آموزش

مقایسه پیشرانه شش سیلندر تخت و V شکل، بررسی ویژگی‌ها و تفاوت‌ها

پیشرانهٔ شش سیلندر تخت چه تفاوتی با V6 دارد؟ کدام ترکیب بهتر است؟ مزیت‌های موتورهای H6 و V6 چیست؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

پورشه به خاطر پیشرانه‌های شش سیلندر تخت، ب‌ام‌و به خاطر موتورهای شش سیلندر خطی و شورلت به خاطر موتورهای V8 شهرت دارد. دلیل تولید پیشرانه در انواع مختلف این است که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. سیلندرهای بیشتر معمولاً به معنای قدرت بیشتر است اما پیچیدگی و هزینهٔ تولید را هم افزایش می‌دهد. سیلندرهای کمتر هرچند قدرت کمتری به دنبال دارد اما پیچیدگی و اندازهٔ موتور را کاهش می‌دهد. البته درحالی‌که دهه‌های گذشته برای افزایش قدرت موتور افزایش تعداد سیلندرها ضروری بود، امروز تکنولوژی به جایی رسیده که موتورهای چهار و شش سیلندر به‌اندازهٔ نمونه‌های هشت سیلندر قدیم قدرت تولید می‌کنند.

همچنین موتورهای چهار و شش سیلندر به دلیل اندازهٔ کوچک‌تر، سادگی نسبی و مصرف سوخت کمتر، در دوران امروزی بسیار محبوب‌تر از موتورهای V8 بزرگ هستند و آمارها هم این موضوع را نشان می‌دهند زیرا امروز، بیش از ۷۵ درصد از خودروهای جهان از موتورهای چهار سیلندر (با سهم ۳۷.۷ درصد) و شش سیلندر (با سهم ۳۷.۶ درصد) استفاده می‌کنند. بااین‌حال، تفاوت در پیشرانه‌ها صرفاً در تعداد سیلندر آن‌ها خلاصه نمی‌شود و چیدمان سیلندرها هم به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. پیشرانه‌های چهار سیلندر عمدتاً به شکل خطی ساخته می‌شوند که یعنی تمام چهار سیلندر در یک خط در کنار هم قرار می‌گیرند. همین موضوع در مورد موتورهای شش سیلندر هم صدق می‌کند اما در خودروها، ترکیب‌های دیگری هم برای موتورهای چهار و شش سیلندر دیده می‌شود.

همچنین بخوانید: پیشرانه‌های شش سیلندر خطی یا V شکل؟ کدامیک بهتر است؟

هرچند موتورهای خطی مزیت‌های مهمی مثل سادگی کلی هزینهٔ تولید پایین‌تر دارند اما دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود خودروسازان از فرمول خطی پیروی نکنند و سراغ ترکیب‌های دیگری برای موتورهای چهار یا شش سیلندر بروند که شامل تخت و V شکل می‌شود. البته امروزه موتورهای V4 در خودروها منسوخ شده‌اند اما پیشرانه‌های شش سیلندر همچنان در انواع خطی، تخت و V شکل تولید می‌شوند که هرکدام مزایای خاص خود را دارند. در ادامه، موتورهای H6 (شش سیلندر تخت) و V6 (شش سیلندر V شکل) را باهم مقایسه خواهیم کرد.

مهم‌ترین تفاوت بین موتورهای H6 و V6، زاویهٔ بین سیلندرهای هر ردیف است. در موتورهای تخت، سیلندرها به شکل افقی قرار می‌گیرند و دو ردیف زاویه‌ای کاملاً باز یعنی ۱۸۰ درجه باهم دارند. به همین دلیل، به این پیشرانه‌ها تخت گفته می‌شود. یکی دیگر از نام‌های این نوع موتور، بوکسور است زیرا حرکت پیستون‌ها در مقابل هم شبیه مشت زدن بوکسورها است. پیشرانه‌های تخت مرکز ثقل پایین‌تری دارند که باعث بهبود آیرودینامیک و هندلینگ خودرو می‌شود. این پیشرانه‌ها همچنین ایمنی خودرو را هم بهبود می‌بخشند زیرا برخلاف موتورهای معمولی، پیشرانه‌های تخت اگر در جلوی خودرو نصب شده باشند، هنگام تصادف از جلو، بجای ورود به کابین، به زیر آن حرکت می‌کنند.

