقهزنی و دیگر فرایندهای کارکرد نرم موتور استفاده میکند. همانطور که گفتیم در خودروهای قدیمی بجای سنسور دور موتور از دلکو برای تنظیم فرایند جرقهزنی استفاده میشد.
سنسور دور موتور خودرو به عنوان بخشی از سیستم کنترل موتور، میزان دوران موتور را اندازهگیری و به سیستم مدیریت موتور ECU ارسال میکند. این سنسور با استفاده از یک حلقه مغناطیسی یا چرخدندهای که به آن متصل شده است گردش موتور را تشخیص میدهد. سپس اطلاعات دریافت شده توسط سنسور دور، از طریق ECU برای تنظیم و کنترل موتور در همه شرایط مختلف، از جمله زمان اشتعال، مقدار سوخت تزریقی، فشار سوخت، نظارت بر گازهای خروجی اگزوز و غیره استفاده میشود. بهطورکلی، سنسور دور موتور برای بهینهسازی عملکرد موتور و کاهش آلایندگی بسیار مهم است. در مجموع میتوان وظایف سنسور دور موتور را تنظیم دور موتور، اعلام حرکت فلایول به ECU و تنظیم فرایند جرقهزنی دانست.
علائم خرابی دور موتور
بهطورکلی در صورتی که سنسور دور موتور خراب شود موتور استارت نخواهد خورد و خودرو روشن نخواهد شد. اگر هم خودرو روشن شود به سرعت خاموش خواهد شد. در صورتی که با تمیز کردن سنسور دور موتور عملکرد موتور درست شود خودرو روشن خواهد شد اما اگر مشکل همچنان پابرجا باشد باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام کرد. از دیگر نشانههای خرابی این سنسور میتوان به نوسان دور موتور و عدم نمایش درست آن، عدم کارکرد صحیح دورسنج و همچنین قطع شدن پمپبنزین در زمان استارت خوردن خودرو اشاره کرد. مواردی همچون افزایش مصرف سوخت، روشن شدن چراغ چک و لرزشهای غیرعادی موتور را نیز میتوان جزو علائم خرابی سنسور دور موتور دانست.
عیبیابی دور موتور
برای عیبیابی سنسور دور موتور میتوان روشهایی همچون استفاده از مولتی متر و دیاگ زدن را در پیش گرفت. البته قبل از مراجعه به روشهای یاد شده بهتر است سنسور را بهصورت ظاهری نیز بررسی کنید. اگرچه این روش چیز زیادی را روشن نخواهد کرد اما شاید بتوان آسیبهای ظاهری آن را تشخیص داد. در غیر این صورت میتوانید از دستگاه دیاگ استفاده کنید و کدهای خطای آن را دریافت کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید. در روش دوم میتوان از مولتی متر برای بررسی مشکل استفاده کرد. ذکر این نکته مهم است که قبل از بررسی سنسور دور موتور با مولتی متر باید از نوع سنسور بکار رفته در خودروی خود مطمئن شوید. در این حالت مواردی همچون پایههای مختلف و مقاومت سنسور بررسی میشوند. با بررسی ولتاژ و مقاومت سنسور نیز میتوان خرابی آن را تشخیص داد.
نوسان دور موتور هنگام کولر گرفتن
یکی از موضوعاتی که در فصل تابستان توسط مالکان گزارش میشود نوسان دور موتور خودرو هنگام کولر گرفتن است. اگرچه مشکل موردبحث دلایل زیادی ندارد اما در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری ریشه مشکل کاملاً متفاوت خواهد بود. همانطور که میدانید در تمامی خودروها دور موتور زمان استفاده از کولر کمی افزایش پیدا میکند تا فشار اضافی روی موتور که ناشی از اتصال کمپرسور است را جبران کند. در حالت عادی دور آرام موتور هرچه باشد با روشن شدن کولر کاهش پیدا خواهد کرد. در این صورت عاملی باید دور موتور را افزایش دهد تا افت قدرت جبران گردد. در خودروهای انژکتوری استپر موتور و تغییر زاویه دریچه گاز این کار را انجام میدهد. به همین خاطر در صورت وجود نوسان باید نسبت به بررسی این قطعه اقدام کرد. در خودروهای کاربراتوری نیز باید موتور و کاربراتور را تنظیم نمود.
