پیشرانهٔ شش سیلندر تخت چه تفاوتی با V6 دارد؟ کدام ترکیب بهتر است؟ مزیتهای موتورهای H6 و V6 چیست؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ میدهیم.
پورشه به خاطر پیشرانههای شش سیلندر تخت، بامو به خاطر موتورهای شش سیلندر خطی و شورلت به خاطر موتورهای V8 شهرت دارد. دلیل تولید پیشرانه در انواع مختلف این است که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. سیلندرهای بیشتر معمولاً به معنای قدرت بیشتر است اما پیچیدگی و هزینهٔ تولید را هم افزایش میدهد. سیلندرهای کمتر هرچند قدرت کمتری به دنبال دارد اما پیچیدگی و اندازهٔ موتور را کاهش میدهد. البته درحالیکه دهههای گذشته برای افزایش قدرت موتور افزایش تعداد سیلندرها ضروری بود، امروز تکنولوژی به جایی رسیده که موتورهای چهار و شش سیلندر بهاندازهٔ نمونههای هشت سیلندر قدیم قدرت تولید میکنند.
همچنین موتورهای چهار و شش سیلندر به دلیل اندازهٔ کوچکتر، سادگی نسبی و مصرف سوخت کمتر، در دوران امروزی بسیار محبوبتر از موتورهای V8 بزرگ هستند و آمارها هم این موضوع را نشان میدهند زیرا امروز، بیش از ۷۵ درصد از خودروهای جهان از موتورهای چهار سیلندر (با سهم ۳۷.۷ درصد) و شش سیلندر (با سهم ۳۷.۶ درصد) استفاده میکنند. بااینحال، تفاوت در پیشرانهها صرفاً در تعداد سیلندر آنها خلاصه نمیشود و چیدمان سیلندرها هم به شیوههای مختلفی صورت میگیرد. پیشرانههای چهار سیلندر عمدتاً به شکل خطی ساخته میشوند که یعنی تمام چهار سیلندر در یک خط در کنار هم قرار میگیرند. همین موضوع در مورد موتورهای شش سیلندر هم صدق میکند اما در خودروها، ترکیبهای دیگری هم برای موتورهای چهار و شش سیلندر دیده میشود.
همچنین بخوانید: پیشرانههای شش سیلندر خطی یا V شکل؟ کدامیک بهتر است؟
هرچند موتورهای خطی مزیتهای مهمی مثل سادگی کلی هزینهٔ تولید پایینتر دارند اما دلایلی وجود دارد که باعث میشود خودروسازان از فرمول خطی پیروی نکنند و سراغ ترکیبهای دیگری برای موتورهای چهار یا شش سیلندر بروند که شامل تخت و V شکل میشود. البته امروزه موتورهای V4 در خودروها منسوخ شدهاند اما پیشرانههای شش سیلندر همچنان در انواع خطی، تخت و V شکل تولید میشوند که هرکدام مزایای خاص خود را دارند. در ادامه، موتورهای H6 (شش سیلندر تخت) و V6 (شش سیلندر V شکل) را باهم مقایسه خواهیم کرد.
مهمترین تفاوت بین موتورهای H6 و V6، زاویهٔ بین سیلندرهای هر ردیف است. در موتورهای تخت، سیلندرها به شکل افقی قرار میگیرند و دو ردیف زاویهای کاملاً باز یعنی ۱۸۰ درجه باهم دارند. به همین دلیل، به این پیشرانهها تخت گفته میشود. یکی دیگر از نامهای این نوع موتور، بوکسور است زیرا حرکت پیستونها در مقابل هم شبیه مشت زدن بوکسورها است. پیشرانههای تخت مرکز ثقل پایینتری دارند که باعث بهبود آیرودینامیک و هندلینگ خودرو میشود. این پیشرانهها همچنین ایمنی خودرو را هم بهبود میبخشند زیرا برخلاف موتورهای معمولی، پیشرانههای تخت اگر در جلوی خودرو نصب شده باشند، هنگام تصادف از جلو، بجای ورود به کابین، به زیر آن حرکت میکنند.
پیشرانههای شش سیلندر تخت ابتدا در نمونههای هوا خنک طراحی شدند زیرا به دلیل فاصلهٔ زیاد بین سیلندرها، خنککنندگی موتور بدون آب بهتر صورت میگرفت. مشهورترین شرکتی که از این موتورها استفاده کرد، پورشه در مدل ۹۱۱ بود. موتورهای H6 این شرکت برای چند دهه هوا خنک بودند تا اینکه سرانجام در ۹۱۱ نسل ۹۹۶ در اواخر دههٔ ۹۰، پورشه سراغ سیستم آب خنک رفت. بااینحال، ترکیب تخت موتورهای ۹۱۱ همچنان حفظ شد و امروز پورشه تنها شرکتی است که به تولید پیشرانههای H6 میپردازد.
