آموزشمقالاتهفته نامه

بررسی طراحی موتور جلو، وسط و عقب در خودروها؛ کدام‌یک بهتر است؟

خودروها به سه حالت موتور جلو، وسط و عقب تولید می‌شوند و همواره بین طرفداران بحث‌های مختلفی درباره برتری این نوع طراحی‌ها وجود دارد. در این مقاله به بررسی هرکدام از طرح‌های موردبحث پرداخته و مزایای آن‌ها را ذکر می‌کنیم.


یکی از مهم‌ترین نکاتی که هر طراح خودرویی باید در نظر بگیرد محل نصب موتور است. فرقی نمی‌کند که خودروی مدنظر از نوع درون‌سوز باشد یا برقی چراکه قوای محرکه نیازمند فضای زیادی است. موتور خودرو وزن بالایی داشته و برای اینکه عملکرد مطلوبی داشته باشد فاکتورهای بسیار زیادی باید در نظر رفته شوند. برای مثال اگر موتور در وسط خودرو نصب شود، آیا امکان رسیدن هوای تازه به آن وجود خواهد داشت؟ اگر خودرو از نوع موتور عقب باشد، رادیاتور چگونه خنک باقی خواهد ماند؟ مسئله توزیع وزن چگونه خواهد بود؟ وزن موتورها می‌تواند به چند صد کیلوگرم برسد و این موضوع تأثیر قابل‌توجهی روی توازن و توزیع وزن در جلو و عقب خودرو خواهد گذاشت.

همچنین بخوانید:

سؤالاتی از این دست غالبا تصمیمات مهمی را در فاز توسعه به مهندسان و طراحان دیکته می‌کنند. به خاطر اینکه موتور خودرو نیازهای بسیار ویژه‌ای دارد بنابراین محل نصب آن معمولاً شکل و هدف کل خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اکثر خودروها معمولاً برای هر پیکربندی خود الگوی خاصی را دنبال می‌کنند. خودروهای موتور جلو رایج‌ترین انواع حاضر در بازار بوده و ساخت آن‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد. خودروهای موتور وسط معمولاً از نوع اسپرت هستند و قوانین خاص‌تری را دنبال می‌کنند. خودروهای موتور عقب هم مانند مدل‌های موتور توسط کمیاب‌تر هستند و بازار محدودی دارند. البته استثناهایی نیز وجود دارد. برای مثال اولین نسل تویوتا پریویا عنوان تنها مینی ون موتور وسط تولید انبوه را به خود اختصاص داده است و با اینکه خودروهای موتور عقب خیلی رایج نیستند اما فولکس‌واگن بیتل به عنوان خودرویی که رکورددار بیشترین زمان تولید در دنیاست از نوع موتور عقب بوده است؛ اما جدای از توزیع وزن و توازن خودرو، چه فاکتورهای دیگری محل قرارگیری موتور خودرو را تعیین می‌کنند؟ بیایید به همراه یکدیگر برخی مزایا و معایب طراحی موتور جلو، وسط و عقب را بررسی نماییم.

طراحی موتور جلو، طرحی برای همه

طراحی موتور جلو گزینه همیشگی بسیاری از خودروسازان بوده است. اصلی‌ترین دلیل این کار را می‌توان سادگی دانست. موتورها برای تولید قدرت به سه عنصر اصلی سوخت، هوا و اشتعال نیاز دارند. هوا بیشتر در بخش جلوی خودرو قابل‌دسترسی است و بنابراین خودروسازان مجبور نیستند در خودروهای موتور جلو طرح خاصی را برای دستیابی به جریان هوا پیاده کنند. اگر موتور خودرو نیازمند هوای بیشتری باشد، جلوپنجره بزرگ‌تر این کار را انجام خواهد داد. همین سادگی باعث شده موتور و سیستم خنک کاری آن بدون مشکلی در کنار یکدیگر قرار گیرند. تنها نقطه‌ضعف واقعی طراحی موتور جلو به خودروهای دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک مربوط می‌شود چراکه مجبور هستید یک شفت طویل را زیر کابین منتقل کنید که روی فضای داخلی خودرو تأثیر می‌گذارد.

