آموزشصنایع هوایی

موتور جت چگونه کار می کند؟ راهنمای جامع آشنایی با پیشرانه هواپیماهای مدرن

بسیاری از ما واژه‌ موتورهای جت را شنیده‌ایم اما نحوه عملکرد این سیستم‌های پیشرفته چگونه است؟

با آغاز عصر جت‌ها در پایان دهه ۴۰ میلادی و اوج یافتن آن در دو دهه بعدی، زندگی بشر شکلی تازه به خود گرفت. سفرهای طولانی کشورهای پیشرفته دیگر چند ماه زمان نمی‌برد و همین مسئله باعث می‌شد که مردم روی سفرهای طولانی به مرز ساعت برسد.

خلبانانی که هواپیماهای مجهز به این فناوری را هدایت می‌کردند هم نیازمند دریافت گواهینامه‌ای خاص (فراتر از گواهینامه پرواز خصوصی) بودند تا با نحوه عملکرد موتورهای جت آشنا شوند و درک بهتری از آن داشته باشند. این درک عمیق‌تر به خلبانان اجازه می‌داد تا ایمن‌تر و بهینه‌تر پرواز کنند و نحوه کار آیرودینامیک در پرواز، حرکت و فرود را بهتر بشناسند. ما هم تصمیم داریم در ادامه به این دانش نزدیک‌تر شویم. برای آغاز این مسیر با توسعه این پیشرانه‌های قدرتمند آشنا می‌شویم.

توسعه موتور جت

بهترین راه برای شناخت موتورهای جت، شناخت نحوه آغازبه‌کار آن‌ها و بخش‌هایی است که کنار زدند و جایگزین آن شدند. نخستین مهندسان علاقه‌مند به حوزه‌های هوانوردی، پیش از خلق بالن‌های هوانوردی و گلایدرها هم آرزوی دیدار موتورهایی اینچنینی را داشتند. پیش از جت‌ها، جهان هوانوردی در اختیار موتورهای پیستونی و ملخی بود. با توسعه فناوری موتورهای محرک توربو، توربوپراپ، سرعت هوانوردی تا حد قابل‌توجهی افزایش یافت و هواپیماها قدرتمندتر شدند اما مهندسان همچنان برای مهار تمام پتانسیل آن‌ها مشکل داشتند.

با گذر زمان، انسان به جنگ‌های مدرن نزدیک‌تر شد و از فناوری‌های هوایی استفاده کرد. به‌این‌ترتیب موتورهای جت هم مانند سایر فناوری‌های مدرن در خلل جنگ و برای اهداف نظامی توسعه پیدا کردند. جمع قابل‌توجهی از مهندسان مشهور دنیای هوافضا مانند «ساموئل لانگلی» از سوی «دپارتمان جنگ ایالات‌متحده» سرمایه هنگفی را دریافت کردند تا هواپیمای جنگی توسعه دهند. هر چند که نخستین پرواز برادران رایت سال‌ها قبل رخ داده بود اما این فناوری در طول جنگ با سرعت بسیار زیادی توسعه پیدا کرد؛ به این ترتیب جنگ جهانی یکم شاهد صحنه مبازه تن‌به‌تن جنگنده‌های طرفین بود.

با فرارسیدن جنگ جهانی دوم، مهندسان به گستره بیشتری از فناوری‌ها دسترسی داشتند و به همین جهت، درکنار توسعه راکت‌ها و موشک‌ها، به پرداخت دانش موتورهای جت هم مشغول شدند. با فرارسیدن به سال ۱۹۳۹ و آغاز جنگ جهانی دوم، موتورهای جت به آزمایشگاه‌ها رسیدند.

فیزیک‌دان آلمانی، «هانس ون اوهاین»، یک پیشرانه توسعه داده بود که قابلیت استفاده جنگی داشت و در جنگنده Me 262 نازی‌ها قرار می‌گرفت. هر چند این پرنده نظامی توانایی پرواز داشت اما مصرف سوخت بالایی داشت و به‌همین دلیل امکان پرواز منطقی را از مهندسان می‌گرفت. درحالی‌که آلمانی‌ها به گسترش فناوری‌ خود مشغول بودند، «فرانک ویتل»، مهندس انگلیسی، هم روی موتور متفقین کار می‌کرد که بعدا در جنگنده «گلاستر متئور» استفاده شد. این پرنده نه‌چندان سریع هم مانند نمونه آلمانی خود، کاربرد چندانی نداشت و زود بازنشسته شد.

