گیربکسهای CVT که بهطور گستردهای در خودروهای مختلف استفاده میشوند، علیرغم مزیتهایی که دارند، به دلیل کاهش لذت رانندگی هیچگاه گزینهٔ محبوب علاقهمندان به خودرو نبودهاند.
CVT را میتوان یکی از مذمومترین اصطلاحات در فرهنگ خودرو دانست. این سه حرف به مخفف «فاقد هیجان» تبدیل شده و چه علاقهمندان افراطی گیربکسهای دستی و چه افراد معمولی از خودروهای مجهز به این نوع گیربکس متنفر هستند؛ اما آیا این تفکر واقعاً منصفانه است یا گیربکسهای CVT شایستهٔ احترام بیشتری هستند؟
درهرحال، این گیربکسها در کل بازار خودرو ریشه دواندهاند و گیربکسهایی که زمانی صرفاً در خودروهای کوچک و ارزانقیمت استفاده میشدند، طی سالهای اخیر به سدانها و شاسیبلندهای فول سایز قدرتمند راه پیدا کردهاند. حتی خودروهای اسپرتی مثل سوبارو WRX هم از گیربکس CVT استفاده میکنند و در بسیاری از خودروهای هیبریدی شاهد استفاده از گیربکسهای موسوم به e-CVT هستیم که نیروی هردو موتور بنزینی و برقی را روی یک شافت خروجی ترکیب میکند؛ بنابراین، چه دوست داشته باشید چه نه، CVT در صنعت خودروسازی ماندگار خواهد بود.
شیوهٔ کار گیربکس CVT
برای فهمیدن دلیل این حجم از تنفر از گیربکسهای CVT، باید با تفاوت آنها با گیربکسهای اتوماتیک سنتی آشنا شویم. در گیربکس CVT هیچ چرخدندهای وجود ندارد و بجای آن صرفاً از دو پولی و یک تسمه برای ارسال نیرو از پیشرانه به چرخها استفاده میشود. یکی از این پولیها، به میللنگ موتور متصل است و به آن پولی ورودی یا Drive گفته میشود. پولی دوم هم که از طریق تسمه به پولی اول متصل است، نیرو را به میلگاردان یا چرخها میفرستد و به آن پولی خروجی یا Driven گفته میشود.
این پولیها هرکدام از دو مخروط تشکیل شدهاند که نوک آنها روبروی هم قرار دارد. این مخروطها که بهصورت هیدرولیکی کنترل میشوند، بسته به شرایط رانندگی به هم نزدیک شده یا از هم فاصله میگیرند. در سرعتهای پایین، دو مخروطی که پولی ورودی را تشکیل میدهند، تا حد امکان از هم دور میشوند و به تسمه اجازه میدهند در باریکترین قطر پولی ورودی قرار گیرد درحالیکه مخروطهای پولی خروجی تا حد امکان به هم نزدیک هستند و تسمه در بزرگترین قطر پولی خروجی قرار میگیرد. در این حالت، شافت ورودی با سرعت بیشتری نسبت به شافت خروجی میچرخد و حداکثر گشتاور را به چرخها میرساند. این حالت مشابه دنده یک در گیربکسهای اتوماتیک معمولی است و نسبت دندهای را برای ارائهٔ حداکثر گشتاور ایجاد میکند.
با افزایش سرعت، مخروطهای پولی ورودی بهآرامی به هم نزدیک میشوند و تسمه را بالا میبرند که باعث میشود قطر پولی بیشتر شود و از سوی دیگر، مخروطهای پولی خروجی از هم فاصله میگیرند. در این حالت، پولی ورودی با سرعت بسیار کمتری نسبت به پولی خروجی میچرخد و حداکثر سرعت را با دور موتور پایین در چرخها فراهم میکند. البته در گیربکسهای CVT اولیه، فقط پولی ورودی از دو مخروط تشکیل شده بود و پولی خروجی ثابت بود اما در نمونههای امروزی، هردو پولی از دو مخروط تشکیل شدهاند تا ضرایب دندهٔ بسیار بیشتری فراهم شود.
تاریخچهٔ گیربکس CVT
گیربکسهای CVT حتی پیش از پیداش خودرو اختراع شدند. هرچند بنز موتورواگن از یک گیربکس CVT ابتدایی با تسمه و پولی استفاده میکرد اما اولین خودروی تولیدی با گیربکس CVT در سال ۱۹۲۳ توسط شرکت بریتانیایی کلاینو ساخته شد. گیربکسهای CVT اولیه اما توان تحمل قدرت کمی را داشتند و به همین دلیل، موفقیت کلاینو بیشتر به خاطر استفاده از این نوع گیربکس در موتورسیکلتهای دو تا پنج اسب بخاری بود. متاسفانه، کلاینو در سال ۱۹۲۹ و آغاز رکود بزرگ ورشکست شد و نتوانست خودروهای زیادی با گیربکس CVT تولید کند.
به همین دلیل، چند دهه طول کشید تا گیربکسهای CVT در صنعت خودروسازی به موفقیت تجاری برسند. در سال ۱۹۵۸، شرکت هلندی داف که امروزه بیشتر به خاطر کامیونهایش شناخته میشود، خودروی شهری ۶۰۰ را با گیربکسی بنام واریوماتیک به بازار عرضه کرد. این یک گیربکس CVT ابتدایی بود که از پولیهای بزرگ و تسمهٔ لاستیکی استفاده میکرد و در محور عقب ادغام شده بود. هرچند این تسمه به مروز رمان کش میآمد اما پیشرانهٔ ۵۹۰ سیسی هوا خنک داف با تنها ۲۲ اسب بخار قدرت، تنش زیادی به گیربکس وارد نمیکرد.