علت بالا پایین شدن دور موتور پژو
بالا پایین شدن یا نوسان دور موتور میتواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. باید به این موضوع اشاره کنیم که این موضوع در موتورهای مختلف متفاوت است اما در این نوشتار ما روی خودروهای بنزینی و سواری مدرن تمرکز داریم. بهطورکلی نوسان دور موتور پژو میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد که شامل خرابی سنسور اکسیژن، ایراد در استپر موتور، خرابی سنسور دور موتور، وجود مشکل در دریچه گاز، وجود مشکل در انژکتورهای سوخت و همچنین عیوب شمعها و ECU خواهد بود.
علت بالا پایین شدن دور موتور پراید
مشکلاتی و دلایلی که برای نوسان دور موتور پژو ذکر گردید کم و بیش درباره پراید نیز میتوانند صدق کنند. در صورتی که پراید شما با بالا پایین شدن دور موتور دستبهگریبان است شاید مشکل در بخشهایی همچون شمعها، دریچه گاز، سنسور دور موتور، نشتی خلأ، انژکتورها و یا حتی تسمه تایم باشند. توصیه میشود برای رفع این مشکل با یک مکانیک خبره مشورت کنید تا گرفتار هزینههای اضافی و بیمورد نشوید.
علت نوسان دور موتور تیبا
تمامی ایراداتی که در بخشهای گوناگون خودروهای پژو و پراید ذکر گردید درباره تیبا نیز صدق خواهد کرد. برای یافتن علت نوسان دور موتور تیبا باید بخشهایی همچون سنسورها از جمله سنسور دور موتور و سنسور اکسیژن، دریچه گاز، شمعها، استپر، انژکتورها و… را بررسی کنید.
علت نوسان دور موتور پژو ۴۰۵
پژو ۴۰۵ یکی از قدیمیترین خودروهای موجود در بازار است که البته تولید آن از چندی پیش متوقف شده است. برخی از مالکان با مشکل نوسان دور موتور خودروی خود روبرو میشوند و در این صورت باید به دنبال یافتن مشکل در بخشهایی همچون سنسورها، ECU، استپر، شمعها و… باشند.
نوسان دور موتور ۲۰۶ در حالت درجا
بهطور طبیعی دور آرام اکثر موتورها بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ دور در دقیقه است اما گاهی وجود برخی ایرادات در سنسورها و سایر قطعات همچون استپر، دریچه گاز، ECU و… میتواند باعث نوسان دور موتور ۲۰۶ شود. با عنایت به حساس بودن موتور ۲۰۶ توصیه میشود در صورت وجود مشکل با یک مکانیک خبره مشورت نمایید.
دور موتور نرمال در حالت درجا
دور آرام موتور به حالتی که گفته میشود که استارت زده و خودرو بدون گاز دادن کار کند. در این زمان دور موتور بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ دور در دقیقه خواهد بود. در دور موتور نرمال و آرام لرزش موتور بسیار کم بوده و آلایندگی نیز آن توسط سنسور اکسیژن کنترل میشود. مهندسان دور آرام هر موتور را با استفاده از محاسبات پیچیده به دست میآورند. در صورت نوسان دور موتور شاهد مشکلاتی همچون لرزش شدید، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی و… خواهید بود.
علیرضا
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ماشین من همین مشکل داره استپر و سنسور میلنگ عوض کردم رفع نشد نمایندگی هم کلا با… شون بازی می کنن هیچ کاری انجام نمیدن. در حالت درجا دور موتور تا ۵۰۰ هم میاد بعدش بر میگرده بالا حتی یه وقتا موقع دنده عقب خاموش میشه. نمیدونم دریچه گاز یا سنسور اکسیژن یا حتی مشکل برقی داره
حسین
۱۶ خرداد ۱۴۰۲مشکل از سنسور اکسیژن است.
وحید
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ماشین منم ساینا هست دقیقا همین مشکل رو داره من بیشتر موقع کولر وروشن کردن چراغ جلو اینجوری میشه هر کی میدونه چشه واقعا بگه که دیگه خسته شدم از بس خرجش کردم و بی نتیجه مانده
داود
۷ دی ۱۴۰۲باطری آمپر بالاتر بزار.