معمولاً خودروسازان به این نوع طراحی علاقه دارند زیرا روی توزیع وزن نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. البته شرکت‌ها باید به بیش فرمانی و کم فرمانی نیز اهمیت دهند. کم فرمانی در ساده‌ترین تعریف به این معنی است که خودرو کمتر از چیزی که می‌خواهید می‌چرخد و بیش فرمانی نیز درست در نقطه مقابل آن قرار دارد. بیش فرمانی باعث ایجاد حس پیش‌بینی‌ناپذیری خودرو می‌شود و اسپین‌های غیر قابل کنترل خودرو را به سختی می‌توان تصحیح کرد؛ اما خودرویی با کم فرمانی مطلوب جایگزین ایمن‌تری است و بسیاری از خودروهای سواری دارای تنظیمات کارخانه‌ای متمایل به کم فرمانی هستند. تصور کنید پدال ترمز به شدت فشار می‌دهید و فرمان را می‌چرخانید اما خودرو همچنان و به مدت بسیار کوتاهی در خط مستقیم حرکت می‌کند. کنترل مجدد خودرو در این حالت راحت‌تر از زمانی خواهد بود که بخش عقب خودرو تعادل خود را از دست داده و شروع به چرخیدن می‌کند. تقریباً تمامی خودروهای بزرگ دارای طراحی موتور جلو هستند تا هم مشکلات یاد شده را نداشته باشند و هم فضای کابین و بار بهینه‌ای را فراهم سازند. این موضوع به ویژه در وانت پیکاپ ها اهمیت بالایی دارد.

طراحی موتور وسط، جایگزینی اسپرت تر

اما دو روش برای تولید خودروی موتور وسط وجود دارد که در یکی از آن‌ها موتور از جلو به سمت میانه متمایل شده و در حالت دوم نیز موتور خودرو از وسط به سمت عقب متمایل است. توصیف واقعی خودروی موتور وسط این است که بلوک موتور روی اکسل قرار ندارد. به همین خاطر خودرویی همچون پورشه ۹۱۱ مدرن را به عنوان خودرویی موتور وسط در نظر می‌گیرند درحالی‌که ۹۱۱ های قدیمی از نوع موتور عقب بوده‌اند زیرا قلب تپنده آن‌ها پشت چرخ‌های عقب قرار داشته است. از طرفی هر خودرویی با پیکربندی موتور جلو به عقب دارای موتوری پشت اکسل جلو بوده اما موقعیت موتور در جلوی خط مرکزی وسیله نقلیه قرار دارد. این موضوع تأثیری روی محل نشستن راننده ندارد و برای مثال موتور تویوتا پریویا زیر راننده و جلوی خط مرکزی بوده و بنابراین طراحی آن از نوع موتور جلوی متمایل به وسط در نظر گرفته می‌شود.

بسیاری از خودروهای موتور جلوی مشهور در واقع از نوع موتور جلوی متمایل به وسط هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به اکثر نسل‌های کوروت، جیپ ویلیز MB نسل اول، نیسان GT-R R35 و دوج وایپر اشاره کرد. مزیت اصلی این نوع طراحی را می‌توان در توزیع وزن دانست. یک خودروی موتور وسط توازن کشش بسیار خوبی بین چرخ‌های جلو و عقب ایجاد می‌کند هرچند ماهیت این نوع طراحی نیازمند شاسی بسیار طویل یا کابینی دو نفره خواهد بود زیرا محدودیت‌هایی از نظر فضا وجود دارد. به همین خاطر اکثر خودروهای موتور وسط از نوع ۲ نفره و یا ۲+۲ هستند. این نوع طراحی به ویژه در خودروهای موتور وسط متمایل به عقب با مشکلات خنک کاری نیز مواجه است که دلیل به نبود جریان هوا مربوط می‌شود. به همین دلیل اکثر خودروهای موتور وسط از ورودی‌های هوای جانبی و سیستم‌های خنک کاری ویژه سود می‌برند. خودروهای موتور وسط دارای طراحی جلوی آیرودینامیک هستند و موتور آن‌ها در ارتفاعی بالاتر نصب می‌شود. توازن خودرو را می‌توان نگرانی اصلی محصولات اسپرت دانست که در نهایت منجر به ایجاد روش‌های خلاقانه‌ای به منظور توزیع بهینه وزن شده است. برای مثال برخی خودروهای موتور جلوی متمایل به وسط همچون کوروت نسل پنجم از گیربکس نصب شده در بخش عقب برای کمک به بهبود توزیع وزن استفاده می‌کنند.

طراحی موتور عقب، طرحی عجیب و خاص

درست همانند خودروهای موتور جلو، طراحی موتور عقب باعث تولید خودروهایی جمع و جورتر با کابین‌های جادار می‌شود. در این حالت کشش بسیار خوبی در بخش عقب خودرو وجود دارد که دلیلش توزیع وزن بوده و خودرو در مسیرهای گلی و برفی عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. به همین خاطر حتی فولکس‌واگن بیتل کلاسیک نیز در مسابقات رالی عملکرد خوبی داشته است. پورشه ۹۵۹ موتور عقب هم در مسابقاتی همچون رالی پاریس داکار بسیار خوش درخشیده است. خودروهای موتور عقب همانند مدل‌های موتور وسط با مشکلات خنک کاری و ورود هوای تازه مواجه هستند. همچنین درصورتی‌که کنترل خودروهای موتور عقب از دست برود، کنترل آن‌ها به دلیل عملکرد پاندول مانند بخش عقب دشوار خواهد بود.

همین تمرکز وزن روی عقب نیز باعث می‌شود بخش جلوی خودروها گاهی اوقات در سرعت‌های بالا حالت شناور پیدا کند. به دلیل اینکه گیربکس خودروهای موتور عقب متمایل به بخش پشتی خودرو نصب می‌شود بنابراین باید ارتباطی مکانیکی همچون شفت وجود داشته باشد که در طول کابین حرکت می‌کند. البته چنین طرحی پیچیدگی بسیار کمتری نسبت به سیستم‌های چهار چرخ محرک قدیمی‌تر دارد. خودروهای موتور عقب چند دهه قبل به خاطر کشش و سادگی خود محبوب بودند اما با رفع مشکلات سایر طراحی‌ها، خودروهای موتور عقب به‌صورت محدود تولید می‌شوند و در حال حاضر نیز مدل‌های بسیار معدودی وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1393 ديدگاه)

    ((توصیف واقعی خودروی موتور وسط این است که بلوک موتور روی اکسل قرار ندارد. به همین خاطر خودرویی همچون پورشه ۹۱۱ مدرن را به عنوان خودرویی موتور وسط در نظر می‌گیرند))

    در ۹۱۱ امروز بلوک موتور روی اکسل قرار ندارد؟
    یعنی جلوتر از اکسل عقب قرار دارد؟
    اونوقت چطور میشه ۹۱۱ دارای صندلی عقب باشه؟
    اکسل عقب بعدش موتور شش سیلندر بعدش صندلی عقب؟
    با اون اندازه ۹۱۱ ؟!

    موافقم 8
    مخالفم 24
    1. amirboss

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (979 ديدگاه)

      یکی اینو از برق بکشه.

      موافقم 31
      مخالفم 10
      1. مازیار

        ۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1393 ديدگاه)

        من سوالی کردم اگه مزه ریختن برات خرسندی لازم ایجاد کرده میتونی جواب بدی؟
        یا فقط همونو بلدی!

        موافقم 14
        مخالفم 5
        1. amirboss

          ۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (979 ديدگاه)

          وقتی بعد 1260 کامنتی که تو پدال گذاشتی هنوز جواب این سوالات به این آسونی رو نمیدونی جای سوال داره برادر.
          اصلا نیاز به توضیح نداره

          موافقم 9
          مخالفم 6
        2. مازیار

          ۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1393 ديدگاه)

          پس تو هم فقط اهل فرافکنی هستی
          که اگه غیر این بود درست جواب میدادی

          من کم اطلاع سوالی پرسیدم
          بلدی بگو

          موافقم 15
          مخالفم 1
    2. هاشمیان

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (30 ديدگاه)

      بله

    3. amirboss

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (979 ديدگاه)

      داداش موتور پورش جلوتر از چرخ عقب و روی شاسی سواره.یعنی جلوتر از اکسل و به سمت وسط خودرو هست.البته این برای مدل های 911 و کررا صدق می‌کنه.
      صندلی عقبش هم بیشتر نمایشی هست تا کاربردی چون بیشتر به درد بچه ها میخوره تا فرد بزرگسال.
      البته چون پورش موتور تخت هست و چاره ای هم جز این نداره بخاطر این فضای کمی هم میگیره.

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. مازیار

        ۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1393 ديدگاه)

        آقای amirboss
        سوالی که تو ذهن من پیش اومد این بود که یه موتور شش سیلندر به اضافه متعلقاتش و جداره اتاق و صندلی عقب و جای پای سرنشین عقب حدود ۱/۵ متر جا لازم داره و به نظرم فاصله بین محور عقب ۹۱۱ و پشت صندلی راننده کمتر از اینهاست
        این یه کنجکاوی یا شایدم سوءتفاهم بود که میشه براحتی برطرف بشه اما اگه قرار باشه با مقدمه‌ای از جنس طعنه و کنایه بهش بپردازی این که هیچ مسائل خیلی مهمتر از اینم ازش بگذریم بهتره

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. مازیار

          ۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1393 ديدگاه)

          ممنون از شما

  2. ممد ژانگولر

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4413 ديدگاه)

    هیچی موتور جلو نمیشه هم از جان انسانها مراقبت میکنه هم تعمیرش راحته هم زود خنک میشه با حرکت کردن فقط ی بدی داره گرمای موتور به مرور داشبوردو از بین میبره .
    ولی وقتی خودروی برقی بخرید تمام این مسخره بازیها جمع میشه .

    موافقم 19
    مخالفم 38
    1. Cehx

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (372 ديدگاه)

      ماشین برقی رو ولش کن گوشی که داری
      همین گوشی باتریش داغ میکنه ازش استفاده مکرر بشه و زمانی هم داغ بشه سلامت باتری افت می کنه
      شاید بخای بیای بگی سیستم خنک کننده داره باتری ماشین🤡
      منم میگم موتور درون سوز هم سیستم خنک کننده داره
      تازه بعد از 6 سال بردش نصف نمیشه باتشکر
      حالا بگذریم هنوز فکر می کنی رو خودرو ها باتری الکالاین میزارن
      من تورو اجبار نمی کنم که فکر کنی ماشین درونسوز بهتره توهم اجبار نکن برقی بهتره
      ضمنا هیدروژنی دقیقا همونکارو می کنه بدونه افت برد و استهلاک کمتر
      اینقدر سطح کامنتا اومده پایین و بچه بازی شده ادم میاد دوتا کامنت بخونه که به اسمای علی شوی و پیام و صامورایی و bmw is god و شما میرسه و با خودش میگه اینا دیگه کین!؟

      موافقم 27
      مخالفم 8
      1. ممد ژانگولر

        ۷ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (4413 ديدگاه)

        داداش Cehx همه بد هستن فقط تو خوبی جیگر

        موافقم 5
        مخالفم 6
        1. Cehx

          ۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (372 ديدگاه)

          جمع نبستم فقط تعداد انگشت شماری کاربر ذکر کردم
          و در ضمن هیچ جای کامنتم نگفتم من خوب هستم شما بدی
          این یه چیز عادیه که ادم به عقیده اش چه حالا درست یا نادرست باور داشته باشه و نخواد اونو تغییر بده ولی اگه بخواد اونو اینجا با مسخره بازی و بدون دلیل درست حسابی به بقیه تحمیل کنه یه چیز دیگست

          موافقم 8
          مخالفم 2
        2. ممد ژانگولر

          ۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (4413 ديدگاه)

          معلومه هنوز فکرت درگیر ساخت باتری الکالاینه ها بابا انقد سخت نگیر آخرش میشی عین باباژپتو هر روز میخوای غر بزنی . ی ذره لوتی باش

          موافقم 1
          مخالفم 1
    2. ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5885 ديدگاه)

      حق

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. Iman 007

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (110 ديدگاه)

      ولی اون موقع از شنیدن صدای زیبای انجین بی بهره میشیم

      موافقم 9
      مخالفم 2
    4. سوشیانت

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3957 ديدگاه)

      بجاش صدای مسخره جاروبرقی میده!!

      موافقم 13
      مخالفم 5
      1. .

        ۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (99 ديدگاه)

        ایکاش جاروبرقی!
        صدا چرخ گوشت هم نمیده!
        حداقل به سازنده هاشون بگن یک دونه پلی۴ بزارن داخلش صدا جت جنگنده بده.(سر یک ساعت استفاده این صدا شروع میشه و قطع بشو هم نیست!)🗿

        موافقم 10
        مخالفم 1
  3. amirboss

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (979 ديدگاه)

    خودرو موتور جلو مختص خودروهای خونوادگی و آفرود هستن و خودروهای اسپرت هم از این فرمول استفاده میکنند.
    اما با استانداردهای امروز ساخت یه سوپراسپرت با حداکثر توانایی های فنی فقط با ترکیب موتور وسط امکان پذیره.
    موتورعقب هم یه فرمول منسوخ شده و احمقانه ست که فقط به درد مسخره بازی های کلاسیک یه عده خودروساز می‌خورده و الآن هیچ استفاده مفیدی ندارد.

    موافقم 8
    مخالفم 8
  4. ابوالفضل

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    البته یه یه چیز اشاره نشد نوع چهارم که مورد علاقه بنده هست ساختار موتور وسط/جلو هست که بنظرم بهترین ساختار همینه مثل وایپر و اس ال آر مکلارن و ای ام جی بلک سریز و کوروت از نسل پنج تا هفت و ال اف ای و …. اینا برجسته تریناشون بودن

    موافقم 9
    مخالفم 3
  5. amin JAPANIS

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چند مهنس نخبه نشستن طراحی کردنشما بیایید نظرن بدین اونا استعفا بدن

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. صامورایی

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (407 ديدگاه)

      مهندس، اسمتم حتی درست ننوشتی.

      موافقم 10
      مخالفم 1
  6. ایران پیما

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یک دلیل عالی برای موتور جلو :
    در سرعت های بالا تعادل عالی برای جسمی هست که وزن foc(front of center) رعایت شده باشد و این به معنی این است که اگر وسط آن جسم را در نظر بگیریم قسمت جلویی وزن بیشتری داشته باشد البته بهترین نسبت ۹ تا ۱۲ درصد از مرکز به سمت جلو هست ملک‌پور هستم 09378233682

    1. THE M

      ۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      بله دقیقا ، اما برای ماشین های اسپرت که فاکتوری به اسم داون فورس وجود داره و هندلینگ بسیار مطرحه ، پایداری کلی در اولویت‌های پایینتری قرار میگیره ، برای مثال ، خودرو های F1 بدون داون فورس ، هرگز نمیتونستن با سرعت های ۱۴۰ و چه بسا بیشتر ، پیچ های تند رو رد کنن ، چون چسبندگی خودرو افت پیدا کرده و بخاطر همون بحث FoC که در فرمولا وان اصلا رعایت نشده تا هندلینگ بهتر داشته باشه ، در اولین اشاره به فرمان ، خودرو منحرف شده و کنترل از دست راننده خارج میشود ، فرمولا وان رو برای تفهیم بهتر مثال زدم وگرنه تقریبا هیچ خودروی عادی ای این میزان داونفورس و هندلینگ نیاز نداره .
      ارادتمند ، مهدیان

  7. مهدی میباخ

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (87 ديدگاه)

    موتور جلو👍

  8. Aliaminy

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خدمت عزیزان سایت لطفا قابلیت ذخیره مطالب سایت رو در حساب های کاربری اضافه کنید برای مقالات آموزشی هم خیلی به کار میاد لطفا اگر این قابلیت وجود داره بگید ممنون

  9. حسین دهمرد

    ۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2768 ديدگاه)

    موتور جلو گیربکس عقب مثه نیسان جی تی آر ؟ همونجوری خوبه.
    پورشه ۷ متر شلنگ رادیات داره فقط

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. NAVID@@98

      ۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1209 ديدگاه)

      نه اتفاقا به نظر تو نی که

      معجزه مهندسی پورشه مهمه و خوبه که با طرحی که فکرشو نمیکنی شاهکار مهندسی ساخته که از هر لحاظ اول۱ خیلی بهتره و برتر

      1. حسین دهمرد

        ۹ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (2768 ديدگاه)

        دقیقا نظر من درسته .
        کسانی مثل تو از این چیزا چه میفهمین
        تو تا بخوای این چیزا رو بفهمی طول میکشه همیشه اول از هر لحاظ اول نظر من رو بخون تا یه چیزی یاد بگیری
        واسه آینده ت بدرد بخوره.
        مدرسه تونو تعطیل کردن که بیای اینجا اول از هرچیز یاد بگیری .
        حالا یاد گرفتی ***

