اگر با دقت به نمای جلوی برخی خودروهای عضلانی نگاه کنید قطعهای موسوم به پین کاپوت را خواهید دید؛ اما این قطعه چیست و چه عملکردی دارد؟
در اکثر خودروهای عضلانی کلاسیک دهه ۶۰ میلادی قطعهای عجیب روی کاپوت با نام پین کاپوت وجود دارد. این وسیله متمایز کاربرد ایمنی داشته و مانع باز شدن ناگهانی کاپوت در سرعتهای بالا میشود. پین کاپوتهای اولیه طراحی ساده اما مؤثری داشتند و از خودروهای ناسکار گرفته شده بودند. این قطعه ابتدا در مسابقات خودرویی بکار رفت و سپس به خودروهای خیابانی راه یافت و سریعاً به یکی از نمادهای خودروهای عضلانی کلاسیک تبدیل شد. در واقع پین کاپوت به حدی با خودروهای عضلانی عجین بوده که شرکتهایی همچون کرایسلر، محصولاتی مانند باراکودا را بهصورت فابریک با پین کاپوت تولید کردهاند.
بیشتر بخوانید: چرا بعضی تجهیزات خودروهای مسابقهای در مدلهای جادهای ممنوع هستند؟
پین کاپوت همچنان در موتور اسپرت کاربرد دارد و علت آن را میتوان وزن پایین دانست. همچنین این قطعه ساده اما کاربردی فاقد هرگونه نقص در عملکرد است. احتمالاً میدانید که در هنگام حرکت با سرعت بالا چه نیروی زیادی از طریق باد مخالف به کاپوت خودرو وارد میشود. تصور کنید که با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکنید و کاپوت خودرو که از یک ورق فلزی نسبتاً نازک تشکیل شده باید در برابر نیروهای مخالف مقاومت کند. درصورتیکه کاپوت به هر علتی باز شود شرایط بسیار خطرناکی به وجود خواهد آمد و به همین دلیل است که پین کاپوت همچنان بکار میرود. همه پین کاپوتهای کلاسیک عملکرد یکسانی دارند و از سه بخش اصلی پین، قاب اصلی (صفحه گیر) روی کاپوت و عنصر نگهدارنده تشکیل میشوند. کابلی که گاهی اوقات در خودروهای عضلانی دیده میشود لنیارد نام دارد و دلیل وجود آن عدم خرابی پین در زمان باز کردن کاپوت است. برای نصب پین کاپوت کافی است سوراخهایی را روی کاپوت ایجاد کرده و سپس پین را روی آنها نصب کنید. پس از آن نیز نگهدارندهها در جای خود قرار میگیرند تا مانع باز شدن کاپوت در سرعتهای بالا شوند.
قطعه موردبحث به ویژه در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی جزو وسایل جانبی محبوب خودروهای عضلانی بوده و علاوه بر عملکرد مثبت خود ظاهری خاص نیز ایجاد کردهاند. البته نصب آنها به همراه لنیارد میتواند باعث آسیب دیدن رنگ بدنه شود و باید این نکته را حتماً در نظر داشت؛ اما در کل پین کاپوت بسیار کاربردی بوده و حتی مناسب خودروهای پرقدرت امروزی نیز هست. جالب اینکه علیرغم ساختار کلی مشابه و عملکرد یکسان، پینهای کاپوت در طول این سالها تکامل یافتهاند و از متریال جدیدتر در آن استفاده شده و حتی قابلیت قفل شدن نیز به آنها افزوده شده است. در خودروهای مدرن و همچنین مدلهای کلاسیک رستوماد، دو نوع پین کاپوت دیده میشود که از نوع آیروکچ و پین دکمهای فشاری هستند. همانند طرحهای قدیمیتر، این پینها از نگهدارنده برای حفظ کاپوت در موقعیت اصلی خود استفاده میکنند.
پینهای آیروکچ معمولاً در خودروهای رالی و مسابقهای بکار میروند و علاوه بر کاپوت باعث حفظ پانلهای بدنه همچون صندوقعقب نیز میشوند. برای غیرفعال کردن سیستم هم کافی است دکمه کوچکتر را فشار داده و ضامن بلندتر را بکشید تا پین قفل را جدا کنید. این روش سریع برای دسترسی به پیشرانه در شرایط اضطراری است. البته نقطهضعف اصلی پینهای آیروکچ به فرایند خاص نصب آن مربوط میشود و ظاهر آنها نیز شاید باب میل همه نباشد؛ اما پینهای فشاری همانطور که انتظار دارید کار میکنند و برای غیرفعال سازی آنها باید دکمههایی را فشار دهید. این پینها عملکرد سادهای دارند و در خودروهای عضلانی مدرن و مدلهای مسابقهای دیده میشوند.
Taha Ayoobi
۱۱ اسفند ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/10-8.jpg
به خدا تقصیر من نیست اینجوری نگاه نکن
Saeedfarshchian
۱۱ اسفند ۱۴۰۳این دیگه چشاش سگ نداره
سگاش چش دارن
Cehx
۱۱ اسفند ۱۴۰۳چلنجر و bmw e39
ارتباط چشمی بیشتر از 10 ثانیه غیر ممکنه
قدیما خیلی بیشتر از چلنجر خوشم میومد(ماسل کار مورد علاقم بود) ولی الان ماسل کار مورد علاقم نسل ششم موستانگه
ممد ژانگولر
۱۱ اسفند ۱۴۰۳من عاشق این پینام ظاهر خودرو خشن تر میکنه . ولی اینکه ی بابایی رو پراید نصب کرده بود برام جالبه