رضا
۱۹ آبان ۱۴۰۲سلام ماشینتون چی هست؟
احمدرضا
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ماشین من هم 206 CDهست. دور موتور نوسان داره بعضی وقت ها دور موتور تا 500هم پایین میاد وبعضی موقع ها ماشینم گاز میخوره .سنسور دریچه گاز رو تعویض کردم اما همچنان مشکل باقی مونده
علی
۱۱ تیر ۱۴۰۲سلام.پایین رفتن دور موتور ونوسان دور موتور ۲۰۶ دریچه گاز سیمی .از سنسور یاپتانسیومتر دریچه گاز است.
بهمن روح بخش
۲۲ تیر ۱۴۰۲شما اون موردی ک بالا گفتم هم بررسی کنید
reza
۱۰ آبان ۱۴۰۲سلام مشکل شما سوزن انژکتور هست ..بعد شستشو حتما اورینگ اصلی ونو بنداز مشکل حل میشه
بهمن روح بخش
۲۲ تیر ۱۴۰۲گاز خوردن نوسانی به خیلی چیزها از جمله سنسور دریچه گاز ،خود دریچه گاز،استپر موتور وچندین مورد دیگر ک یکی از اونا میتونه سوزن انژکتورا باشه ،دوستانی ک اینجا مشکلشونو مطرح کردن موقعی ک ماشین روشنه و نوسانی گاز میخوره مخصوصا۲۰۶دور انژکتورا اب کف بریزین ببینین اگ حباب داد اورینگای سوزن انژکتورا هوا میکشن باید اورینگاتعویض بشن
رضا محمودی
۱ تیر ۱۴۰۳سلام ماشین جیلی امگرند سواری دارم برق کمپرسور کولر قطع شد بردم باطری ساز یه برق روکار برای کمپرسور راه اندازی کرد ولی الان تا کولر روشن میکنم دور موتور میاد پایین روی ۵۰۰ و موتور لرزش میکنه. و با کلاج گرفتن روی دست انداز موتور خاموش میشه باطری ساز زورش نرسید درستش کنه واقعا مشکلش چی هست ؟ باطری ساز چی رو حذف کرده که آیسیو اطلاعاتی از روشن شدن کولر نمیگیره که دور موتور را ببره بالا ؟
علی محمدیانی
۱ مهر ۱۴۰۲سلام من اچ سی کراس دارم، در حالت درجا و دور کم، بطور متناوب دور موتور بالا پایین میشه، مشکل چیه؟ فک کنم زمان کولر گرفتن بیستر میشه.
مهرداد
۲۳ مهر ۱۴۰۲من ۲۰۶ اس دی دارم تو حرکت در اتوبان رو سرعت ۹۰کیلومتر دور موتور روی ۳۰۰۰می ایستد در ضمن مصرف بنزین هم خیلی زیاد شده البته تو جاده دلیل این مورد خواهشن بگید کلافه شدم به خدا
حسن
۲۴ آذر ۱۴۰۲علت به احتمال صددرصد موقع تعویض روغن .تعویض روغنی سیم کیلومتر رو درست جا نزده .مشکلو داشتم
مهدی
۶ آبان ۱۴۰۲سلام پراید مدل ۹۰ دور موتور همیشه میاد زیر ۱ تا نیم هم میاد دلیلش چیه صبح هم روشنش میکنم اولش کم میاره
علیرضا
۱۳ آبان ۱۴۰۲سلام خسته نباشید
من 206 TU5 مدل 90 فرانسوی دارم.تازگی ها موقع عبور از خیابان که آب کمی جمع شده ماشین خاموش میشه.هرجا هم بردم چیزی تشخیص ندادند. میخواستم بدونم سنسوری زیز 206 هست که حتی با مقدار آب کم خیس بشه و باعث بشه ماشین خاموش بشه؟؟
ممنونمیشم راهنماییم کنید
حجت
۲۰ آبان ۱۴۰۲سلام. ۲۰۶ تیپ پنج مدل ۸۹ دارم. بخصوص وقتی ماشین سرد است در دنده ۲ و ۳ هنگام شتابگیری بصورت آرام ، موتور نامنظم کار میکند. باصطلاح موتور دل دل میزند تا به حرکت بیفتد ولی اگر پرگاز حرکت کنیم این قضیه کمتر حس میشود.
