فرایند خنک کاری خودروهای درونسوز با استفاده از رادیاتور صورت میپذیرد اما خودروهای برقی فاقد این قطعه هستند. با این تفاسیر، خودروهای برقی فاقد رادیاتور چگونه خنک میشوند؟
خودروهای برقی ویژگیهای جالبی همچون رانندگی تک پدال و صدای خاص را دارند اما یکی از بزرگترین جنبههای جذابیت آنها یک موضوع بدیهی یعنی فقدان پیشرانه درونسوز است. نبود پیشرانه بنزینی به معنی عدم تولید گازهای آلایندگی و صرفهجویی در هزینههایی از جمله هزینه سوخت است. البته به دلیل ماهیت تولید انرژی، برخی جنبههای عملکردی این خودروها را نمیتوان خیلی جدا از عملکرد خودروهای درونسوز دانست. برای نمونه وقتی به عملکرد پیشرانه درونسوز فکر میکنید احتمالاً انتظار دارید گرمای زیادی توسط آن تولید شود. حتی یک موتور برقی بکار رفته در خودروهای برقی نیز میتواند دمای بسیار زیادی داشته باشد اما برخلاف پیشرانه درونسوز، موتورهای برقی برای دور کردن گرمای تولیدی به رادیاتور مجهز نیستند. با این وجود، خودروهای برقی چگونه فرایند خنک کاری را انجام میدهند؟ اگر تجربه مونتاژ برجهای کامپیوتری مدرن را داشته باشید شاید با این فرایند آشنا باشید.
همچنین بخوانید:
موتورهای برقی را میتوان از طریق سیستم خنک کاری هوایی یا مایع خنک کرد. خنک کاری مایع معمولاً گزینه محبوبتری است زیرا کار خود را بهتر انجام میدهد. لولههای این سیستم پر از مایع خنککننده با فرمول مخصوص هستند. این مایع زیر مجموعه باتری به جریان درمیآید یعنی درست جایی که گرمای زیادی تولید میشود. مایع خنککننده گرمای باتری را جذب کرده و سپس آن را به مبدل گرما میفرستد. در این بخش است که دمای اضافی سیستم بهطور ایمن دفع میشود. در سیستم خنک کاری هوایی نیز هوا در اطراف باتری جریان پیدا کرده و سپس از آن خارج میشود. به همین خاطر است که برخی خودروهای برقی علیرغم نبود رادیاتور به جلوپنجره مجهز هستند تا با وجود این قطعه جریان هوا مسدود نشود.
اما گرمای خودروی برقی از کجا تولید میشود؟ همانطور که گفته شد یک پیشرانه درونسوز به خاطر اشتعال مخلوط سوخت و هوا و حرکات سریع پیستون در سیلندر گرمای زیادی تولید میکند. یک خودروی درونسوز برای دفع این گرما به رادیاتور مجهز است، قطعهای که معمولاً در جلوی پیشرانه نصب میشود. رادیاتور با مایع خنککنندهای پر میشود و سپس در پیشرانه به گردش درمیآید تا گرما را جذب کرده و آن را از طریق پرههای رادیاتور به بیرون هدایت کند.
اما موتور برقی نصب شده در خودرو فاقد رادیاتور است. شاید با خود فکر کنید این موضوع مشکلی به وجود نمیآورد اما اینطور نیست چراکه باتری خودروهای برقی میتوان به خاطر تبدیل جریان برق مستقیم و ولتاژ بالا به جریان متناوب گرمای زیادی تولید کند. برای درک این مسئله کافی است به برخی وسایل خانگی برقی که در حال کار هستند دست بزنید و گرمای به وجود آمده را احساس کنید. همین پدیده در خودروهای برقی و باتری آنها نیز رخ میدهد هرچند این فرایند در مقیاسی بزرگتر و شاید خطرناکتر صورت میگیرد.
محمد
۱۵ مهر ۱۴۰۳جناب احمد زاده مبدل حرارتی مگه همون کار رادیاتور رو انجام نمیده؟عکس آخر مسیر رفت و برگشت جریان آب و خنک شدنش در قسمت جلوی خودرو رو به نمایش گذاشته.میشه لطفا راهنماییم کنید.ممنون از شما.
amirboss
۱۵ مهر ۱۴۰۳تفاوت اصلی مبدل حرارتی و رادیاتور در نحوه انتقال گرما است. مبدل حرارتی گرما را از یک سیال به سیال دیگه منتقل می کنه در حالی که رادیاتورها گرما را از مایع داغ به هوا منتقل می کنه. مبدل های حرارتی در کاربردهای مختلفی استفاده میشوند و انواع مختلفی دارن که باید تویه مقاله جداگانه بهش پرداخته بشه، در حالی که رادیاتورها معمولاً در سیستمهای گرمایش و سرمایش ساختمانها و وسایل نقلیه استفاده میشوند.
amirkhanzadeh
۱۵ مهر ۱۴۰۳همیشه هم همین طور نیست
آرین
۱۵ مهر ۱۴۰۳تو مقاله گفته
ا یکی از بزرگترین جنبههای جذابیت آنها یک موضوع بدیهی یعنی فقدان پیشرانه درونسوز است
بیا بروووو
شاهین
۱۵ مهر ۱۴۰۳دوست عزیز شاید برای من و شما موتور بنزینی جذابیت زیادی داشته باشه اما واقعیت اینه یه مصرف کننده معمولی دنبال یه ماشین بی دردسر با حداقل خرج و مخارج هستش. خودم هم بعضی مواقع از خرج ماشینم فراریم و ترجیح میدم یه ماشین بی آزار داشته باشم.
آرش
۲۴ مهر ۱۴۰۳رادیاتور یک نوع مبدل حرارتی یا Heat exchanger است اصولا کار مبدلهای حرارتی انتقال انرژی گرمایی است که میتواند به روشهای کانوکشن(جابجایی سیال چه گاز چه مایع) یا تشعشع از جسم گرم اتفاق بیفتد.