موتورهای V6 هم از دو ردیف سیلندر سهتایی تشکیل شدهاند ولی زاویهٔ این ردیفها از هم بسیار کمتر از موتورهای H6 است و ظاهر موتور شبیه حرف V به نظر میرسد. در این موتورها، برای کارکرد متعادل و کاهش ارتعاشات، زاویهٔ بین سیلندرها بسیار مهم است و اکثر موتورهای V6 از زاویهٔ ۶۰ درجه استفاده میکنند که بهترین زاویه برای متعادل کردن نیروی شلیک سیلندرها محسوب میشود. بااینحال، برخی موتورهای V6 که از نمونههای V8 مشتق شدهاند، زاویهٔ ۹۰ درجه دارند و برای کاهش ارتعاشات از شفتهای تعادل استفاده میکنند. همچنین شرکتهایی مثل فراری و مکلارن در پیشرانههای V6 جدید خود از زاویهٔ بسیار باز ۱۲۰ درجه استفاده کردهاند. بهطورکلی، نصب موتورهای V6 زیر کاپوت خودروهای مختلف به دلیل طول کوتاهتر از نمونههای شش سیلندر خطی و عرض کمتر از موتورهای H6، آسانتر صورت میگیرد و امکان نصب بهصورت طولی یا عرضی را هم دارند.
datsun
۲۴ مرداد ۱۴۰۳درود بسیار عالی تغییر زاویه در موتور v فقط روی ارتشعات اثر داره یا مزیت یا معایب دیگه هم داره
مهدی
۲۴ مرداد ۱۴۰۳90 در جه رو به 120 درجه تغییر دادن که بالای موتور بین دو بلوک جای کافی برای قرار گرفتن توربوها و خروجی لوله های وجود داشته باشه منتها به مورد منفی داره اینکه هرچی زاویه نسبت به عمود بیشتر بشه خرابی سیلندرها هم بیشتر میشه و از این جهت موتورهای تخت بسیار اسیب پذیرتر هم هستن. وزن اینترنال موتور از جمله پیستون و شاتون همیشه در بیشترین حالت به سمت دیواره پایین سیلندر قرار داره و بعد از مدتی باعث بیضی شدن و لبه انداختن سیلندر و کاهش کمپرس سیلندر میشه
مازیار
۲۴ مرداد ۱۴۰۳مهدی جان این مسئله که گفتی تا چه حد با جهت قرارگیری شاتون در فشار رو به بالای پیستون _ اگه در جهت خلاف جاذبه زمین باشه _ خنثی میشه؟
منظورم رو خوب رسوندم؟
مهدی
۲۵ مرداد ۱۴۰۳متوجه شدم … جهت چرخش میل لنگ مهمه اما سیلندر حالت دو پهن پیدا میکنه (اصطلاح تراشکارها) چون این فشاری که لنگرهای میلنگ به شاتون و شاتون به سمت دیواره بالا وارد میکنه تو همه طول مسیر یکسان نیست ولی در آخر همه چیز تحت تاثیر گرانش زمین رو به پایین هست . ما تو موتورهای خورجینی زیاد دیدیم که به سمت پایین بیضی شدن
رضا
۲۵ مرداد ۱۴۰۳این موضوع دو دهه توسط هندا ح شده بعدم بی ام تقلید کرد بعدم پورش با چی؟ باشیتلندره مقناطیسی،وفنری شاتون برین تحقیق کنید چرا تازه آنقدر استفاده از انجین های V4 ساخته هندا در غول های صنعتی خودرو نظیر واگن پورش حتی بوگا و. و. و. همچنین آمریکایی ها زیاد شده تازه فهمیدن چه شاهکاری کردن مهندسین هندا
مازیار
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ممنون مهدی
بخاطر این انتقال اطلاعات بی دردسر
Nima
۲۴ مرداد ۱۴۰۳موتور باکسر و موتور فلت دو موتور متفاوت هستن
بخاطر زمانبندی نقطه مرگ پیستون ها
Aref
۲۴ مرداد ۱۴۰۳تولید ۲۰۶ صندوق دار در کشور تونس.