۶۰۰ به لطف مصرف سوخت بسیار پایین و اندازهٔ جمعوجور به موفقیت بزرگی در اروپا دست پیدا کرد. این خودرو حتی در دههٔ ۶۰ بهطور محدودی در آمریکا هم عرضه شد اما چون گیربکس آن فاقد حالت پارک بود، با منع قانونی در ایالاتمتحده مواجه شد. پسازاین، تا سال ۱۹۸۹ و عرضهٔ سوبارو جاستی طول کشید تا آمریکاییها دوباره بتوانند رانندگی با خودرویی CVT را تجربه کنند. این گیربکس بسیار مدرنتر از نمونهٔ داف بود و دروازهای را به روی گیربکسهای CVT باز کرد. به لطف طراحی کامپیوتری و پیشرفت در علم مواد، گیربکسهای CVT جدید میتوانستند قدرت بسیار بیشتری را بدون خراب شدن تسمه تحمل کنند. ازاینرو، در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، هوندا، نیسان، سوبارو و تویوتا همگی خودروهای خود را به این نوع گیربکس مجهز کردند.
مزیتهای گیربکس CVT
دلیل علاقهٔ خودروسازان به گیربکس CVT، بهویژه در خودروهای اقتصادی، دو چیز است. این گیربکسها قطعات کمتری نسبت به نمونههای اتوماتیک معمولی دارند که هزینهٔ تولید را پایین میآورد. مزیت دوم هم کاهش مصرف سوخت است. ازآنجاییکه در گیربکس CVT ضرایب دنده بینهایت و دائماً در حال تغییر است، پیشرانه همیشه در کارآمدترین دور موتور کار خواهد کرد. با بالا رفتن سرعت نیز پولیهای ورودی و خروجی بهگونهای تنظیم میشوند که پیشرانه را در دور مطلوبی نگه دارند. همچنین در گیربکس CVT تکان و وقفههای تعویض دندهای که در گیربکسهای اتوماتیک معمولی میبینیم هم وجود ندارد و تغییر ضرایب بهآرامی صورت میگیرد.
درحالیکه گیربکسهای CVT اولیه به دلیل اصطکاک و گرمای زیاد کارایی خوبی نداشتند اما نمونههای مدرن بسیار پیشرفته هستند تا جایی که برخی از این گیربکسها اخیراً راندمان انتقال نیرو را به بیش از ۹۰ درصد رساندهاند. این عدد در قیاس با راندمان ۸۵ درصدی گیربکسهای اتوماتیک ستنی یک شاهکار بهحساب میآید.
چرا از گیربکس CVT متنفریم؟
با وجود همهٔ این مزیتها، هنوز هم نمیتوانیم با گیربکسهای CVT کنار بیاییم. همانطور که گفته شد، این گیربکسها هنگام شتاب گیری، دور موتور را ثابت نگه میدارند. این ویژگی هرچند باعث کاهش مصرف سوخت میشود اما صدای یکنواخت و آزاردهندهٔ پیشرانه را به دنبال دارد و احساس تعویض دنده به راننده نمیدهد که باعث کاهش درگیری رانندگی میشود. البته برخی از خودروسازان، گیربکسهای CVT را بهگونهای برنامهریزی میکنند که تعویض دندهٔ مجازی داشته باشند. در این نوع از گیربکسهای CVT، مخروطهای پولیهای ورودی و خروجی بجای تغییر موقعیت آرام، قطر پولیها را تا ردلاین ثابت نگه میدارند و سپس بهطور همزمان تغییر موقعیت میدهند تا دور موتور کاهش پیدا کند.
این کار، تعویض دندههای یک گیربکس اتوماتیک سنتی را شبیهسازی میکند. در برخی از خودروها مثل سوبارو WRX، حتی امکان تعویض دندهٔ دستی با استفاده از پدالهای پشت فرمان هم وجود دارد. با این کار، خودروسازان همچنان از مزیتهای گیربکس CVT یعنی کاهش مصرف سوخت و هزینههای ساخت بهرهمند هستند بدون آنکه هیجان رانندگی را قربانی کنند.
همچنین بخوانید:
رضا THP
۹ بهمن ۱۴۰۲اصلا درک نمیکنم چرا همه از cvt بدشون میاد .
من با لنسر cvt رانندگی کردم هیچ مشکلی نداشت . از اونجایی که لنسر قدیمیه شروع به حرکتش کند بود ولی cvt آرامشی رو به ماشین میداد که ارزشش رو داشت .
روی حالت تیپترونیک دنده 1 و 2 جالب نبود ولی از دو به بعد اصلا نمیفهمید cvt هست از بس خوب شبیه سازی میکرد . سرعت تیپترونیکش هم از گیربکس های at بهتر بود 😁 .
برای من آرامش حین رانندگی از همه چیز مهمتره که cvt عالیه .
تجربه ماشین دیگه ای رو ندارم ولی از فیلمهای شتاب که دیدم شروع به حرکت cvt ها خیلی بهتر شده و پیشرفت کردن .
بنظر بنده cvt برای ماشین های شهری عالیه
پیام
۹ بهمن ۱۴۰۲من اینو درک نمی کنم که چطور طرفدارای ماشینای ژاپنی که میگن برقی فلان و بهمان و هیجان نداره، چطور از ماشینای ژاپنی که خیلیاشون این گیربکس رو دارن، استقبال می کنن؟! مگه واسشون لذت رانندگی تو اولویت نیست؟!!!
سیگما
۹ بهمن ۱۴۰۲من البته طرفدار خودروهای ساخت کشور خاصی نیستم ولی لذت رانندگی که فقط حس تعویض دنده نیست آخه برادر من! 😂
پیام
۹ بهمن ۱۴۰۲بخش زیادیش همینه دیگه! پس چیه؟!!!
۹ بهمن ۱۴۰۲داداش مثل منی منم طرفدار خاصی نیستم همه رو به جز ایرانی دوست دالم
amir
۹ بهمن ۱۴۰۲هنوز خیلی مونده به درک دریفت های سیلویا اس ۱۴ و آفرود پاترول و لندکروز و درگ های سوپرا تیونی برسی
پیام
۹ بهمن ۱۴۰۲تو یه موتور رو یه حلبی هم بذاری میشه باهاش دریفت زد. خیلی چیزای دیگه ای مهمتر هستن
amir
۹ بهمن ۱۴۰۲پس الان آیونیک ۵ حلبیه؟ چون روش موتور الکتریکی گذاشتن دارن دریفت میزنن🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
۹ بهمن ۱۴۰۲امیر داش من فقط میدونم ایونیک 5 از پژو پارس بهتره ولی بقیش رو نمیدونم
پیام
۹ بهمن ۱۴۰۲اتفاقا با موتور الکتریکی دریفت زدن سخت هست نه با موتور معمولیه! تو کجای نوشته من کلمه الکاریکی رو دیدی؟! 😂😂😂 ولی خوشم میاد خوب با آیونیک آشنا شدیا، سایونارا
NAVID۰۰۹۸
۹ بهمن ۱۴۰۲پیام
اگر درک کنی ، جایِ تعجب داره !!!
تجربهی من میگه ، گیربکس CVT ضعفش رو در ۴سیلندرها نشون میده و ۶سیلندرهایی مثل مورانو ، به شدت خوششتاب و قدرتمنده!!!
حالا فکرشو بکنید گیربکس CVT داره روی لگنهای چینی ۴سیلندر کار میکنه و چه فاجعهای که فقط به درد پیرمردها میخوره!!!
البته اینم بگید که گیربکس CVT وقتی خراب میشه ، تعمیر کردنش حتی توسط ماهرترین مکانیکها هم بیفایدست و باید حتماً نو خریداری و بسته بشه که این یعنی استهلاک بالا و این یعنی ضعفی که قیمت مورانو را در بازار شکسته و با اینکه بسیار سواری و کیفیت نابی داره اما قیمتش به نسبت باقی خودروها پائین و بد بورس هست !!!
شاید خندتون بگیره ولی آرزوم اینه یکبار پشت فرمان کوئیک اتومات بشینم ببینم واقعاً این خودرو چطور جواب داده که گیربکسش CVT هست و موتورش ۸سوپات ، این دو با هم مکمل شدهاند و چه آش قلمکاری شده ، خدا میدونه 😂🤦♂️😭!!!
بخدا که همون قدیما خوب بود !
الان اومدن هزار مدل گیربکس دادن بیرون با هزینه مصرفیها بالا !!!
اما ماشینای آمریکایی سه دنده جلو یا همین ماکسیما ۴ دنده جلو ، خدایی نه به این راحتیها خراب میشن نه استهلاک بالایی در مصرفیها دارند و تازه از طرفی به شدت هیجانانگیز و پُرشتاب هستند که آدم از روندنشان لذت میبره!!!
هرچقدر جلوتر میریم ، شرکتها از عمد خودروهارو مصرفیتر میسازن تا هم مالکان زود به زود خودرو عوض کنند و البته سود هم از فروش مدل بالاتر ببرند هم خدمات مصرفیها و قطعات !!!! (((( دقیقاً سیاستی که شرکتهای کلاهبردار کرهای باب کردن ))))!!!!
کرهایها جدا از مصرفیها ، از عمد جوری لگن میسازند که خرابی داشته باشه و چه حجم بالایی گردش مالی در جهان برایشان راه افتاده و به قول معروف دارند پول چاپ میکنند از جهالت یه مشت بیسوادی که گول ظاهرشان را خوردند و امروز به چهکنم چهکنم افتادن!!!
((( البته نه در ایران که هروز لگنها به سبب دلار گرونتر میشوند)))!
یه زمانی شانتافه میخریدن ۲۰۰ میلیون ، اما امروز تنها هزینه یه یاتا.قان مسخره میشه ۲۰۰ میلیون ، تازه اگر شاتون نزده باشه و … !😂🤦♂️😲
پیام
۹ بهمن ۱۴۰۲نوید تو نهایتا بتونی چرخ یه ماشین رو عوض کنی. فعلا که کسایی که تو باز و بسته کردن موتور اینکاره هستن دارن از کیفیت ماشین کره ای حرف میزنن. از خوابات تعریف نکن!!! چون به اندازه کافی اسناد هست.
amir
۹ بهمن ۱۴۰۲پیام جان یه سر بزن بین چندتا موهاوی هشت سیلندر عوض شده موتوراشون
سانتافه چجوری پژو به واشر معروفه ای اف سون هم به شاتون؟ به یاتاقان معروف شده
بی خیال طرفداریتو بکن
۹ بهمن ۱۴۰۲من یادمه سال ۹۶ یه نفر بود تو دیوار سانتافه تصادفیشو میفروخت ۴۰ میلیون یعنی هم قیمت دنا معمولی اونموقع !
اگه الان تو سال ۱۴۰۲ به قیمت ۴۰ میلیون میزاشت واسه فروش من میخریدم ازش خودم بدنه ای رو که نمیشد صافکاری کرد رو صافکاری میکردم 😐♥️
من خودم عاشق ماشینای کره ایم
ولی ژاپنی هم جای خودشو داره تو قلبم
یه آزرا ۲۰۱۱ با یه موتور 2jz تویوتا سوپراچه عشقی بشه کرد 🥰
ماکسیما هم خیلی دوست دارم
ولی خوب گیربکسش باعث شده مصرف سوخت بره بالا
سانتافه ۲۰۱۹ رو هم دوست دارم اونم خوبه ها ! یعنی از ۲۰۲۳ که فیس لیفتش هست و ۲۰۲۴ که نسل جدیدشه قشنگ تره !!!
خودرو های کره ای و ژاپنی یه زمانی خیلی خوب بودن
تنها ضعف ژاپنی ها هم که میتونم بهتون بگم کم گذاشتن آپشن هست !
آپشن کم میزاره و همه سر این میرن طرف کره ای
کره ای یخورده دوامش کمتره ولی
آدم تا کی میخواد ماشینو نگه داره مگه؟ شاید تو ایران حداقل ۵ یا ۱۰ سال نگه داره
ولی تو خارج همون ۱۲ یا ۱۳ سال گذشت ماشینو میدن اوراقی میره
همون سال ۲۰۰۸ بود فکر کنم یه تبلیغ از پژو ۳۰۷ بود
یارو داشت ۳۰۷ رو معرفی میکرد یه پژو ۴۰۶ رو تو تبلیغه گرفت پودرش کرد و مردم رو تشویق به خرید ۳۰۷ کرد
فقط میگم دعوا سر این چرت و پرتا که کره ای بهتره یا ژاپنی همش مسخره بازی و وقت تلف کردنه بشین ۴ تا کامنت بزار مردم رو عصبی کن یعنی آنقدر حال میده مخصوصا الان که نصف سایت ریختن سر من
ولی ای کاش میتونستیم ماشین کره ای و ژاپنی خوب بخریم بعد با هم سر دوام و کیفیت و اینکه ماشین من بهتره بحث کنیم مثل همین گرند تور
ماشینو سرویس میکنن و به همدیگه به زور ثابت میکنن که ماشین من بهتره از تو
پیام
۹ بهمن ۱۴۰۲امیر فعلا که رکورد فراخوانا دست تویوتا و هوندا هست. یه فراخوان شیش میلیون و خوردهای بود که رئیسش گریه افتاد و تا ورشکستگی رفت. امسال هم تو فراخوان کاپ طلا گرفتید. امیر به نظرت چطور میشه ماشین بزنی که چرخش در بره؟!!! به نظرت مهندسیش چطوره؟ 😉😉🤪🤪🤪
amir
۱۰ بهمن ۱۴۰۲از دنیا عقبی پیام لاقل پستارو درست بخون هرچیزی که هیوندای و تویوتا داره نخون رتبه اول ۲۰۲۳ به فورد رسید
محمدرضا
۱۰ بهمن ۱۴۰۲من ،mvm550 داشتم با گیربکسcvt یعنی هیچ فرقی با موتور گازی براوو نداشت اما رفتم ترکیه خانه یکی از دوستان قسمت شد پشت یک تویوتا با گیربکس cvt نشستم فهمیدم اون mvm دقیقا براوو بود و هر گردی گردو نیست هر گیربکسی cvtنیست اونم مدل آشغال و یکبار مصرف چینی اش امیدوارم به اون دسته از دوستان که به خودروی از رده خارج ده ها پیش فرانسوی میگویند سالار و هر کسی هم کوچکترین انتقادی کند به فحش ناسزا میگیرند بر نخورد یاد بگیریم هر آشغالی رو به اسم ماشین سوار نشویم و رویش تعصب نداشته باشیم
NAVID@@98
۱۰ بهمن ۱۴۰۲CVT تویوتا بد هه و مثل همون موتور گازی براوو شبیهه منم کرولا داشتم این ژاپن یی هم همین داستانه و بد هه با همین نوع گیربکس MVM هم هرچیه برا خودت ولی برای تویوتا هم با گیربکس cvt همین داستانه و مثل موتور براوو شبیهه و بده
ALI.S
۱۰ بهمن ۱۴۰۲مگر حتماً باید شتاب خارقالعاده داشته باشی؟
CVT طول عمر بالا و هزینه کمی داره.
ضمناً برای یک خودرو شهری بهترین گزینه هست: کارایی و طول عمر بالا، مصرف سوخت کم، قیمت پایینتر نسبت به مدلهای دیگه.
آقا یا پول داری که اسپرت میخری، یا نداری همینی که هست!
نمیشه که هم خدا رو بخوای هم خرما!
مردم
۱۱ بهمن ۱۴۰۲سپاسگزارم از نوشته خوب شما
برادر همه کاربران بجز تسلا(و جدیدا پیام)
۹ بهمن ۱۴۰۲من درک نمیکنم چرا از پدال نمیری؟
Vahid
۱۰ بهمن ۱۴۰۲درود بر شما
اتومبیل های ژاپنی بخصوص نیسان و تویوتا تو این سیستم خیلی پیشرفت داشتند و شبیه سازی مجازی دنده ها بسیار شبیه اتوماتیک مرسوم هست و ضمن اینکه در حالت اکس ترونیک دنده ها رو به شما تو شرایط برف و … در اختیار تون میذارن و شتاب گیری عالی و بی نقصی دارند
علیرضا
۱۰ بهمن ۱۴۰۲برای اینکه ماشین های که با این گیربکس سوار شدیم طراحی خوبی نداشتن یا چینی بودن یا قدیمی یا بی کیفیت و بد طراحی شدن
هومن لوافان
۱۱ بهمن ۱۴۰۲یه سری افراد خیال میکنن ماشین خریدن باید باهاش پرواز کنن و مسابقه و کورس بزارن دیگه😂 گیربکس سی وی تی بهینه تره و اقتصادی تر و توی سراشیبی ها ترمزگیری رو کمتر میکنه و دیر ترم خراب میشه…
نمک روی زخم
۱۷ بهمن ۱۴۰۲عزیزان تو این شرایط دردناک امروز کشورمون و ابن اقتصاد وحشتناک و مسائل دیگه که همه میدونیم و می بینیم شما ها سر وی بحث میکنید.واقعا تعجب میکنم..اولا وقتی این ماشین های که شما از اونها دارید صحبت میکنید نه وارد میشه ونه ساخته میشه تواین کشور ،یه سری ماشین فوق گرون ،،سوپر لاکچری میاد که اونها مال از ما بهترونه و ما نمی تونیم راجبه اون ماشین ها اصلا حرف بزنیم و دوما هر ماشینی در دنیا ساخته میشه به سری معایب داره به سری مزایا اون هم واسه اینکه نیاز سلیقه های مختلف رو براورده کنند و تا هر کسی به توان مالی و اولیت های خودش بتونه ماشین بخره،اگه اینطور نبود که این همه مدل های مختلف ماشین ساخته نمیشد،،تمام ماشین های ساخت تمام دنیا همه رده بندی و کلاس دارند و زمانی چند ماشینی که یک رده و در یک کلاس هستند رو باهم مقایسه کنید اگه منطقی فکر کنید و بحث کنید نمی تونید بگید که این ماشین از اون ماشین بهتره،، یا ژاپنی خوبه ،کره ای بده،،اگه این یکی 2 تا عیب داره اون یکی 2 تا مزیت مطمئنا خلاف این هم هست و همه این ها به سلیقه اولویت فرد بستگی داره پس ،فکر نون باشید که خربزه آبه ،،دوستان ما امروز درگیر روزمرگی شدیم واین بحث ها بخاطر همینه ،من نوعی یه چیز فراموشم میشه چون برای من عادی شده و اکه یکمی فکر کنم می بینم یه هدفی وجود داره که میتونه و باید اولویت همه مردم و مخصوصا ما جوون ها باشه،،اون اولویت و هدف رو دریابید و براش قدم بردارید و منتظر نباشید چون قراره سالهای خیلی سختی رو تجربه کنیم یه جوری که دیگه نه حالی و نه رویای داشته باشیم تا بتونیم راجبه این جور مسایل وقت بزاریم و بحث کنیم،.، اگه،، اگه،،،اگه اون هدف رو فراموش کنیم و یا بهش اهمیت ندیم و دنبال تحقق اون هدف بزرگ نباشیم،,روزهای سیاهی روبرمونه ومنتظره،، افکارتون رو دریابید،
ممنون از هموطن خوبم ادمین و یا سر دبیر دبیر عزیز مجله دوست داشتنی پدال ،که این پاسخ رو اضافه میکنه
۹ بهمن ۱۴۰۲یه سوال میپرسم فکر نکنید 😐 خله ولی ماشینای ایرانی گیربکس CVT دارن ؟
عجیب هست
B
۹ بهمن ۱۴۰۲ساخت شرکتای چینیه اونا چیش عجیبه ؟
۹ بهمن ۱۴۰۲عجیب اینه که چجوری آنقدر بی کیفیت درست میکنن یعنی من هرچی دقت میکنم نمیتونم بفهمم چجوری موتور و گیربکس و داشبورد و بدنه رو چجوری آنقدر بی کیفیت درست میکنن
یاسر
۲۳ بهمن ۱۴۰۲همه ما قبول داریم س
اخت ماشینهایی اینطور بی کیفیت سخته اونم با فروش و تقاضای بالا بطوری که ملت حتی دو الی سه سال در صف ،رویای تحویل قرار میگیرن اما تولید کنندگان داخلی این غیر ممکن رو ممکن کردند ک عامل اصلی موفقیتشون رو مدیون مسئولین عزیز در بسته نگه داشتن رقابت با برندهای خارجی به بهانه حمایت از تولیدات ملی هستند
علی
۱۱ بهمن ۱۴۰۲فعلا بین داخلیها فقط کوئیک و شاهین از گیربکس CVT استفاده میکنن که ساخت کمپانی پانچ بلژیک هست و روی کوئیک برای مصارف خارج شهر بازدهی مناسبی نداره ولی فکر کنم روی شاهین بازدهی خوبی داشته باشه چون گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر موتور توی دور موتور ۲۲۰۰ برای این گیربکس کاملا مناسب هست
۹ بهمن ۱۴۰۲دوستان به همتون و خودم تبریک میگم کامنت ۱۷۰۰ 💜
محمد
۹ بهمن ۱۴۰۲اول از همه یه اسمی برای این اکانت سمی بذار ( اصلا چطوری اسمشو حذف کرده) بعد به خودت راجب سم های تولیدی تبریک بگو
۹ بهمن ۱۴۰۲داداش چه اسمی بزارم به نظرت
و اینکه بنده سایت ناسا رو هک کردم این چیزا که سادست واسه من 😎
به کامنت های ارزشمند بنده نگو سم تولیدی گرچه دروغ نمیگی ولی خب
ولی کامنتام خیلیا رو کرده کمک😐💪
و یه چیز دیگه داش من خیلی وقته میخوام یه اسمی بزارم واسه این اکانت ولی هیچ چیز به مغزم نمیرسه اگه میشه کمک کنید یه چیزی به مغزم برسه اسم این اکانت رو بزارم من یه اسمی رو هم چند بار سعی کردم بزارم ولی کامنتام قبول نشد
amir
۹ بهمن ۱۴۰۲از اونجایی که ارگان نامبرده رو نداری پس راحتی و دوشواری نمیباشد
HFball
۹ بهمن ۱۴۰۲حاجی سمی تر از اسم نزاشتنت اینه که خودت کامنت میزاری از کاربرا سوال میپرسی و خودتم میای با همین اکانت جواب میدی و فک میکنی چون اسم نداری کسی نمیفهمه,😂
۱۰ بهمن ۱۴۰۲جوابایی که میدم قبول نمیشه ولی نظراتتون خیلی منطقی بود آقا امیر اون ارگان ها رو اگه داری بیا با هم به اشتراک بزاریم 😐
۹ بهمن ۱۴۰۲دم اون سه نفری که کامنتمو لایک کردن گرم ایشالا بهترین ماشینای دنیا نصیبشون بشه
و ایشالا اون ۱۵ نفر پراید نصیبشون بشه انشالله 😐♥️
HFball
۹ بهمن ۱۴۰۲خدا خیرت بده حاجی خدایی انقد وضع اقتصادی خرابه خیلی وقته دارم تلاش میکنم یه پراید بگیرم نمیتونم خدا از زبونت بشنوه همون پرایدم بهتر از هیچیه😂
۹ بهمن ۱۴۰۲داداش مثل منی
خوشحال نیستم که مثل منی
هیچکس نباید مثل من باشه چه دوستام چه دشمنام
من هیچوقت نمیخوام کسی مثل من باشه 😐😪
ایشالا یدونه پراید صفر با هم میخریم میریم دیریفت میزنیم تو فرودگاه وای
علی
۹ بهمن ۱۴۰۲“… و چه افراد معمولی از خودروهای مجهز به این نوع گیربکس متنفر هستند” آقا چرا انقدر جو میدی؟ گیربکس AT خیلی هم عالیه ولی CVT کلا برای یک هدف دیگه ساخته شده، من خودم عاشق اون حس تعویض دندهام اما مزیتهای گیربکسهای CVT رو درک میکنم و اصلا ازش متنفر نیستم.
Vahid
۱۰ بهمن ۱۴۰۲حقیقتا نبایستی شرکتهای خودروسازی رو زیر سوال ببرید اونهم ژاپنیها…. این نوع ادبیات از یک سایت فنی بعیده و مخاطبین باسوادتون رو کم میکنه….
Siyavash
۹ بهمن ۱۴۰۲سلام آقا اشتری عزیز..لطفا باز مطلب دوئل کار کنید خیلی خوب بود الان فکر کنم ۱۱ ماهی هست کا کار نکردید تا سال پیش دوئل و مقایسه های خوبی میذاشتیم.. ممنون🌹
محمد
۹ بهمن ۱۴۰۲اونایی که میگن گیربکس cvt بده تجربه رانندگی با cvt های چینی یا ژاپنی های ۱۰ ، ۱۵ سال پیش رو داشتن ، ماکسیما و سوبارو هم از آخرین نسل این گیربکس استفاده میکنند و ندیدم کسی از عملکردشون ناراضی باشه میتسوبیشی لنسر هم تنبل بودنش بیشتر از اینکه مربوط به گیربکسش باشه (هرچند گیربکسش فناوری قدیمی نسبت به امروز داره) مربوط به انتخاب موتور هایی بود که وارد کننده براش انتخاب کرده بود تا بازار بهمن خودرو و مزدا سه رو خراب نکنه و خدایی نکرده رقابتی به نفع مصرف کنندگان پیش نیاد
parhamiof
۹ بهمن ۱۴۰۲البته به نظر من گیربکس cvt گیربکس خوبیه فقط باید در جای مناسب استفاده شه.
مثلا تو یه خودرویی مثل میتسوبیشی asx که یه ماشین شهریه کسی به یه گیربکس 7 سرعته دابل کلاچ نیاز نداره و همین گیربکس آرامش بیشتری توی شهر و جاده داره.
۹ بهمن ۱۴۰۲من میتسوبیشی ASX خیلی دوست داشتم ولی حیف ماکتش هم نداشتم🥵
Dark Knight
۹ بهمن ۱۴۰۲cvt بهترین انتخاب برای هاچبک های تو شهری مثل تویوتا یاریس هست که قرار نیست بیش تر از ۸۰ تا سرعت برن پس الکی ایراد نگیرید چون کسی که یه همچین ماشینی میخره دنبال گاز دادن نیست !