        1. NAVID@@98

          ۹ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1209 ديدگاه)

          نه اتفاقا
          نظر تو اشتباهه نظر حسین دهمر اشتباهه

          از ۷ متر شلنگ گفتنت مشخصه چقد نظر اشتباه گفتی اینجا جای نظرات تعصبی کوچه بازاری نی
          منم بلدم از اینا بگم در جواب کسایی که از این حرفا میگن بجاش مثل خودشون میگم
          اتفاقاً کسانی مثل تو از این چیزا چه میفهمین
          از اون لحاظ هم که اتفاقا تو تا بخوای این چیزا رو بفهمی طول میکشه چون تو همیشه اول از هر لحاظ اول نظر من رو بخون تا یه چیزی یاد بگیری
          اینجوری واسه آینده ت بدرد بخوره.
          مدرسه تونو تعطیل کردن که بیای اینجا اول از هرچیز یاد بگیری .
          اتفاقاً حالا تو باید یاد بگیری البته اگه بتونی که شایدم نتونی***
          این مختص خود شماست چیزی که مربوط به خودته رو به دیگران نسبت نده چون نظری که به اون شکل گفتی اشتباهه

          چون خلاف این به کرات و در موارد متنوع اثبات شده هرچیزیم همینه

          پورشه با ۹۱۱ به وضوح خلاف این ها رو اثبات کرده همه هم شاهد واقعیت و درستی حرف من هستیم درستی حرف من فقط

          یه دوره کوتاهی از خلائی که آوانسی عزیز های همیشه برتر پیروز شاخ های اصلی مثل پورشه و مرسدس بنز و فورد و پورشه عزیز های همیشه پیروز برتر و پورشه که اونا ایجاد کردن و اینکه کسی به اون سگمنت رو توجهی نکرد و اهمیتی ندادن و به قول معروف کلانتر شهر دنبال کار خودش بود شهرو اینجوری دید از فرصتی که بهش دادن سو استفاده کرد که اونم کاذب بود چون وقتی اصل کاریا مثل پورشه و … به این سگمنت توجه کردن بازم برتری رو به دست گرفتن اونم واقعی ش چون چیزی که به تنهایی باشه که چیه باید در اصل در رقابت باشه که در اصل وقتی اصل کاریا به این توجه کردن برتری رو بدست اوردن اونم خدایی خوب همیشه هر چیز همینه

          مثل برتری پورشه ۹۱۱ خارق العاده بیهمتا که کسی پوزشو نتونسته زمین بماله چون برتری پورشه ۹۱۱ از هر لحاظ با همون نسل قبلش که زمان معرفی و سن نسلی نزدیک به این جی تی ار که پوزش توسط پورشه ۹۱۱ به زمین مالیده شده و وپورشه ۹۱۱ از هر لحاظ قبضه اش کرده و لوله اش کرده چرا میگیم این برتری 👑🥇پورشه 911🥇👑 که تونسته برتر باشه چون پورشه ۹۱۱ توسعه مداومی که از همون نسل ۹۹۱ برای پورشه ۹۱۱ انجام دادن باعث برتری همه هر جانبه پورشه ۹۱۱ شد
          چیزی که جی تی ار تو خواب هم نمیتونه ببینه
          حتی بحث تیونینگ هم باشه دوج چلنجر آمریکایی همه رو میخوره
          ولی هرچن همون پورشه ۹۱۱ هم ۲۰۱۱ اسب به بالا هم با همون موتور تیونینگ میشه و اصل کار هم برتری همه هر جانبه بخصوص پیست و پرفورمنس هست که به اثبات قطعی رسیده
          که اینم با توسعه مداوم و وارد کردن مهندسی و تکنولوژی و تجارب ارزشمند پورشه از موتوراسپرت به خودروهای جاده ای میسر شده چیزی جی تی ار تو خواب هم نمیتونه ببینه حالا بدو ***