حمید
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خرابی کویل
جواد
۲۲ آذر ۱۴۰۲سلام وقت بخیر،تیبا مدل 89دارم به تازگی اول صبح استارت میزنم دور موتور 3000میشه.یذره عقب و جلو میدم دور موتور میاد1500،استپر هم دو بار عوض کردم حل نشد دستگاه هم گذاشتن ایراد نداشت بعضی وقتا موقع استارت دود سفیدی هم خارج میشه،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.تشکر فراوان
محمد
۲۲ آذر ۱۴۰۲پراید مدل ۸۶ دارم
ماشین با استارت زدن روشن نشد و وقتی که بکسل کردم و حدودا ۲۰۰ متری حرکت کرد تا روشن شد وقتی که روشن شد دور موتور روی ۳۰۰۰ میره و مدام کم و زیاد میشه و نوسان داره
وقتی هم خاموش میکنم تا نیم ساعتی روشن میشه اما وقتی بیشتر از این میشه دوباره ماشین روشن نمیشه
علت چی هست
jojo
۲۸ آذر ۱۴۰۲ی راهنمایی جهت تجربه میکنم اگ شما احیانا دینامتون تعمیرشده و یا قطعه ای ک داخل دینامه برق ماشینو تلمین میکنه تعویض کردیدو بعدها این اتفاقات زیاد شده اون قطعه کیفیت لازم جهت تامین برق خودرو رو تو مواقع خاص نداره و افت ولتاژ شدید میشه.گاهن تو جاده نور خودرو رفتع رفته کم میشه.موقه بالاپایین کردن شیشه دوره موتور افت میکنه.کلا هرموقه مصرف کننده بیشتر میشه افت دوره موتور اگ داری مشکل ازتغذیه نشدن درست توسط دینامه
آق علی
۲۲ دی ۱۴۰۲سلام،آقا من ۳۲۳ fl مدل ۸۳ دارم متاسفانه ۵ ماه پیش تصادفی کردم که تا حالا ماشین خوابیده بود ،حالا که از نقاشی ماشینو گرفتم،راحت روشن میشه ،ولی اول دور موتور میره رو ۶۰۰۰ دود سیاهی هم میکنه بعد ۱ دقیقه دود کمکمتموممیشه ولی دور موتور بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بالا دپایین میره ،ضمنا ترمزم در هنگام حرکت چوب میشه وندارم ،علت لنظر شما از چی مبتونه باشه،ممنون
خمان
۱۲ تیر ۱۴۰۳حالا علی آقا اف ال خطرناک و کشنده هست یا وی اچ اس.فک نکنم مرض خطرناکی باشه .انشالله که واکسنش رو وارد کنند و جلوشو نگیرن
میثم
۳۱ مرداد ۱۴۰۳سلام ماشین من پراید کاربرات دور موتور نوسان داره کوئل ودلکو وایر و شمع رو هم تازه انداختم
nasero
۶ بهمن ۱۴۰۲سلام من یه رانا پلاس tu5 دارم
وقتی ماشین درجا داره کار میکنه دور موتور نوسان پیدا میکنه بعضی مواقع هم خفه میکنه و خاموش میشه هنگام کولر گرفتن هم همین اتفاق میوفته،
کویل،شمع،وایر همرو تعویض کردم حتی دریچه گاز برقیم هم شستشو دادم ولی باز مشکل حل نشده،چراغ چک هم روشن نمیشه متوجه شم از کجاس؟آیا امکانش هست مشکل از انژکتور ماشین باشه؟
سیاوش
۲۰ بهمن ۱۴۰۲سلام.ماشین من ۲۰۶ است.با استارت در زمان سردی بد روشن میشه و دور موتور میافته و خاموش میشه.تو یک مسیر ۲ کیلومتری ده بار این اتفاق میافته.مشکل چیه؟
Hamid
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳باطری و استپر رو چک کنید
خمان
۱۲ تیر ۱۴۰۳سیم استارت رو بعد روشن کردن خودرو .درش بیار ببین باز افت داره یا نه ؟ اگه بازم افت دهشت برو پیش جمگه دوستمه .یه دعا و عریضه برات می نویسه میبندی رو شانه راستش با اسپند و پارچه سبز .سه روز هم بیرون نمیبریش .نکنه چشم زخم خورده باشه
Amir
۳۰ مرداد ۱۴۰۳نمکدون
رسول صالیان
۱ فروردین ۱۴۰۳سلام وقت بخیر وقتی ماشین درحال حرکته مثلا شب همه جراغا روشنه بخاری روشنه اگر میخام راهنما بزنم یا پدال ترمز و فشارمیدم دور متور و حتی بعضی وقتا امپر سرعت شلاقی می زنن وبالا و پایین یاد ممنون اگر راهنمایی کنین.