با پایان جنگ جهانی دوم و آغاز عصر جت در سال ۱۹۵۸، فناوری موتورهای جنگی جت به هواپیماهای مسافربری رسید. با رشد فناوری، سفرهای متکی بر فناوری جت ارزان‌تر و راحت‌تر شدند. نخستین پروازهای غیرجنگی جت‌ها برفراز دریا هم توسط شرکت بوئینگ و با تکیه‌بر هواپیمای مسافربری ۷۰۷ اتفاق افتاد.

قواعد و مکانیک موتور جت

موتورهای جت، سرعت بسیار بالای خود را مدیون قانون سوم نیوتن هستند:

هر کنش یک واکنش در جهت مخالف خود دارد.

قانون سوم نیوتن روشن می‌کند که نیروی محرک روبه‌جلو با تکیه‌بر توربین‌های گازی درون موتور ایجاد می‌شود. در بخش جلوی موتور جت، یک فن قرار دارد که هوا را به درون می‌کشد (شما هم با نگاه کردن به موتور جت از جلو می‌توانید پره‌های زیبای موتور جت را ببینید). هوای ورودی به موتور ابتدا توسط کمپرسور (که خود به پره‌ مجهز شده است) فشرده می‌شود.

پس از فشرده‌سازی هوا توسط کمپرسور، هوا با سوخت ترکیب می‌شود. ترکیب سوخت و هوا سپس در محفظه مخصوص خود به آتش کشیده می‌شود و می‌سوزد. این احتراق با انسباط گازها همراه می‌شود و از طریق یک نازل که در بخش انتهای موتور جت قرار دارد به بیرون پرتاب می‌شود. این انرژی متمرکزشده، همان نیروی محرک موتور جت به شمار می‌رود.

واکنش‌ درون‌سوز پیشرانه با سرعت بسیار بالایی رخ می‌دهد و توربین موتورهای جت به‌طور متوسط تا ۱۰ هزار دور در دقیقه می‌چرخند. شما هم می‌توانید مراحل یادشده را مانند خلبان‌ها به‌راحتی به خاطر بسپرید:

  1. مکش
  2. فشرده‌سازی
  3. احتراق
  4. پرتاب

سوخت جت

اما چه چیزی در سوخت جت وجود دارد که باعث این واکنش‌های آنی می‌شود؟ سوخت جت به‌صورت فنی با نام «سوخت توربین هوانوردی» و نام مختصر ATF شناخته می‌شود. هر چند جت‌های اولیه از نیروی بخار و بنزین استفاده می‌کردند اما جت‌های مدرن برای بهره‌وری بیشتر خود از سوخت بر پایه نفت سفید استفاده می‌کنند. این روش از سال‌های پس از جنگ جهانی دوم متداول می‌شود. نفت سفید، برشی از نفت خام با نقطه جوش فراتر از بنزین است.

ATF معمولا بی‌رنگ یا زرد کم‌رنگ است و شامل ترکیبی از هیدروکربن‌ها است. مهندسان برای اطمینان از ایمنی، توسعه این نوع سوخت را با استانداردهای خاص انجام می‌دهند. امروزه موتورهای جت با مصارف تجاری از سوخت جت A و جت A-1 استفاده می‌کنند. تفاوت این دو نوع سوخت در این است که نوع جت A در دمای زیر ۴۰ درجه سانتی‌گراد یخ می‌زند اما نوع جت A-1 برای یخ‌زدن به دمایی کمتر از منفی ۵۳ درجه نیاز دارد. بیشتر هواپیماهای مجهز به توربین از ترکیبی از سوخت جت B استفاده می‌کنند که همان سوخت پیشین با ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای دوام آوردن در دمای بسیار کم است.

فرق میان موتور جت و توربوپراپ جت چیست؟

همان‌طور که تاکنون اشاره کردیم، موتورهای جت از توربین‌های پره‌ای برای مکش هوا استفاده می‌کنند. با این وجود استفاده از این فناوری و سوخت جت در تمام انواع هواپیما توجیه اقتصادی ندارد و نمی‌تواند راندمان لازم را به‌همراه بیاورد. به همین دلیل، برخی از هواپیماها از پیشرانه‌های توربوپراپ استفاده می‌کنند که مهندسی مدرن را با فناوری استفاده از مواد سبک‌وزن ترکیب می‌کنند.

موتورهای توربوپراپ مرز میان موتورهای جت مدرن مجهز به توربین و موتورهای قدیمی پیستونی به شمار می‌روند؛ چراکه مانند موتورهای جت از سیستم احتراق مدرن استفاده می‌کنند و درعین‌حال، از ملخ هم سود می‌برند. هر چند با پیشرفت و بهینه‌تر شدن فناوری جت، کاربرد این فناوری کمتر شده اما همچنان هواپیماهای مدرن رده‌بالایی هم وجود دارند که از آن استفاده کنند.

بسیاری از خلبانان فناوری توربوپراپ را به جت ترجیح می‌دهند چون از اتوماسیون کمتری برخودار هستند و عملکرد بهینه‌ای دارند؛ پس برای استفاده در سفرهای کوتاه که به سوخت کمتری نیاز دارند به گزینه‌ای مناسب‌تر تبدیل می‌شوند. تروبوپراپ‌ها همچنان دورافتاده نشده‌اند و با توجه به نیاز شرایط در هواپیماهای مدرن استفاده می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (907 ديدگاه)

    موردی که در موتورهای جت همیشه برام جالبه بالانس اون پره‌های غول پیکر با اون سرعت سرسام آور هست

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2943 ديدگاه)

      همین مورد که شما گفتید، یکی از چالش‌های ساخت پره‌های توربین نیروگاه هست

      موافقم 11
      1. مازیار

        ۱۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (907 ديدگاه)

        دقیقا بخاطر حساسیت فوق‌العاده‌اش برام جالبه

      2. حیدری

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        درصنایع قدیم در ساخت موتور وکلا مکانیک عالی ترین دقت تراش ابزار میکرون ومیکرومتر بوده که برای گشتاور زیر پنج هزار دور مشکل نداره ووقتی دور بالاتر رود صدای موتور بیشترمیشود وآسیب می بیندولی امروزه با نانو ولیزرمحاسبه ودقت سنجی میشودبرای همینه که تا دوازده هزار دور هم که برسد انگار حرکت نمی کنه وتنها صدایی که شنیده میشود عبور هوا وغرش سوختن سوخت می باشدولی مهمتر از آن مهندسی متالوژی وساختن آن ابزار توربین ازفولاد فوق سخت که در برابر آن همه گرما مقاومت می کندوتغییر حالت نمی دهد که در کوره های ذوب معمولی قابل دست یابی نیست مگر با کوره هایی با سوخت هسته ای

      3. فرشید

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (278 ديدگاه)

        اصل موضوع رو نگفتید. موتور های توربو فن. سال هاست در هواپیماهای مسافربری از توربوفن ها استفاده میشه و توربو جت ها در هواپیماهای جنگی

    2. فورد

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (891 ديدگاه)

      و موردی که برای من جالبه چگونگی روغن کاری محور توربینه با اون دما بالا

  2. من

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    توضیحات کاملآ واضح و روشن بود . باتشکر .
    به نظر ساختش خیلی هم سخت نمیاد . نمی‌فهمم چرا تو ایران با این‌همه فارغ‌التحصیلان مکانیک ما نمی‌تونیم موتور جت بسازیم ؟

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2943 ديدگاه)

      وقتی یک کشور در صنایع بنیادی مشکل داره، هرگز نمی‌تونه یک مجموعه با مهندسی پیشرفته، مثل خودرو یا هواپیما بسازه
      ایران در علم الکترونیک و لوازم برقی بسیار بسیار عقب افتاده است
      خرید این اقلام از خارج هم به دلیل تحریم مهندسی و تکنولوژی غیرممکن شده
      ایران در علم متالورژی (مهندسی مواد و ساخت آلّیاژهای خاص) هم ناتوان هست و در عمل نمی‌تونه فلز لازم برای پره‌های موتور هواپیما یا توربین نیروگاه یا حتی هسته ترانس قدرت صنعت برق بسازه

      در غالب تجهیزات و مجموعه‌های مهندسی پیشرفته(HighTech) که ایران مدعی ساختش هست، عملا فقط مونتاژ قطعات وارداتی انجام می‌شه

      موافقم 14
      مخالفم 6
      1. میثم۱۰۰۸

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        میگم اگه ناراحت نمیشید ایران حدود پنج نوع متور جت در خانواده اوج برای پرنده‌ های شکاری و پهپاد تولید میکنه از جمله برای جایگزینی متور جت‌های جنگنده خودش که از سال ۵۰ تو نیرو هوایی پرواز میکنن چون عمر هر متور محدود و کوتاه هست فکر نمیکنی که با این تحریم متور فانتوم بهت بدن یا اف ۵ تایگر یا تامکت بگذریم که حتما فکر هم نمیکنی متور پلمپ و مادام العمر بدون نیاز به تعمیر باشه که هر کدوم از شکاری بمب افکنهای ایران تا امروز چند بار متور رفته روشون یا ایران قرید تعمیرات ای رو در تعمیرات منطقه ای ایرباس داره و کشورای همسایه بنا به مجوز شرکت سازنده هواپیماهای خودشون رو برای تعمیرات اساسی تحت تایید کنترل کیفیت ایرباس اورپا به ایران میارن مثل روسیه و افغانستان و …بگذریم که پنج ساله تو تولید آلیاژ و روکش نانو پره های توربین دو شرکت ایرانی ثبت اختراع و تولید کردن ولی در مورد نوربین نیرو برق شرکت مپنا جز شرکت‌های شاخص و پنج شرکت اصلی ۲۲۰ مگاواتی در جهان معروفه که صفر تا صد توربین برق رو در داخل طراحی و تولید کرده از جمله نیرو گاه سیکل ترکیبی اردبیل ۱۵۰۰ مگاوات یا ۱۱۰۰ مگاواتی شیراز یا ۱۰۰۰مگاواتی حلب که ساخت ژاپن بود تو جنگ نابود شد ولی شرکتش بازسازی نکرد ولی مپنا کامل تعویض و راه اندازی کرد یا حدود ده دنیرو گاه بزرگ تو عراق و افغانستان و حتی توی ترکیه داریم می‌سازیم انسان یکم از دوز غرب پرستی بیاد پایین همه چیز تو کشورش رنگی میشه و در نهایت بله ما در صنعت خودرو و نیروی محرکه ضعیف عمل کردیم و میکنیم ولی دلیلش مهندس‌ها و تکنسین های غول و پر انرژی کشور نیست مدیر بی لیاقت و بی خاصیت غرب پرستی هست که هرگز به قدرت فکر و ایده های بزرگ زیردستان توجه نمی کنه یا نمیخواد یا می‌ترسه جونای نخبه جاش رو بگیرن که در هر صورت خائن و بی کفایت هست در ضمن تو متور توربو پراپ کاملا خود کفا هستیم نومنش همون هواپیمای باری که جدیدا رونمایی شد

        موافقم 11
        مخالفم 9
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۲ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (2943 ديدگاه)

          لطفا کمبود نیروگاه و هواپیما در کشور توجیه کنید، استفاده می‌کنیم

          موافقم 9
          مخالفم 2
        2. منصور

          ۱۲ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (79 ديدگاه)

          ایران هیچ موتور جت قابل استفاده بر روی هواپیماهای موجود را تولید نمی کند. حتا قطعات چنین موتورهایی را تولید نمی کند. همان سیستمی که می تواند در تحریم صادرات نفت روزی صدها هزار بشکه نفت صادر کند می تواند در تحریم صنایع نظامی قطعات هواپیما را هم وارد کند. بد نیست بدانید که می شود قطعات موتور ها و هواپیما های مشابه را روی یکدیگر نصب کرد و از قطعات یک هواپیما به عنوان قطعات یدکی دیگر هواپیماها استفاده کرد. داشتن گرید تعمیرات ناشی از توان فنی مهندسین و تکنسینهای ایرانی در تعمیرات است ، نه توانایی ساخت موتور . اساسا شرکت های هواپیمایی جهان اجازه نصب قطعات ساخت دیگر کشورها را بر روی هواپیمایشان نمی دهند. ثبت اختراع تو تولید آلیاژ و روکش نانو پره های توربین به معنی توانایی تولید موتور جت نیست.توانایی ساخت توربین برق توسط مپنا به معنی توانایی تولید موتور جت نیست.تعویض و راه اندازی نیرو گاه تو عراق و افغانستان و ترکیه هم به معنی توانایی تولید موتور جت نیست. دولت (نه ما) در صنعت خودرو و نیروی محرکه ضعیف عمل نکرده ، افتضاح عمل کرده. دلیلش هم نگاه صد درصد سوداگرانه به جیب مردم است نه بکار گیری مدیران غرب پرست (در مورد بی لیاقت و بی خاصیت بودنشان با شما موافقم).منظورتان از خودکفایی در موتور توربو پراپ چیست؟! . در دور و زمونه ای که با یک جستجوی ساده اینترنتی می شود صحت و سقم هر ادعایی را به راحتی سنجید طرح ادعاهای بی سند و مدرک و از روی باد هوا نتیجه ای جز شرمندگی در پی نخواهد داشت.

  3. محسن

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    سلام، با احترام، نوشتید که “”قانون سوم نیوتن روشن می‌کند که نیروی محرک روبه‌جلو با تکیه‌بر توربین‌های گازی درون موتور ایجاد می‌شود.” نیروی پیشران رو نازل nozzle تولید میکنه، توربین فقط کمپرسور رو میچرخونه.
    “” ترکیب سوخت و هوا سپس در محفظه مخصوص خود به آتش کشیده می‌شود و می‌سوزد. این احتراق با انسباط گازها همراه می‌شود”” فرایند در محفظه احتراق فشار ثابته، حجم هم ثابته و فقط دما افزایش پیدا میکنه، علت اینکه فرمودید با انبساط گاز همراه میشه رو متوجه نشدم. و ایرادات دیگه. پیشنهاد بنده اینه که در یک مقاله تاریخ جت، بعدی موتور جت، و بعدی مشتقات جت رو می فرمودید، الان همه چیز گفتید ولی هیچی نگفتید، نقش توربین مشخص نیس، در مورد نازل که چیزی نگفتید، تفاوت توربوجت و توربوفن مشخص نیست، توربو پراپ رو بعید میدونم از روی این مقاله کسی فهمیده باشه چیه، توربوشفت (موتور هلیکوپتر) هم نفرمودید

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. علی صفرپور

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (172 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      مطلب برای درک عمومی نوشته شده نه تخصصی، چون مخاطب ما عموم مردم هستن. زمانی که از ایجاد نیروی محرک با تکیه بر نیروی پیشران صحبت میکنیم منظورمون حضور این قسمت در سلسله مراتبیه که نهایتا به ایجاد نیروی پیشران ختم میشه.
      فارغ از ماهیت محفظه اشتعال، ما به روند کلی اشاره کردیم که نهایتا به انبساط ختم میشه.

  4. نازنین

    ۱۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام وعرض ادب .بنده دردوره دبیرستان رشته اتوماتیک بودم چشم بسته تمامیه قطعات ونوع کار وچگونگی موتورهای دوزبانه وچهارمین اعم از پیستونی وروتررا میدانم اما هرچه فکرمیکنم که استوانه بزرگی که موتورجستجوی درونش هست ازچه راهی سوخت وارد شده یا درکجا وچه زمانی ورود وکمپکت سوخت و احتراق وتخلیه سوخت را را انجام میده وقطعاتیکه روی بلبرینگ سوارند چگونه خنک ویا روغن رسانی میکنن را نمی‌دانم دلم میخواد یه پرسپکتیو یا برشی کامل از تمام اجزا ونام هرکدام وکار هرکدام را نوشته ونمایش دهد گاهی اوقات فکر میکنم اگر سوخت وگاز تحت فشار از محفظه بزرگتر را از چند سوراخ کوچکتر رد کنیم فشار ایجاد شده مثل گازی که گلوله را حرکت می‌دهد نیز می‌تواند موشک وهواپیما را بحرکت دربیاورد .اگردرتوان شما هست برش کامل وتوضیح انواع اجزا وکاربرد هرکدام از ورود هوا تا خروج گازسوخته شده حاصل ازاحتراق را نمایش بدهید ممنون میشوم .باتشکر

  5. JDM سابق

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (749 ديدگاه)

    مهم تزین عنصر آلیاژه
    که شرکتهای تولید کننده موتور های جت به صورت انحصاری برای قدرت های بالاتر از صنایع حوزه متالوژی میخرن

  6. حسام

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر میشد ساختار یه موتور جت ساده رو توضیح میدادید خیلی مورد توجه قرار می گرفت و اگر همراه با عکس هم باشه که دیگه محشر میشه برای اشنایی جوانهای که عاشق هوانوردی و صنعت اون هستن می تونست خیلی خیلی جالب باشه چنین ویدئوهای در یو تیوب هست ولی به زبان فارسی خیر متاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا