در مقاله آموزشی پدال میخواهیم به معرفی چیپ کاهش مصرف سوخت خودرو و تأثیر واقعی آن روی راندمان وسیله نقلیه بپردازیم.
در چند دهه اخیر شاهد تولید محصولات زیادی بودهایم که همگی قول کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت پیشرانه را دادهاند. این محصولات معمولاً در سالهای اولیه تولید محدود به افزودنیهای مایعی همچون شویندههای انژکتور و مکملهای سوخت بودهاند. با اینکه چنین افزودنیهایی میتواند به بهبود شرایط کلی پیشرانه و کاهش اصطکاک بین قطعات کمک کنند اما برخی محصولات جدیدتر روی کامپیوترهایی تمرکز دارند که مصرف سوخت و آلایندگی خودرو را مدیریت میکنند.
همچنین بخوانید:
این محصولات که با نام چیپ کاهش مصرف سوخت شناخته شدهاند در واقع دستگاهی پلاستیکی هستند که روی پورت OBD زیر داشبورد خودرو نصب میشوند. با اینکه چیپ های موردبحث در کشور ما خیلی مشهور نیستند اما در کشورهای غربی امکان خرید انواع مختلف آن با قیمتهای نازلی وجود دارد و یکی از چیپ ها با نام ECO OBD2 در آمازون تنها با مبلغ ۱۲ دلار قابل خریداری است.
این چیپ مدعی شده مصرف سوخت خودرو را ۱۵ درصد کاهش میدهد هرچند هرگونه کاهش مصرف سوخت خودرو به نوع فشردن پدال گاز بستگی خواهد داشت و نباید انتظار معجزه را داشته باشید. به منظور برنامهریزی مجدد ECU باید بیش از ۱۲ دلار پرداخت کرد. برای مثال یک دستگاه ویژه لازم است که به درگاه تشخیص مشکلات خودرو و سنسورهای آلایندگی آن متصل میشود. یکی از کارشناسان دنیای خودرو میگوید چنین چیپ هایی بازده واقعی ندارند. او به شوخی میگوید اگر اشباح و فضاییها بتوانند مصرف سوخت خودرو را کاهش دهند، چیپ کاهش مصرف سوخت نیز میتواند این کار را انجام دهد. با اینکه یکی از دستگاههای ۵۴ دلاری عرضه شده در آمازون همانند ادعای خود کار میکنند اما در واقع باعث میشود محصولات جنرال موتورز مصرف سوخت بیشتری داشته باشند.
این وسیله سیستمهای مدیریت سوخت فعال و دینامیک خودرو را خاموش میکند. سیستمهای موردبحث با غیرفعال کردن سیلندرهای پیشرانه در مواقعی که فشار کاری آن کم است به کاهش مصرف سوخت کمک میکنند. چیپ های کاهش مصرف سوخت ارزانقیمت به جز اینکه شما فکر کنید مصرف سوخت خودرو کم شده هیچ کار دیگری انجام نمیدهند و شاید همین ادعا باعث شود شما بیش از قبل به پدال گاز فشار وارد کنید. واقعیت این است که جادویی برای کاهش مصرف سوخت خودرو وجود ندارد. بهترین روش برای بهبود راندمان خودرو تنظیم منظم فشار باد لاستیکها، عدم شتاب گیری و ترمز سنگین و سرویس و نگهداری روتین خودرو از جمله تعویض روغنموتور، شمع و… است. پس بار بعدی که خواستید چند ده هزار تومان برای خرید این چیپ ها هزینه کنید بهتر است این مقاله را به یاد آورده و با آن پول چند لیتری بنزین برای خودرو بخرید!
Taha Ayoobi
۵ آبان ۱۴۰۳نمیشه اعتماد کرد
من تو بعضی سایت ها به اسن افزایش شتابشو دیده بودم ولی آدم یه ریمپ بکنه خیلی بهتره.
محی
۵ آبان ۱۴۰۳اگه با ۱۲ دلار میشد انجام داد خود خودرو ساز عقلش میرسید و انجام میداد
KAIZEN
۵ آبان ۱۴۰۳شخصا به این نتیجه رسیدم خودرو باید بصورت استوک کارخانه باقی بمونه. اصلا نباید هیچگونه افزودنی جانبی روی خودرو نصب کرد. حتی ریمپ هم هرچقدر اصولی و ماهرانه باشه، عوارضی در درازمدت داره.
حسین
۶ آبان ۱۴۰۳بهترین راه این هست که با سرعت ثابت رانندگی کنید .
داخل شهر حداقل سرعتی که میتونی با دنده نهایی خودروتان بروید ،
بیرون شهر با همان دنده و حداقل سرعت مجاز اتوبان .
من خودم بار ها امتحان کردم ، اگر با دنده ۵ و سرعت ۹۰ کیلومتر رانندگی کنم مصرف سوختم تقریبا نصف میشه . بشرطی که از سرعت گرفتن ناگهانی خودداری کنید.
علی
۶ آبان ۱۴۰۳۹۰ تا با دنده ۵ ؟ دنده مرده قاتل گیربکس و بخصوص موتوره بهترین دور موتور دو هزار هشتصد تا سه هزار هست توی این دور اویل پمپ و واتر پمپ بهترین عملکرد رو دارن بنظرم بهترین راه مصرف سوخت استفاده از از موتور های هایبریده که امکانش فراهم نیست پس راه بعدی استفاده از موتور های پایه گاز سوز هست
یحیی
۶ آبان ۱۴۰۳بستگی به مدل ماشین داره. من که رانا دارم، دنده ۵ با سرعت ۹۰ همون دور موتور نزدیک ۳۰۰۰ داره.
کسرا
۷ آبان ۱۴۰۳عالی گفتی😊😊😊
راننده اواره
۷ آبان ۱۴۰۳بله بعضی ماشینا حتی بانده ۵هفتاتا هم بری دنده مرده نمیشه بهترین راه کنترل مصرف سوخت پرهیز از گاز دادن اضافی هست مخصوصن تو دنده سنگین
مرتضی
۶ آبان ۱۴۰۳با سلام
جهت اطلاع دوستان کیت آذرخش که تو دیجی کالا هست مخصوص همین موضوع کاهش ۲۰درصدی مصرف سوخت و آلایندگی هست که ثبت اختراع هم شده با تست یکماهه در صورت عدم رضایت کل مبلغ بحساب شما برگشت داده می شود
قدرت طهماسبی
۶ آبان ۱۴۰۳بنزین ایران بی کیفیت و خودروهای ایرانی پر مصرف چه کنیم ، جاده های ایران غیر استاندارد و ترافیک زیاد