Gholam
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام دوست عزیز مشکل ماشین شما یا باطری ایراد داره ویا دینام خودرو کم میاره ویاکابل منفی خودرو ایراد داره.
Gholam
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام دوست عزیز مشکل ماشین شما یا باطری ایراد داره ویا دینام خودرو کم میاره ویاکابل منفی خودرو ایراد داره.
علی
۲۲ خرداد ۱۴۰۳سلام 206 دارم مشکل نوسان دور موتور داره همه ی چیزها سرویس شدن نمیدونم چشه کلافم کرده
خمان
۱۲ تیر ۱۴۰۳سلام .اول باطری یه رفیق بیار موقت .چک کن.اگه باز مشکل سر جاش بود .اونوقت کوئل رو عوض کن .اگه باز مشکل حل نشد .دینام هستش که ….
مهیارزارع
۲۴ خرداد ۱۴۰۳با سلام من ماشین پراید دارم موقع کولرگرفتم دو موتور من بالا و پایین میشه ممنونم میشم راهنماییم کنید متشکرم
خمان
۱۲ تیر ۱۴۰۳بسم الله بگو و باتری ولتاژ بالاتری بگیر گل من
رضا محمودی
۲۸ خرداد ۱۴۰۳سلام جیلی امگرند دارم برق کولر قطع شد باطری ساز سیم کشی کرد و رله گذاشت کولر اوکی شد ولی با روشن کردن کولر دور موتور بالا نمیره و افت میکنه و حین کلاج گرفتن خاموش میشه ، امکان داره راهنمایی بفرمایید چجوری رفع ایراد کنیم
خمان
۱۲ تیر ۱۴۰۳برو پیش بق کاره .و بگو .؛مرد حسابی این چه کاریه .بگو فلانی گفته سریع رله ای که سر راه برق کولر گذاشتی ولتاژ ش کمه .بیشترش کنه .انشالله که حل بشه.و تورم تک رقمی بشه
صادق
۸ تیر ۱۴۰۳سلام وقت بخیر یه پراید مدل ۹۰ دارم به تازگی کولرشو تعمیر کردم یعنی کمپرسور کولر و شارژ گاز و اینا..زمانی ک ماشین سرد باشه یعنی اول صبح حدودا تا نیم ساعت هم کولر بگیرم مشکلی ندارم ولی بعداز ظهر موقعی ک کولر میگیرم هی دور موتور بالا پایین میشه و حتی خاموش هم میشه ماشین..و یه صدایی مثه کمپرس کردن یا باد خالی کردن هم هر چند لحظه از کمپرسور کولر میاد و به محض اینکه کولر رو خاموش میکنم.ماشین عادی کار میکنه.به نظر شما ایراد از کجا میتونه باشه؟
خمان
۱۲ تیر ۱۴۰۳البته اون صدای کمپرس و پیس پیس کردن هر چند دقیقه یه بار طبیعی است. ولی شما بایستی متوجه باشین که پراید چی هست که کولر داشته باشه.همسایه ما یه کولر آبی گذاشته رو مینی بوسش.که سرویس بچه هاست
مبین
۴ مهر ۱۴۰۳سلام من پراید دارم دور موتور ایستایی خودرو روی بنزین ۲۵۰۰_۳۰۰۰ هست میشه راهنمایی کنید ؟