آموزش

چراغ جلو هالوژن در مقابل LED؛ کدامیک برای خودرو کلاسیک مناسب تر است؟

رانندگان زیادی وجود دارند که می‌خواهند در خودرو کلاسیک خود از چراغ جلو هالوژن یا نمونه LED استفاده کنند اما از مزایا و معایب آن‌ها اطلاع ندارند. در این مقاله به مقایسه کاربرد این دو نوع چراغ جلو در خودروها و برخی نکات مرتبط می‌پردازیم.

بیایید قبول کنیم که خودروهای کلاسیک استثنایی هستند. آن‌ها شخصیتی منحصربفرد و احساسی آرامش‌بخش از نوستالژی دارند. طراحی‌های ظریف آن‌ها در مقایسه با خودروهای امروزی، ظرافت و سادگی بی‌نظیری دارد که جهت تبدیل شدن به وسیله‌ای مناسب برای خلاقیت بسیار پیچیده است. با این حال، خودروهای کلاسیک به همان اندازه که پر زرق‌وبرق هستند، نقص قابل توجهی دارند. زمانی که این خودروها تولید شدند، استانداردها و قابلیت‌های ایمنی متفاوت بود. خیلی چیزها ممکن است فقط در طول یک سال تغییر کنند و بالای ۲۵ سال برای پیشرفت فناوری بسیار زیاد است.

با این تفاسیر، چه راهی به جز چراغ‌های روشن خودرو برای اطمینان از ایمنی راننده و سرنشینان در جاده‌ها در هر شرایط آب و هوایی می‌تواند وجود داشته باشد؟

جذابیت‌های لامپ هالوژن کلاسیک

تا به امروز، چراغ‌های هالوژنی همچنان پرمصرف‌ترین نوع چراغ‌های جلو هستند، اگرچه گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارد. به گزارش automobilesreview، اکثر خودروهای کلاسیک دارای چراغ‌های جلوی هالوژنی هستند و هیچ مشکلی در تمایل به حفظ ظاهر اصلی خودرو تا حد امکان وجود ندارد. هالوژن‌ها پرتو نور زرد و گرمی با درخشش ملایم تولید می‌کنند. این رنگ روشن برای رانندگی در مه بهترین رنگ در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا تشخیص خودرو را راحت‌تر می‌کند و اجازه می‌دهد پرتو نور از قطرات آب معلق در هوا بدون ایجاد تابش بیش از حد عبور کند.

خودرو کلاسیک چراغ هالوژن و ال ای دی LED مقایسه

معمولاً تعویض با این نوع لامپ به راحتی انجام می‌شود زیرا نیازی به تنظیم ندارند. قبل از جستجو برای گزینه‌های موجود، کافی است اندازه لامپ خودرو را که متناسب با مدل، سال و تیپ خودرو است، جستجو کنید. آن‌ها همچنین ارزان‌ترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید در بازار پیدا کنید، که آن‌ها را بسیار محبوب می‌کند.

معایب لامپ هالوژن

ممکن است لامپ هالوژن برای برخی افراد خوب به نظر برسند، اما مشکل چنین لامپ‌هایی روشنایی آن‌ها است. لامپ‌های هالوژن جزو کم‌نورترین لامپ‌ها در نظر گرفته می‌شوند و فقط از لامپ‌های رشته‌ای عملکرد بهتری دارند. این نتیجه‌ی فناوری مورد استفاده برای چنین لامپ‌هایی است. رشته‌ای که نور تولید می‌کند در برابر آسیب مکانیکی و دما شکننده است. متأسفانه، آن‌ها نیز بر اثر کارکرد بسیار داغ می‌شوند و به شدت ناکارآمد هستند. و به دلیل دمای کاری بالا و خروجی نور کم، دوام زیادی ندارند و دید نابهینه‌ای را ارائه می‌دهند.