۹ بهمن ۱۴۰۲یارو ELX میخره گاز بده
ابوالفضل
۱۰ بهمن ۱۴۰۲داداش اینجا ایرانه ما ی پراید میخریم قد نیسان بارش میزنیم .اصلا پراید ۳۰۰ میلیونی غلط کرده نتونه همه ی روش های استفاده رو ساپورت نکنه
بابک
۹ بهمن ۱۴۰۲سلام
فقط یه چی میدونم،کسانی صحبت ماشین میکنن و ایرانی و چینی و …مسخره میکنن که خودشون قدرت خرید یه دوچرخه دست دوم رو ندارن.بیخیال،هر کسی با یه ماشینی بر اساس موجودیش لذت میبره،قشنگ اینه که با پیامهامون دل کسی رو نرنجونیم.شاید یه نفر یه ماشین رو با یه عشقی و با تمام توان مالی ش خریداری کرده و اونوقت …..
به امید روزی که همه بهترین رو داشته باشن.
ببخشید🌹
Ahmad
۱۰ بهمن ۱۴۰۲این خارجی ها خوشی زده زیر دلشون ، دنبال هیجان تو رانندگی هستن ، ماهم به اینکه تو رانندگی اذیت نشیم راضی هستیم ، همین که ماشین خرج نزاره رو دستمون راضی هستیم
داود آجورلو
۱۰ بهمن ۱۴۰۲هر کسی متناسب با نیاز و پول جیبش باید تشخیص بده چی بخره.
این بهتره یا اون بدتره، مگه ما کارشناس یا طراح هستیم که راجب هر چیزی نظر بدیم،
بهروز
۱۰ بهمن ۱۴۰۲تو دوران هنرستان ما به این مدل گیربکس واریوماتیک میگفتن
سعید
۱۰ بهمن ۱۴۰۲موتور گازی های آبی قدیم هم با همین گیربکس کار میکردند.تک سیلندر و بدون سوپاپ.محصول فرانسه بودن به نام تجاری پژو. یا همون پجوت که روشون نوشته شده بود
پیام عبداله زاده
۱۰ بهمن ۱۴۰۲برلیانس داشتم چقدر گیربکسش عالی بود الان x22 حالم از گیربکسش بهم میخوره.
سیدمیثم احمدی
۱۰ بهمن ۱۴۰۲در گیربکس CVT انگار همیشه دور موتور بالاتر از حد کار میکنه برا همین حس خوبی نداره. یه جورایی مثل موتور گازی ، شما گاز میدید صدا میره بالا تازه یاد میگیره راه بیافته و این اصلا حس خوبی نیست . اگه کسی به موتور سیکلت های طرح کلیک رانندگی کرده باشه منظور من رو میفهمه .
خودرو فقط دنده دستی یا at اتومات . دوکلاجه و غیره ولش کنید .
Ali
۱۰ بهمن ۱۴۰۲موتور رکس داشتم اونم گیربکسش سی وی تی بود
نیما
۱۱ بهمن ۱۴۰۲لذت cvt اونجاست که ۱۲۰ تا داری میری تو جاده کفی و دور موتورت رو ۲ هست
کلا cvt قلق داره و باید مدل گاز دادنتو عوض کنی وقتی یاد گرفتی خیلی با حال میشه
ناصر
۱۰ بهمن ۱۴۰۲با عرض سلام هر کدوم از حالتهای گیربکس طرفدارای خاص خودشو داره اصلا نمیشه گیربکس دستی رو به cvtیا برعکس ترجیح داد ولی من خودم هر دو رو داشتم اما لذت رانندگی در cvt های جدید خیلی بهتر شده
امیرمسعود
۱۰ بهمن ۱۴۰۲به نظرمن کارکردن باگیربکس اتوماتیک چه سنتی چه cvtیامدلهای دیگر پای راست رو که درگیرکلاج نیست خراب میکنه اینو من تجربه کردم طولانی مدت از پشت ماشین پایین می آمدم پای راستم همیشه خواب میرفت .
امیرمسعود
۱۰ بهمن ۱۴۰۲باعرض معذرت غلط املایی کامنتمو اصلاح کنید ممنون
آریا
۱۱ بهمن ۱۴۰۲درسته خیلیا متنفر که نه اما از cvt زیاد خوششون نمیاد اما نه به این دلیل که ذکر شد، علت نارضایتی بیشتر بخاطر اون یکنواختی زیاد و شتاب کم اولیه تو دنده یم و دو هست نه چیز دیگه که البته تو این چند سال گذشته خیلی خیلی بهتر شده و بیشتر جای خودشو باز میکنه، اما بنظر من گیربکس فقط دستی💪🏻
Ak
۱۱ بهمن ۱۴۰۲من x22pro دارم با گیربکسcvt9سرعته .واقعا واقعا این گیربکس بسیار عالی با موتور مچ وهماهنگ هست واقعا رانندگی رو لدت بخش میکنه حتی با سرعت ۱۳۰ کیلومتر درکفی دور موتور روی ۳ میمونه……من ک لذت میبرم من قبلا اتوماتیک ATداشتم ولی cvt البته مدرن وجدیدش گ روی x22 وآریزو۶ و۵ نصب شده بسیار عالی با موتور هماهنگه……واقعا حرف نداره
.mahdi
۱۱ بهمن ۱۴۰۲سلام.. جالب ..این نوع گیربکس روی موتور براوو ۲۰ سال پیش هم بود .لذت رانندگی خودشو داره و بنظر من رانندگی پر شتاب و … نداره ولی ماشین نرم تر کار میکنه
اخسان امیری
۱۱ بهمن ۱۴۰۲تنفر چرا چرا بگو چرا عاشقش نیستی .. تو حدیث عشق بخوان تنفر و بزارید برای اونایی که دنبال بمب موشک کشتن هستند
حامد
۱۶ بهمن ۱۴۰۲بله واسه تولید کننده کم هزینه س اما برای مصرف کننده پر هزینه و عمر مفید کوتاهتر به نسبت گیربگس های اتومات سنتی یا گیربگس های دستی و این شکست مهندسی هست برندهای خودرو ساز بعد از فروش خودرو بیشتر بفکر فروش قطعه هستن ترجیح من همون گیربگس های قدیمی مخصوصا تولیدات امریکایی
نمک روی زخم
۱۷ بهمن ۱۴۰۲عزیزان تو این شرایط دردناک امروز کشورمون و ابن اقتصاد وحشتناک و مسائل دیگه که همه میدونیم و می بینیم شما ها سر چی بحث میکنید.واقعا تعجب میکنم..
اولا وقتی این ماشین های که شما از اونها دارید صحبت میکنید نه وارد میشه ونه ساخته میشه تواین کشور ،یه سری ماشین فوق گرون ،،سوپر لاکچری میاد که اونها مال از ما بهترونه و ما نمی تونیم راجبه اون ماشین ها اصلا حرف بزنیم
و دوما هر ماشینی در دنیا ساخته میشه به سری معایب داره به سری مزایا اون هم واسه اینکه نیاز سلیقه های مختلف رو براورده کنند و تا هر کسی به توان مالی و اولیت های خودش بتونه ماشین بخره،اگه اینطور نبود که این همه مدل های مختلف ماشین ساخته نمیشد،،
تمام ماشین های ساخت تمام دنیا همه رده بندی و کلاس دارند و زمانی چند ماشینی که یک رده و در یک کلاس هستند رو باهم مقایسه کنید اگه منطقی فکر کنید و بحث کنید نمی تونید بگید که این ماشین از اون ماشین بهتره،، یا ژاپنی خوبه ،کره ای بده،،اگه این یکی 2 تا عیب داره اون یکی 2 تا مزیت مطمئنا خلاف این هم هست و همه این ها به سلیقه اولویت فرد بستگی داره پس پیشنهاد میکنم ،فکر نون باشید که خربزه آبه ،،دوستان ما امروز درگیر روزمرگی شدیم واین بحث ها بخاطر همینه،،. ،منه نوعی یه چیز فراموشم میشه،، چون برای من عادی شده و اگه یکمی فکر کنم می بینم یه هدفی وجود داره که میتونه و باید اولویت همه مردم و مخصوصا ما جوون ها باشه،،اون اولویت و هدف رو دریابید و براش قدم بردارید و منتظر دیگران و یا اینکه ببینیم چی میشه یا چه اتفاقی میفته نباشید چون حتما اتفاق بد میفته و خیلی زود یعنی از یک ماه دیگه شروع میشه اگه در همین روز مرگی گیر کنیم و بیخیال اینده خودمون و خانواده خودمون بشیم و بخوایم با اتفاقات جلو بریم بدبختی و سیه روزی محض رو در آغوش میگیریم،،یه جوری که این روزهای خیلی سخت برامون ارزو بشه ،چون قراره سالهای خیلی وحشتناکی رو تجربه کنیم یه جوری که دیگه نه حالی و نه رویای داشته باشیم تا بتونیم راجبه این جور مسایل وقت بزاریم و بحث کنیم،.، اگه،، اگه،،،اگه همینطور بیخیال بشینیم و به این مسائل بی اهمیت بپردازیم و براش وقت بزاریم،.
اگه اون هدف رو فراموش کنیم و یا بهش اهمیت ندیم و خیلی سریع دنبال تحقق اون هدف بزرگ نباشیم،, روزهای سیاهی و نا امیدی محض و حقارت روبرمونه و منتظره،،
و روزی خواهد رسید که حتی به خودتون جرات ندید در مورد یه موتور سیکلت معمولی دست 4,هم فکر کنید و حسرت بشه برامون چه برسه به ماشین،، داشتن پراید مدل 62 اونموقع میشه آرزوی لاکچری خیلی ها.. افکارتون و انرژی هاتون رو دریابید و تو مسیری بزارید که لازمه امروز همه ماهاست،،
ممنون از هموطن خوبم ادمین و یا سر دبیر دبیر عزیز
مسعود فولادی
۲۴ خرداد ۱۴۰۳در حالی که کارشناسان توصیه میکنند از وارد کردن شوک به موتور پرهیز کنیم هنوز بعضی ها از هیجان رانندگی در هنگام تعویض دنده حرف میزنند در حالی که متوجه نیستند در وضعیت شتاب مثبت با هر تعویض دنده دور موتور گاهی بیش از هزار دور بر دقیقه افت میکند که این یعنی شوک سنگین برای موتور. من ترجیح می دهم رانندگی بی هیجان باشد اما عمر موتور طولانی تر گردد.