پیشرانه‌های شش سیلندر تخت ابتدا در نمونه‌های هوا خنک طراحی شدند زیرا به دلیل فاصلهٔ زیاد بین سیلندرها، خنک‌کنندگی موتور بدون آب بهتر صورت می‌گرفت. مشهورترین شرکتی که از این موتورها استفاده کرد، پورشه در مدل ۹۱۱ بود. موتورهای H6 این شرکت برای چند دهه هوا خنک بودند تا اینکه سرانجام در ۹۱۱ نسل ۹۹۶ در اواخر دههٔ ۹۰، پورشه سراغ سیستم آب خنک رفت. بااین‌حال، ترکیب تخت موتورهای ۹۱۱ همچنان حفظ شد و امروز پورشه تنها شرکتی است که به تولید پیشرانه‌های H6 می‌پردازد.

موتورهای V6 هم از دو ردیف سیلندر سه‌تایی تشکیل شده‌اند ولی زاویهٔ این ردیف‌ها از هم بسیار کمتر از موتورهای H6 است و ظاهر موتور شبیه حرف V به نظر می‌رسد. در این موتورها، برای کارکرد متعادل و کاهش ارتعاشات، زاویهٔ بین سیلندرها بسیار مهم است و اکثر موتورهای V6 از زاویهٔ ۶۰ درجه استفاده می‌کنند که بهترین زاویه برای متعادل کردن نیروی شلیک سیلندرها محسوب می‌شود. بااین‌حال، برخی موتورهای V6 که از نمونه‌های V8 مشتق شده‌اند، زاویهٔ ۹۰ درجه دارند و برای کاهش ارتعاشات از شفت‌های تعادل استفاده می‌کنند. همچنین شرکت‌هایی مثل فراری و مک‌لارن در پیشرانه‌های V6 جدید خود از زاویهٔ بسیار باز ۱۲۰ درجه استفاده کرده‌اند. به‌طورکلی، نصب موتورهای V6 زیر کاپوت خودروهای مختلف به دلیل طول کوتاه‌تر از نمونه‌های شش سیلندر خطی و عرض کمتر از موتورهای H6، آسان‌تر صورت می‌گیرد و امکان نصب به‌صورت طولی یا عرضی را هم دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3943 ديدگاه)

    درود بسیار عالی تغییر زاویه در موتور v فقط روی ارتشعات اثر داره یا مزیت یا معایب دیگه هم داره

    1. مهدی

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1738 ديدگاه)

      90 در جه رو به 120 درجه تغییر دادن که بالای موتور بین دو بلوک جای کافی برای قرار گرفتن توربوها و خروجی لوله های وجود داشته باشه منتها به مورد منفی داره اینکه هرچی زاویه نسبت به عمود بیشتر بشه خرابی سیلندرها هم بیشتر میشه و از این جهت موتورهای تخت بسیار اسیب پذیرتر هم هستن. وزن اینترنال موتور از جمله پیستون و شاتون همیشه در بیشترین حالت به سمت دیواره پایین سیلندر قرار داره و بعد از مدتی باعث بیضی شدن و لبه انداختن سیلندر و کاهش کمپرس سیلندر میشه

      موافقم 21
      مخالفم 1
      1. مازیار

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3300 ديدگاه)

        مهدی جان این مسئله که گفتی تا چه حد با جهت قرارگیری شاتون در فشار رو به بالای پیستون _ اگه در جهت خلاف جاذبه زمین باشه _ خنثی میشه؟
        منظورم رو خوب رسوندم؟

        1. مهدی

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (20 ديدگاه)

          متوجه شدم … جهت چرخش میل لنگ مهمه اما سیلندر حالت دو پهن پیدا می‌کنه (اصطلاح تراشکارها) چون این فشاری که لنگرهای میلنگ به شاتون و شاتون به سمت دیواره بالا وارد می‌کنه تو همه طول مسیر یکسان نیست ولی در آخر همه چیز تحت تاثیر گرانش زمین رو به پایین هست . ما تو موتورهای خورجینی زیاد دیدیم که به سمت پایین بیضی شدن

        2. رضا

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (5 ديدگاه)

          این موضوع دو دهه توسط هندا ح شده بعدم بی ام تقلید کرد بعدم پورش با چی؟ باشیتلندره مقناطیسی،وفنری شاتون برین تحقیق کنید چرا تازه آنقدر استفاده از انجین های V4 ساخته هندا در غول های صنعتی خودرو نظیر واگن پورش حتی بوگا و. و. و. همچنین آمریکایی ها زیاد شده تازه‌ فهمیدن چه شاهکاری کردن مهندسین هندا

        3. مازیار

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3300 ديدگاه)

          ممنون مهدی
          بخاطر این انتقال اطلاعات بی دردسر

    2. Nima

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      موتور باکسر و موتور فلت دو موتور متفاوت هستن
      بخاطر زمانبندی نقطه مرگ پیستون ها

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. Aref

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (299 ديدگاه)

    تولید ۲۰۶ صندوق دار در کشور تونس.
    آخه بگو مجبوری جلو پنجره اش رو تغییر بدی! مثل ایران‌خودرو که اومد طراحی زیبا پژو ۳۰۱ تبدیل تارا زشت و زمخت کرد

    https://www.ixbt.com/img/n1/news/2022/11/3/4058530_large.jpg

    موافقم 7
    مخالفم 5
  3. (Ali(chevynova

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    نه تخت نه وی
    فقط ۸ پوشراد

    موافقم 5
    مخالفم 13
    1. GRT

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      سهم تو از دنیا فقط همون گذشته هاست . تو دنیای امروز جایی نداری . مثل پیرمرد و پیرزن‌ها یدونه آلبوم زیرخاکی سیاسفید بیار و ورق بزن . بگو خدا بیامرزه بروگهام ، الدورادو ، پونتیاک ، الدزمبیل و …
      آخر هفته ها هم برو جانک‌یارد و مراکز اسقاط یه فاتحه‌ای برای درگذشتگان بده

      https://www.autocar.co.uk/slideshow/junkyard-gems-worlds-greatest-collection-abandoned-cars

      موافقم 10
      مخالفم 5
      1. amir

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        جواب قشنگی بود
        درست مثل نسل قدیم که بهشون گوشی میدی حتی با آموزش هم نمیتونن مثل نسل جدید روون کار کنن علی هم همون نسل قدیمه از کاربرات و ماسل دهه ۶۰ ۷۰ بیای بیرون هنگ میکنه کاربر فنی با اطلاعاتیه ولی برا همون کاربرات

        موافقم 7
        مخالفم 3
    2. car lover

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      فقط HEMI

      موافقم 5
      مخالفم 3
    3. NGU

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (120 ديدگاه)

      جدی میفرمایید؟پس ما اینارو از کجا درآوردیم؟
      https://www.pedal.ir/chevrolet/chevy-bought-ferrari-458-engine-ebay/
      میدونم دلت با v8 میل لنگ تخته خجالت نکش بگو😂

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2758 ديدگاه)

        NGU
        زیر لینکی که فرستادی ، کافر مقدس ریپلای خیلی خوبی به کامنت اول زده

        طاها من نمی‌گم کاربرات بده یا برقی بده
        میگم تعصب بده

    4. مازیار

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      البته ۸ پوشراد هم وی هست!!

      موافقم 12
    5. jdm

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (42 ديدگاه)

      خب داداش گلم پوشراد ۸ هم وی (خورجینی) محسوب میشه
      ۸ پوشراد میشه همون
      V8 ohv
      خدایا چی بگم….

      موافقم 12
      مخالفم 1
    6. JaMsHiD_R1988

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      علی اصلا تو عصر قدیم نمونده
      اتفاقا خیلیم بروزه
      از آمریکایی هشت سیلندر تا سه سیلندر که برا اروپاست و حتی آمریکایی برقی میگه ماشاالله
      https://www.pedal.ir/ford/ford-mustang-mach-e-range-record/
      کامنت اول رو نگاه کنید تا ببینید تعصب چه کارا که نمیکنه

      1. Taha Ayoobi

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4319 ديدگاه)

        جمشید مگه اشتباه میگه؟
        برقی جای خود کاربرات جای خود، کجاش اشتباهه؟

        موافقم 1
        مخالفم 4
        1. car lover

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          طاها مثل این میمونه من بگم عاشق فوتبالم
          پرسپولیس جای خود استقلال جای خود
          تا اینجا قبول ولی وقتی این دوتا تیم روبروی هم قرار گرفتن چی؟ اونموقع باید طرفداری کیو بکنم؟
          پس ببین نمیشه. علی هم همه اخلاقشو میدونن هر چی ساخت امریکا باشه تعریف میکنه فرقی نمیکنه چه مزخرفی باشه

    7. محمدهادی

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      آها چون امریکاییه😄😄

  4. GRT

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    اصالت پورشه واقعا مثال زدنیه ‌. چندین دهه ست خودروی نمادین خودش رو موتور عقب و بصورت تخت میسازه ، از طرفی هنوزم سنگ محک کلاس خودش بحساب میاد!
    نه تو پرفورمنس کم آورد نه زبان طراحیشو گم کرد نه اصالت خودشو زیر پا گذاشت تا از رقبا جا نمونه!
    واقعا مظهر اصالت و مهندسیه . خیلی باید با خودت لج باشی که نتونی شاهکار این کمپانی رو ببینی

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      نگاه به بالایی کامنتت بنداز
      همین آقا سابقه خطاب کردن ۹۱۱ به عنوان الکی گرون و قورباغه داره!

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4319 ديدگاه)

        امیر یبار دیگه گفتم، وقتی بقیه یه چیزایی راجب آمریکایی ها میگن، علی هم اینارو میگه.

        GTR

        هیچکس نمیگه 911 ماشین بدیه، چون ماشین بدی نیست.
        ولی وقتی تیکه میندازی، مجبور میشم جوابتو بدم.

        الان نظرت در مورد چراغ های عقب 911 چیه که تو نسل اول جدا بود، الان پیوسته است؟

        موافقم 3
        مخالفم 3
  5. علی جردن

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    بهترین موتورهای جهان ۶ سیلندرها هستند مثل ۱۲ سیلندرها اغراق آمیز نیستند و مثل ۴ سیلندرها اسباب بازی نیستند… ای کاش یک ۹۱۱ و ماکان ۶ سیلندر داشتم

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. hosen

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (635 ديدگاه)

      البته بهترین موتور ها بنظرم v8 ها باشن مخصوصا از نوع تنفس طبیعیش

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. محمدهادی

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        چرا مقاله درمورد ویژگی های اصلی موتور های خطی هیچ ویزی مطرح نکرد؟!
        انگار نوشته شده بود موتورهای تخت رو تبلیغ کنه!
        حتی درمورد وی شکل ها هم فقط چند خط پرداخت
        خوشم نمیاد ازین دست مطلب ها
        که به یه بهونه دیگه یه تیتر دیگه میزنن

    2. JaMsHiD_R1988

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      مثل هشت سیلندر هم سنگین نیست ولی اندازه اونم قدرت نداره
      اگه میخوای اندازه اون قدرت بگیری باید استهلاک رو به جون بخری
      نمونه اش تویوتا
      اومده دو برابر موتور 2GR روی تاکوما نسل قبل قدرت گرفته با همون حجم
      خب معلومه استهلاک دو برابر میشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  6. ehsan

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (192 ديدگاه)

    اگر کامنت رو پاک نمیکنی
    این متن در مورد فرکانس صدای خودرو میتونه جالب باشه

    ارتعاشات صوتی از کل فرایند مکش، تراکم، احتراق و تخلیه درون تک تک سیلندر ها ناشی می شود و تاثیر مستقیم با حرکت دورانی تولیدی موتور و سرعت و گشتاور آن دارند. اصطلاحا Pitch صدا (میزان بم یا زیر بودن) به سرعت چرخشی وابسته است.
    هر 60 دور در دقیقه (RPM) = یک دور در ثانیه. که به معنی همان یک هرتز است. با این حساب به عنوان مثال یک موتور V6 در 1800 دور در دقیقه درگیر فرکانس 30 هرتزی است. (1800/60=30)
    در فرایند احتراق یک موتور چهار زمانه، موتور، هر سیلندر را یک بار، در دو چرخش کامل میل لنگ، آتش می زند، که عملا نیمی از موتور اهمیت پیدا می کند. در مثال موتور V6، عدد 30 هرتز که بدست آوردیم را باید سه برابر کنیم. ( نیمی از موتور V6، یعنی 3 سیلندر. با این اوصاف به عدد 90 می رسیم). به همین طریق، موتور اگر V8 و یا V10 بود، به ترتیب ارزش بسامد 4 و 5 برابر خواهد شد. اکنون می توان نتیجه گرفت که با فشردن پدال گاز و کم و زیاد کردن دور موتور، فرکانس صدا با ضریب 3 بالا و پایین می شود.
    شکل، طول، عرض، انحنا، و هر تغییر ظاهری ای که بتوانید تصور کنید در سیلندر ها و موتور، تاثیر مستقیم در صدای خروجی دارد.
    با این اوصاف اگر بخواهیم محدوده مشخصی برای صدای 911 تعریف کنیم، باید گفت با مهندسی صدای اعمال شده، این خودرو آلمانی جدا از مسئله جنس و تُن صدای مخصوص به خودش، در محدوده 3.5 برابری فرکانس تولیدی احتراق موتور، ایجاد صوت می کند.
    بخش زیادی از فرکانس ها ممکن است خلاف میل سازنده خودرو باشند، با طراحی مناسب و دقیق می توان آن فرکانس ها را کاهش و اصوات با فرکانس های مورد نظر را تقویت کرد.(مهندسی ارتعاشات و نویز یا NHV). این عمل تا حدود زیادی در مانیفولد دود و مهم تر از آن در اگزوز انجام می شود.
    آنچه شما به عنوان صدای خروجی می شنوید ماحصل صدها عامل و شرط مانند پوسته، انحنا ها، ورقه های خارجی تجهیزات موتور، بوشینگ، جنس، قطر و ضخامت تک تک اجزا، فرم طراحی شده اگزوز و نظیر آن هاست

    موافقم 15
    1. آلمانی باز

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (205 ديدگاه)

      اینهمه وقت گذاشتی کامنت فنی و قشنگ گذاشتی. حداقل ی پنج شش تا تیکه و کنایه و (هیچی بلد نیستید) هم مینوشتی مثل رامین ، حیفه بخدا

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2050 ديدگاه)

        چرا فشار میاد کامنت من پاک میشه ؟

        موافقم 1
        مخالفم 11
    2. علی شهریاری

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      احسان عزیز هرتز واحد بسامد ، تواتر ، فرکانسه ،به این معنی که یک موج سینوسی در دو محور مختصاتی با دو نقطه صفر در ابتدا یا انتهای موج و در میانه ، یعنی موی که از صف شروع به اوج میرسه ونزول پیدا کرده از صفر میگذره به پایین ترین نقطه رسیده ودوباره به صفر می‌رسد طول این موج بر حسب هرتز است اما عده دوران حرکت چرخشی حول نقطه مرکز است در دقیقه مثل چرخش قلاب سنگ با دست که تعداد گردش میشه دور در دقیقه ،که از آن می‌توان در محاسبات فیزیکی مثل شتاب و سرعت استفاده کرد اما هرتز فقط دامنه وتواتر امواجه ، صدای هر شی چه خواسته مثل صوت موجودات یا ناخواسته مثلاً در خودرو ناشی از برخورد ، و اصطکاک ، یا جابجایی مشکل دار سیالات و جامدات مانند هوا ،روغن ، آب ، یاتاقانهای لغزشی و غلطشی وسطوح و… به صورت ناخواسته و کنترل نشده است

  7. Mazda

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    من به طور کلی عاشق flat 6
    کلا باهاشون خیلی حال میکنم😅

  8. D.H

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    V12.v8.v6
    تنفس طبیعی 😍😍😍😍😍

  9. Taha Ayoobi

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    خیلی مقاله خوبی بود.

    من خودم بیشتر از همه V8، V10 و V12 هارو دوست دارم.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. ایمان صنعت گر

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نوشتی که فقط پورشه ازین موتورها میزنه که باید بگم سوبارو ژاپن هم ازین موتورها میزنه فقط
    هم چهار داره هم شش سیلندر

  11. بهروز خمسه

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دوستان آن اصطکاک که شما لحاظ میکنید بسیار ناچیزه که در طراحی حتما کمی دستکاری خواهد شد که روغنکاری جبران کند و به همان نسبت فشار اتمسفر روی قسمت پایین بیشتره و همینطور روغن کاری هم مضاعف میشه بنابراین این نکته را بی تاثیر در نظر بگیرید
    که در طراحی روغنکاری پیستون می‌شود کاری کرد که بیشتر از سمت بالا روغنکاری شود و سمت پایین بواسطه نیروی جاذبه خودش روغن کاری شود.

  12. بهروز خمسه

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دوستان که علاقه دارند بیایند اطاق فکر تاسیس کنیم در یکی از فرهنگ سراهای یا کتابخانه ها تهران هفته ای یکروز جمع شویم و ایده هایی قابل اجرا را اجرایی کنیم که انشالا بتونیم با حمایت هم یک موتور یا چند موتور خودرو طراحی کنیم اگر موافق هستید نظر بدید و با هم در همین صفحه یا پیج انستاگرامی باهم مکاتبه داشته باشیم من خودم مهندس مکانیک و علاقه مندم و از اول انقلاب و همینطور از کودکی تواین کار بودم وامکانات خوبی هم برای اجرای کردن و خلاقیت وطرح و توسعه و سرمایه گذاری هم دارم نظر دهید و هر کس با یک ایده نو وارد بشید

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4319 ديدگاه)

      من موافقم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا