آموزشمقالات

مقایسه چراغ‌های زنون و LED؛ کدام‌یک روشنایی و طول عمر بیشتری دارد؟

در این مطلب آموزشی به مقایسه طول عمر و روشنایی چراغ‌های زنون و LED وسایل نقلیه خواهیم پرداخت.


در اوایل قرن بیستم بود که اولین خودرو با لامپ‌های چراغ‌نفتی برای رانندگی در شب تولید شد. در این خودرو از شعله باز استفاده شده بود و میدان دیدی نداشت. خوشبختانه تکنولوژی وسایل نقلیه بی‌وقفه پیشرفت کرد و حالا به جایی رسیده که شاهد تولید چراغ‌هایی هستیم که از گاز، فوتون و حتی لیزر استفاده می‌کنند. چراغ‌های جلوی زنون یا HID اولین بار در آمریکا روی لینکلن مارک VIII سال ۱۹۹۶ نصب شدند و آن زمان قیمت بالایی داشتند. چراغ‌های زنون با ایجاد قوس الکتریکی بین دو نقطه که بینشان گاز زنون قرار دارد کار می‌کنند.

همچنین بخوانید:

تقریباً دو دهه بعد بود که آئودی R8 اولین چراغ‌های جلوی تمام LED را معرفی کرد. باید دانست قبل از این خودرو نور پایین LED در برخی خودروها بکار رفته بود. تکنولوژی LED از الکتریسیته برای انرژی بخشیدن به نیمه‌رساناها و سپس آزاد شدن فوتون‌ها کار می‌کند. برای اطلاع بیشتر باید ذکر کنیم فوتون‌ها کوچک‌ترین ذرات ممکن نور هستند. هم چراغ‌های زنون و هم چراغ‌های LED عملکرد بهینه و قیمت بالایی دارند و به همین خاطر است که چراغ‌های جلوی خودروها بسیار روشن هستند.

از نظر میزان روشنایی و طول عمر، چراغ‌های زنون توانایی نورپردازی ۳۲۰۰ لومن را داشته و طول عمر آن‌ها به ۳۵۰۰ ساعت می‌رسد. چراغ‌های LED روشن‌تر هستند و تا ۵۰۰۰ لومن را در دسترس قرار می‌دهند و طول عمرشان نیز حدود ۱۰ هزار ساعت ذکر شده است. باید گفت کلمه لومن که معادل لاتین نور است برای اندازه‌گیری روشنایی نور مصنوعی بکار می‌رود و هرچقدر عدد آن بالاتر باشد به معنی منبع نور روشن‌تر است. چراغ‌های اولیه نصب شده در خودروها همچون انواع هالوژنی حداکثر ۲۱۰۰ لومن نور را ساطع می‌کنند اما دمای آن‌ها می‌تواند به ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد هم برسد.

در مقابل دمای چراغ‌های LED حداکثر ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود که بسیار کمتر از دمای چراغ‌های هالوژنی است. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چراغ‌های LED این است که در زمان فعال بودن و با اینکه بیش از ۳۰۰۰ لومن نور را ساطع می‌کنند اما اصلاً گرم نمی‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، نوری که به چشم ما می‌رسد تنها بخش کوچکی از طیف الکترومغناطیسی آن است. نور از طول‌موج‌های گوناگون تشکیل شده و رنگ نور بر حسب دما یا کلوین اندازه‌گیری می‌شود. چراغ‌های جلویی که رنگ زردتر را ساطع می‌کنند دمای پایین‌تر دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌های هالوژنی اشاره کرد که دمای رنگ آن می‌تواند کمتر از ۵۰۰۰ کلوین باشد. اگر چراغ‌های جلوی خودرو با دمای رنگ ۱۰ هزار کلوین ساخته می‌شدند، آبی به نظر می‌رسیدند اما در مقابل نور زیادی ساطع نمی‌کردند.

چراغ‌های زنون و LED معمولاً در نقطه میانی قرار دارند و دمای رنگ حدود ۶۰۰۰ کلوین دارند که مؤثرترین حالت از نظر میدان دید است؛ اما سؤال این است که کدام‌یک از چراغ‌های زنون یا LED بهتر هستند؟ از نظر دیدن جاده، چراغ‌های LED با رنگ سفید روشن مؤثرتر عمل می‌کنند چراکه نور را در قوی‌ترین بخش از مقیاس دمای رنگ تولید می‌کنند. همین دمای نور در اشعه خورشید تابشی به ما نیز دیده می‌شود، چیزی که میدان دید خوبی را فراهم کرده است. دیگر مزیت چراغ‌های LED این است که سریع‌تر از دیگر گزینه‌ها فعال شده و تنها در عرض چند میلی‌ثانیه به حداکثر نوردهی خود می‌رسند.

در همین زمینه بخوانید:

اگرچه در برخی موارد چراغ‌های زنون می‌توانند ارزان‌تر از LED ها باشند اما چراغ‌های LED طول عمر بسیار بیشتری دارند. هرچند در کل به نظر می‌رسد چراغ‌های مدرن امروزی چشمان برخی رانندگان را اذیت می‌کنند و نور زیادی دارند. چراغ‌های LED به حدی قوی هستند که چشم انسان نمی‌تواند به حد کافی خود را با محیط تطبیق دهد و این امر می‌تواند مشکلاتی در دید راننده روبرویی ایجاد نماید. خوشبختانه چراغ‌های موسوم به ماتریکس توانایی منحرف کردن نور مستقیم از چشمان رانندگان خودروهای مقابل را دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. NAVID@@98

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (879 ديدگاه)

    چراغ زنون روشنایی بیشتری نسبت به LED میتونه داشته باشه
    درمورد گرم کردن هم اینطور نی ال ئی دی گرم نمیکنه اتفاقا برعکس اون یکی ها نیاز به هیتسینگ دارن برای اون مدلایی که افت مارکتی سوار میکنیم سطح بالا خودشون هیتسینگ دارن ولی بازم گرما رو دارن

    موافقم 12
    مخالفم 49
    1. amirkhanzadeh

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      بیشتر مطالعه کن دوست عزیز

      موافقم 36
      مخالفم 5
      1. NAVID@@98

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (879 ديدگاه)

        اتفاقا شما بیشتر مطالعه کن تا به حرف من برسی چون الان نمیدونی برعکس گفتی ولی من مطالعات بیشتر رو که کردم این رو گفتم شما هم اگه همین کارو کنی و اطلاعاتت رو بالا تر که بردی به همین حرفای من میرسی

        موافقم 8
        مخالفم 43
    2. پیرمرد قدیمی

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (205 ديدگاه)

      با استفاده از این نوع چراغ ها چیزی جز اذیت کردن راننده مقابل رو ثابت نمیکنید، بهترین لامپ همون چیزی هست که کارخونه گذاشته.
      من شخصاً هیچ وقت از زنون استفاده نکردم فقط LED اونم نوع ضعیف و کم نورش برای نور پایین.

      موافقم 48
      مخالفم 11
      1. SS

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (821 ديدگاه)

        البته اگر چراغتون لنزدار و کات داشته باشه و تنظیم باشه مشکلی برای راننده های دیگه ایجاد نمیکنه

        موافقم 17
        مخالفم 2
      2. راننده شوتی 48.73

        ۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        نور پایین بیشتر عذاب میده ن خودت میتونی درست ببینی و اینکه ماشین مقابل دید کافی ندارد ..
        من که نور پایین زرد کارخانه.و بالا زنون 5000هزار به راحتی تنظیم نور و هیچ مشکلی ندارم زنون هم گذاشتم برای کسی که با هد لایت مزخرف.
        در اصل لامپ هد لایت برای خودروهای جدید و مدرن خوبه که کاسه چراغشون قابلیت این رو داره که سنسور خودرو مقابل دارد…

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. Cehx

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (133 ديدگاه)

    اون پراید کفخواب پشت سرم با led (نوری که جلوم میندازه از چراغای خودم بیشتره)

    موافقم 32
    مخالفم 3
  3. ali_x76

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    اگر خواستید خرید کنید خاطرتون باشه که اگر چراغتون کاسه‌ایه، به هیچ عنوان سراغ زنون نرید چون الگوی نور درستی نمیده و نه شما چیزی میبینید نه اجازه دیدن به ماشین های روبرو رو میده.
    تو چراغ های کاسه‌ای بهتره از led هدلایت استفاده کنید اونم نمونه‌های نهایتا ۶۰-۷۰ واتی (که روی ۴۰-۵۰ وات استیبل میشن) که هم الگوی خوبی داشته باشه هم به سیمکشی آسیب نزنه.
    دنبال هدلایت ۱۰۰ و ۱۵۰ و ۲۰۰ واتی نرید.
    از کاسه چراغ H4 هم توقع نور نداشته باشید.

    موافقم 37
    مخالفم 1
  4. احسان

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    من نمیخوام با چراغ های ماشینم راننده مقابل رو اذیت کنم پس تنها راه چراغ های ماتریکسه؟ رو کاسه چراغ فابریک پراید میشه گذاشت؟

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. Cehx

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (133 ديدگاه)

      شما اگه همون هد لایت رو بندازی لنز هم بزاری درست تنظیم بشن محاله راننده ی جلو اذیت بشه هر موقع هم کسی میخوای سبقت بگیری تو شب نور بالا بزنی درجا میرن کنار ولی متاسفانه تو ایران خیلی ها اصلا تنظیم نمی کنند و یا خیلی بالا تنظیم می کنند و همین باعث اذیت شدن راننده ی جلو میشه

      موافقم 25
      مخالفم 1
      1. احسان

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (155 ديدگاه)

        ممنون از شما

  5. یونس

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سلام من قبلا کوییک داشتم نورش خیلی خوب بود
    الان سورن گرفتم احساس میکنم نورش خیلی کمه و تو شب اذیت میکنه
    به نظر شما چه لامپی بندازم که هم نورش زیاد باشه ، تو طولانی مدت داغ نکنه و کسی رو اذیت نکنه؟
    من تو جاده شبا تردد میکنم برای همین کلا چراغ ماشینم روشنه

    موافقم 8
    مخالفم 3
  6. یاس ی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1042 ديدگاه)

    هفته گذشته در جاده چابهار یک دستگاه آمبولانس به خاطر نور چراغهای ماشینی که از روبرو میومده و دیدش را مختل کرده با یک دستگاه موتورسیکلت برخورد کرده که هر دو راکب موتورسیکلت متاسفانه فوت کردند. لطفا اگر از led استفتده میکنید حتما از نمونه با کیفیت استفاده کنید و تنظیمشون کنید. چون باعث اختلال در دید راننده مقابل میشه.

    موافقم 17
    مخالفم 1
  7. سعید

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وجدانن اگرم عشق اینجور چراغارو دارید همون اصلی شو بخرید و درست تنظیم کنید..اگرم تو شب نمیتونی تو جاده رانندگی کنی نرو وجدانن..خودم همیشه تو جاده هستم بعضی از رانندها اصلا انگار حالیشون نیست که نور ماشینت علاوه بر اینکه رو سقف ماشین جلوییه آسمون رو هم روشن کرده..وقتی جنبه درست استفاده کردن رو نداری خواهشأ استفاده نکنید..زیاد هستن تو جاده که طرف تو شب درست نمیتونه رانندگی کنه بعد یکی پیدا میشه با این چراغا راه هم واسش بازه اصلا احتیاج به چراغ دادن نیست ولی متأسفانه هی نور بالا می‌کنه طرف هم دیدش رو از دست میده و کلی خطرات دیگه بوجود میاد..یک مورد دیگه هم همین اتوبوس و بعضی تریلیها ازشون سبقت میگیری اصلا نمی‌فهمن که باید نور پایین بزنن..خودم بشخصه اصلا نور بالا نمی‌زنم مگر مجبور بشم..یکم جنبه داشته باشیم..همین که فکر کردی گواهینامه گرفتی پشت فرمون نشستی دیگه فکر می‌کنی گواهینامه هواپیما گرفتی هر کار دلت میخواد تو جاده انجام میدی..

    موافقم 27
    مخالفم 1
  8. mammad66

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    سلام دوستان بنده تو رانندگی شب خیلی اذیت می شدم و یه بار از عصبانیت اینه وسط ماشینمو (206) یکم دادم بالا و کل تصویر قبلو اینبار بصورت تاریک تر و بدون اذیت همچنان در اینه میدیدم. نمیدونم انعکاس از سقف بود یا چیز دیگه ولی ازون موقع همین کارو میکنم با چنتا ماشین دیگه هم امتحان کردم و شده، انجام بدید با هر شدت نوری پشتتون بیان دیگه دیدتونو از دست نمی دین. فقط اینه رو یکم به سمت بالا بدین تا تصویر پشتو دوباره ببینید همین.

    1. عباس علیزاده

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      سلام بزرگوار.
      چیزی ک شما فرمودی تکنولوژی ۶۰سال پیشه..
      احتیاجی ب بالا دادن آینه نیست.
      دکمه زیر آینه رو بچرخون ..همه چیز حله

  9. طراح

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یک پیشنهاد ایا بهتر نیست که در جاده ها از نور پلاریزه استفاده بشه ؟به این صورت که ماشین ها فیلتر مخصوص برای پلاریزه کردن نور روی چراغهای ماشین داشته باشند تا قبل از اینکه نور از چراغ بر سطح جاده بیفتد پلاریزه افقی یا عمودی شود وماشین هایی که از روبرو می آیند نور تابش شده از چراغهایشان پلاریزاسیون مخالف داشته باشند حالا اگر روی عینک راننده یا سطح شیشه جلوی اتومبیل ،فیلتر پلاریزه کننده مخالف نور پلاریزه شده ماشین روبرو داشته باشد ، اصلا چراغها با هر شدت نوری تابش کنند بهیچوجه چشمان راننده روبرو را اذیت نمیکند
    میشه مقرراتی گذاشته بشه که ماشین های عازم سمت غرب و شمال پلاریزاسیون افقی وماشینهای عازم شرق وجنوب پلاریزاسیون عمودی داشته باشند
    امار تصادف در شب را حداقل پنجاه درصد میشه کم کرد امیدوارم کسی روی این طرح کار کنه ،بنده کارشناسی فیزیک دارم ولی بودجه اش را ندارم روی این طرح سرمایه‌گذاری کنم

  10. توانا

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این چراغها باعث کوری موقت رانندگانی روبرو میشود و چه خانواده هایی که بخاطر آن از هم پاشیدند حالا عده ایی هر توجیهی میخواهند بکنند این عمل غیر انسانی است و کسی که شعور داشته باشه هیچوقت سراغ این چراغها نمیشود این قضیه جائی عجیب میشود که با وجود غیر قانونی بوذن آن پلیس بی تفاوت است

  11. شایکل موماخر

    ۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    تو آلمان و بلژیک اگر نور ماشینت تنظیم نباشه یا با لومن بالا و آزار دهنده دید روبرو رو مختل کنی( مخصوصا نور بالای طولانی و مکرر و بی مورد)، زندانی میشی!!!!!! زندانی……. یعنی بی برو برگرد ، ضبط گواهینامه و خوابوندن ماشین که هیچ. دادگاهی و زندان داره….. اینجاست که میفهمیم حتی جهان سوم هم نیستیم. در مرحله حیات وحش هستیم هنوز. جایی که شوتی بودن یا دیوانه وار رانندگی کردن، ارزش حساب میشه، حرف از آدمیت زدن خنده داره…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا