صندلی گرم شونده خودرو یکی از امکانات رفاهی روز محسوب میشود که معمولا به صورت آپشن و در برخی مدلها به عنوان امکانات استاندارد استفاده میشود و مزایای زیادی برای سرنشینان دارد.
هنگام خرید خودروی جدید، صندلیهای گرمشونده معمولاً ضروری به نظر نمیرسند؛ اما اگر یک رفتوآمد صبحگاهی مخصوصاً در یخبندان داشته باشید، احساس میکنید که نمیتوانید بدون صندلی گرم شونده زندگی کنید. با توجه به اینکه بخش بزرگی از جمعیت جهان با زمستان سرد دست مواجه هستند، این فناوری خاص در خودرو یک موهبت الهی به اثبات رسیده است.
اما گشت و گذاری سریع در عبارات جستجوی گوگل ثابت میکند که دانش ما دربارهی نحوهی عملکرد واقعی صندلی های گرم شونده در خودروها تا حدودی محدود است.
فراتر از «فرد دکمه را میزند، صندلی داغ میشود»، چیز زیادی دربارهی جادوی گرمکنهایی که از سال ۱۹۶۶ به خودروها زیبایی بخشیدهاند، مشخص نیست. بنابراین، از برخی کارشناسان خواستیم که به سؤالات درباره صندلی گرم شونده پاسخ دهند.
گرمکن داخل صندلی چگونه عمل میکند؟
سیستم گرمایش داخل صندلی خودرو، نسبت به سردکنها عملکرد سادهتری دارد. به همین دلیل، سفارش گرمکن برای خودروهای امروزی، چندان پرهزینه نیست؛ درحالیکه نصب سردکن داخل صندلی، یکی از آپشنهای نسبتا گران و لوکس محسوب میشود. گرمکن داخل صندلی به صورت جداگانه نیز قابل سفارش است. هماکنون شرکتهای مختلف در سراسر دنیا، پوشش گرمشونده قابل نصب روی صندلی با امکان اتصال به خروجی برق فندکی تولید میکنند.
ساختار داخلی گرمکن صندلی از المنتهای برقی تشکیل شده که انرژی خود را از سیستم الکتریکی خودرو دریافت میکنند. طبیعتا، قدرت مصرفی و میزان گرمایش این المنتها به گونهای تنظیم شده است که باعث آسیب به پوشش صندلی یا بدن سرنشین نشوند. همچنین، تجهیزات الکترونیکی برای کنترل حرارت این بخش وجود دارند تا میزان گرما به حد مطبوع و مورد نیاز سرنشینان تنظیم شود. اکثر خودروهای امروزی، مجهز به گرمکن داخل صندلی با سه حالت گرمایش هستند.
اگر المنت مستقیما زیر پوشش صندلی نصب شود، نهتنها حرارت یکنواحت تولید نمیکند بلکه میتواند به بدن سرنشین یا تجهیزات خودرو آسیب بزند. به همین دلیل، کیسههای دارای مایع مخصوص (معمولا آب مقطر) پیرامون المنتها وجود دارند تا گرمایش یکنواخت و مطبوع تامین شود.
آیا صندلی گرم شونده میتواند شما را بسوزاند؟
ممکن است، اما رایج نیست. گزارشهایی از حوادثی در خارج از استرالیا گزارش شده است که در آن رانندگان توسط صندلیهای گرمشونده خودرویشان سوختهاند، اما این موارد معمولاً شامل رانندگان مبتلا به پاراپلژی یا سایر اشکال کاهش حس میشود.
اخیراً رسانههای ایالات متحده گزارش دادند که صندلی گرم شونده معیوب در بیامو X5 مدل ۲۰۱۳ بیش از حد گرم شده و سوراخی در صندلی ایجاد کرده و باعث آسیبدیدگی یک پسر بچه ۶ ساله شده است.
با این حال، به گفتهی سخنگوی کمیسیون رقابت و مصرفکننده استرالیا، در ۱۲ ماه گذشته هیچ مشکل ایمنی محلی دربارهی صندلی های گرم شونده خودروها گزارش نشده است.
متیو گواستلا، مکانیک باتجربه و از طرفداران خودرو به درایو گفت که هنوز با مشکلی مربوط به صندلی گرم شونده ساخت کارخانه سازنده خودرو مواجه نشده است.
گواستلا گفت:
در میان همه چیزهایی که در خودروها تعمیر کردهام، صندلیهای گرمشونده وجود نداشته است.
آیا صندلی گرم شونده برای سلامتی شما مضر است؟
برخی از سوالاتی که در گوگل درباره صندلی های گرم شونده مطرح میشود، به برخی از مشکلات سلامتی نسبتاً متضاد مربوط میشود؛ آیا صندلیهای گرم شونده باعث ناباروری، عفونتهای قارچی یا هموروئید میشوند؟
خوشبختانه، این بیشتر موضوع افسانههای شهری است؛ اگرچه به طور بالقوه ارتباط بسیار کمی بین صندلی های گرم شونده و تولید اسپرم مردانه وجود دارد.
دکتر پیتر تمپل اسمیت، پژوهشگر ارشد دپارتمان تحقیقاتی و مامایی و زنان در دانشگاه موناش، به Drive گفت:
دما مشکل اصلی است؛ اگر کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد باشد، بعید است که گرما بر فعالیت اسپرمزایی تأثیر بگذارد و با باروری تداخل داشته باشد، بهویژه برای قرار گرفتن کوتاهمدت در معرض حرارت.
اخیراً مقالهای در مورد اثرات سونا بر تولید اسپرم وجود دارد که اثر گذرا را نشان میدهد. استفاده منظم از سونا باعث کاهش فعالیت اسپرمزایی و زنده ماندن اسپرم میشود… اما به محض اینکه استفاده به طور قابل توجهی کاهش یافت یا متوقف شد، اسپرمزایی طبیعی بعد از حدود ۶۰ روز از سر گرفته شد.
دکتر تمپل اسمیت دربارهی ارتباط بین صندلی گرم شده و باروری زنان، گفت که «بعید است تاثیری داشته باشد». تمپل اسمیت گفت:
سیستم تناسلی زنان [همیشه] در معرض دمای طبیعی بدن قرار دارد و در آن دما کار میکند، بنابراین صندلی گرمشونده در خودرو باید دمایی تولید کند که بعید است دمای بدن را افزایش دهد (فرضیه من).
یکی دیگر از مشکلات بهداشتی شناخته شده و ثبت شده، «سندرم پوست برشته» است، به طوری که متخصصان پوست در ایالات متحده به رویترز از جوشهایی میگویند که ممکن است پس از قرار گرفتن طولانیمدت در صندلیهای گرم شونده ایجاد شود. چنین چیزی جدی نیست و درمان آن صرفاً اجتناب از صندلی گرم شونده است.
صندلی گرم شونده در خودرو چه زمانی اختراع شد؟
در حالی که ولوو میتواند ادعای کمربند ایمنی سه نقطهای را داشته باشد، ما باید از جنرال موتورز یا کارمندان این شرکت برای گرم کردن صندلیها تشکر کنیم. در سال ۱۹۵۱، رابرت ال. بالارد، مهندس جنرال موتورز حق اختراع «گرمکن صندلی خودرو» را به ثبت رساند.
با وجود اختراع اولیه گرمکن صندلی خودرو، ۱۵ سال طول کشید تا این فناوری در اولین خودروی تولیدی یعنی کادیلاک فلیتوود ۱۹۶۶ ظاهر شود، که دارای گرمکن صندلیهای جلو به صورت اختیاری با قیمتا ۷۸/۹۵ دلار بود (بیش از ۱،۰۰۰ دلار استرالیا طبق نرخ کنونی ارز و با توجه به نرخ تورم).
اولین باری که آنها به عنوان قابلیت استاندارد ظاهر شدند در مدلهای ۱۹۷۲ ساب ۹۹، ۹۶ و ۹۵ بود؛ جایی که با آغاز احتراق پیشرانه خودروها و زمانی که دمای کابین زیر ۵۷ درجه فارنهایت یا تقریباً ۱۴ درجه سانتیگراد بود، فعال شدند. به نوبهی خود، یک ترموستات تشخیص میدهد که دمای صندلی به ۸۲ درجه فارنهایت (۲۷/۷ درجه سانتیگراد) میرسد و عملکرد سیستم خود به خود خاموش میشود.
کتابچه راهنمای ساب ۹۹ حتی صندلی سرد را به عنوان «خطر پزشکی و همچنین ناراحتکننده» توصیف کرده است.
دمای کارکردی گرمکن صندلی چقدر است؟
وبسایت Drive قبلاً تحقیقات بسیار علمی خود را دربارهی دمای صندلی های گرم شونده انجام داده است و با استفاده از دماسنج، گرمای صندلیها را در سوبارو WRX مدل ۲۰۲۲ آزمایش کرد. یافتههای ما نشان میدهد که گرمکن صندلیها در محدودهای بین ۳۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد کار میکنند. با این حال، واداشتن خودروسازان برای افشای دماهای خاص کمی چالشبرانگیزتر بود.
سخنگوی بخش تحقیق و توسعه شرکت مزدا به درایو گفت:
ما اطلاعات مربوط به دما را فاش نمیکنیم. دماها بسته به شرایط متفاوت است.
تنها اطلاعاتی که آنها ارائه کردند، مربوط به تنظیمات فردی گرمکن صندلی در خودروهای مزدا بود که به شرح زیر عمل میکند:
زیاد: در محیط با دمای پایین به سرعت گرم میشود و گرمای کافی برای سرنشین فراهم میکند
متوسط: گرمای متوسط را فراهم میکند
کم: راحتی را با دمای متعادل فراهم میکند
سخنگوی مزدا اضافه کرد که هیچ دو برند خودرویی شبیه هم نیستند و توضیح داد:
ما فکر میکنیم هر شرکتی روش منحصربفرد خود را در مورد تنظیمات دمایی که برای صندلیهای خود ایجاد میکند، دارد.
در همین حال، ویوین براندو، سخنگوی فناوری خودرو در مرسدس بنز، به طور مشابه در مورد دمای خاص مبهم صحبت کرد، اما موارد زیر را توضیح داد:
صندلی راننده و همچنین صندلیهای سرنشین جلو و عقب مجهز به گرمکن صندلی سه مرحلهای است که میتواند به صورت دستی از طریق پنل کنترل درها فعال شود. بسته به دمای اطراف، گرمایش صندلی به دمای فردی میرسد. هدف نهایی، گرمای مطبوع و دلپذیر برای سرنشینان است.
به طور خلاصه، به نظر میرسد که سیستم گرمایش صندلی برای محاسبه گرمای ایدهآل مورد نیاز، هم تنظیمات فردی انتخاب شده توسط راننده و هم دمای محیط را در نظر میگیرد.
آیا صندلی گرم شونده باید چرمی باشد؟
خیر؛ به گفتهی کارشناسان، گرمکن صندلی با صندلیهای پارچهای یا چرمی به خوبی کار میکند. سخنگوی مزدا به درایو گفت:
گرمکنهای صندلی مزدا برای رسیدن به دمای مورد نظر کنترل میشوند، صرفنظر از اینکه از چه موادی در صندلی استفاده شود.
در حالی که مهندسان مرسدس بنز مجبور نیستند با صندلیهای پارچهای مخالفت کنند، سیستمهای استاندارد آنها در تمام تیپهای خودروها کار میکنند.
براندو گفت:
گرمکن استاندارد صندلی به صورت جداگانه برای هر گروه مواد مناسب است. پکیج گرمای راحتی [که برای گرم کردن سایر عناصر داخلی مانند دستههای کنسول مرکزی و درهای جلو و همچنین پنلهای وسط در کار میکند] برای صندلیهای چرمی مناسب است. این شامل گرمکن صندلیها میشود که بسته به دمای محیط و دمای صندلی، به سرعت واکنش نشان میدهد.
آیا صندلی گرم شونده خیس می شود؟
به طور خلاصه: نه واقعا.
گواستلا گفت:
من فقط شنیدهام که مردم بطری آب خود را روی صندلی گرم شونده کارخانهای میریزند و در آن مشکلی ایجاد نمیکند و به مشتریها گفتم فقط آن را با حوله پاک کنند. این موضوع هیچ مشکلی ایجاد نکرد، اما به این معنی نیست که ریختن آب کاملا بدون اثر نمیشود. گزینههای چرمی ممکن است کمی بهتر آب را دفع کنند، اما مواد پارچهای ممکن است آن را جذب کنند.
توصیه رسمی گواستلا این بود که جانب احتیاط رعایت شود. اگر اتفاقاً صندلیهای گرم شونده خودرو را خیس کردید، تا زمانی که نمیتوانید به مکانیک یا نمایندگیها مراجعه کرده و از نظر ایمنی آنها را بررسی کنید، باید از استفاده از آنها خودداری شود.
آیا می توان صندلی گرم شونده دست دوم خریداری کرد؟
شما میتوانید صندلیهای گرم شونده دست دوم برای خودروها خریداری کنید، اما لزوماً به این معنا نیست که باید حتما چنین کاری را انجام دهید. حداقل باید با احتیاط پیش بروید.
گواستلا گفت:
گرمکن صندلی دست دوم وجود دارد که مانند روکش صندلی روی آن قرار میگیرد و به پریز ۱۲ ولتی خودرو وصل میشود. البته بررسی کنید که با سیستم برقکشی کارخانه تداخل نداشته و سازگار با کیسه هوا باشد. من همچنین شنیدهام که مغازههای تزئیناتی آنها را زیر تودوزی نصب میکنند؛ من از جزئیات آن اطلاعی ندارم، اما نگرانی من این است که چگونه با مواد صندلی واکنش نشان میدهد. بهعلاوه بسیاری از صندلیها دارای کیسه هوا هستند و سپس این موضوع به مسئله ADR (قوانین طراحی استرالیا) تبدیل میشود. مسئلهی دیگر اینکه ممکن است استفاده از گرمکن صندلی دست دوم، بار الکتریکی اضافی روی سیستم خودرو ایجاد کنید، بنابراین ممکن است فیوز منفجر شود.
سازندگان معمولاً به مشتریان توصیه میکنند از نصب صندلیهای گرم شونده دست دوم در خودروهایشان خودداری کنند. سخنگوی شرکت مزدا در این زمینه گفت:
مزدا به طراحی صندلیهای خود برای ارائه موقعیت رانندگی بهینه به رانندگان افتخار میکند. نصب صندلی گرم شونده دست دوم این موقعیت رانندگی را به خطر میاندازد. بنابراین، ما نمیتوانیم و توصیه نمیکنیم صندلی دست دوم نصب شود. صندلی گرم شونده مزدا با در نظر گرفتن شرایط گرمکن صندلی دست دوم طراحی و ساخته نشده است.
net
۱۹ مرداد ۱۴۰۱واقعا تکنولوژی خوبی هست صندلی سردشونده و گرم شونده و ماشینهای گران و لوکس باید صندلی چرمی سردشونده و صندلی چرمی گرم شونده داشته باشند.باز هم اختراع امریکاییها برای اسایش بشر
مزدا
۱۹ مرداد ۱۴۰۱به نظرم تو ایران سرد کن صندلی کاربردی تر از گرم کن هست.
چون تابستون ادم سفر میره سرد کن صندلی نباشه کلا کمر ادم خیس عرق میشه
فورد
۱۹ مرداد ۱۴۰۱یه مقدار نخود میخوری گرم کن خودش راه میوفته
Hero
۲۰ مرداد ۱۴۰۱گرمکن که چند تا المنت سیمی روکش دار ساده ۱۲ ولتی مخصوص ماشین هست که المنتهاش ارزونه و توی بازار ریخته
سردکن مقداری پیچیدگی داره چون در اصل یک فن ۱۲ ولتی در داخل و یا در زیر صندلی وجود داره که هوا رو می کشه. این فن، هوا رو از راه مجاری داخل صندلی (و یا داخل روکش) و اونم از راه سوراخهای ریز که در روکش صندلی وجود داره هوا کشیده شده و باعث خنک شدن سرنشین میشه
پس اینجوری عرق بدن رو می گیره
ولی عوضش ممکنه فضای کابین بوی عرق بدن بگیره
که البته در خودروهای مدرن با نصب فیلترهای اضافی در داخل صندلی و یا کولر خودرو جلوی بروز این بلیه گرفته میشه
البته ممکنه خنک کننده های صندلی بعضی خودروها از زیر صندلی وصل باشن به کولر خودرو. اینجوری هزینه ی نهایی بمراتب خیلی ارزونتر و کاراتر تموم میشه تا اینکه هر صندلی یک فن و فیلتر داشته باشه…
net
۱۹ مرداد ۱۴۰۱در مورد صندلی چرمی سردشونده هم پست بزارید و در روزهای گرمی صندلی سردشونده جلوگیری میکنه از عرق کردن و خیلی خوبه.صندلی گرم شونده هم برای روزهای سرد خیلی خوبه.صندلی دسته دوم گرم شونده و سرد شونده جالب نیست و در پست هم به خوبی اشاره کرد با سیستم برق ماشین تداخل پیدا میکنه و صندلی سردشونده و گرم شونده فابریک کارخانه خوبه
mahdi-es17
۱۹ مرداد ۱۴۰۱گرم کن صندلی خودرو چگونه کار می کند؟
با خرید اشتراک ان از bmw😂
T
۱۹ مرداد ۱۴۰۱اگه نمیگفتید فکر میکردم زیر صندلی ماشین بخاری میزارند😂😂😂
arshia
۱۹ مرداد ۱۴۰۱دیگه پدالم نمیشه رفت🤣
دکتر
۱۹ مرداد ۱۴۰۱برای خاورمیانه بیشتر سرد کن صندلی لازمه تا گرم کن!
R
۱۹ مرداد ۱۴۰۱اقای سر دبیر اینهمه توضیح دادی غیر از تیتر اصلی که چگونه کار میکنه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ مرداد ۱۴۰۱این بخش از قلم افتاده بود من در ابتدای متن اضافه کردم
Hero
۲۰ مرداد ۱۴۰۱شما کار خوبی کردی
فقط برگرد زومیت که جات خالیه
پدال، نون و آب نمیشه مهندس 😅
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ مرداد ۱۴۰۱زومیت دیکه بخش مخصوص خودرو نداره عزیز دل
جنوب
۱۹ مرداد ۱۴۰۱واقعا لذت بخش و عالیه اما تهویه صندلی از گرم کن کاراییش بیشتره
تو کشور ما
علی جردن
۲۰ مرداد ۱۴۰۱این مقاله رو لطفا به ایرانخودرو سایپا بفرستین یاد بگیرن گرمکن صندلی چجوری کار می کنه شاید رو محصولاتشون کوئیک دنا رانا گذاشتن. در سال ۲۰۲۲ داربم زندگی می کنیم خودرویازامون آپشن های ۹۰ سال پیش رو نمی زارن تو تولیداتشون از اونور جهت فروختن تولیداتشون بازارو انحصاری کردن اجازه واردات خودرو نمی دن. آخه چراا؟؟
Hero
۲۰ مرداد ۱۴۰۱من یکدونه روکش گرم کن-سرد کن آمریکایی از برند viotec حدود ۱۰ سال پیش از آمازون آمریکا خریدم برای ایران
زمستون دو سال پیش گرمکن اش بیش از اندازه گرم شد و از کار افتاد اما سردکنش درسته
چند تا المنت سیمی روکش دار قابل انعطاف ارزون قیمت ۱۲ ولتی از دیجیکالا گرفتم و بجای المنتهای داخل پشتی و زیری روکش گذاشته و با چند کوک نخ سوزن سرجاشون محکم کردم. این اونقدر سادست که هر بچه مدرسه ای میتونه انجام بده ولذا خرید روکش گرمکن گرونقیمت بنظر من توجیهی نداره و خود آدم بسادگی میتونه درست کنه
بجای مدار آسیب دیده ی اصلی گرمکن هم یک ماژول کاهنده ی ولتاژ نصب کردم تا هر درجه ای که بخوام گرم کنه. کار ساده ای هست برای کسانیکه یکم برق بلد باشن گرچه اگر نذارین هم طوری نیست فقط قابلیت تنظیم گرما وجودش بهتر از عدم وجودشه
این بود انشای من با موضوع خاطرات خود را از گرم کن صندلی بنویسید
علی
۲۰ مرداد ۱۴۰۱وانت پیکان همیشه گرم کن سرد کن داره تمام فصول..
اونهایی که دارن میفهمن من چی میگم..
فقط اپشن هاش یه کم جابجاشده..