آخه بگو مجبوری جلو پنجره اش رو تغییر بدی! مثل ایرانخودرو که اومد طراحی زیبا پژو ۳۰۱ تبدیل تارا زشت و زمخت کرد
https://www.ixbt.com/img/n1/news/2022/11/3/4058530_large.jpg
(Ali(chevynova
۲۴ مرداد ۱۴۰۳نه تخت نه وی
فقط ۸ پوشراد
GRT
۲۴ مرداد ۱۴۰۳سهم تو از دنیا فقط همون گذشته هاست . تو دنیای امروز جایی نداری . مثل پیرمرد و پیرزنها یدونه آلبوم زیرخاکی سیاسفید بیار و ورق بزن . بگو خدا بیامرزه بروگهام ، الدورادو ، پونتیاک ، الدزمبیل و …
آخر هفته ها هم برو جانکیارد و مراکز اسقاط یه فاتحهای برای درگذشتگان بده
https://www.autocar.co.uk/slideshow/junkyard-gems-worlds-greatest-collection-abandoned-cars
amir
۲۴ مرداد ۱۴۰۳جواب قشنگی بود
درست مثل نسل قدیم که بهشون گوشی میدی حتی با آموزش هم نمیتونن مثل نسل جدید روون کار کنن علی هم همون نسل قدیمه از کاربرات و ماسل دهه ۶۰ ۷۰ بیای بیرون هنگ میکنه کاربر فنی با اطلاعاتیه ولی برا همون کاربرات
car lover
۲۴ مرداد ۱۴۰۳فقط HEMI
NGU
۲۴ مرداد ۱۴۰۳جدی میفرمایید؟پس ما اینارو از کجا درآوردیم؟
https://www.pedal.ir/chevrolet/chevy-bought-ferrari-458-engine-ebay/
میدونم دلت با v8 میل لنگ تخته خجالت نکش بگو😂
JaMsHiD_R1988
۲۵ مرداد ۱۴۰۳NGU
زیر لینکی که فرستادی ، کافر مقدس ریپلای خیلی خوبی به کامنت اول زده
طاها من نمیگم کاربرات بده یا برقی بده
میگم تعصب بده
مازیار
۲۴ مرداد ۱۴۰۳البته ۸ پوشراد هم وی هست!!
jdm
۲۴ مرداد ۱۴۰۳خب داداش گلم پوشراد ۸ هم وی (خورجینی) محسوب میشه
۸ پوشراد میشه همون
V8 ohv
خدایا چی بگم….
JaMsHiD_R1988
۲۴ مرداد ۱۴۰۳علی اصلا تو عصر قدیم نمونده
اتفاقا خیلیم بروزه
از آمریکایی هشت سیلندر تا سه سیلندر که برا اروپاست و حتی آمریکایی برقی میگه ماشاالله
https://www.pedal.ir/ford/ford-mustang-mach-e-range-record/
کامنت اول رو نگاه کنید تا ببینید تعصب چه کارا که نمیکنه
Taha Ayoobi
۲۵ مرداد ۱۴۰۳جمشید مگه اشتباه میگه؟
برقی جای خود کاربرات جای خود، کجاش اشتباهه؟
car lover
۲۵ مرداد ۱۴۰۳طاها مثل این میمونه من بگم عاشق فوتبالم
پرسپولیس جای خود استقلال جای خود
تا اینجا قبول ولی وقتی این دوتا تیم روبروی هم قرار گرفتن چی؟ اونموقع باید طرفداری کیو بکنم؟
پس ببین نمیشه. علی هم همه اخلاقشو میدونن هر چی ساخت امریکا باشه تعریف میکنه فرقی نمیکنه چه مزخرفی باشه
محمدهادی
۲۷ مرداد ۱۴۰۳آها چون امریکاییه😄😄
GRT
۲۴ مرداد ۱۴۰۳اصالت پورشه واقعا مثال زدنیه . چندین دهه ست خودروی نمادین خودش رو موتور عقب و بصورت تخت میسازه ، از طرفی هنوزم سنگ محک کلاس خودش بحساب میاد!
نه تو پرفورمنس کم آورد نه زبان طراحیشو گم کرد نه اصالت خودشو زیر پا گذاشت تا از رقبا جا نمونه!
واقعا مظهر اصالت و مهندسیه . خیلی باید با خودت لج باشی که نتونی شاهکار این کمپانی رو ببینی
amir
۲۴ مرداد ۱۴۰۳نگاه به بالایی کامنتت بنداز
همین آقا سابقه خطاب کردن ۹۱۱ به عنوان الکی گرون و قورباغه داره!
Taha Ayoobi
۲۵ مرداد ۱۴۰۳امیر یبار دیگه گفتم، وقتی بقیه یه چیزایی راجب آمریکایی ها میگن، علی هم اینارو میگه.
GTR
هیچکس نمیگه 911 ماشین بدیه، چون ماشین بدی نیست.
ولی وقتی تیکه میندازی، مجبور میشم جوابتو بدم.
الان نظرت در مورد چراغ های عقب 911 چیه که تو نسل اول جدا بود، الان پیوسته است؟
علی جردن
۲۴ مرداد ۱۴۰۳بهترین موتورهای جهان ۶ سیلندرها هستند مثل ۱۲ سیلندرها اغراق آمیز نیستند و مثل ۴ سیلندرها اسباب بازی نیستند… ای کاش یک ۹۱۱ و ماکان ۶ سیلندر داشتم
hosen
۲۴ مرداد ۱۴۰۳البته بهترین موتور ها بنظرم v8 ها باشن مخصوصا از نوع تنفس طبیعیش
محمدهادی
۲۷ مرداد ۱۴۰۳چرا مقاله درمورد ویژگی های اصلی موتور های خطی هیچ ویزی مطرح نکرد؟!
انگار نوشته شده بود موتورهای تخت رو تبلیغ کنه!
حتی درمورد وی شکل ها هم فقط چند خط پرداخت
خوشم نمیاد ازین دست مطلب ها
که به یه بهونه دیگه یه تیتر دیگه میزنن
JaMsHiD_R1988
۲۴ مرداد ۱۴۰۳مثل هشت سیلندر هم سنگین نیست ولی اندازه اونم قدرت نداره
اگه میخوای اندازه اون قدرت بگیری باید استهلاک رو به جون بخری
نمونه اش تویوتا
اومده دو برابر موتور 2GR روی تاکوما نسل قبل قدرت گرفته با همون حجم
خب معلومه استهلاک دو برابر میشه
ehsan
۲۴ مرداد ۱۴۰۳اگر کامنت رو پاک نمیکنی
این متن در مورد فرکانس صدای خودرو میتونه جالب باشه
ارتعاشات صوتی از کل فرایند مکش، تراکم، احتراق و تخلیه درون تک تک سیلندر ها ناشی می شود و تاثیر مستقیم با حرکت دورانی تولیدی موتور و سرعت و گشتاور آن دارند. اصطلاحا Pitch صدا (میزان بم یا زیر بودن) به سرعت چرخشی وابسته است.
هر 60 دور در دقیقه (RPM) = یک دور در ثانیه. که به معنی همان یک هرتز است. با این حساب به عنوان مثال یک موتور V6 در 1800 دور در دقیقه درگیر فرکانس 30 هرتزی است. (1800/60=30)
در فرایند احتراق یک موتور چهار زمانه، موتور، هر سیلندر را یک بار، در دو چرخش کامل میل لنگ، آتش می زند، که عملا نیمی از موتور اهمیت پیدا می کند. در مثال موتور V6، عدد 30 هرتز که بدست آوردیم را باید سه برابر کنیم. ( نیمی از موتور V6، یعنی 3 سیلندر. با این اوصاف به عدد 90 می رسیم). به همین طریق، موتور اگر V8 و یا V10 بود، به ترتیب ارزش بسامد 4 و 5 برابر خواهد شد. اکنون می توان نتیجه گرفت که با فشردن پدال گاز و کم و زیاد کردن دور موتور، فرکانس صدا با ضریب 3 بالا و پایین می شود.
شکل، طول، عرض، انحنا، و هر تغییر ظاهری ای که بتوانید تصور کنید در سیلندر ها و موتور، تاثیر مستقیم در صدای خروجی دارد.
با این اوصاف اگر بخواهیم محدوده مشخصی برای صدای 911 تعریف کنیم، باید گفت با مهندسی صدای اعمال شده، این خودرو آلمانی جدا از مسئله جنس و تُن صدای مخصوص به خودش، در محدوده 3.5 برابری فرکانس تولیدی احتراق موتور، ایجاد صوت می کند.
بخش زیادی از فرکانس ها ممکن است خلاف میل سازنده خودرو باشند، با طراحی مناسب و دقیق می توان آن فرکانس ها را کاهش و اصوات با فرکانس های مورد نظر را تقویت کرد.(مهندسی ارتعاشات و نویز یا NHV). این عمل تا حدود زیادی در مانیفولد دود و مهم تر از آن در اگزوز انجام می شود.
آنچه شما به عنوان صدای خروجی می شنوید ماحصل صدها عامل و شرط مانند پوسته، انحنا ها، ورقه های خارجی تجهیزات موتور، بوشینگ، جنس، قطر و ضخامت تک تک اجزا، فرم طراحی شده اگزوز و نظیر آن هاست
آلمانی باز
۲۴ مرداد ۱۴۰۳اینهمه وقت گذاشتی کامنت فنی و قشنگ گذاشتی. حداقل ی پنج شش تا تیکه و کنایه و (هیچی بلد نیستید) هم مینوشتی مثل رامین ، حیفه بخدا
R@min
۲۵ مرداد ۱۴۰۳چرا فشار میاد کامنت من پاک میشه ؟
علی شهریاری
۲۵ مرداد ۱۴۰۳احسان عزیز هرتز واحد بسامد ، تواتر ، فرکانسه ،به این معنی که یک موج سینوسی در دو محور مختصاتی با دو نقطه صفر در ابتدا یا انتهای موج و در میانه ، یعنی موی که از صف شروع به اوج میرسه ونزول پیدا کرده از صفر میگذره به پایین ترین نقطه رسیده ودوباره به صفر میرسد طول این موج بر حسب هرتز است اما عده دوران حرکت چرخشی حول نقطه مرکز است در دقیقه مثل چرخش قلاب سنگ با دست که تعداد گردش میشه دور در دقیقه ،که از آن میتوان در محاسبات فیزیکی مثل شتاب و سرعت استفاده کرد اما هرتز فقط دامنه وتواتر امواجه ، صدای هر شی چه خواسته مثل صوت موجودات یا ناخواسته مثلاً در خودرو ناشی از برخورد ، و اصطکاک ، یا جابجایی مشکل دار سیالات و جامدات مانند هوا ،روغن ، آب ، یاتاقانهای لغزشی و غلطشی وسطوح و… به صورت ناخواسته و کنترل نشده است
Mazda
۲۴ مرداد ۱۴۰۳من به طور کلی عاشق flat 6
کلا باهاشون خیلی حال میکنم😅
D.H
۲۴ مرداد ۱۴۰۳V12.v8.v6
تنفس طبیعی 😍😍😍😍😍
Taha Ayoobi
۲۵ مرداد ۱۴۰۳خیلی مقاله خوبی بود.
من خودم بیشتر از همه V8، V10 و V12 هارو دوست دارم.
ایمان صنعت گر
۲۵ مرداد ۱۴۰۳نوشتی که فقط پورشه ازین موتورها میزنه که باید بگم سوبارو ژاپن هم ازین موتورها میزنه فقط
هم چهار داره هم شش سیلندر
بهروز خمسه
۲۵ مرداد ۱۴۰۳دوستان آن اصطکاک که شما لحاظ میکنید بسیار ناچیزه که در طراحی حتما کمی دستکاری خواهد شد که روغنکاری جبران کند و به همان نسبت فشار اتمسفر روی قسمت پایین بیشتره و همینطور روغن کاری هم مضاعف میشه بنابراین این نکته را بی تاثیر در نظر بگیرید
که در طراحی روغنکاری پیستون میشود کاری کرد که بیشتر از سمت بالا روغنکاری شود و سمت پایین بواسطه نیروی جاذبه خودش روغن کاری شود.
بهروز خمسه
۲۵ مرداد ۱۴۰۳دوستان که علاقه دارند بیایند اطاق فکر تاسیس کنیم در یکی از فرهنگ سراهای یا کتابخانه ها تهران هفته ای یکروز جمع شویم و ایده هایی قابل اجرا را اجرایی کنیم که انشالا بتونیم با حمایت هم یک موتور یا چند موتور خودرو طراحی کنیم اگر موافق هستید نظر بدید و با هم در همین صفحه یا پیج انستاگرامی باهم مکاتبه داشته باشیم من خودم مهندس مکانیک و علاقه مندم و از اول انقلاب و همینطور از کودکی تواین کار بودم وامکانات خوبی هم برای اجرای کردن و خلاقیت وطرح و توسعه و سرمایه گذاری هم دارم نظر دهید و هر کس با یک ایده نو وارد بشید
Taha Ayoobi
۲۵ مرداد ۱۴۰۳من موافقم