          چون اتفاقا پورشه ۹۱۱ از هر لحاظ خیلی بهتره و خارق العاده بیهمتاست و پوز جی تی ار رو به زمین مالیده از هر لحاظ
          چون اتفاقا از هرلحاظ پورشه ۹۱۱ بهتر از اینه حتی با درنظر زمان معرفی نسل هاشون نسل ۹۹۱ پورشه هم نزدیک هم هست پس تقریبا هردو قابل مقایسه هستن رقیب مستقیم هم هستن برای مقایسه در یک سگمنت هم هستن نسل جدیدش که بماند
          ولی هرکدام از مجلات جهان هم مقایسه مدل ۲۰۱۵ پورشه ۹۹۱ با مدل ۲۰۲۰ نیسان جی تی ار مقایسه کردن
          که اونجا میتونید ببینید
          که حتی مدل ۲۰۱۵ پورشه از ۲۰۲۰ نیسان چقدر از هر لحاظ جلوتره و مهندسی و پرفومنس بالاتری داره و بهتره و کلا پورشه از هر لحاظ خیلی بهتره نرمی سواری در عین مال با هندلینگ و کیفیت بهتر و … لینکش هم هست
          مثلا سواری نرم هر مسیری رو در عین حال با هندلینگ بهتر بدست آورده

          حتی تو آزمون شتاب جانبی هم پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۱ شتاب جانبی بالاتری داره
          تایم figure8 که بسیار اساسی و کلیدی مشخص کننده توانایی هندلینگ هست پورشه ۹۱۱ خیلی بهتره
          حتی لانچ کنترل پیشرفته ای که پورشه برای ۹۱۱ توسعه داد با موتور تنفس طبیعی و با اون اسب بخار و با تک دیفرانسیل کاری کرد که بهتر از یه جی تی ار چارچرخ محرک باشه
          که این دیگه برتری همه هر جانبه رو به وضوح کرده تو چشم بدخواهاش و هنشون رو بسته
          تایم پیست ها هم نگو که با همون نسل ۹۹۱ پورشه رکورد نوربرگرینگ رو زده این که دیگه آپ پاکی رو ریخته تو مخالفانش …

          تو نوربرگرینگ هم پورشه ۹۹۱ رکورد داره تمام خودرو های جاده ای هست الان و از جی تی ار خیلی سریعتره نزدیک مرسدس بنز AMG gt بلک سریز هست یکی موتور عقب و یکی هم موتور جلو با تایم ۶ و ۴۰ نوربرگرینگ

          پس اگه بخوام بگیم کسی به هندلینگش نزدیک نشدن و خارق‌العاده بیهمتاست که پوز اینو و.. به خاک مالیده اون پورشه ۹۱۱ هست که به هندلینگش تو این کلاس نزدیک نشده رقبایی که شکست خوردن ازش مثل این جی تی ار ازش شکست خورد ازش

          حتی فورد ماستانگ نسل جدید الان تایم پیستش از جی تی ار سریعتره البته اون نسل جدیدش رو میگم که هم نسل نیست با جی تی ار ولی همون پورشه ۹۱۱ رقیب مستقیمش هست که گفتم

          درضمن پورشه نسخه های مختلفی داره که هرکدوم تفاوت های زیادی باهم دارن
          مثل سری gt2 و gt3 و turbo s که هرکدوم از این سری ها کاملا تفاوت های زیادی با هم دارن و هرکدوم تجربه متفاوتی و متنوعی رو ارائه میدن تجارب بی‌نظیر پورشه که طی سالها تجربه از موتوراسپرت بدست اومده کاری کرده که فرقشون از زمین تا آسمون باشه و با همون نسل کاری کرده که از هر لحاظ خیلی بهتر و اول۱ شده
          مثلا تو نسخه 991 GT3rs با ۳.۸ لیتر حجم موتور بیش از ۵۰۰ اسب قدرت تولید میکنه چیزی که فقط خدایی خوب
          👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑 هستن میتونن رقیبش باشن اروپایی یا آمریکایی خوب خدایی هرچیز اول۱ میتونن رقیبش باشن خودشون رقیب خودشونن
          تازه به این تک دیفرانسل بودن هم اضافه کنیم در مدل gt3rs
          با این توان و با این تک دیفرانسل بودن ببین چه لانچ کنترل خدایی خوبی داشته چه مهندسی پیشرفته بالایی بکار بردن که حتی علاوه بر شتاب تو پیست و هرجا از هر لحاظ بهتر عمل کرده نسبت به اون که چهار چرخ محرکه و توان بیشتری هم داره ولی ۹۱۱ با این شرایط از هر لحاظ خیلی بهتر عمل کرده حالا بماند به نسخه های بالاتر ش چه برسه به اونها که دیگه نگو چون انواع مدل های متنوع با مهندسی های متنوع از کاربرد های مسیر های ناهموار و شهری تا مخصوص پیست و مسابقه ای با طیف متنوعی از مدل ها و تفاوت و بازه زیاد در عملکرد های متنوع هست

          ولی جی تی ار نه چون مدل نیسمو و ترک ادیشن و یا معمولی تفاوت قیمتی زیادی دارن ولی خودشون تفاوت خاصی باهم ندارن و کار مهندسی آنچنانی هم روشون انجام نگرفته نسبت به پورشه

          درنتیجه
          وقتی میگیم خدایی خوب هستن همیشه 👑🥇
          👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑🇪🇺 🇩🇪🇺🇸🥇 👑 هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑🥇 هستن خدایی خوب همیشه مخصوصا خود این
          پورشه چون بازه مهندسی و پرفورمنس بسیار گستره ای داره از مدل راحت و همه کاره و مناسب روزمره سری turbo s بگیرید تا سری gt2rs خدای پیست مدل رالی با مهندسی اعجاب انگیز داکار پورشه ۹۱۱ که از هر لحاظ بهتر عمل کرده مدل های دیگه هم مثل فراری و مرسدس بنز و فورد و پورشه الان
          یه نکته جالب دیگه اینکه هنوز پورشه های ۹۱۱ نسل قبل یعنی ۹۹۱ ( نسل جدیدش نه، همون نسل قبلی ) که زمان معرفی نزدیک به جی تی ار داشت هنوز داره خیلی خوب و زیاد خرید و فروش میشه و فروش میره اونم با بهترین حفظ قیمت

          ولی جی تی ار تو امریکا طبق آخرین امار فروشش منفی شده که اینم برای خودم هم عجیب بود قضیه ش رو دنبال نکردم ولی این اولین بار بود که فروش منفی یعنی زیر صفر رو من دیدم حتی
          که این نشون میده یه ماشین هر چقدرم که عملکرد مناسبی داشته باشه نباید ادعای بیخود کنه یا طرفدارانش ادعای بیخود کنن کنه یا بگن این چیه چی بوده چون براحتی توسط همون همدوره ای های خودش شکست میخوره و خورده از هر لحاظ طبق همون اثبات مثال هایی که گفتم که پورشه چطور با همون هم‌دوره سنی خودش با ۹۱۱ خارق العاده بیهمتا برتر ۹۱۱ بطور خارق‌العاده برتر بیهمتا چطور از هر لحاظ شکست داد جی تی ار رو شکست داد و پوزش رو به خاک مالیده جی تی ار رو چطور شکست داد و پوزشو به خاک مالیده اونم با اثبات و از هرلحاظ حتی با حاشیه امن
          که مثالهایی بالا ازش گفتم و دلایل ش رم گفتم
          اینم منطقی با سند مدرک گفتم نگید این وحشی بازی در میاره
          من اینو منطقی و با اثبات گفتم نه اینکه ۷ متر شلنگ و از این حرفای بیخود

          حتی خودم قبلا فکر میکردم پورشه هرکاری کنه چطور با همون نسل ۹۹۱ میخواد به برتری دست پیدا کنه تا اینکه به همون صورت که گفتم بطور خارق العاده معجزه آسایی بیهمتا پوز جی تی ار رو به زمین مالید و تعجب کردم که چطور با موتور تنفس طبیعی با اون اسب بخار و تک دیفرانسیل بودن حتی تو لانچ درگ هم به برتری برسه نسبت به این جی تی ار چهار چرخ محرک و با این تفاوت اسب بخار و…
          برای همین میگن اینا سنده هاااا چون اینا همینجوری بدست نمیاد مگر اینکه تکنولوژی مهندسی طراحی و علم موتوراسپرت تو روح ماشین خودروسازی حلول پیدا کنه و مثل یک جن سریع باشه حتی بالاتر و بهتر حالا یاد گرفتی بدو ****

          موافقم 2
          مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا