در این مقاله به تعریف کامل واحدهای BHP، HP و PS پرداخته و تفاوتهای آنها با یکدیگر را شرح خواهیم داد.
بسته به محل زندگی افراد، واحدهای گوناگونی برای بیان قدرت تولیدی موتور خودروها وجود خواهد داشت. صرفنظر از بهکارگیری واحدهایی همچون اسب بخار، اسب بخار ترمز و یا کیلووات، همگی در حال اندازهگیری یک معیار هستند. با این تفاسیر، تفاوت بین این یکاها در چیست و چرا اصلاً انواع مختلفی از آن وجود دارند؟ اگر خودروهای پرقدرتی همچون بی ام و M5 و مرسدس AMG E63 را با یکدیگر مقایسه کنیم، آیا نوع یکای مورد استفاده اهمیت خواهد داشت؟ در این مقاله نگاه جامعی به تمامی واحدهای مهم مورد استفاده برای محاسبه خروجی موتور خودرو خواهیم داشت و آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا پاسخ سؤالات شما را بدهیم.
چرا اسب بخار مهم است؟
ماشین بازهای سراسر جهان تشنه قدرت تولیدی موتورها هستند و خودروسازان نیز به همین موضوع اهمیت میدهند. اسب بخار بیش از هر یکا یا واحد دیگری بین اهالی خودرو اهمیت دارد اما علت آن چیست؟ باید دانست اسب بخار راه آسانی برای مقایسه عملکرد یک خودرو با خودروی دیگر است. بله میتوان صفر تا صد و زمان طی مسافت ۴۰۰ متر خودروها را هم با یکدیگر مقایسه نمود اما اسب بخار به ما اجازه میدهد سریعاً پرفورمنس یک خودرو را تشخیص دهیم. اسب بخار همچنین نشانگر خوبی از سطح عملکرد مورد انتظار یک خودرو خواهد بود.
برای مثال فولکسواگن با قدرت ۱۵۰ اسب بخار احتمالاً در جادهها حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت اما گزینهای مناسب برای خیابانهای شهری خواهد بود. از طرف دیگر گلف R با قدرت ۳۲۸ اسب بخار بهطور قابلتوجهی سریعتر بوده و احتمالاً در پیست نیز جذابیت بیشتری خواهد داشت. تنها تفاوتی که میدانیم بین این دو خودرو وجود دارد قدرت تولیدی موتور است و سریعاً هم با این معیار میتوانیم بفهمیم در جاده عملکرد متفاوتی خواهند داشت. همچنین یکایی مانند اسب بخار باعث میشود خودروسازان تبلیغات وسیعی داشته باشند؛ مثلاً اگر بی ام و M3 جدید با قدرت ۵۰۰ اسب بخار تبلیغ شده باشد و آئودی RS4 در پاسخ به آن با موتوری ۴۰۰ اسب بخاری معرفی شود، M3 جنجال بیشتری به پا خواهد کرد.
اگر خروجی موتور خودرو اندازهگیری نمیشد این تفاوت عملکردی بین خودروها شاید چندان مشهود نبود. شاید آئودی کمتوانتر موتور پرحجمتر، سیلندرهای بیشتر و بدنهای خشنتر داشته باشد اما عموم مردم به همان قدرت بالاتر بی ام و فکر میکنند. نهایتاً باید گفت اسب بخار مفهومی ثابت است. در طول سالها متوسط قدرت تولیدی خودروها بهطور قابلتوجهی افزایش یافته و واحدی همچون اسب بخار به ما اجازه میدهد بهطور قابلاطمینانی این روند را اندازهگیری کرده و نشان دهیم. بررسی دیگر مشخصات موتور خودرو همچون حجم و تعداد سیلندر ضرورتاً این رشد را نشان نمیدهد زیرا یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری موتور بیشک قویتر از چنین موتوری در دهه ۷۰ یا ۸۰ میلادی خواهد بود.
HP چیست؟
HP مخفف واژههای Horsepower یا اسب بخار است که بهطور گستردهای در سراسر جهان بکار میرود. اسب بخار مفهوم جدیدی نیست و جزو اولین روشهای اندازهگیری پرفورمنس خودرو محسوب میشود. در واقع اسب بخار به عنوان یک واحد یا یکا اولین بار توسط جیمز وات و در اواخر قرن ۱۸ بکار رفت. ۱ اسب بخار در واقع میزان قدرت لازم برای جابجایی ۲۴۹ کیلوگرم به اندازه ۳۰ سانتیمتر و در ۱ ثانیه است. البته روش متفاوتی برای بیان میزان قدرتمندی یک خودرو، وانت یا حتی چمنزن وجود دارد. علیرغم ماهیت سادهای که ۱ اسب بخار دارد، اما این یکا در بخشهایی از دنیا پیچیدهتر به نظر میرسد.
BHP چیست؟
BHP مخفف عبارت brake horsepower یا اسب بخار ترمز است که بعداً مورد استفاده قرار گرفت و در واقع روشی تخصصیتر برای بررسی مقوله قدرت محسوب میشود. BHP قدرت موتور را قبل از هرگونه تلفات قوای محرکه همچون گرما و اصطکاک اندازه میگیرد. در واقع BHP در خودرو به عنوان قدرت موتور در میللنگ تعبیر میشود. برخی شرکتها هم که خودروهای خود را روی داینو برای قدرت دقیق تست میکنند از واحد WHP یا اسب بخار چرخ استفاده کردهاند. این واحد یا یکا تلفات مختلف قدرت را در نظر میگیرد و تصویری دقیق از میزان قدرتی که به چرخها میرسد ایجاد میکند. BHP عمدتاً در بریتانیا بکار رفته هرچند هند و برخی کشورهای مشترکالمنافع همچون استرالیا و نیوزلند نیز شاید از آن استفاده کنند. در زمان تبدیل واحدها به یکدیگر باید حتماً این موضوع را در نظر داشت که BHP و HP یکسان نیستند و هر BHP معادل ۰.۹۸۶۳ اسب بخار در نظر گرفته میشود.
PS چیست؟
ریشه این واحد به آلمان بازمیگردد و مخفف Pferdestärke است که به معنی اسب بخار خواهد بود. یکای PS اولین بار زمانی موردتوجه قرار گرفت که اروپا از سیستم متریک استفاده کرد و با توجه به ترجمه واژه Pferdestärke شاید فکر کنید ۱ PS معادل ۱ HP خواهد بود اما اینطور نیست و هر PS را باید معادل ۰.۹۸۶۳ اسب بخار در نظر گرفت. این واحد در همه جای اروپا مورد استفاده قرار نمیگیرد و با اینکه ژرمنها از آن بیشتر استفاده میکنند اما در این کشور واحدهای اسب بخار و کیلووات هم بکار میرود.
KW چیست؟
KW مخفف واژه کیلووات بوده و هر کیلووات معادل ۱۰۰۰ وات است. یک وات به معنی یک ژول انرژی در یک ثانیه است و بنابراین هر کیلووات نشان دهنده ۱۰۰۰ ژول انرژی تولید یا مصرف شده در هر ثانیه خواهد بود. کیلووات بیشتر از PS بکار میرود و بیشتر در اروپا، آسیا، استرالیا و نیوزلند محبوب است. کیلووات نه تنها در دنیای خودرو استفاده میشود بلکه یکایی برای اندازهگیری قدرت بسیاری از وسایل برقی کوچک و بزرگ است. برای مثال قدرت توربینهای بادی، ژنراتورها و شارژر خودروهای برقی با کیلووات بیان میشود. اکثر افراد از شنیدن کیلووات خاطره خوشی ندارند چراکه واحدی استاندارد برای اندازهگیری برق مصرفی خانوار است. اگر بخواهیم قدرت خروجی مرسدس بنز C63 AMG مدل ۲۰۰۸ را بر اساس هر چهار یکای یاد شده بیان کنیم باید بگوییم این خودرو ۴۵۱ HP، ۴۵۷ BHP، ۴۵۷ PS و ۳۳۶ KW قدرت دارد. آنچه جلبتوجه میکند یکسان بودن واحدهای BHP و PS است و به همین خاطر است که هرگز قدرت تولیدی موتورها بهطور همزمان با این دو واحد اعلام نمیشود درحالیکه برخی خودروسازان قدرت محصولات خود را با دو واحد اسب بخار و کیلووات اعلام میکنند.
تفاوت بین اسب بخار و گشتاور چیست؟
هر دو واحد از نظر اندازهگیری قدرت و عملکرد یک موتور مهم هستند اما قدرت را به روشهای بسیار متفاوتی اندازه میگیرند. به عنوان مثال، گشتاور برای بیان میزان نیروی چرخشی موتور بکار میرود. موتوری با گشتاور بالاتر گزینهای مناسب برای کارهای سنگین همچون یدک کشی و حمل بار خواهد بود. با وجود گشتاور بالا یک خودرو میتواند با قدرت بالاتری شروع به حرکت کند. گشتاور با واحدهای نیوتون متر یا پوند فیت بیان میشود. در مقابل اسب بخار معیاری برای نشان دادن سرعت انجام کار توسط موتور خودروست.
قدرت بالای موتور تأثیر مثبتی روی حفظ و افزایش سرعت خودرو به ویژه در دورهای بالاتر خواهد داشت درحالیکه گشتاور بیشتر در دورهای پایینتر محسوستر است. به عنوان یک مثال کاربردی، اگر شما دوست داشته باشید یک قایق بزرگ را بکشید یک وانت پیکاپ دیزلی با گشتاور زیاد را انتخاب میکنید اما اگر بخواهید با سرعت بالا پیچها را طی کنید یک خودروی اسپرت و پرقدرت را در نظر میگیرد. در هر دو گزینه با خودروهای پرقدرتی روبرو هستیم اما هریک قدرت را به روش متفاوتی ارائه میکنند.
BlackWing
۱۰ شهریور ۱۴۰۳همه اینا رو کنار هم بزارین متوجه میشین کوروت ZR1 با ۱۰۶۴ اسب و ۱۱۲۲ نیوتون گشتاور “فقط” با دوتا توربو رو موتور ۵.۵ لیتری هشت سیلندر و “بدون” استفاده از قوای برقی ، چه هیولاییه 🍆
R
۱۰ شهریور ۱۴۰۳واکنش کونیگزگ با نیم لیتر حجم کمتر و قدرت بیشتر🗿
amirkhanzadeh
۱۰ شهریور ۱۴۰۳شما با کوینگزگ و مکلارن f1 سه دهه پیش فکر کنم آشنا نیستی
BlackWing
۱۰ شهریور ۱۴۰۳اشتباه فکر میکنی 😎
سوشیانت
۱۱ شهریور ۱۴۰۳فکر کنم شما فرق سوپر اسپرت با ابرخودرو رو نمیدونید
BlackWing
۱۰ شهریور ۱۴۰۳باشه ، با قیمت ۳ میلیون دلار دیگه ؟ 😂
RD 1600cc
۱۰ شهریور ۱۴۰۳قیمتشم عالیه
ali_x76
۱۰ شهریور ۱۴۰۳البته تعداد توربو ربطی به قدرت نداره ها.
فرضا به جای ۲ تا توربوی ۷۶ میلی متری، میشه یه توربوی ۱۱۰ میلی متری استفاده کرد که همون قدرت رو میده (بلکه بیشتر).
اما تاثیر اصلی تعداد و سایز توربو توی گراف و توزیع گشتاور در دورهای مختلف نمود پیدا میکنه که تک توربوی بزرگتر، دورپایین ضعیفتر و دوربالای قویتری رو میده.
mmd@
۱۰ شهریور ۱۴۰۳عکس موتور بنز و بی ام و چه چیزیه☠️☠️☠️☣️☣️☣️😈
JaMsHiD_R1988
۱۰ شهریور ۱۴۰۳بی ام و S58 L6 3.0
مرسدس M156 V8 6.2
Dan
۱۰ شهریور ۱۴۰۳برخلاف تصور خیلیا واژه «نیرو» تعریف درستی بر یکای «اسب بخار» یا «وات» و «کیلووات» نیست.
خیلیا فکر میکنن چون اسب بخار کلمه اسب درونش داره پس حتماً با قدرت بازو و همچین چیزی مرتبطه در حالی که درستش «توان» یا قدرت (power) هست.
به معنای میزان انرژی مصرفی یا تولیدی بر حسب «ژول» بر هر ثانیه زمان.
یه جورایی برای یخچال و کولر و کامپیوتر شخصی هم میشه همانند واحد وات و کیلووات از اسب بخار هم استفاده کرد(هر اسب بخار معادل ۷۴۶ ژول بر ثانیه یا همان وات).
بعد یه جای متن هم نوشتین:
«۱ اسب بخار در واقع میزان قدرت لازم برای جابجایی ۲۴۹ کیلوگرم به اندازه ۳۰ سانتیمتر و در ۱ ثانیه است»
اینجا وقتی حرف از یک ثانیه زمان میزنیم دیگه بجای انرژی نباید از قدرت یا توان استفاده کنیم
چون خودت توان میشه انرژی بر ثانیه
این تعرفی که اینجا نوشتید میشه انرژی بر مجذور ثانیه به معنای میزان افزایش توان بر هر ثانبه هست که ربطی به بحث الان ما نداره.
لطفاً اصلاح کنید
hosen
۱۰ شهریور ۱۴۰۳دقیقا خیلی ها ps رو با hp اشتباه میگیرن و معمولا اون عدد ps رو به عنوان اسب بخار اعلام میکنن
مثلا فراری 296 gtb دقیقا 830 ps هستش که میشه 819 hp.
JDM سابق
۱۰ شهریور ۱۴۰۳CV هم هست که واحد یکای قدرت برای ماشین های ایتالیایی و فرانسوی هست.
در فرانسوی CV =chevaux-vapeur
در ایتالیایی CV =cavallo vapore
بیان میشه.
که جفتشون معنی اسب بخار رو میدن،
هر 1HP برابر 1.013 CV هست
nima.jdm
۱۰ شهریور ۱۴۰۳توضیح مفید و مختصر
amirboss
۱۰ شهریور ۱۴۰۳ساده ترین بیان تفاوت گشتاور و اسب بخار,زمان هست.
در فرمول محاسبه اسب بخار زمان بکار رفته یعنی محاسبه مقدار نیروی تولیدی در زمان مشخص.
اما در معادله گشتاور اثری از زمان نیست و مقدار نیروی وارده تا تکیه گاه یا مرکز جسم محاسبه میشه.
بخاطر همینه موتورهای دیزل از بابت اسب بخار از بنزینی ها عقب ترن اما تو بحث گشتاور همیشه یه سروگردن از بنزینی ها بالاتر هستن.
Taha Ayoobi
۱۰ شهریور ۱۴۰۳جالب بود