لامپ‌های هالوژن نیز با گذشت زمان به تدریج تار و کم‌نور می‌شوند و وضعیت را برای کسانی که خودروهای کلاسیک کارکرده با چراغ‌های اصلی می‌خرند، بدتر می‌کنند. با این حال، جایگزینی آن‌ها آسان است و چنین لامپ‌هایی نسبت به جایگزین‌های آن‌ها هزینه کمتری دارند. برخی از لامپ‌های هالوژن دست دوم بسیار بهتر از گزینه‌های اصلی هستند و نور کافی برای دیدن جاده‌ای که در آن حرکت می‌کنید، فراهم می‌کنند. اما چرا وقتی لایق بهترین‌ها هستید، به کمتر رضایت دهید؟

مزایای چراغ جلو LED برای خودرو کلاسیک

ال‌ای‌دی‌ها تغییرات زیادی در صنعت خودروسازی ایجاد کرده‌اند. شما می‌توانید آن‌ها را عملاً در همه جا ببینید؛ از چراغ‌های جلوی هوشمند با فناوری‌های ماتریسی نوآورانه گرفته تا چراغ‌های عقب میله‌ای که در وسط به هم متصل می‌شوند. گاهی اوقات می‌توان آن‌ها را در چراغ‌های پروژکتوری هیلو (halo) در خودروهای کلاسیک دید. البته چنین خودروهای سفارشی هرگز توجه همه را به خود جلب نمی‌کنند.

کیت‌های تبدیل مختلف و چراغ‌های جلوی دست دوم، تنوع بسیار زیادی را برای مشتریان ارائه می‌دهند. ساخت ساده‌تر خودروهای کلاسیک کاملاً با استعدادها و جاه‌طلبی‌های برخی از علاقه‌مندان به خودرو برای ساختن چیزی واقعاً منحصربه‌فرد و زیبا هماهنگ است. خودروهای کلاسیک سفارشی با چراغ‌های جلو LED شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند و به رنگ‌آمیزی و سایر تغییرات قابل مشاهده، سبک خاصی می‌بخشند.

چراغ‌های جلو LED طول عمر بسیار بیشتری نسبت به همتایان هالوژنی خود دارند. آن‌ها در دماهای بسیار پایین‌تر کار می‌کنند و در عین حال نور سفید روشنی را ارائه می‌دهند. با این حال، رنگ سفید تنها رنگی نیست که می‌توانید انتخاب کنید. طرفداران رنگ زرد گرم در چراغ‌های جلوی خودروهای کلاسیک می‌توانند جایگزین‌های گرم‌تری را انتخاب کنند. طیف گسترده‌ای از مقاوم‌سازی‌ها، امکان تعویض یکپارچه لامپ‌های هالوژن با LED را فراهم می‌کند. تنها تفاوت در خروجی نور خواهد بود.

معایب چراغ جلو LED

گاهی اوقات مزایا را می‌توان به معایب تبدیل کرد. استفاده از ال‌ای‌دی‌ها در نور بالا توصیه نمی‌شود و برای استفاده در ترافیک بسیار روشن هستند. برخی از مدل‌های قدیمی خودرو نور بالا و پایین ندارند و فقط از یک لامپ برای روشن کردن چراغ جلو استفاده می‌کنند. اگر لامپ LED سفیدی با بیش از ۶۰۰۰ کلوین را در این نوع چراغ جلو قرار دهید، بسیاری از رانندگان به دلیل خوبی از شما متنفر خواهند شد.

خودرو کلاسیک چراغ هالوژن و ال ای دی LED نور

ال‌ای‌دی‌ها نسبت به چراغ‌های هالوژنی دارای طیف گسترده‌تری هستند. این به دلیل فرآیند تولید و اجزای پیچیده‌تر است. لامپ‌های LED با وجود این‌که گران‌تر هستند، برای مدت طولانی روشن می‌مانند و دیرتر از لامپ‌های هالوژن می‌‌سوزند. بنابراین، در واقع، می‌توانید در درازمدت پول بیش‌تری پس‌انداز کنید.

شایان ذکر است که هر خودرویی در اصل با چراغ LED سازگار نیست. بن کالینز، ویرایشگر محتوای پروژه LightningLab می‌گوید:

بسیاری از صاحبان خودرو از قیمت ال‌ای‌دی‌ها دلسرد شده‌اند. و وقتی در مورد تغییراتی که برای نصب LED مورد نیاز است، می‌شنوند، بسیاری از این ایده صرف‌نظر می‌کنند. آن دسته از علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک که در مهندسی مهارت دارند، می‌توانند خودشان چراغ‌های جلو را ارتقاء دهند، اما این کار نیاز به تحقیق و تجربه دارد. کیت‌های تبدیل LED با کیفیت بالا مفید خواهند بود، به خصوص اگر حاوی کتابچه راهنمای خوب یا فیلم آموزشی به همراه تمام قطعات لازم باشند.

اگر می‌خواهید شانس خود را در این زمینه امتحان کنید، مراقب باشید. چراغ‌های جلو در درجه اول یک قابلیت ایمنی هستند، بنابراین آن را ساده و سرسری نگیرید.

چگونه از مشکلات تبدیل چراغ جلو به LED جلوگیری کنیم

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید به منظور تنظیم ال‌ای‌دی‌های روشن برای مطابقت با چراغ‌های کلاسیک انجام دهید. از آنجا که رنگ مسئله‌ی چندان مهمی نیست، روشنایی بیش از حد چراغ ال‌ای‌دی بزرگترین نگرانی است. آسیب رساندن به بینایی سایر رانندگان نه تنها خطرناک، بلکه غیرقانونی است، بنابراین شما قطعاً باید اقداماتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که هرگز این اتفاق نمی‌افتد.

ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از همان ابتدا به دنبال چراغ‌های LED با روشنایی کمتر باشید. آن‌ها همچنان دید بهتری را ارائه می‌دهند و به شما امکان می‌دهند فاصله‌ی دورتری را ببینید؛ اما چشم رانندگان مسیر روبرو را کور نمی‌کنند.

خودرو کلاسیک چراغ هالوژن و ال ای دی LED مزایا معایب

اگر این گزینه شما را راضی نمی‌کند، راه‌های دیگری نیز وجود دارد. چراغ‌های LED را می‌توان کم‌نور کرد، بنابراین به‌جای خرید مجموعه دیگری از لامپ‌های گران‌قیمت برای چراغ‌های جلو، می‌توانید دیمرهای مخصوصی را برای تنظیم روشنایی نصب کنید. از طرف دیگر، اگر مجموعه شما اجازه می‌دهد، می‌توانید یک فویل پخش‌کننده اضافه کنید. به لطف این تغییر جزئی، نور بیشتر پراکنده می‌شود و باعث می‌شود شدت نور چراغ و کور شدن ناشی از آن کمتر شود.

در پایان، اگر احساس می‌کنید که چراغ‌های هالوژنی شما به اندازه کافی برای خودرو کار نمی‌کنند، احتمالاً باید آن‌ها را تعویض کنید. هر گزینه به روش منحصربفرد خود خوب است و انتخاب صحیح تنها به هدف نهایی شما بستگی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Amir mahdi @-1387

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (207 ديدگاه)

    خیلی جالبه کاشکی همه خودرو داشته باشند واز جمله در بازسازی خودرو های کلاسیک استفاده بشه

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. کافر مقدس

      ۲۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1627 ديدگاه)

      بازسازی و کلا کلاسیک بازی تو ایران فقط یک خاطره ست . وجود خارجی نداره

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. RENAULT5

        ۲۶ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1082 ديدگاه)

        چرا؟
        بیوک واریاوپیکان وکلی ماشین امریکایی وقدیمی دیگه

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. DoctoR

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    من اگر نور پایین رو یخی کنم جریمه داره؟

  3. mahan

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (150 ديدگاه)

    نور های ال ای دی و یخی ماشینو بروز تر میکنن ولی من خودم انتخابم همون هالوژن هست.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  4. amirboss

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (794 ديدگاه)

    خودرو کلاسیک یعنی خودرویی با تکنولوژی قدیمی. شاید بشه با تکنولوژی جدیدتر قابلیتشونو بهتر کنیم ولی از ارزش خودرو کمتر میشه.

    موافقم 16
  5. عاشق پدال

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (254 ديدگاه)

    تو شهر نوربالا میرن. این فرهنگ رو درست کنن

  6. yones2012

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    حالا که بحث چراغ شد
    دوستان خواهشا اونایی که چراغ خطر عقبشون led هستش رو عوض کنین
    مثل این ماشین جک s5
    وقتی پشتش وای میستم دیوونه میشم
    من نمیدونم که چرا میزارن این ماشینا پلاک شن

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. aliHOZA

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (586 ديدگاه)

    آقای اسلامی
    ترجمه‌ی After Market، دست دوم نیست.
    After Market در برابر فابریک قرار می‌گیره یعنی تجهیزات و وسایلی که توسط مالک از بازار تهیه میشن و روی خودرو نصب میشن.
    مثلا شما ماشین ایرانی می‌خری و از رادیوی فابریک آن رضایت نداری و می‌ری از بازار یک رادیوی کنوود می‌خری و بجاش نصب می‌کنی. یا ماشین صفر رو میبری و شمع‌های معمولی فابریکی اون رو با شمع‌های سوزنی ایریدیوم (که تو کارخونه رو ماشین نصب نمیشن) عوض می‌کنی.
    امیدوارم واضح بوده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا