رانندگان زیادی وجود دارند که میخواهند در خودرو کلاسیک خود از چراغ جلو هالوژن یا نمونه LED استفاده کنند اما از مزایا و معایب آنها اطلاع ندارند. در این مقاله به مقایسه کاربرد این دو نوع چراغ جلو در خودروها و برخی نکات مرتبط میپردازیم.
بیایید قبول کنیم که خودروهای کلاسیک استثنایی هستند. آنها شخصیتی منحصربفرد و احساسی آرامشبخش از نوستالژی دارند. طراحیهای ظریف آنها در مقایسه با خودروهای امروزی، ظرافت و سادگی بینظیری دارد که جهت تبدیل شدن به وسیلهای مناسب برای خلاقیت بسیار پیچیده است. با این حال، خودروهای کلاسیک به همان اندازه که پر زرقوبرق هستند، نقص قابل توجهی دارند. زمانی که این خودروها تولید شدند، استانداردها و قابلیتهای ایمنی متفاوت بود. خیلی چیزها ممکن است فقط در طول یک سال تغییر کنند و بالای ۲۵ سال برای پیشرفت فناوری بسیار زیاد است.
با این تفاسیر، چه راهی به جز چراغهای روشن خودرو برای اطمینان از ایمنی راننده و سرنشینان در جادهها در هر شرایط آب و هوایی میتواند وجود داشته باشد؟
جذابیتهای لامپ هالوژن کلاسیک
تا به امروز، چراغهای هالوژنی همچنان پرمصرفترین نوع چراغهای جلو هستند، اگرچه گزینههای زیادی در بازار وجود دارد. به گزارش automobilesreview، اکثر خودروهای کلاسیک دارای چراغهای جلوی هالوژنی هستند و هیچ مشکلی در تمایل به حفظ ظاهر اصلی خودرو تا حد امکان وجود ندارد. هالوژنها پرتو نور زرد و گرمی با درخشش ملایم تولید میکنند. این رنگ روشن برای رانندگی در مه بهترین رنگ در نظر گرفته میشود؛ زیرا تشخیص خودرو را راحتتر میکند و اجازه میدهد پرتو نور از قطرات آب معلق در هوا بدون ایجاد تابش بیش از حد عبور کند.
معمولاً تعویض با این نوع لامپ به راحتی انجام میشود زیرا نیازی به تنظیم ندارند. قبل از جستجو برای گزینههای موجود، کافی است اندازه لامپ خودرو را که متناسب با مدل، سال و تیپ خودرو است، جستجو کنید. آنها همچنین ارزانترین گزینههایی هستند که میتوانید در بازار پیدا کنید، که آنها را بسیار محبوب میکند.
معایب لامپ هالوژن
ممکن است لامپ هالوژن برای برخی افراد خوب به نظر برسند، اما مشکل چنین لامپهایی روشنایی آنها است. لامپهای هالوژن جزو کمنورترین لامپها در نظر گرفته میشوند و فقط از لامپهای رشتهای عملکرد بهتری دارند. این نتیجهی فناوری مورد استفاده برای چنین لامپهایی است. رشتهای که نور تولید میکند در برابر آسیب مکانیکی و دما شکننده است. متأسفانه، آنها نیز بر اثر کارکرد بسیار داغ میشوند و به شدت ناکارآمد هستند. و به دلیل دمای کاری بالا و خروجی نور کم، دوام زیادی ندارند و دید نابهینهای را ارائه میدهند.
لامپهای هالوژن نیز با گذشت زمان به تدریج تار و کمنور میشوند و وضعیت را برای کسانی که خودروهای کلاسیک کارکرده با چراغهای اصلی میخرند، بدتر میکنند. با این حال، جایگزینی آنها آسان است و چنین لامپهایی نسبت به جایگزینهای آنها هزینه کمتری دارند. برخی از لامپهای هالوژن دست دوم بسیار بهتر از گزینههای اصلی هستند و نور کافی برای دیدن جادهای که در آن حرکت میکنید، فراهم میکنند. اما چرا وقتی لایق بهترینها هستید، به کمتر رضایت دهید؟
مزایای چراغ جلو LED برای خودرو کلاسیک
الایدیها تغییرات زیادی در صنعت خودروسازی ایجاد کردهاند. شما میتوانید آنها را عملاً در همه جا ببینید؛ از چراغهای جلوی هوشمند با فناوریهای ماتریسی نوآورانه گرفته تا چراغهای عقب میلهای که در وسط به هم متصل میشوند. گاهی اوقات میتوان آنها را در چراغهای پروژکتوری هیلو (halo) در خودروهای کلاسیک دید. البته چنین خودروهای سفارشی هرگز توجه همه را به خود جلب نمیکنند.
کیتهای تبدیل مختلف و چراغهای جلوی دست دوم، تنوع بسیار زیادی را برای مشتریان ارائه میدهند. ساخت سادهتر خودروهای کلاسیک کاملاً با استعدادها و جاهطلبیهای برخی از علاقهمندان به خودرو برای ساختن چیزی واقعاً منحصربهفرد و زیبا هماهنگ است. خودروهای کلاسیک سفارشی با چراغهای جلو LED شگفتانگیز به نظر میرسند و به رنگآمیزی و سایر تغییرات قابل مشاهده، سبک خاصی میبخشند.
چراغهای جلو LED طول عمر بسیار بیشتری نسبت به همتایان هالوژنی خود دارند. آنها در دماهای بسیار پایینتر کار میکنند و در عین حال نور سفید روشنی را ارائه میدهند. با این حال، رنگ سفید تنها رنگی نیست که میتوانید انتخاب کنید. طرفداران رنگ زرد گرم در چراغهای جلوی خودروهای کلاسیک میتوانند جایگزینهای گرمتری را انتخاب کنند. طیف گستردهای از مقاومسازیها، امکان تعویض یکپارچه لامپهای هالوژن با LED را فراهم میکند. تنها تفاوت در خروجی نور خواهد بود.
معایب چراغ جلو LED
گاهی اوقات مزایا را میتوان به معایب تبدیل کرد. استفاده از الایدیها در نور بالا توصیه نمیشود و برای استفاده در ترافیک بسیار روشن هستند. برخی از مدلهای قدیمی خودرو نور بالا و پایین ندارند و فقط از یک لامپ برای روشن کردن چراغ جلو استفاده میکنند. اگر لامپ LED سفیدی با بیش از ۶۰۰۰ کلوین را در این نوع چراغ جلو قرار دهید، بسیاری از رانندگان به دلیل خوبی از شما متنفر خواهند شد.
الایدیها نسبت به چراغهای هالوژنی دارای طیف گستردهتری هستند. این به دلیل فرآیند تولید و اجزای پیچیدهتر است. لامپهای LED با وجود اینکه گرانتر هستند، برای مدت طولانی روشن میمانند و دیرتر از لامپهای هالوژن میسوزند. بنابراین، در واقع، میتوانید در درازمدت پول بیشتری پسانداز کنید.
شایان ذکر است که هر خودرویی در اصل با چراغ LED سازگار نیست. بن کالینز، ویرایشگر محتوای پروژه LightningLab میگوید:
بسیاری از صاحبان خودرو از قیمت الایدیها دلسرد شدهاند. و وقتی در مورد تغییراتی که برای نصب LED مورد نیاز است، میشنوند، بسیاری از این ایده صرفنظر میکنند. آن دسته از علاقهمندان به خودروهای کلاسیک که در مهندسی مهارت دارند، میتوانند خودشان چراغهای جلو را ارتقاء دهند، اما این کار نیاز به تحقیق و تجربه دارد. کیتهای تبدیل LED با کیفیت بالا مفید خواهند بود، به خصوص اگر حاوی کتابچه راهنمای خوب یا فیلم آموزشی به همراه تمام قطعات لازم باشند.
اگر میخواهید شانس خود را در این زمینه امتحان کنید، مراقب باشید. چراغهای جلو در درجه اول یک قابلیت ایمنی هستند، بنابراین آن را ساده و سرسری نگیرید.
چگونه از مشکلات تبدیل چراغ جلو به LED جلوگیری کنیم
خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که میتوانید به منظور تنظیم الایدیهای روشن برای مطابقت با چراغهای کلاسیک انجام دهید. از آنجا که رنگ مسئلهی چندان مهمی نیست، روشنایی بیش از حد چراغ الایدی بزرگترین نگرانی است. آسیب رساندن به بینایی سایر رانندگان نه تنها خطرناک، بلکه غیرقانونی است، بنابراین شما قطعاً باید اقداماتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که هرگز این اتفاق نمیافتد.
سادهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که از همان ابتدا به دنبال چراغهای LED با روشنایی کمتر باشید. آنها همچنان دید بهتری را ارائه میدهند و به شما امکان میدهند فاصلهی دورتری را ببینید؛ اما چشم رانندگان مسیر روبرو را کور نمیکنند.
اگر این گزینه شما را راضی نمیکند، راههای دیگری نیز وجود دارد. چراغهای LED را میتوان کمنور کرد، بنابراین بهجای خرید مجموعه دیگری از لامپهای گرانقیمت برای چراغهای جلو، میتوانید دیمرهای مخصوصی را برای تنظیم روشنایی نصب کنید. از طرف دیگر، اگر مجموعه شما اجازه میدهد، میتوانید یک فویل پخشکننده اضافه کنید. به لطف این تغییر جزئی، نور بیشتر پراکنده میشود و باعث میشود شدت نور چراغ و کور شدن ناشی از آن کمتر شود.
در پایان، اگر احساس میکنید که چراغهای هالوژنی شما به اندازه کافی برای خودرو کار نمیکنند، احتمالاً باید آنها را تعویض کنید. هر گزینه به روش منحصربفرد خود خوب است و انتخاب صحیح تنها به هدف نهایی شما بستگی دارد.
Amir mahdi @-1387
۲۵ دی ۱۴۰۱خیلی جالبه کاشکی همه خودرو داشته باشند واز جمله در بازسازی خودرو های کلاسیک استفاده بشه
کافر مقدس
۲۵ دی ۱۴۰۱بازسازی و کلا کلاسیک بازی تو ایران فقط یک خاطره ست . وجود خارجی نداره
RENAULT5
۲۶ دی ۱۴۰۱چرا؟
بیوک واریاوپیکان وکلی ماشین امریکایی وقدیمی دیگه
DoctoR
۲۵ دی ۱۴۰۱من اگر نور پایین رو یخی کنم جریمه داره؟
mahan
۲۵ دی ۱۴۰۱نور های ال ای دی و یخی ماشینو بروز تر میکنن ولی من خودم انتخابم همون هالوژن هست.
amirboss
۲۶ دی ۱۴۰۱خودرو کلاسیک یعنی خودرویی با تکنولوژی قدیمی. شاید بشه با تکنولوژی جدیدتر قابلیتشونو بهتر کنیم ولی از ارزش خودرو کمتر میشه.
عاشق پدال
۲۶ دی ۱۴۰۱تو شهر نوربالا میرن. این فرهنگ رو درست کنن
yones2012
۲۶ دی ۱۴۰۱حالا که بحث چراغ شد
دوستان خواهشا اونایی که چراغ خطر عقبشون led هستش رو عوض کنین
مثل این ماشین جک s5
وقتی پشتش وای میستم دیوونه میشم
من نمیدونم که چرا میزارن این ماشینا پلاک شن
aliHOZA
۲۷ دی ۱۴۰۱آقای اسلامی
ترجمهی After Market، دست دوم نیست.
After Market در برابر فابریک قرار میگیره یعنی تجهیزات و وسایلی که توسط مالک از بازار تهیه میشن و روی خودرو نصب میشن.
مثلا شما ماشین ایرانی میخری و از رادیوی فابریک آن رضایت نداری و میری از بازار یک رادیوی کنوود میخری و بجاش نصب میکنی. یا ماشین صفر رو میبری و شمعهای معمولی فابریکی اون رو با شمعهای سوزنی ایریدیوم (که تو کارخونه رو ماشین نصب نمیشن) عوض میکنی.
امیدوارم واضح بوده باشه.